Metodiske samtaler med barn og deres viktige voksne Haldor Øvreeide Institutt for familie og relasjonsutvikling www.ifru.no ifru@ifru.no 10.09.06 Haldor.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Landskonferanse LEVE Lillehammer 28. mai 2005
Advertisements

Kari Pape Den gode assistenten
ROLLEN SOM BARNEANSVARLIG
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Barnefokusert arbeid med foreldre i konflikt
Institutt for Familie og relasjonsutvikling
Vennskap Ikke gå foran meg, kanskje følger jeg deg ikke.
Barnefokusert arbeid med foreldre i konflikt
Relasjon med barn.
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Samspill og Samhandling
May Britt Drugli Førsteamanuensis, RBUP, NTNU
Idrettsfaglærere ”Lillehammer-seminaret”
Motivasjon.
Kommunikasjon og anerkjennende samtaler
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
God kommunikasjon med små barn
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
GROW modellen.
- roller og forventinger
Barnehagepersonalets betydning i barns liv
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Tillit Tillit er bærebjelken i gode relasjoner
Aktivitet på Mestringssenteret
Vennskap mellom to-treåringer i barnehagen
Rolighetsmoen barnehage
Kulturhistorisk perspektiv
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Utviklingsøkologiske modell
Å samtale så barn lytter, og snakker Haldor Øvreeide
KRISTIANSUND Klinikk for Voksenpsykiatri Alderspsykiatrisk Enhet May-Britt Storjord.
FLERKULTURELL OG NYRETRANSPLANTERT - sykepleierens kulturelle kompetanse Riitta Hakola sykepleier.
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Utfordringer i familien
KOMMUNIKASJON Grunnleggende kommunikasjonsteori
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
”Brukermedvirkning for mennesker med begrenset samtykkekompetanse”.
Pårørendes forhold til tvangslidelse.
HelART i Ulåsen barnehage
Temakveld Når et lite barn dør 29. april 2010
Relasjoner – en beskyttelsesfaktor for sårbare barn og unge
Marte Meo i demensomsorgen
Sundvolden – ”Hvordan gjør vi det – kommunikasjon på tvers av kulturer” - Utenlandske innsatte – ”utenlandske” - Hva er kommunikasjon? - Hvordan.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Lederstil og Motivasjon.
PERSONLIG UTVIKLING - COACHING/VEILDNING
Opprettholdende faktorområder
HOLDNINGER OG HANDLINGER
Bakgrunn for kloke valg Kjenne sine sterke og svake sider
HVORDAN MØTE BARN MED EN POSITIV OG ANERKJENNENDE HOLDNING?
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
KLASSELEDELSE.
RELASJONELT PERSPEKTIV PÅ ARBEID MED PROBLEMATFERD I SKOLEN
Liv M. Lassen og Nils Breilid
Liv M. Lassen,2008 Etikk og Holdninger Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning 1. September, 2008 Liv M. Lassen.
God psykisk helse - åpen kommunikasjon med barn Alta 20.april 2016 Haldor Øvreeide Institutt for familie og relasjonsutvikling Haldor.
Foreldrefokusert arbeid Barnas stasjon Fredrikstad 8.mars 2011 Haldor Øvreeide Haldor Øvreeide.
MarteMeo- metoden -bedre samspill med barn. “ Stillingen opprettes med bakgrunn for levekårsundersøkelsen for Bergen kommune. Arbeidet foregår i barnehagene.
Barn & smerter Å møte barn- forberedelser og samspill Psykologspesialist Ingrid Hyldmo St. Olavs Hospital 3. mai 2010.
Barn & smerter Å møte barn- Forberedelser og samspill Psykologspesialist Ingrid Hyldmo Rikshospitalet 19. oktober 2009.
SAMSPILLMETODEN DIALOG Informasjon til foreldre Bergen 2012.
Asperger syndrom og ADHD
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Helsesøsterkongressen 2017
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Triangulerte samtaler og utviklingsstøtte
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Metodiske samtaler med barn og deres viktige voksne Haldor Øvreeide Institutt for familie og relasjonsutvikling www.ifru.no ifru@ifru.no 10.09.06 Haldor Øvreeide

