Læring og undervisning Etter Olav Dalland 1999 m.fl.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Arbeid Trygd Bistans Attføring Trygdekontorprogrammet
Advertisements

Kari Pape Den gode assistenten
Teknologi i klasserommet
Kartleggingsmateriell: Språkkompetanse i grunnleggende norsk
Noen utfordringer for skolene
Fra prøving og feiling til
Kognitiv utvikling Hukommelse, begreper, læring og opplæring
Kognitiv utvikling Hukommelse, læring og opplæring
=HS Bok + Nett • Bøker og nettsted henger nært sammen • Kapitlene i bøkene har tydeligere tilknytning til læreplanen • Nettstedet er inndelt i kapitler.
Motivasjon.
Veiledning av elever / lærlinger
Bruk av IKT i skolen - påstand • Bruk av IKT I skolen har generelt sett ikke endret karakter på denne siden av årtusenskiftet. Oppgaver som løses med teknologi.
Kroppsøvingsdidaktikk
”Vurdering av hjemmesider” ”Vurdering av hjemmesider” en undersøkende oppgave om førsteklassenes hjemmesider. Av Fouzia, Benedicte og Svein.
ILS, Nesodden, 8.sep Er det slik? Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen? Grammatikkinnsikt knyttes.
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 41
STASJONSUNDERVISNING
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
”Den viktigste av alle pedagogiske oppgaver er å formidle til barn og unge at de stadig er i utvikling, slik at de får tillit til egne evner.” Kilde:
Nye utfordringer Læringsstiler Taksonomi Læringsstrategier.
Tysktilbudet ved HVO Fra et tradisjonelt grunnfag innen humanoria
Impulsuka 2013 Kristiansand
Moralutvikling Etter Bunkholdt Og Tetzchner
Ny GIV-metodikken: Ikke bare for Ny GIV-elever?
1 Nye læreplaner – Noen utfordringer for lærerne Utdanningsforbundet 3. mai 2005 Stein Dankert Kolstø Institutt for fysikk og teknologi Universitetet i.
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
Didaktiske analysekategorier
12 Reflekterende lesing.
Vurdering – hva og hvorfor?
Den systemteoretiske analysemodellen Levanger 20. – 21. april 2006
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
Grunner for å innføre skjønnlitteraturen i undervisningsprosessen.
Anne Stein Bankgata ungdomsskole Eksempler på vurdering i;
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
STUDER SMARTERE Kurs i studiestrategi Modul 1 Bli en bedre student Lene Røsok Dahl Karriereveileder, BI Karriereservice Velkommen på kurs Presentere.
Samkommunestyret – Kunnskapsløftet v/Tone Volden Rostad Kunnskapsløftet er en ny og omfattende reform av hele grunnopplæringen. Visjonen er å.
Tidlig innsats i matematikk
Skolens verdisyn Elevsyn Lærings- syn Foreldre-samarbeid
Mål og læring hos elever
انتہائی کشش اور حوصلہ افزائی تعلیمی پروگرام Undervisningsopplegg for 4. klasse Årstid :Høst Hva : samfunnsfag Tid: ca 5 timer Tema: avfall og avfallsbehandling.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
HOLDNINGER OG HANDLINGER
Velkommen til et nytt skoleår!
Skoleledelse og skoleutvikling
Kunnskapsfokusering og elevsentrering EKH/RE 05/06
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
KLASSELEDELSE MI-teorien og læringsstiler
Didaktikk: teori om undervisning og evt. anvisning for undervisning
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
PEL-EKSAMEN Linn Cathrin Arnevik.
Prinsipper for arbeid i lærergruppene Levanger 20. – 21. april 2006 Torunn Tinnesand lp-modellen læringsmiljø og pedagogisk analyse.
Godt språk gjør lesing lettere. Bli kjent med bokstavene. Å lese og forstå det vi leser. Å skrive seg til lesing. Leksearbeid.
Leksekveld Torsdag Grunnleggende ferdigheter: - digitale ferdigheter - muntlige ferdigheter - å kunne lese - å kunne regne - å kunne skrive.
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Samvalg i målavklaringsprosessen under rehabiliteringen Sykehuset Innlandet HF, Divisjon Habilitering og rehabilitering Fagråd 2011.
Om praksis - praksisplan og vurderingsrapport Samarbeids- og vurderingsmøte TOSBA/TOS Studieleder Vibeke Bjarnø 11. JANUAR 2016.
Ungdomstrinn i utvikling Om den nasjonale satsingen og arbeidet ved vår skole.
Kva no. Læringsmål og kriterium er på plass
Skolebasert kompetanseutvikling
Jon Espen Palm, Kjøsterud skole
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Skolebasert kompetanseutvikling
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Utskrift av presentasjonen:

Læring og undervisning Etter Olav Dalland 1999 m.fl. Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen

Læring og undervisning Dalland: Det er den lærende som skal lære, som må bli interessert i og bestemme seg for å akseptere læringsarbeidet og alt som følger med det. En student studerer (og lærer) En elev blir lært (av lærer) En lærling lærer ved observasjon og veiledning av en mester, og ved prøving og feiling (mesterlære) Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen

Noen pedagogiske prinsipper Dalland s.174 Vis nysgjerrighet/engasjement Sørg for å stimulere elevens nyssgjerrighet og engasjement Anvend varierte og attraktive formidlingsteknikker Trekk eleven aktivt inn i læresituasjonen Knytt alt det nye til det eleven har erfaring med La eleven selv ta hånd om og prøve ut det nye Sørg for at nytt stoff og opplysninger formidles i små biter med tenkepauser Sørg for at nytt stoff gjentas eller utprøves La eleven selv sette begreper på det en er i ferd med å lære Avbryt når metningspunktet er nådd Skap et spenningsfelt mellom det eleven vet og det han ikke vet Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen

Undervisning i et brukerperspektiv Oppgave Drøft dere imellom hva som ligger i en slik overskrift Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen

Forutsetninger for læring Gjelder alle: at en kan utføre handling motivasjon konsentrasjon repetisjon metoder som er tilpasset Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen

Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen Læring Læring er en relativt varig endring i atferdspotensiale, som følge av tidligere erfaring (Dalland) Læring blir vanligvis def. som forholdsvis varige endringer i opplevelse og atferd som er resultat av erfaring (Tetzchner) Læring er et relativt varige endringer i atferd som skyldes erfaring, og ikke modning, skader, eller forgiftning (Svartdal og Flaten) Læring er en prosess med et resultat Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen

Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen Undervisning Undervisning er handlinger som utføres i den hensikt at noen skal lære noe. Handlingene tar utgangs- punkt i grunnelementene for undervisning: * rammefaktorer * mål * innhold * arbeidsmåter/metoder * vurdering Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen

Aktører i læringsprosessen Eleven/studenten/pasienten/klienten/ brukeren Læreren/mesteren/modellen/til rette- leggeren/hjelperen Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen

Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen Vilje til å lære Hvordan forstå dette: ”Det er derfor nødvendig å være klar over at læring faktisk forutsetter evnen til å ville noe.” (Dalland 1999 s.119) Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen

Indre og ytre motivasjon Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen

Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen Indre motivasjon Indre motivasjon: aktiviteten i seg selv motiverer, sier Dalland Kan det være noe mer enn aktiviteten? * samværet/det sosiale * situasjonen * de følelsesmessige opplevelsene, det kinestetiske eller taktile eller sensoriske Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen

Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen Ytre motivasjon Ytre motivasjon kan føres tilbake til noe utenfor personen selv, til noe som ikke knyttes til handlingene eller aktiviteten selv, sier Dalland Kan vi kalle det pedagogisk motivasjon ? * ros og belønning * unngåelse av straff Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen

Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen Læringsstiler Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen

Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen Innlæringskanaler Visuelle: bøker, bilder, diagram, filmer Auditive: forelesninger, lydband, diskusjoner Taktile: skrive, tegne, male, bruke data, spill, puslespill og kort Kinestetiske: bevege seg, oppleve eksperimentere, dramatisere, og det virkelige livet Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen

Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen Innlæringsstiler bygger på styrker The Dunn & Dunn Learning Styles Model Miljømessige Følelsesmessige Sosilogiske Fysiologiske Psykologiske Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen

Ansvar for egen læring Den lærende opptrer profesjonelt Forstår læreprosesser Kunnskap om og bruk av kilder Læring gjennom samarbeid Kontrollere arbeidstid og arbeidsinnsats Målsettingsarbeidet Se sammenheng mellom læring og ”livet” Kunne framstille læringsresultatet Motivasjon og utholdenhet Selvtillit og trygghet i læringsarbeidet Være kreativ Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen

Undervisning - Didaktikk Alt henger sammen med alt ?! Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen

Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen Mål 1 Målene i en undervisningssituasjon kan ha flere retninger: Mål for virksomheten f.eks. om å gi et tilbud som har høy kvalitet og samtidig er effektivt (i dag ofte kostnadseffektivt) Eller Mål for eleven/studenten/klienten/brukeren. Hva denne skal ha av kunnskap, ferdighet, holdning. F eks kunne veien til arbeidsplassen, reise med bussen, og ha det som vane Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen

Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen Mål 2 Hvem formulerer målene ? Eleven/studenten/pasienten/klienten/ brukeren ? Eller Læreren/mesteren/modellen/til rette- leggeren/hjelperen ? Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen

Deltakerforutsetninger Dunn og Dunn og læringsstilene VAKT (Visuell, auditiv, kinestetisk, taktil) Motivasjon/læringshistorie Evner (de 7-8-10 intelligenser) Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen

Rammefaktorer Didaktiske forutsetninger Lærerforutsetninger Fysiske forutsetninger/miljø Sosiale forutsetninger/miljø Organisering Økonomi Virksomhetens kultur og tradisjoner Foresatte/pårørendes forventninger og bidrag Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen

Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen Innhold Innholdet er de ulike emner og temaer det skal undervises i og som fører til målet for opplæringen/-undervisningen f eks emnet ”transport til arbeidsplassen”: busser, gater og gatenavn, busstopp, gangfeltet, skilt, arbeidsplassens navn, tid Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen

Arbeidsmåter/metoder Hva gjør lærer og elev for at eleven skal lære og nå målet? Hvilke visuelle, auditive, kinestetiske og taktile virkemidler tas i bruk ? Den lærende kan se, høre, gjøre og behandle F eks går vernepleieren sammen med personen veien til bussen, viser og snakker om skilt og gangfelt, reiser sammen med, går av og til arbeidsplassen. Vernepleieren tar bilder som limes inn i en bok som pårørende og andre kan benytte i samtale. Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen

Vurdering/evaluering – hva ? Vurdering skal helst være en prosess som gjør en klokere på seg selv og andre Det vanlige er å vurdere målsettingen, om den er nådd eller ikke Like naturlig er det å vurdere de øvrige didaktiske momentene (innhold, metoder, rammebetingelser, elevforutsetningene) Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen

Vurdering/evaluering – hvem ? Lærere har tradisjon for å vurdere I en relasjon hvor det er flere aktører, bør det være de involverte som vurderer sammen Den lærende vil likevel alltid kunne vurdere på egenhand om det hele ”var verdt det” Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen

Vurdering/evaluering – hvordan ? Observasjon Framføringer Sluttprodukter Muntlig rapportering Skriftlig rapportering * spørreskjema * journal * loggbok Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen