FRELSE Folkelig bibellesning Fredrikstad Domkirke 12/3 2013

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Åpenbaringen om Jesus Hvem er Jesus Kristus?.
Advertisements

SERIE: Bønn som forvandler Ikke tenk for smått om bønn. luk
Tro & Tilhøre, Tilbe & Tjene 4 verdier å bygge livet og menigheten på.
Messa for travle familier
O store Gud, når jeg i undring Aner Hva du har skapt i verden ved ditt
Harald Kaasa Hammer Knattholmen Guds kjærlighet og vår.
«[Revenge is] like a poison, it can take you over
Barnegudstjeneste 14.februar 2010
FRIHET Galaterne 5,1 ”Til frihet har Kristus frigjort oss. Stå derfor fast, og la dere ikke igjen legge under trelldommens åk.”
Gudstjeneste med Skattejakt.
”Se, vi går opp til Jerusalem”
Et bekymringsløst liv – er det mulig? Matteus 6,23-34
1. En øvelse i kjærlighet Harald Kaasa Hammer Knattholmen
Klar til tjeneste?.
Nye klær –nytt hus. Forandring Fryder - Klær Klær – synd og tilgivelse Sakarja 3,1-5 Så lot han (engelen) meg se Josva, ypperstepresten, som stod foran.
MBS OmsorgsSkolen - Vennesla
Skritt 1 er å bli klar over Guds Plan
Åpenbaringen av Jesus Del 1. Jesu lengsel.
Guds vrede.
Bibelskolen Bildøy Bergen
1.
Vintreets hemmelighet Livet i ordet, bønnen og gleden Joh 15:7-11
Allmektige Gud, Far, Sønn og Hellige Ånd,
Velkommen til skolegudstjeneste
Klær Penger Hus.
Velkommen til gudstjeneste
Matteus 17,1-9 ”Forklarelsens berg”
lig velkommen til høsttakkefest med dåp i Botne kirke
Tenn lys. Et lys skal brenne for denne lille jord
Gudstjeneste 1.søndag i advent 2008 i Gruben kirken Dra ut, dra ut gjennom portene og rydd en vei for folket! Bygg, ja, bygg en kongsvei og rens den vel.
Tro - å komme til tro. Tro - å komme til tro Sakkeus og morbærtreet.
Hva er vitsen med å gifte seg?
Johannes 16, Om sorg og glede
”Vi vil gjerne se Jesus”
Skattejakt-samling på torsdag
Fellesskap med Gud. Johannes 3,30: Han skal vokse, jeg skal avta. Nåden skal vokse, synden skal avta.
Deg være ære, Herre over dødens makt!
Tre håndfuller vann for livet.
Hosianna, Davids sønn! Velsignet være han! Velsignet Davids sønn som kommer, i Herrens navn! Hosianna i det høye, hosianna, Davids sønn! Velsignet,
Velkommen til Barnas gudstjeneste!
8.mars 09 Barnegudstjeneste Velkommen til
”Fra utsiden og inn, og innenfra og ut”
Hvis du dør i natt, tror du at du kommer til Himmelen?
Johannes 21,11-19.
Johannes 14,1-11 veien, sannheten og livet
DÅP - hvem? - hva? - hvorfor?.
Fellesskap med Gud.
Jesus, døperen Johannes og jul
Tro & Tilhøre Gode vaner for å pleie forholdet til Jesus.
HVEM ER GUD, EGENTLIG? Salem
TILBEDELSE … med og uten musikk.
Fra ord til liv April 2010.
Problemet og løsningen:
Levende vann Joh 4,10 Jesus svarte: "Om du hadde kjent Guds gave og visst hvem det er som ber deg om drikke, da hadde du bedt ham, og han hadde gitt deg.
Jes 40,13 Hvem har målt Herrens Ånd, og hvor er mannen som kunne gi Ham råd og tilføre Ham kunnskap? Rom 11,34 For hvem har kjent Herrens sinn? Eller hvem.
I DINE HENDER ER NÅDE Å FÅ
Joh 10,36 kan dere da si om Ham som Faderen helliget og sendte til verden: Du taler gudsbespottelig, fordi Jeg sa: Jeg er Guds Sønn? Joh 5,18 Derfor forsøkte.
Jesu Kristi Gud Ef 1,17 Jeg ber om at vår Herre Jesu Kristi Gud, herlighetens Far, må la dere få den Ånd som gir visdom og åpenbaring, så dere lærer Gud.
Matt 1:23: Se, jomfruen skal bli med barn og føde en sønn, og de skal gi ham navnet Immanuel - det betyr: Med oss er Gud. For et barn er oss født, en sønn.
Salme 32, en læresalme 5 S-er
Joh 14,6 Jesus sier til ham: Jeg er veien, sannheten og livet
Kroppen som Gud har villet
“Disippel-høring”.
Johannes 3, påsken i Det Gamle Testamentet
Den store forsoningsdagen, 3.Mos.16
Han sier: Jeg kaller dere ikke lenger tjenere, men venner.
Følg det lammet! En taleserie om Johannes Åpenbaring. Åpenbaringen åpenbart
Hva er egentlig en menighet -og hva er vår oppgave.
«Du er frelst!».  יְהוֹשֻׁעַ  Jesjua = Jesus = Herren + frelse  frelse  fri + hals  «Han er den som fridde oss ut av mørkets makt og satte oss over.
Dommer og Frelser.
Utskrift av presentasjonen:

FRELSE Folkelig bibellesning Fredrikstad Domkirke 12/3 2013 Frelse – er det noe for dagens mennesker eller er det gått ut på dato? Folkelig bibellesning Fredrikstad Domkirke 12/3 2013 Frank Oterholt – sokneprest

Frelse som allment begrep Soteria (gr.): Velvære, helse, velbefinnende… Den personifiserte ”Soteria” Mosaikk fra et bad øst for Antiokia:

Frelse som ”velvære”

soteria, soterios, sozein Ordstammen: Hel, frisk, uskadd. Verb: Bevare hel, redde, frelse/berge Profan gresk: Redning fra akutt livsfare, krig og havsnød. Opprettholdelse av menneskets indre vesen, verd og velbefinnende.

Frelse som ”berging”/”redning” Peter steg ut av båten og gikk på vannet bort til Jesus. 30 Men da han så hvor hardt det blåste, ble han redd. Han begynte å synke, og ropte: «Herre, berg meg!» (Matteus 14,29f.) Soson me! σωσον με Den greske teksten http://www-users.cs.york.ac.uk/~fisher/gnt/

Frelse og helbredelse Jairus' datter og kvinnen som rørte ved Jesu kappe: ”Det var en kvinne der som hadde hatt blødninger i tolv år. 26 Hun hadde lidd mye hos mange leger. Alt hun eide, hadde hun brukt uten å bli hjulpet; det var heller blitt verre med henne. 27 Hun hadde fått høre om Jesus og kom nå bakfra i folkemengden og rørte ved kappen hans. 28 For hun tenkte: «Om jeg så bare får røre ved klærne hans, blir jeg frisk.» 29 Med en gang stanset blødningen, og hun kjente på kroppen at hun var blitt helbredet for plagen. 30 I det samme merket Jesus at en kraft gikk ut fra ham,… 34 Da sa han til henne: «Din tro har frelst deg, datter. Gå bort i fred. Du skal være frisk og kvitt plagen din.»” (Mark 5,25ff.) Jairus' datter og kvinnen som rørte ved Jesu kappe: ”Mens alle så på, kastet hun seg ned for ham og fortalte hvorfor hun hadde rørt ved ham, og hvordan hun var blitt frisk med det samme. 48 Da sa Jesus til henne: «Din tro har frelst deg, datter. Gå i fred!” (Lukas 8,47-48)

Frelse og velvære Frelse betyr også velvære (se mosaikk) ”Du skal være frisk og kvitt plagen din.»” (Mark 5,34) Frelse betyr også velvære (se mosaikk) (allmenngresk)

Dagens spørsmål Frelse kan korrespondere med moderne tenkning om: Frelse – er det noe for dagens mennesker eller er det gått ut på dato? Ja, ordet er relevant også i vår tid, fordi: Frelse kan korrespondere med moderne tenkning om: velvære, helhet, helbredelse, livsforandring

Vardesenteret Stressmestring , tankebygging og velvære http://vardesenteret.no/no/rehabilitering_og_mestring/laring-og_mestringssenteret/Mindfullness%2Fstressmestringsprogram+for+kreftpasienter.9UFRvU2R.ips

Til alle tider søker mennesker: Lindring, Helbredelse, Velvære, Berging fra livstruende situasjoner, Frihet fra angst og frykt, Eksistensiell forankring

Kveldens tema: Det kristne frelsesbegrepet: Kan det gi moderne mennesker lindring, helhet, livshjelp, trygghet….??

PAUSE

Frelse i det store perspektivet Den kristne læren

Frelse som forløsning/forsoning Mennesket lider under adskillelse fra Gud. Bruddet skjedde ved syndefallet i Eden. Paulinsk litteratur: Gjenopprettelse av Gudsforholdet: ”For slik alle dør på grunn av Adam, skal alle få liv ved Kristus.” (1. Kor 15,22)

Hvorfor må mennesket frelses? 3 forsoningsteorier/forløsningsteorier: Den dramatiske (klassiske): Jesus’ død på korset er en ”kosmisk” kamp mot ”fordervsmaktene” synd, død og djevel. Den objektive (juridiske): Kristus yter godtgjørelse (satisfaksjon) for menneskenes synder. Gud var krenket, men formildes. Den subjektive (psykologiske): Mennesket forvandles og forsones i møte med Jesus’ fromhet og kjærlighet. Guds hjertevarme smelter menneskenes harde hjerter og mennesket omvender seg.

1. Den dramatiske (klassiske) forsoningsteorien Jesus nedkjemper ”fordervsmaktene” synd, død og djevel. Døden på korset var en dramatisk kamp mellom Gud og det onde i tilværelsen. Forsoningsverket gir menneskene forløsning fra ”dødens makt” (NoS 187). Menneskene befris fra dødens maktgrep. (Irenæus, Basilius, Gregor d. store)

2. Den objektive (juridiske) forsoningsteorien: Kristus lider menneskenes straff, eller betaler Gud en ”erstatning” for å unngå straffen. (Lønning 1977:124) Anselm av Canterbury – 1000-tallet Anselm har preget skolastisk teologi og protestantisk ortodoksi og konservativ teologi). (Lønning 1977:124) (http://snl.no/Anselm_av_Canterbury)

3. Den subjektive (psykologiske) forsoningsteorien: Jesus, Guds budbærer, bringer Guds kjærlighet og hjertevarme til menneskene (som hadde rotet seg bort fra Gud). Jesus’ selvutslettende lidelse vekker gjenkjærlighet (”The passion of the Christ”). Mennesket forvandles og forsones i møte med Jesus’ fromhet og kjærlighet. Menneskets harde hjerter ”smelter” i møte med Guds kjærlighet, og mennesket omvender seg. (Middelalderteologen Abelard – 1100-tallet) http://snl.no/Pierre_Ab%C3%A9lard

Frelse som livshjelp Fra teologien/dogmatikken går vi over til å spørre hva ”frelse” betyr for oss mennesker:

Frelsens betydning for enkeltmenneske og skaperverk Frelse som 1. livshjelp 2. visshet 3. forløsning

Frelse som livshjelp, visshet og forløsning 1. Å være frelst – i dette livet Livshjelp og helhet her og nå 2. Å være frelst ”for evig” Den eksistensielle vissheten innfor det ukjente 3. Hele skapningen sukker Komme ditt rike! Et bredere perspektiv på frelsen?

1. Frelse som livshjelp og helhet Vi døpes inn i et nytt fellesskap: KIRKEN. I NT er ”frelse” å være innenfor det store fellesskapet, som er illustrert med byens beskyttende murer: ’Polis’… byen med murene omkring. Innenfor bymuren = frelse. Utenfor bymuren = fortapelse (Gehenna).

Antikkens mennesker beskyttet seg i borgbyen ”polis”

Byen gir beskyttelse og frelse ”Utenfor er gråt og tenners gnidsel” Matt 8,12 Men rikets barn skal kastes ut i mørket utenfor, der de gråter og skjærer... Matt 13,42 Så skal de kaste dem i ildovnen, der de gråter og skjærer tenner. Matt 13,50 .. og kaste dem i ildovnen, der de gråter og skjærer tenner. Matt 22,13 Da sa kongen til tjenerne: ‘Bind ham på hender og føtter og kast ham ut i... Matt 24,51 .. og hugge ham ned og la ham dele skjebne med hyklerne, der de gråter og sk... Matt 25,30 Og kast den unyttige tjeneren ut i mørket utenfor, der de gråter og skjær... Mark 9,18 Når den griper fatt i ham, kaster den ham over ende, og han fråder og skj...

Polis - Gehenna var utenfor bymuren. - Byen ga beskyttelse. - Gehenna var utenfor bymuren. Idioten er den som ikke tar del i byens liv. ἰδιώτης; idiṓtēs. The term idiotes designated a private individual who did not hold any office and did not participate in political life; http://referenceworks.brillonline.com/search?s.au=%22Burckhardt%2C+Leonhard+%28Basle%29%22&s.f.s2_parent_title=Brill%E2%80%99s+New+Pauly

Guds by – Den endelige frelsen Og jeg så den hellige byen, det nye Jerusalem, stige ned fra himmelen, fra Gud, gjort i stand og pyntet som en brud for sin brudgom.  3 Og jeg hørte fra tronen en høy røst som sa: ”Se, Guds bolig er hos menneskene. Han skal bo hos dem, og de skal være hans folk, og Gud selv skal være hos dem. Han skal være deres Gud. 4 Han skal tørke bort hver tåre fra deres øyne, og døden skal ikke være mer, heller ikke sorg eller skrik eller smerte… Fra Johannes Åpenbaring kapittel 21.

2. Frelst for evigheten Den eksistensielle vissheten Hvordan vet jeg at jeg er frelst? Fordi: Gud er nådig og barmhjertig… ”Han vil ingen synders død”… ”… for at hver den som tror på ham, ikke skal gå fortapt…” (Joh. 3,16)

3. Hele skaperverket sukker etter frelse Etter dåpen sier liturgen: Kjære menighet. Gjennom dåpen setter Gud oss inn i sin verdensvide kirke og gir oss del i Jesu kall og oppdrag. La oss stå sammen i vitnesbyrd og tjeneste, inntil dagen kommer da alt det skapte skal bli forløst ved vår frelser, Jesus Kristus.

Frelse ikke bare noe individuelt Kristen tro: Hele skaperverket skal frelses, forløses og fornyes…

Hele-skapningen-sukker-motivet Kjent motiv (tema) i litteraturen: Romerbrevet 8 er kjent i litteraturen: ”Vi vet at helt til denne dag sukker og stønner alt det skapte samstemt, som i fødselsrier… og lengter etter å bli Guds barn fullt og helt når kroppen vår blir satt fri.” (Rom 8,22-23)

Hele-skapningen-sukker-motivet Disse skriver om ”skapningens sukk”: Knut Hamsund (Sult 1890) Jørgen Moe Sigbjørn Obstfelder Johan S.C. Welhaven m.fl. Edvard Munch – Skrik…

Skrik skapningen” Munch illustrerer i sitt kjente ikon ”Skrik”? Er det ”sukket fra skapningen” Munch illustrerer i sitt kjente ikon ”Skrik”?

Skrik

Edvard Munch skriver: "Jeg gik bortover veien med to venner. Solen gik ned - Himmelen blev pludselig blodi rød - Jeg følte som et pust av vemod - Jeg stanset, lænede mig til gjærdet træt til døden så utover over de flammende skyer som blod og sværd over den blåsvarte fjord og by. Mine venner gik videre. Jeg stod der skælvende af angst, og jeg følte som et stort uendeligt skrig gjennem naturen.” http://morgenbladet.no/debatt/2006/skrik_og_dikterne#.UTJ5I6607d4

Angst i samtiden Nyromantikken: Hamsun En viktig bakgrunn for "Skrik" er … angsten som tema i samtidens diktning,… (1890-årene). http://morgenbladet.no/debatt/2006/skrik_og_dikterne#.UTJ5I6607d4 Nyromantikken: Hamsun

Obstfelder Al skabningen sukker (1890.) ”Al skabningen sukker. Bævende spørger det. Bølgende hvisker det. Fuglene klynger sig sammen, læser hinandens øine...!” ... http://www.bokselskap.no/boker/digte/alskabningen

Apokatastasis ”Vil frelsen til sist gjelde alle? (’apokatastasis panton’)” ”Finnes det en mulighet for å miste frelsen?” Fra Luthersk kirketidende nr. 16/2012, s 381 (professor Harald Hegstad). Temanummer: Apokatastasis?

Anvendt litteratur og kilder The new International Dictionary of New Testament Theology. Vol. 3. Editor: Collin Brown. The Paternoster press 1971.  Greek-English Lexicon of The New Testament, Bauer/Arndt/Gingrich. The University of Chicago Press 1957. Luthersk kirketidende nr. 16/2012, s 381, Leder v/professor Harald Hegstad. Temanummer: Apokatastasis? Bath of Apolausis – The mosaic of Soteria (Det arkeologiske museet i Antiokia): http://www.theoi.com/Gallery/Z28.1.html Per Lønning, Hva er kristendom? Gyldrndal Norsk Forlag 1977. TOBIASSEN, T.: Like til jordens ender, Bergen 2004 (82 s.): http://home.hib.no/ansatte/tto/NT-bok_2000/index.htm Peder Borgen (red), Bibelen i brennpunktet (Hele-skapningen-sukker-motivet), Tapir 1981.