Samhandlingsreformen og konsekvenser for fysioterapi

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Generell presentasjon om frisklivssentraler
Advertisements

Kompetanse i lys av samhandlingsreformen
Spesialisert rehabilitering
Nye lover og forskrifter relatert til planlegging og ansvar
Hvilken samfunnsnytte har ergoterapi?
Mulighetenes Oppland Hvilke lovverk bør du som rådsmedlem ha kjennskap til? En kort gjennomgang av de mest sentrale lovene.
AVLASTNING Melhus
Samhandlingsreformen
St.meld. nr. 47 ( ) Samhandlingsreformen Rett behandling på rett sted til rett tid Statssekretær Ellen Birgitte Pedersen August/september 2009.
Hvor ble det av forebygginga?
Samhandlingsreformen Rett behandling på rett sted til rett tid
Fagseminar for faggruppen i barne og ungdomsfysioterapi
Samhandlingsutfordringer sett fra helsemyndighetenes perspektiv
N orges mest framtidsrettede fagskole, der fagmiljøene møtes og kompetanse utvikles SAMHANDLIGSREFORMEN Pål Storå avd.leder helsefag fagskolen.gjovik.no.
Psykisk helsevern i ny helsereform Dagsenterkonferansen 5
Kommunens helsetjenester i samhandlingens tid.
Samhandlingsreformen - nytt og endret lovverk
12. september 2012 Samlingssjef Britt Rakvåg Roald
Folkehelsemeldinga Implikasjoner for samfunnsmedisinere i kommunene
Kari Reine, mor og jurist Landskonferansen om Down Syndrom 2012
Samhandlingsreformen og nasjonal strategi for habilitering og rehabilitering Møteplass: Allmennhelse 13. Mai 2009 Mette Kolsrud forbundsleder.
Likeverdige tjenester – tilpassede tjenester Pasient- og brukarombodet Pasient- og brukarombodet i Hordaland Rune J. Skjælaaen.
Samhandlingsreformen – hvor står psykisk helse og rusfeltet?
Samhandlingsreformen med særlig fokus på psykisk helse- og rusfeltet
Statssekretær Roger Ingebrigtsen Helse- og omsorgsdepartementet Norsk Dagkirurgisk forum, 8. januar 2010 Samhandling mellom primærhelsetjenesten og dagkururgiske.
FYLKESMANNEN I AUST-AGDER Fylkesmannens rolle i folkehelsearbeidet i lys av ”Nasjonale mål og hovedprioriteringer” Kristiansand Sidsel Birkeland.
Samhandlingsreformen og brukermedvirkning
Helse- og omsorgspolitikk •Samhandlingsreformen. Samhandlingsreformen Rett behandling – på rett sted – til rett tid •Bedre samhandling mellom kommuner.
Hva betyr de politiske føringene for ergoterapeuters prioriteringer? Møteplass: Allmennhelse 14.- mai 2009 Mette Kolsrud forbundsleder.
Helhetlige helsetjenester i MNS
Samhandlingsreformen Kommunestyresalen 16.5 og og19.06 og Signe Louise Berthelsen Rigmor Måntrøen Mette Braathen.
Helse- og omsorgsdepartementet Høring 1.Ny lov om helse og omsorg 2.Ny lov om folkehelse 3.Innspill til ny nasjonal plan for helse- og omsorgstjenester.
Samhandlingsreformen og nye helselover Sentermøte 15. desember 2011 Wenche Jensen.
 Utfordringer etter at «Opptrappingsplan for rus» er over..  Lovhjemler, rettigheter, organisering, mv Yngve Osbak, prosjektleder Fylkesmannen.
Norsk Ergoterapeutforbunds lederseminar De nye helsetjenestene Mette Kolsrud Forbundsleder i Norsk Ergoterapeutforbund.
Folkehelsestatistikk – muligheter, hensyn, begrensninger
Folkehelsearbeid Nasjonale mål og prioriteringer for kommunene i 2010 Kristiansand
Reformtider Arne Flaat Sykehusdirektør, Helse Nord-Trøndelag.
Er vi rusfaglig klar for samhandlingsreformen?
1 Samhandlingsreformen: Hvor er fysioterapeutenes plass? Høstseminar avd Buskerud FORBUNDSLEDER EILIN EKELAND.
1 Samhandlingsreformen: Hvor er fysioterapeutenes plass? Dagseminar tillitsvalgte i Aust-Agder FORBUNDSLEDER EILIN EKELAND.
Samhandling Tilbudet til barn og unge Seksjon for habilitering v/ seksjonsleiar Solveig Glærum.
St.meld. nr. 47 ( ) Samhandlingsreformen Rett behandling på rett sted til rett tid Lagt fram 19. juni 2009.
Toril Lahnstein Divisjonsdirektør Divisjon primærhelsetjenester
Klinisk aktivitetsavdeling (KLA)
Samhandlingsreformen Blå byer blir røde Helse- og omsorgsminister Bjarne Håkon Hanssen 31. mars 2009.
Hans Seierstad, Leder i KS i Oppland og ordfører i Østre Toten Begrensninger og muligheter Dialogkonferansen 2011.
HVA ER HABILITERINGSTJENESTEN FOR BARN OG UNGE?
Veiledningsplikten til spesialisthelsetjenesten
Hukommelsesteamets arbeid i Haugesund Kommune
Samhandlingsreformen -betydning for ergoterapi?
Drammen | Sosial- og helsedirektoratets rolle Et fagdirektorat underlagt HOD og AID  Fagdirektoratsrollen Følge utviklingen og samle inn kunnskap.
Samhandlingsreformen
Samhandlingsreformen Hva kan dette ha å bety for kommuner og helseforetak? Daniel Haga 1.
Kommunehelsereformen - lokale/regionale utfordringer
Samhandlingsreformen Bodø 19. oktober 2010 Sigrid J. Askum KS Helse.
Folkehelseoversikter – Én for alle – alle for én!.
Kompetansebehov i fremtidens spesialisthelsetjeneste RSA, Torbjørg Vanvik Direktør for eierstyring.
PRESENTASJON strategiseminar
Samhandlingsreformen Fagforbundet - sykehusnettverket Inger Mette Nilstad 6. mars 2009.
| Behov for ny statistikk i KOSTRA ved oppbygging av lokalmedisinske sentre Michael Kaurin Helsedirektoratet.
Samhandlingsreformen og ledelsesutfordringer Januar 2009.
SAMHANDLINGSREFORMEN 25. august 2009 Tromsø Randi Røvik Samfunnspolitisk enhet.
Eg ser at du e trøtt men eg kan ikkje gå alle skrittå for deg Du må gå de sjøl men eg vil gå de med deg Eg vil gå de med deg.
Drammen 30. september 2016 Bjørg Th. Landmark Velferdsteknologiens plass i helsetjenesten Hvilke refleksjoner gjør du deg i forhold til ordet velferdsteknologi?
Samhandlingsreformen – fra ord til handling Statssekretær Robin Kåss Samhandlingsavdelingen, HOD Fagforbundets samhandlingskonferanse 7. oktober2010.
Samhandlingsreformen – St. meld nr 47 ( )
Helsetjenesten i Norge og Nord-Trøndelag Førsteårsstudenter sykepleiefaget Nord universitet, Namsos 5. oktober 2017.
Hva er kommunenes utfordringsbilde ? Perspektiver fra Lindås kommune
Hva er intensjonene bak KE, sett fra et overordnet faglig perspektiv?
Utskrift av presentasjonen:

Samhandlingsreformen og konsekvenser for fysioterapi V/Solveig Pettersen Hervik Fysioterapeut og rådgiver Fylkesmannen i Aust-Agder Kristiansand 6. mars 2012

Presentasjonens innhold: Utfordringer i Helse-Norge Samhandlingsreformens innhold Nasjonal helse- og omsorgsplan Ny helse- og omsorgstjenestelov Ny folkehelselov Fysioterapidekning Veien videre for fysioterapi?

Utfordringer i Helse-Norge Selv om vi er: blant verdens rikeste land, har høy forventet levealder, har høy grad av opplevd lykke og livskvalitet i alle aldersgrupper har verdens nest dyreste helsevesen, har vi utfordringer:

Brudd og svikt i tjenestene Demografisk utvikling Økende gap mellom forventninger og tilbud Brudd og svikt i tjenestene Demografisk utvikling Sykdomsbildet endrer seg Tjenestene preges av for lite innsats for å begrense og forebygge sykdom Konkurranse om personell og kompetanse

Økende antall eldre - spesielt fra 2016 Sosial ulikhet i helse Migrasjons helse Flere yngre funksjonshemmede Flere kronisk syke Levevaner og helseadferd Kols, diabetes, kreft Psykisk sykdom Depresjoner, demens

Sosial ulikhet i helse:

De økte utgiftene truer velferdsordningen Helseutfordringene er i stor grad livsstilsrelatert og trenger nye metoder Prioriteringsdebatt…..Hva er det offentliges oppgave ? Fra et sykevesen til et friskvesen

