Fremmedspråksdidaktikk

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forelesning for kl. A2, Språkutvikling
Advertisements

Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Jørgen Frost, ISP: Mediering av lesing Hordaland og Sogn og Fjordene Logopedlag Fredag den 31.1 kl
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Trinn 2 Barnets første leveår.
Gjør rede for relevante språklæringsteorier
Sosiologi i barnehagen
Senter for livslang læring
Kognitiv utvikling (del 2)
LÆRING Grunnleggende prosesser
ILS, Nesodden, 8.sep Er det slik? Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen? Grammatikkinnsikt knyttes.
Vurdering for læring på Linderud skole
Innføring i fagdidaktikk – samfunnsfag 1
Del 1: Språktilegnelse – det tidlige samspillet og språket i bruk
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Kulturhistorisk perspektiv
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Læringsteorier En første oversikt.
Om å skrive om litterære tekster
En første innføring i læringsteorier med utgangspunkt i Imsen, 2006.
1. Metatema: Analyse av skolen som organisasjonen
FLERKULTURELL OG NYRETRANSPLANTERT - sykepleierens kulturelle kompetanse Riitta Hakola sykepleier.
FORSKJELLIGE LÆRINGSSYN
ULIKE TEORIER OM LEK Trudvanglia barnehage praksis gruppe F2B, 2002
Barns læring, voksnes ansvar!
Strategier og kompetanse
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
Skriftspråksutvikling Anne Høigårds kapittel 8 Fra toårsalderen med høytlesing Skriftspråksutviklinga følger Søderberghs firepunkts oppsett (4 prinsipper):
Den systemteoretiske analysemodellen Levanger 20. – 21. april 2006
HVA ER DET? Grethe Haldorsen
Problemstilling Frode Svartdal UtTø H-2007.
Ellinor Brune Hareide og Sissel R. Weydahl
Grunner for å innføre skjønnlitteraturen i undervisningsprosessen.
Tidlig innsats i engelskfag Pat Pritchard cand polit Oslo, oktober 2009.
Minoritetsspråklige barn og elever. Utredning, vurdering og muligheter
Tre ”klasserom” Tor Sofie Haldis Ut.pkt Kunnskaper Metoder/læring
Språkets betydning for læring 1. am. Jorun Buli Holmberg - 11
Av Kari, May Linn, Silje og Hanne
KUNNSKAPSLØFTET Rakel.K.Rohde Næss. Tradisjonelt syn på læring og undervisning Pensumstyrt Lærerstyrt undervisning fra kateteret Memorere,rette svar Læreren.
LÆRINGSTEORI Alle lærere har sin egen teori som de bygger sin undervisning på Bygger på erfaringer Trenger en teori for å ta gode avgjørelser til en hver.
SÄLJÖ: LÆRING I ET SOSIOKULTURELT PERSPEKTIV
Studiesamling 18. januar 2007 for Førskolelærere i INNERTIEREN
læring Tønsbergstudiet, videreutdanning,
PPU1, uke Eli Kari Høihilder
KLASSELEDELSE MI-teorien og læringsstiler
Prosessorientert skrivepedagogikk Astrid Granly
Ulike perspektiv på læring, «Hverdagspedagogikk»
Matematikkens Hva? Hvordan? Hvorfor?
Skrivepedagogikk A1A. Grunnleggende ferdigheter i faget (LK06 s. 43) ”Skriving er en måte å utvikle og strukturere ideer og tanker på, men det.
HVORFOR? Hva sier Kunnskapsløftet? (mer)
Prinsipper for arbeid i lærergruppene Levanger 20. – 21. april 2006 Torunn Tinnesand lp-modellen læringsmiljø og pedagogisk analyse.
Oppgave:  Regn ut = ? Gå i gruppe på 3. Forklar hva du har gjort, hvordan du har tenkt, hvorfor blir det riktig? Har dere ulike strategier?
De store læringsteoriene : Psykologiske teorier: Det som skiller de store læringsteoriene er deres syn på: - Hvordan virkeligheten ser ut - Hvordan ting.
Skifter i tiden Barndom som kulturelle konstruksjoner.
Innføring i pedagogikk Av Emilie. Definisjon av pedagogikk Er vitenskapen om oppdragelse og undervisning. Inneholder kunnskap og erfaring fra flere vitenskaper.
Sosiokulturelle perspektiv på læring Camilla Wiig, onsdag 26. januar 2011.
Sosiokulturellt perspektiv på læring Camilla Wiig, uke
SiriLundinKeller-ILS-Universitetet i Oslo
Kultur for læring Individuell og kollektiv læring
God undervisning og dybdelæring i matematikk
LÆRING LUT - HIVE Januar 2011.
Kurs for lærere i fremmedspråk Florø 2008 Rita Gjørven ILS UiO
Tilrettelegging for læring med IKT … Kompetanseheving for PV-gruppa
Utviklingshemmede Ikke en ensartet gruppe, men enkeltindivider med store ulikheter både i grad av utviklingshemning og typer av funksjonsnedsettelse. Medfødt.
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Vurderingskriterier enkel versjon
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Fremmedspråksdidaktikk 21.09.10 Noen teoretiske aspekter Camilla Bjørke, HiØ