Barnets perspektiv Barnet observeres: - barnet er et objekt for intervjuing og observasjon – barnets uttrykk registreres og tolkes vs: Barnet møtes: barnet får uttrykke sitt subjektive perspektiv og blir respektert i sin måte å organisere seg selv på. - Barnets ”ansikt” og behov møtes, slik at barnet kan få erfare å delta i, og påvirke de forhold som gjelder det selv 10.09.06 Haldor Øvreeide

Samtaleformer ”Compliance” samtale – barnet forventes å tilpasse seg / svare på den voksnes krav, spørsmål og forventninger i kommunikasjonen. Barnets uttrykk blir strategiske og den voksne avgjør gyldigheten og troverdigheten vs: Dialogisk samtale – barnet gis frihet og motiveres til å uttrykke seg på egne premisser innenfor en tilpasset ramme. Tema utvikles i gjensidighet mellom voksne og barn. Barnets uttrykk blir autentiske 10.09.06 Haldor Øvreeide

Hva er samtale for et barn? Medopplevelse: –opplevelser, erfaringer og behov kan uttrykkes, utvikles og bli gyldige i relasjoner – gjennom deltakelse her og nå, eller gjennom fortelling Det gir barnet: Vitalitet – følelsesmessig engasjement Utvidet perspektiv – tilgang på andres ressurser, til andres erfaringer og kunnskap til organisering og mening for egne erfaringer Ledelse og struktur – konsentrasjon og mestrende atferd Utvikler empati – erfaring med å ha følelser for, og å forstå andre 10.09.06 Haldor Øvreeide

Barn får begrenset medopplevelse og informasjon når: - det er kriser i omgivelsene. - det pågår konflikt mellom viktige voksne - foreldre er i konflikt med deler av barnets nettverk utenfor familien - barnet selv, viktige voksne eller søsken har individuelle problem - barnet involveres i tabubelagt samspill med voksne Informasjonsmangel skaper usikkerhet/utrygghet – gir dårlig konsentrasjon, mestring og forstyrret atferd 10.09.06 Haldor Øvreeide

Barn trenger voksnes oppmerksomhet på tre områder: Autonomi - respekt, anerkjennelse, ansvar og frihet til å utforme det de selv kan mestre Medopplevelse, støtte og ledelse og anerkjennelse på områder der de er under utvikling (nærmeste utviklings sone) Beskyttelse mot, og/eller medopplevelse på erfaringer som overskrider deres mestring 10.09.06 Haldor Øvreeide

Bygge samtalen på: Barnets evne til dialog Barnets relasjonelle sammenheng Barnets kommunikasjonserfaring – Ditt tema/formål/sammenheng Din evne til åpenhet overfor de spesielle erfaringer og den spesielle situasjon barnet kan ha 10.09.06 Haldor Øvreeide

Barnet er subjekt òg avhengig Barnet er et selvorganiserende subjekt og en kraft i sin egen utvikling – men er ikke selvivaretakende Barnet er avhengig av ivaretakende tilknytning til voksne Ut fra dette har barnet en relasjonell identitet Skal barnet akseptere kontakt/omsorg må den voksne kvalifisere seg for barnet Kvalifisering er som voksen å kunne stille sig innenfor erfaringen – å gi medopplevelse og å være mervitende/mestrende 10.09.06 Haldor Øvreeide

