Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

4. Prioritizing Your Usability Problems Prioriteringer.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "4. Prioritizing Your Usability Problems Prioriteringer."— Utskrift av presentasjonen:

1 4. Prioritizing Your Usability Problems Prioriteringer

2 Tre problemklasser Høy: Taper kunder, må ordne opp i feil, taper penger Middels: Brukerne blir frustrert og irritert, kan miste noen kunder Lav: Kosmetisk og irriterende, men de fleste kundene takler disse

3 Som for andre systemer Viktig å skille mellom vesentlige funksjoner og ”nice-to-have”. Det vil alltid være ønsker om det siste Kostnadene ved å implementere disse vil være høye Gevinsten er ofte usikker Et slankt (”lean”) system er lettere å utvikle og vedlikeholde

4 Høy-alvorlighet Alvorlighetsgrad: a = f * s * p Frekvens (f): Forekommer ofte, gjelder for en stor andel brukere Skade (s): hvor stor skade er skjedd Permanent problem (p): Er dette en engangsforeteelse eller et permanent problem? (i boka dempes p siden de mener at det er få faste brukere?)

5 Men også Vi må ta med kostnadene ved å rette opp systemet Kostnadene kan være uavhengig av alvorlighetsgrad Dvs. det kan være alvorlige problem som kan rettes opp i en fei Mindre alvorlige problem der kostnadene ved å forbedre systemet er store Men også bagatellmessige problem som er lett å rette på

6 Hurtigruten (tidligere sider) Vi har identifisert følgende problem: Ikke sikker på hva som er klikkbart på hjemmesiden Uklarhet om ”rundreise” og ”distansereise” Personopplysninger før pris Hvordan skal vi klassifisere disse? Hva koster det å rette opp? Testresultater kan hjelpe oss – hva viste testen?

7 NSB (tidligere sider) Vi har identifisert følgende problem: Dato aksepteres bare i ddmm-formatet Krever at stasjonsnavn er skrevet riktig Kan foreslå tog som allerede er gått Hvordan skal vi klassifisere disse? Hva koster det å rette opp?

8 SAS (tidligere sider) Vi har identifisert følgende problem: Små typer i kalender Ikke helt klart når prosessen er ferdig og billett bestilt Kan foreslå retur før utreise E-posten med billetten har uklar overskrift Hvordan skal vi klassifisere disse? Hva koster det å rette opp?

9 Høgskolen i Molde Vi har identifisert følgende problem Det faste sideformatet skaper problemer for små skjermer (f.eks. PDA) Intern søking fungerer ikke alltid like godt Det mangler beskrivelse av hvordan en kommer til Høgskolen Mye informasjon om kurs (hjemmesiden) er ikke tilgjengelig utenifra Ingen egen kategori for ett-års studier Hvordan skal vi klassifisere disse? Hva koster det å rette opp?

10 UiB Vi har identifisert følgende problem: Svak intern søking (mangler oversiktssider) Uryddig struktur For lite personifiserte og engasjerende opplysninger Manglende dybde Hvordan skal vi klassifisere disse feilene

11 Konsekvenser av feil I livskritiske systemer, som systemer for: Overvåkning av flytrafikk Styring av industriprosesser I helsesektoren Kan feil bety at liv går tapt? Ellers snakker vi om tap av tid og penger, irritasjon, tapte kunder...

12 Eksempel sykehussystem Funksjon for å spesifisere medisin Ny resept ble lagt inn, f.eks. med sterkere doser Gammel resept ble ikke kansellert. Pasientene fikk begge Uoversiktlig system gjorde at det var lett å gjøre feil

13 Eksempel høyhastighetstog For å unngå ”automation error”, dvs. at føreren sløves ved at datamaskinen gjør alt, må togførerne på Japans høyhastighetstog selv beregne tid til neste stasjon, fart m.m. Da holdes føreren våken.

14 Hvilke problemer er mest alvorlig, problemer vektet med score.

15 Grupperte verdier (større grupper)

16 Hvorfor feiler brukerne? Her vises alvorlige problemer der brukerne forlot siten, oppga oppgaven eller gjorde oppgaven feil. Information Architecture

17 Gruppert Kan vi si, som N & L, at dette betyr at page design har mindre betydning?

18 Web-prioriteringer Fiks alle småfeil og mangler som lett kan rettes opp Prioriter deretter arbeidet med de mest høy-alvorlige feilene Gå så løs på resten av problemene Bad usability – bad business!

19 Men Det er en forutsetning at sidene har: Et klart formål Definerte målgrupper En god struktur Planlagt måloppnåelse Så kan vi ”tune” i ettertid


Laste ned ppt "4. Prioritizing Your Usability Problems Prioriteringer."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google