Historikk Språkfagenes metodikk – preget av paradigmeskiftene innen læringsteori og språkvitenskap (og generell vitenskapsfilosofi) Historisk sett: to-deling (konflikt) 1. språkets formelle egenskaper 2. språkets funksjonelle egenskaper Pendelen svinger!!

Synet på hva som er viktige språkkunnskaper Formelle egenskaper (formalisme) Funksjonelle egenskaper (aktivisme) Formell regelterping Fokus på grammatikk Språksystem som del av dannelsen, som middel til strukturering av kunnskap – overføringsverdi til andre kunnskapsområder Språkets anvendelse og funksjon Muntlig språkferdighet Aktiv bruk av språket Reformpedagogene Montaigne, Comenius, Locke, Basedow, Viëtor

Kontroverser i dag Skal forskningen fokusere på innsamling og analyse av språk i bruk eller teoretisering av underliggende prinsipper og regler som styrer språklige realiseringer? Competence vs performance nature/nurture – debatten: arv/miljø Modularitet (LAD eller ei?) Kritisk alder for språklæring Paradigmedebatt: kognitivistisk vs sosiokulturelt perspektiv på læring (Firth & Wagner 1997) Kogn. læringssyn: vektlegger indre mentale prosesser og representasjoner Sos.kult. læringssyn: avvisende til at det overhodet er mulig å studere individets mentale prosesser; forskningsfokus er knyttet til de handlinger og samtaler som foregår mellom individer i interaksjon med objekter, verktøy og artefakter i konkrete kontekster

Læringsteoretiske perspektiver Hvordan lærer barnet språk? IMITASJON? ET SLAGS MEDFØDT SPRÅKLÆRINGSPROGRAM? GRADVIS OPPBYGGING AV ET INDRE SPRÅKSYSTEM I INTERAKSJON MED ANDRE? .....

Behaviorismen B.F. Skinner 1904 - 1990 innlæring av vaner stimulus-respons-forbindelser Kontrastiv analyse Positiv og negativ transfer Imitasjon Audiolingval metode B.F. Skinner: Verbal Behavior fra 1957. B.F. Skinner 1904 - 1990

Nativismen medfødt språklæringsevne ”Language acquisition device (LAD) – modulært syn på språklæringsevnen Noam Chomsky (1924-) Aspects of the Theory of Syntax (1965): lingvistikkens oppgave er å forklare språklæring, ikke beskrive språk Fokus flyttes fra undervisning til innlæring (SLA er født) Chomsky: språket er for komplekst til å kunne læres av miljømessige faktorer (jfr. kritikken av Skinner) og strukturelt sett for egenartet til å kunne læres ved hjelp av generelle kognitive mekanismer (uenighet med Piaget)

Kognitivisme gradvis oppbygging av et indre språksystem en adaptasjonsprosess (assimilasjon og akkommodasjon) Jean Piaget (1896-1980) psykologisk teori om hvordan hjernen prosesserer ny informasjon: computermetaforen Til forskjell fra Chomsky: Læring av språk er som annen læring læring er en individuell, konstruktiv prosess

Sosiokulturell teori fokus også på nivåer over setningen vekt på samspill med omgivelsene, læring skjer ikke isolert/individuelt kontekst viktig, også den sosiale og kulturelle konteksten Lev Vygotsky (1896-1934) Kunnskap er distribuert mellom individer og deres omgivelser, i interaksjon med objekter, artefakter, verktøy og bøker.

