STAVANGER REGIONEN SOM NASJONALT LOGISTIKK-KNUTEPUNKT

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Advertisements

Nyetablering og VEKST ØST-REGIONEN
Revisjon av FoU-policy for høgskolene Problemstillinger – plan for arbeidet Januar 2013.
Næringsvennlig offentlig sektor Grupperapport til Strategisk næringsplan for storbyregionen Stavanger
Samarbeid om europapolitisk deltakelse Gunn Marit Helgesen Leder i internasjonalt fagpolitisk utvalg Oslo,
Hvor vil BRB – er dere med? Ole Hope
Forum for miljøteknologi
KRITISKE SUKSESS FAKTORER I VALG AV TRANSPORTØR
Oslo Skogn/Trondheim Moss Brevik Kristiansand Bergen SHORT SEA KAN OVERTA MYE AV VEITRAFIKKEN, MEN HVA ER SUKSESS KRITERIENE? GARDERMOEN 12 JANUAR 2012.
Mandat: •Planen skal gi grunnlag for videre arbeid i Frostatingssammenheng og som grunnlag for innspill til de enkelte fylkeskommuner, Trøndelagsrådet.
Nasjonalt perspektiv Næringsperspektiv ansatte Investerings -marked: 110 mrd Driftsmarked : 55 mrd Faktisk eksport: 55 mrd 2003 → 2007:  Oljepris:
Foto: Jo Michael Nasjonalt program for leverandørutvikling Leverandørutvikling – kommunen som aktiv aktør - Innovative anskaffelser som drivkraft til kommuneutvikling.
Næringsrettet forskning og utdanning Petter Westnes, RF-Rogalandsforskning Martin Gjelsvik, RF-Rogalandsforskning Kjetil Alfsnes, Rogaland Kunnskapspark.
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
Innspill til Strategisk Næringsplan Gruppeleder: Inge Oliversen, NorSea Group Sekretariat: Gottfried Heinzerling, Rogalandsforskning Fagruppeledere: Tor.
Hvordan stimulere og fasilitere næringer med utviklingspotensial?
Norge inn i kunnskapssamfunnet - tiltak for bedre forskning og mer innovasjon Paul Chaffey Abelia.
Samfunnsmessige endringer, næringslivets utvikling og transportbehov 2020 Professor Arild Hervik Høyskolen i Molde.
1 Er næringspolitikk god kommunepolitikk? Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Småtinget, Kongsberg 28. august 2003.
NHO støtter ”stramt budsjett” for å gi norsk næringsliv et nødvendig løft… …innenfor et stramt budsjett må det i tillegg gjøres prioriteringer som stimulerer.
REGION NORD : 1.Sterk økning i FoU 2.EU-medlemsskap 3.Arktisk tiltakssone (risikokapital) 4.Utbygging av petroleums- virksomheten 5.Samferdsel – øst/vest-
Fusjonsprosessen UiA/HiT Larvik 6. juni 2011 John W. Viflot Høgskolen i Telemark.
ARNE – prosjekt – faggruppe handel/grossist Målsettingen som fungerer som basis for utviklingen av regionen som logistikk- knutepunkt:  Regionen utvikles.
ARNE – prosjekt – faggruppe Energi / Offshore Regionens fordeler / forutsetninger:  Strategisk / fordelaktig beliggenhet  Gode havnefasiliteter / infrastruktur.
Regionskontorenes historie… 1 av 6 norske regionskontorer i Brussel - Stavangerregionens Europakontor Midt Norges Europakontor Nord Norges.
Anne M Jervell Strategiske veivalg? Anne M Jervell STYREMØTE Tema:Strategi.
……vi bygger Universitetet i Bodø………………………… Forslag Innovasjonsprogram Salten Innovasjonsprogram Salten Innovasjonsprogram.
Trender innen sjøtransport kontra landtransport
En virtuell organisasjon, tuftet på et samarbeid mellom Institutt for samfunnsforskning (ISF) og Rokkansenteret/UiB, finansiert av Kultur – og kirkedepartementet,
Foresight Norge Regional foresight – en nøkkel til innovasjon? PF Nettverk for Fremtidstenkning Oslo, 4. mars 2008 Innledning v/Jan Dietz.
Anvendt økonomi Vår forskning handler om å utvikle et bedre grunnlag for rasjonelle beslutninger i næringsliv og offentlig forvaltning. Det dreier seg.
Høgskolen i Bodø – nær, nord og nyttig Høgskolen i Bodø - nær, nord og nyttig.
Regional transportplan Agder
Hvorfor er kompetase viktig frem mot 2020
Innledning ved BioHus konferansen
1 Innovasjon og regional utvikling. - Den regionale dimensjonen i innovasjonspolitikken. Statssekretær Frank Jenssen. KNUS 2003, Oslo 29. oktober 2003.
Sammen skal vi gjøre Stavanger-regionen åpen, energisk og nyskapende Vi arbeider med strategisk næringsutvikling i en flerkommunal.
Foto: Jo Michael Nasjonalt program for leverandørutvikling Innovative offentlige anskaffelser – smartere innkjøp Omsorgsbyggkonferansen 2014 – Gørill Horrigmoe.
Smart spesialisering Møte med politisk samordningsgruppe (PSG) Regionplan Agder 20. November 2014 Roger Normann og Ann Camilla Schulze-Krogh VRI = Virkemidler.
Praktisk nytte For Næringshagen For bedriftene i Næringshagen For kommunen/ regionen.
Nå starter jobben! Trøndelagsrådet 14. sept Quality hotell, Stjørdal Merethe Storødegård NHO Trøndelag.
1 Statsråd Åslaug Haga Osloregionens rådsmøte 30.mai 2006 Regjeringen vil bidra til å styrke Osloregionens kvaliteter og fortrinn.
Fra 1. generasjon til 2. generasjon FoU strategi. Regionen har et helt annet ståsted nå enn i 2008 UiA åpnet 1. september 2007 SFI og SFU i 2014 Nærings.
"Verdier fra havet - Norges framtid"
EU - nye markeder - Aquacity/Innovasjon Høstkonferansen i Stavanger 12. oktober 2004 Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen.
Virkemidler for regional FoU og innovasjon VRI – 2007 – 2017 Seminar om kultur/opplevelsesnæringer og FoU 17. april 2007 Tindved Kulturhage, Verdal.
Hvordan kan regionalt nivå bidra til verdiskaping og regional utvikling? Hva er ambisjonene for neste regionalmelding? Kommunal- og regionalminister Erna.
Presentasjon 2008 Livskraftige kommuner – modell for samarbeid med andre land Gunnbjørg Nåvik Møte i KS’ internasjonalt nettverk september 2009.
Styringsutfordringer i Osloregionen Av statssekretær Frank Jenssen 13. mai 2004.
Framtidige geografier – økonomisk globalisering - miljø
Flere årsaker til gjennomgang av virkemidler for regionale innovasjonssystem (”Systemtiltakene”) Endinger innen virkemiddelapparatet Framveksten av SkatteFUNN-prosjekter.
Norwegian Ministry of Fisheries Lokal og regional næringsutvikling – fiskeriforvaltningens rolle Fylkesmannsmøtet i Florø 2. – 4. juni 2004 Fiskeriminister.
Strategiplan for kulturnæringer og kulturbaserte næringer Oppland Festivalkonferanse
Attraktivitet og Samferdsel. Utfordringer Reduksjon i folketall eller lav vekst i kommuner utenfor Stavangerregionen Lav andel kompetansearbeidsplasser.
Norsk næringspolitikk – mer enn en langdryg diskusjon om verktøykasser? Karen Helene Ulltveit-Moe Universitetet i Oslo ___________________ Den nordiske.
Europapolitisk samarbeid informasjon til nye politikere høsten 2015.
Styrker (internt)  Store volum av råstoff (skog og potet)  Sentral beliggenhet (Skandinaviakrysset)  Industrikompetanse  Klyngemiljøer innen bygg og.
Regionale konferanser - Utvikling av virkemidler for regional FoU og innovasjon (VRI)
Nordisk utdannings- og forskningssamarbeid i endring Internasjonal direktør Kari Kveseth Norges forskningsråd Om å utbygge Norden til en internasjonalt.
Internasjonal handel og komparative fortrinn De varene og tjenestene vi kjøper fra andre land, kalles import. Eksporten er de varene og tjenestene vi.
Strategisk Næringsplan Knutepunkt Sørlandet 1. Bakgrunn Målet er å utvikle kommunene og sikre innbyggerne i regionen et så godt og effektivt tjenestetilbud.
NÆRINGSLIVSAPPARATET – KOORDINERTE OG PROFESJONELLE HVA ER NÆRINGSLIVETS BEHOV? v/Marit Dille – sentral aktør i næringslivet i Ytre Namdal.
Oppstartsmøte Transportplan Nordland – Innspill fra Ofoten Eystein Markusson, sekretariatsleder Bodø, OFOTENREGIONRÅ D.
Felles europapolitisk arbeid gjennom
Dialogkonferanse – Smart Spesialisering på Østlandet
Hvorfor regionale møter?
Ressursperiferier Bjørnar Sæther SGO 4016.
Regionalt samarbeid/ partnerskap
Evaluering Regionrådet
Utskrift av presentasjonen:

STAVANGER REGIONEN SOM NASJONALT LOGISTIKK-KNUTEPUNKT Leder: Inge Oliversen, NorSea Group Sekretariat: Gottfried Heinzerling, Rogalandsforskning Fagruppeledere: Tor Thingbø, Halliburton (Energi/offshore) Ø. Soma Eriksen, Norgesgruppen (Handel/grossist) Kristian Bøe, Kverneland (Mat-/industri) Anders Hansen, DHL (Logistikk-aktørene)

Stavanger regionen som nasjonalt logistikk-knutepunkt Visjon og mål for et logistikk-knutepunkt: Nasjonalt senter for energi/offshoreaktivitet Matfylket sikres effektiv markedsadgang – (Blått/grønt) Nasjonalt distribusjonssenter for handel og industri Nasjonalt ansvar - Internasjonal ambisjon Effektiv kobling med internasjonale markeder Volum og skalafordeler - transittvolumer Retningsbalanse (handel inn (ut?) – industri ut) Tyngedepunkt i Europa flyttes østover (EU/Russland) Kompetanse – (forsyningskjeden – globalisering)

NASJONALT LOGISTIKK-KNUTEPUNKT

Hvorfor er dette viktig for næringslivet? Stavanger regionen som nasjonalt logistikk-knutepunkt Hvorfor er dette viktig for næringslivet? Eksportrettet industri - et KYSTFENOMEN Note : Ex ships, oil & gas Source : SSB LOGISTIKK økt betydning som KONKURRANSEFAKTOR Note : % of turnover Source : TF New infrastructure New legislation New services INTERMODALITY Logistikk er næring – næring er logistikk!

Stavanger regionen som nasjonalt logistikk-knutepunkt Situasjon og trender: Næringslivet preges av: Globalisering – outsourcing av produksjonsaktivitet Økt integrasjon i forsyningskjeden – og industri/logistikk Manglende retningsbalanse – import/eksport – øst/vest Mange særinteresser - tenk større – konsolidering Lokalregionen er for liten – men strategisk viktig Østlandet er en kostbar flaskehals (ekstra tid og kostnad) Usikkerhet med hensyn til politisk vilje og handlekraft Byråkrati – virkemidler – rammevilkår Næringslivet må gjøre det meste sjøl – men er det lønnsomt ?? Hvem betaler – hvem tar gevinsten??

Stavanger regionen som nasjonalt logistikk-knutepunkt Strategiformulering: Dialog og samarbeid Mellom flere offentlige instanser og nivå Mellom offentlige og næringslivet Mellom bransjer og aktører i logistikk-kjeden Næringsklynge sikrer konkurranse og samarbeid Vi må utnytte regionale fortrinn Internasjonalt næringsgrunnlag med beslutningskraft Beliggenhet Samferdselsinvesteringer: Fly/Bane/Vei/Havn/Båt Parallellitet samfunnsinvesteringer og næringsliv Bruk næringslivet som medspiller Virkemiddelapparatet må innrettes mot definerte mål Kompetanse og forskning må møte markedsføring og nye løsninger

Stavanger regionen som nasjonalt logistikk-knutepunkt Strategiformulering (forts.) Ta nasjonalt ansvar i møte med globaliseringen Styrk regionalt samarbeid Bjellesau-funksjon – vi er de nærmeste til å lede an Vi må gi noe til andre regioner - men hva? Utnytt globaliseringen til vår fordel! Spesialisering mot verdiskapende produkter Produksjon og foredlingsmuligheter for matgleder EU stimulerer i forhold til sine egne behov (utvidelse øst) Asia er like langt vekke for alle! Logistikk er næring – næring er logistikk!

Stavanger regionen som nasjonalt logistikk-knutepunkt Konkrete forslag til innspill: Hold trykk på samferdsel mot Knutepunkt 2010!!! Vei/bane/fly/båt/havn - Kyststamveien må prioriteres Ryfast, Terminaltangenten, Gandalterminal, Risavika knutepunkthavn OPS- muligheter må tas i bruk – men statlig finansiering må sikres! Regional samordning – Tydelig profil - Handlekraft Nasjonal konkurranse – overvinn politiske vanskeligheter Prioritert næringsplan som sikrer industrien og retningsbalanse Bjellesau-effekten – vi må informere og lede an! Felles utvikling av nye logistikk-løsninger Landets logistikk–knutepunkt og kompetanse-senter Nye løsninger, varehotell, samordning av varestrømmer fra HVIS til HVORDAN

Stavanger regionen som nasjonalt logistikk-knutepunkt Konkrete forslag til innspill (2): Felles markedsføring av regionen som distribusjonssenter Tiltrekke oss sentrale aktører – etablere robuste varestrømmer Utvilke markedet - fagmiljø - skalafordeler Sikre internasjonale relasjoner – stimulans og konkurranse Kompetanseoppbygging Forskning og analyse – utnytte Universitetet Styrke fagmiljøet – utvikle nettverk Kompetanseformidling – beste praksis/konkurranse Utnytte virkemiddelapparatet Innovasjon Norge, Intsok, EU-midler Stavanger Partner - ARNE Bransjesamarbeid – næringsklynger gir vekst

NASJONALT LOGISTIKK-KNUTEPUNKT HVORFOR FÅR VI DET TIL Åpen og internasjonal orientering Internasjonale relasjoner og nettverk Velutviklet tjenestetilbud Robust og ressursrikt næringsliv Hovedkontorfunksjoner og beslutningsmiljø Kompetanse og teknologifortrinn Markedskunnskap og kapitalstøtte Godt samarbeid mellom offentlige og private Løsningsorientering og handlekraft Effektiv infrastruktur og næringsvennlig politikk Lønnsomme bedrifter i vekst Vi kan gjøre jobben for AS Norge!