Fra reparasjon til forebygging I dag Diabetes, rus, kols, overvekt, psykiske lidelser Framtid Kostnader Tallene gjelder alle over 20 år (i underkant av 3,6 mill mennesker) 320 000 har diabetes, fordelt slik: 160 000 (4,5%) har kjent diabetes 160 000 (4,5%) har ukjent diabetes I tillegg er det 320 000 (8-9% av alle over 20 år) som har høy risiko for å få diabetes type 2 på grunn av glukoseintoleranse. Altså er det 15-20 % av befolkningen over 20 år som har eller står i fare for å få diabetes type2. Forebygging Tidlig fase Diagnose Kronisk syk Komplikasjoner | 9 9

Samhandlingsreformens innhold: Mer forebygging Mer og bedre behandling nærmere der pasienten bor og tidligere i forløpet Styrket kommunehelsetjeneste Spesialisert spesialisthelsetjeneste Bedre rehabilitering Bedre koordinering/ samhandling

Nasjonal helse- og omsorgsplan: I fremtidens kommunale helse- og omsorgstjeneste er nevnt: Forebyggende helsetjenester (helsestasjons- og skolehelsetjeneste, Frisklivssentraler og frivillig hjemmebesøk til eldre) Lokalmedisinske sentre (inkluderer rehabilitering og lærings- og mestringstilbud) Pleie- og omsorgstjenester (vekst i yngre brukere, kompetanse på sammensatte lidelser og demens og aktiv omsorg)

Psykisk helse og rus (tidlig intervensjon, KID-kurs, oppsøkende behandlingsteam) Rehabilitering og habilitering (oversikt over behov, lokalmedisinske sentre, koordinerende enhet/individuell plan, funksjons-og kvalitetskrav til avtalebasert fysioterapi?) Og legetjenester i kommunene, kommunal legevaktstjeneste, tannhelsetjenesten

Helse- og omsorgstjenesteloven Formål: 1. forebygge, behandle og tilrettelegge for mestring av sykdom, skade, lidelse og nedsatt funksjonsevne, 2. fremme sosial trygghet, bedre levevilkårene for vanskeligstilte, bidra til likeverd og likestilling og forebygge sosiale problemer, 3. sikre at den enkelte får mulighet til å leve og bo selvstendig og til å ha en aktiv og meningsfylt tilværelse i fellesskap med andre, 4. sikre tjenestetilbudets kvalitet og et likeverdig tjenestetilbud, 5. sikre samhandling og at tjenestetilbudet blir tilgjengelig for pasient og bruker, samt sikre at tilbudet er tilpasset den enkeltes behov, 6. sikre at tjenestetilbudet tilrettelegges med respekt for den enkeltes integritet og verdighet og 7. bidra til at ressursene utnyttes best mulig.

Krav til funksjoner – ikke profesjoner Krav til pasientsikkerhet og forsvarlighet Krav til kvalitetsforbedringsarbeid Krav til koordinerende enhet og koordinator ved behov Krav til samarbeidsavtaler

Lovens paragraf 3-3: -Kommunen skal ved ytelse av helse- og omsorgstjenester fremme helse og søke å forebygge sykdom, skade og sosiale problemer. Dette skal blant annet skje ved opplysning, råd og veiledning. -Helse- og omsorgstjenestene skal bidra i kommunens folkehelsearbeid, herunder til oversikten over helsetilstand og påvirkningsfaktorer etter folkehelseloven § 5. -Helse- og omsorgstjenesten skal arbeide for at det blir satt i verk velferds- og aktivitetstiltak for barn, eldre og funksjonshemmede og andre som har behov for det.

Kommunene skal sørge for egne helsefremmende og forebyggende tjenester (helsestasjon- og skolehelsetjeneste, frisklivssentraler, planarbeid, helsefremmende arbeid i skole, barnehage, nærmiljø og arbeidsliv, som gode kostvaner, fysisk aktivitet, tobakk- og rusfrihet). Forebyggende innsats skal være en del av alle kommunale helse- og omsorgstjenester (almennlegetjenester, omsorgstjenester (eldresentre, fallforebygging, feilernæring), helse- og skolehelsetjeneste, lærings- og mestrings-aktivitet, frisklivsstilbud, psykisk helse- og rusforebygging). Helse- og omsorgstjenestene skal bidra i det tverrsektorielle folkehelsearbeidet, herunder oversikt over helsetilstand

Ny folkehelselov: Krav til oversikt over helsetilstanden i befolkningen og påvirkningsfaktorer Krav til politisk forankring av mål og strategier Krav til iverksetting av nødvendige tiltak Krav til involvering av alle kommunale sektorer. Ansvaret ligger til kommunen som sådan, ikke bare helsetjenestene.