Utvikling er transaksjonell 1. faktor: Barnets egenskaper – temperament etc. 2. faktor: Foreldrenes innstilling/forståelse og egenskaper Interaksjonens karakter (transaksjonen) bestemmes av 1. og 2. faktor , som så, gjennom ”feed forward” blir en selvstendig 3. faktor: som påvirker 1. og 2. faktor i neste episode – kan gi utviklingsstøtte for barnet og erfart mestring i foreldrerollen for den voksne, – eller frustrasjoner og etablering av problemer. 3. faktor generaliseres til relasjonen, men også på tvers av relasjoner 10.09.06 Haldor Øvreeide

Relasjoner som er/kan være nødvendige for barn Engasjerte relasjoner er relasjoner som sikter mot, og har anledning til å gi maksimal utviklingsstøtte i et langsiktig perspektiv – varige foreldrefigurer Aktiviserte relasjoner er relasjoner som tidligere har vært i posisjon til å gi utviklingsstøtte / tilknytning. De må holdes aktive som en del av barnets identitetsbakgrunn Kompenserende relasjoner er relasjoner som midlertidig overtar, eller bidrar til å støtte opp under en relasjon for maksimalt engasjement i denne relasjonen 10.09.06 Haldor Øvreeide

Dialog Intersubjektivitet / medopplevelse / erkjennelse av din tilstand Utløser felles ressurser Ivaretakelse / ny kunnskap /støtte / tilknytning / lojalitet 10.09.06 Haldor Øvreeide

Dialogens grunnelementer Det relasjonelt og emosjonelt orienterte jeg-du – elementet Det tematiske elementet – verden utenfor relasjonen Det første elementet bærer det andre Dialogen er dyadisk i sin prosess og triadisk i sin konsekvens 10.09.06 Haldor Øvreeide

Samtalen etableres gjennom den utviklingsstøttende dialogens prinsipper Hvor den voksne: Følger – toner seg inn til barnets psykologiske tilstand Opptrer relevant – utløser (skaper) nysgjerrighet og gir relevant informasjon og struktur Gir subjektplass / rom og anerkjennelse – gir barnet mulighet til reaksjon og selvorganisering Samregulerer – skaper rytme – turtaking mellom to subjekt Tar ledelse – viser ansvar og omsorgsintensjoner som voksen – tar en hierarkisk tilpasset posisjon 10.09.06 Haldor Øvreeide

Den voksnes atferd i utviklingsstøttende samtale: I Ser hvor barnet har sitt fokus, oppmerksomhet og initiativ. Emosjonell og kognitiv inntoning. Tolker barnets opplevelse Anerkjenner og bekrefter selektivt barnets fokus og opplevelse. Velger å punktuere øyeblikk som barnet kan vokse på, og som kan lede mot samtalens formål Avventer og inviterer barnet til reaksjon på sin aksjon. Gir barnet subjektplass og etablerer rytme Anerkjenner barnet i intensjoner og egenskaper (verdi) Gir anerkjennelse til barnet for ønsket fungering og mestrende atferd i samtalen (kompetanse). (Bekreftelsen skjer altså i prosessen, ikke som ros ved avslutningen, eller når problem har oppstått) 10.09.06 Haldor Øvreeide

Den voksnes atferd i utviklingsstøttende samtale: II Benevner og ”tar inn/med” det som er relevant for situasjonen - hendelser og objekt, opplevelser og tilstander - skaper sosial struktur. Gjør seg slik relevant for barnets oppmerksomhet Triangulerer barnet gjennom å presentere objekt, fenomen og tema. Kobler samtalens tema til viktige andre Leder kommunikasjonen. Skaper en rytmisk turtaking om tema Summerer og skaper sensitive avslutninger. Ser og bekrefter barnets signaler på avslutninger /pauser 10.09.06 Haldor Øvreeide

Avhengighet: Barnets avhengighet gjør tilknytning nødvendig Tilknytning vokser ut av dialog – Kvalitet på dialog gir kvalitet i tilknytning Det er behov og egenskaper på begge sider av tilknytningsrelasjonen Bruke Cry baby som utgangspunkt?. 10.09.06 Haldor Øvreeide

