Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertToralf Nygaard Endret for 8 år siden
1
Oslo Skogn/Trondheim Moss Brevik Kristiansand Bergen SHORT SEA KAN OVERTA MYE AV VEITRAFIKKEN, MEN HVA ER SUKSESS KRITERIENE? GARDERMOEN 12 JANUAR 2012 VIDAR KARLSEN ADM. DIREKTØR DFDS LOGISTICS AS
2
TA VARE PÅ MOMENTUM Sjøtransport høyere på agendaen Må ta ”neste steg” nå DEDIKERE BUDSKAP I RIKTIG FORA Skreddersøm ovenfor målgruppene Utpeke dedikerte og interesserte ”tauholdere”
3
SHORT SEA / NÆRSKIPSFART Passasjer ferger Ro – Ro skip Sideport skip Container skip
4
MARKEDSBEARBEIDING Vareeiere * Søke til deres arena når de ikke kommer til vår Speditører * Sterkere påvirkning av Bil-avd, og ikke kun Sjø-avd * Ønsket ”kanal” for det store antall små / mellomstore kunder Reelle diskusjoner om logistikk løsninger Konkurransedyktig * Kostnader * Enkelhet * Miljø
5
REDERIENES PRIORITERINGER Fokus på å flytte last fra vei til sjø Mindre fokus på å flytte last mellom sjø-aktører
6
NORSKE HAVNER Private havner Nasjonale havner Short Sea havner SHORT SEA / NÆRSKIPSFART HAVNER Færre havner Bedrer frekvensen Bedrer konkurransekraften for sjørelaterte løsninger
7
HVORDAN TILSIKRE FÆRRE HAVNER ”Legge ned” noen – lite sannsynlig Se på regionale Short Sea havner Slå sammen havner i en ny struktur Fordele oppgaver på en annen måte innenfor ny havnestruktur Prosess som må starte nedenfra
8
MULIGE KONSEKVENSER MED NY HAVNESTRUKTUR Revurdering av Stamnetthavner / Hovedhavner Styrke det regionale næringslivet Bidra til ønsket politisk utvikling Miljøeffekter Bedre utnyttelse av investeringer Interkommunalt eierskap
9
INTERMODALE KNUTEPUNKT Bil, Bane, Havn – HVORFOR Knutepunkt Midt-Norge Terminalstruktur Østlandet Sammenfallende interesser med norske sjåfører BIL, BANE OG SJØ I SAMME DEPARTEMENT
10
Q / A
Liknende presentasjoner
© 2023 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.