Kommunen skal iverksette nødvendige tiltak for å møte kommunens folkehelseutfordringer. Dette kan blant annet omfatte tiltak knyttet til oppvekst- og levekårsforhold som bolig, utdanning, arbeid og inntekt, fysiske og sosiale miljøer, fysisk aktivitet, ernæring, skader og ulykker, tobakksbruk og alkohol- og annen rusmiddelbruk.

Hjulet i folkehelseloven: Oversikt-planstrategi-fastsatte mål i plan-tiltak-evaluering-oversikt osv.

Fra rapporten Avklaring av ansvars- og oppgavedeling mellom kommunene og spesialisthelsetjenesten på rehabiliteringsområdet Helsedirektoratet, utgitt januar 2012:

Helse- og omsorgstjenestene i kommunen: Oversikt over rehab.behov ved koordinerende enhet. Tilgang til profesjonsspesifikk fagkompetanse på høgskole-/ universitetsnivå relatert til behov på minimum følgende områder: o kognitive vansker o kommunikasjonsvansker o fysisk, psykisk og sosial funksjon o funksjon knyttet til aktivitet og deltagelse (ADL) o sansetap o livsstilsproblematikk o hjelpemidler og bolig o universell utforming o sosioøkonomiske forhold o tverrsektoriell samhandling (NAV, arbeid, skole, spesialpedagogikk, fritid etc.)

Dekke alle livsfaser Arbeidet bør organiseres som tverrfaglig samarbeid / tverrfaglige team Privatpraktiserende fysioterapeuter, fastleger og evt. andre som har avtale med kommunen må være i integrert i kommunens tverrfaglige rehabiliteringsarbeid.  Kommunen bør ha lærings- og mestringstilbud og frisklivssentraler som viktige bidrag i individuelle rehabiliteringsprosesser.

Spesialisthelsetjenesten: Økt samhandling med kommunene • Det skal være ambulante tjenester fra institusjoner i spesialisthelsetjenesten. • Markant aktivitetsøkning innen ambulante tjenester (både individuell oppfølging og kompetanseoverføring) innen utgangen av 2015

Spesielt innen områdene artrose og overvekt / livstilsproblematikk må pasienter overføres fra spesialisthelsetjenesten til kommunale tilbud. Tidlig rehabilitering av for eksempel hjerte, lunge, slag- og kreftpasienter skal fortsatt ligge i spesialisthelsetjenesten, men mye av den senere rehabiliteringen skal økes/ styrkes i helse- og omsorgstjenesten i kommunen. Rehabilitering, spesielt i tidlig fase, av pasienter med spinalskade, traumatisk hodeskade, amputasjoner, multitraumer og sjeldne diagnoser er noe som spesialisthelsetjenesten fortsatt må ha hovedansvaret for.

I rapporten “Fysioterapi i kommunehelsetjenesten ” (HOD 2009) beskrives stort arbeidspress som følge av flere oppgaver og underdekning av fysioterapeuter i den kommunale tjenesten. Fysioterapeutene oppgir at de prioriterer pasienter med akutte lidelser først, deretter pasienter som er henvist fra spesialisthelsetjenesten, og så mennesker med kroniske sykdommer. Rapporten viser dessuten at manglende kapasitet til behandling generelt og et økt press fra sykehus og spesialisthelsetjenesten gjør det vanskelig for fysioterapeutene å arbeide forebyggende i den grad de ønsker. Dette til tross for at fysioterapeuter med driftstilskudd arbeider langt ut over avtalens størrelse. Det leveres også mange årsverk fysioterapi i kommunehelsetjenesten av privatpraktiserende fysioterapeuter uten avtale med kommunen.

Veien videre for fysioterapi? Sett på som en mestringsreform er det «våre» tjenester som får mer fokus nå! Det er ett utviklingsarbeid; -ett arbeid som tar tid -som vi alle kan være med å påvirke! Det er stor grad av frihet til kommunene/kommunestyrepolitikerne! Profesjonsnøytraliten utfordrer

Jeg tror det blir viktig: Å dokumentere (hva vi gjør, ytterligere behov og også avgi statistikk o.l til planer) Å støtte seg på og bruke faglige veiledere aktivt Å bidra i forebyggende arbeid, som frisklivssentralarbeid og fallforebyggende arbeid Å være synlige og «markedsføre» våre gode tjenester

Hva tror du? Hvordan ser det ut i Helse-Norge om 10 år? Hvordan skal vi komme til en ønsket situasjon? Hva kan du bidra med?