Barnet må sikre seg tilknytning Barnet må finne en Alter som kan svare på barnets behov – derfor er barnet programmert til å finne, svare på og tilpasse seg den Andre Barnet bruker sin dialogiske kompetanse for å få trygghet og medopplevelse. Begge deler avgjørende for overlevelse og utvikling. 10.09.06 Haldor Øvreeide

Barnet som maktsvak Det avhengige barnet er i en maktsvak og derved sårbar posisjon – risiko for avvisning er truende og må reduseres. Avvisning eller aksept må testes om usikkerhet oppstår Det avhengige og derved maktsvake barnet er under et vedvarende tilpasningspress. Barnets evne til dialog er først og fremst en evne til raskt å tilpasse seg for å oppnå medopplevelse når omstendighetene er viktige og mulighetene til ledelse finnes. 10.09.06 Haldor Øvreeide

Barnets tilpassingskompetanse kan maskere barnets behov og egenskaper i relasjoner med sterk avhengighet og truet tilknytning 10.09.06 Haldor Øvreeide

Omsorgstriaden Foreldre kontroll ”Vi” engasjere/facilitere assistere/kompensere Barn 10.09.06 Haldor Øvreeide

Barnet danner mening i relasjoner 10.09.06 Haldor Øvreeide

Barnets relasjon følger i mening som ”et tredje Ansikt” 10.09.06 Haldor Øvreeide

La det tredje Ansiktet uttrykke seg sammen med barnet 10.09.06 Haldor Øvreeide

Triangulering Hjelpeperson Omsorgsperson optimaliseres tillater og informerer 1 Barnesamtalen relasjonen anerkjennes som viktig 2 3 Barn 10.09.06 Haldor Øvreeide

Motivasjon for samtalen? Hos barnet ? Foreldrene? Tredjeperson? Voksne kan motiveres av et bevisst formål Barnet motiveres først og fremst gjennom prosessen i samtalen Om en dialogisk samtale skal komme i stand må begge ”ville” 10.09.06 Haldor Øvreeide

Formål med barnesamtaler Støttende / bearbeidende samtale Informasjonsgivende /strukturerende samtale Utredende / undersøkende samtale Allment undersøke Avdekke spesifikke erfaringer /funksjoner Høre – få frem barnets standpunkt ”vilje” 10.09.06 Haldor Øvreeide

Formålshierarki Hindre Stoppe Lindre ------------------------------ Straffe 10.09.06 Haldor Øvreeide

Foreldreansvaret Rollen har: oppgaver – mål og ytelser Personen har: erfaringer, følelser og aspirasjoner forvente – utfordre Vi Foreldre anerkjenne – gi gyldighet Vi må stille oss innenfor erfaringen til personen og utenfor oppgaven i rollen rolle rolle person person 10.09.06 Haldor Øvreeide

Barns problem viser ressurser og behov Barnets kommunikasjonsproblem kan sees som barnets generaliserte kommunikasjonsorganisering ut fra dets kortsiktige suksessfulle erfaring med å løse utfordringer i kommunikasjon Barnet må møtes med respekt for sin organisering 10.09.06 Haldor Øvreeide

Dialogerfaringen organiserer repetisjoner + - Dialog erfaring -------------------------------- Dialogpotensial evne til natalitet Dialogpotensialet kan organisere en ”ny start” 10.09.06 Haldor Øvreeide

Temperament og erfaring skaper et unikt kommunikasjonsrepertoar Fravendt – svake signaler, innadvendt, blyg, mangel på inviterende initiativ eller uttrykte behov Utprøvende – stadig selvsentrert og opptatt av, eller insensitiv for det relasjonelle elementet i dialogen Disorganisert – svak impulskontroll, svak sosial kompetanse, aktiv uten fullføring Kompensert – møter all erfaring med samme innstilling Parentifisert – kontaktavhengig, etablerer dialog på den voksnes/andres premisser – kan være ”on/off” Balansert – tilpasset situasjonen Regresjon Begrepsfattigdom 10.09.06 Haldor Øvreeide

Barns spørsmål med økende alder + Identitet / selvstendig verdi 12 – + Realisme/orden 9 – 13 + Moral /skyld, skam, rettferdighet 6 - 10 + Forklaring / årsak og perspektiv 3 - 7 Konkret beskrevet erfaring 1 - 4 10.09.06 Haldor Øvreeide

Barnets tilgang på språklig kode Almen kode for å kunne kommunisere om erfaringer og tanker er begrenset av: Lokal kode avgrenser rommet for kommunikasjon Skyld og skam begrenser hva som kan kommuniseres Omsorgsideer kan begrense hva som kan kommuniseres om Ubenevnt - erfaring som ikke har fått sosial oppmerksomhet 10.09.06 Haldor Øvreeide

Fortellingen (1) Medopplevelse kan erfares av barnet gjenom deltakelse her og nå og/eller i en deltakende fortelling, og er grunnlag for ”historien om meg”. ”Historien om meg” er først og fremst en historie om ”meg og andre” En utfordring i våre møter med barn er å gjøre barnets udelte, tabuiserte, ensomme erfaring til en erfaring delt mellom barnet og viktige andre, slik at erfaringen kan integreres i barnets historie om seg selv 10.09.06 Haldor Øvreeide

Fortellingen (2) har tre nivåer: Beskrivelse – hvem – hva - hvor – når – hvordan - hvorfor Følelse – den personlig gyldige erfaringen – opplevelsen Mestring – utfordringen som overkommes gjenom egen handling eller, NB!, andres omsorg I fortellingen som vi etablerer med barnet, skal de voksne fremstå som forpliktet til å støtte barnet slik at det får erfare mestring, omsorg og utvikling 10.09.06 Haldor Øvreeide

Fortellingen (3) som skapes i samtalen skal: Fange inn barnets opplevelse og erfaring og gi denne gyldighet Beskrive barnets sammenheng Styrke barnets selvrespekt Lede barnet videre 10.09.06 Haldor Øvreeide

Fortellingen ( 4) - Narrativ struktur Gå fra barnets liste-beskrevne erfaringer til episodisk struktur: Hva – Hvem - når– Hvordan Hvorfor blir ofte det vanskelige spørsmålet fordi det leder mot intensjon, og derved moral og sosiale konsekvenser av å eksponere erfaringen/hendelsen 10.09.06 Haldor Øvreeide

Fortellingen (5) Forslag Beskriv for barnet sammenhengen for samtalen Gi relevant informasjon hva skjer, har skjedd, skal skje Gi forslag til opplevelser – tanker, følelser og tilstander barnet kan ha – eller kan ha hatt Vis respekt for viktige voksne, men ikke ved å holde tilbake informasjon for barnet. Forklar at de voksne selv eller andre voksne skal ta vare på de voksne Våg å ta stilling til handlinger, også uheldige, begått mot barnet La en viktig voksen ta del i barnets erfaringer og historie 10.09.06 Haldor Øvreeide

Samtale for undersøkelse (1) Bli kjent med / gjøre kjent med Allment undersøke Avdekke Høre 10.09.06 Haldor Øvreeide

Samtale for undersøkelse (2) Hva gir legitimitet til samtalen Hvem er oppdragsgiver Hva er mandat Hva er samtalen del av Hva er tidsramme Hvem trekker konklusjoner Hvordan skal informasjon om konklusjonen formidles til barnet. 10.09.06 Haldor Øvreeide

Samtale for undersøkelse (3) Hvilke rettigheter har barnet i forhold til deg?. Hvem har ansvar for barnet i forhold til oppgaven din? Hvilken informasjon har barnet om oppgaven din? Hva søker du svar på hos barnet? Hvilke konsekvenser kan/skal barnets uttrykk få? 10.09.06 Haldor Øvreeide

Samtale for undersøkelse (4) Oppmerksom på: Barnets avhengighet i forhold til tema Barnets forståelse av tema Barnets følelser overfor tema Barnets standpunkt til tema Barnets uttrykk/atferd relevant for tema Barnets utviklingsnivå Barnets reaksjoner i sine nære relasjoner Barnet som kilde til relevant informasjon 10.09.06 Haldor Øvreeide

Høring (1) skal sikre barnet en rettighet Hvordan skal vi gi denne rettigheten innhold? Hvordan skal vi legge til rette samtalene for at barnet skal få mulighet til å påvirke oss som beslutningstakere? 10.09.06 Haldor Øvreeide

Høring (2) - når samtale. Èn samtale ved et bestemt tidspunkt: Høring (2) - når samtale? Èn samtale ved et bestemt tidspunkt: ved inngang? underveis? før beslutning? Eller: involvere barnet i beslutningsprosessen slik at barnet får gi uttrykk for sin forståelse, sine behov, òg sin innstilling i prosessen? 10.09.06 Haldor Øvreeide

Anvisninger til motmakt i utredning og terapi med barn (1) Møt barn og viktige voksne sammen, også til først samtale – da unngås det at de maktsterke voksnes språk og beskrivelser får forrang og binder utreder/terapeuten i deres språk, uten at barnet direkte eller indirekte kan få korrigere eller vise sine reaksjoner på de voksnes maktspråk. Ha dialogene med hver part i relasjonen tilpasset deres ansvar, rolle, behov og erfaring. Møt barn og viktige voksne med beskrivelser som er anerkjennende og bekreftende av at relasjonen mellom dem er hierarkisk og betydningsfull for begge. 10.09.06 Haldor Øvreeide

Anvisninger til motmakt i utredning og terapi med barn (2) Formuler beskrivelser av barnet som både viser behov, kompetanse og utviklingstegn som er relevant for relasjonens utfordringer og utviklingsmål. Hjelp partene til et utviklingsspråk om sine erfaringer. La partene i relasjonen selv håndtere kontakter til personer/instanser utenfor relasjonen ut fra ansvar og behov. Gi støtte og anerkjennelse av mestring i dette. Slik støttes legitimitet, selvorganisering og, subjektposisjon. 10.09.06 Haldor Øvreeide

Anvisninger til motmakt i utredning og terapi med barn (3) La både barn og voksne i relasjonen evaluere livskvalitet og utvikling i terapi Tilskriv og anerkjenn relasjonen for endringer i barnets livskvalitet og utvikling, - ”Med din hjelp ser jeg nå at han/hun har klart å komme ut av ----” - at det er en gjensidig innsats i relasjonen som fremmer utvikling og løser problemer 10.09.06 Haldor Øvreeide

Til å lese Øvreeide, H. (2000). Samtaler med barn. Metodiske samtaler med barn i vanskelige livssituasjoner. Kristiansand: Høyskoleforlaget. (svensk utgave: Samtal med barn, Studentforlaget, dansk utgave: At tale med børn, Hans Reitzel forlag) Øvreeide, H. (2001). Barnet som familieterapeutisk bruker. Fokus på familien, 29, 22-36. Øvreeide, H., Hafstad R.. Det tredje Ansikt i barn relasjoner. I Haavind og Øvreeide (red.) (2006 in press). Barn og unge i psykoterapi (arbeidstittel),) Hafstad, R. & Øvreeide, H. (1998). Foreldrefokusert arbeid med barn. Kristiansand: Høyskoleforlaget. (svensk utgave: Foreldrafokuserad arbete med barn, Liber. Dansk utgave: Foreldrefokuseret arbeide med børn, Systime Academinc.) Hafstad, R. & Øvreeide, H. (2004) Marte Meo: en veilednings- og behandlingsmetode. Tidsskrift for Norsk psykologforening, 41, 447-456. 10.09.06 Haldor Øvreeide