SLA (Second Language Acquisition) SLA- feltet er relativt ungt (1960-tallet) Chomsky – kognitivismen Corder (1967: The Significance of Learner’s Errors) , Selinker 1972 (Interlanguage) Tangerer fagfeltene lingvistikk, kognitiv psykologi, sosiologi og pedagogikk Fra fokus på undervisning til læring – feilanalyse (error analysis) Kjennskap til elevenes læringsprosesser fører til bedre tilrettelagt undervisning – derfor er det viktig at lærere kjenner til disse prosessene

Krashens monitorteori 1.'Tilegnelse-læring'-hypotesen 2. Monitor-hypotesen 3. 'Den naturlige rekkefølge'-hypotesen 4. 'Forståelig input'-hypotesen 5. 'Affektivt filter'-hypotesen

Monitorteorien 1. Krashen: tilegnelse er noe som skjer gjennom naturlig interaktiv kommunikasjon (ubevisst) læring skjer på grunnlag av undervisning hvor det legges vekt på form og grammatiske regler (bevisst). 2. redigeringsinnretning: monitor- fluency vs accuracy 3. naturlig og forutsigbar rekkefølge i tilegnelsen av grammatiske strukturer i et fremmedspråk 4. I + 1 5. evnen og motivasjonen for å ta imot forståelig input fra L2 - optimalt: svakt affektivt filter for å væremottakelig for å lære språk (trygghet)

Læringsstiler/individuelle forskjeller Field dependency: en field-independent elev vil ha lettere for å analysere og oppdage regelmessigheter i språket uavhengig av sammenhengen Intelligens – Howard Gardner (1985): multiple intelligenser Evne – tja: kontinuum (polyglotter) Personlighet: Utadvendthet – ikke nødvendigvis et pre – uansett vanskelig å måle Motivasjon : indre/ytre Holdninger: positiv innflytelse på språklæring Identitet og tilhørighetsfølelse Alder Konklusjon: vanskelig å si noe konkret. Derfor: undervisningen må varieres for å kunne ”treffe” de ulike læringsstilene

Kommunikativ kompetanse Språk er først og fremst kommunikasjon Lingvistisk kompetanse er en del av kommunikativ kompetanse Chunks Praktisk tilnærming ”gamle” metoder henger fremdeles igjen (drill, oversettelser) men fungerer veldig bra så lenge det settes i en meningsfull kontekst – en del av variasjonen for å kunne møte ulike læringsstiler i et klasserom.

Å kunne et språk = å kunne bruke språket, produktivt og reseptivt, i tale og evt. i skrift, til en rekke forskjellige formål = å ha bevisste kunnskaper om språket, å ha et metaspråk - om språksystemet - om språkbruken HANDLINGSKUNNSKAP, PROSEDURELL KUNNSKAP PÅSTANDSKUNNSKAP. DEKLARATIV KUNNSKAP

varierte erfaringer med bruk av språket mønstre og modeller Stimulering av handlingskunnskap gi elevene: varierte erfaringer med bruk av språket mønstre og modeller mulighet til å observere og reflektere over egen og andres bruk av språket tilbakemelding og evaluering

utnytte elevenes nysgjerrighet overfor språket Stimulering av påstandskunnskap utnytte elevenes nysgjerrighet overfor språket stimulere til språklig nysgjerrighet utnytte bevisstgjøringsmuligheter når de byr seg la elevene gå på oppdagingsferd i eget og andres språk bruke induktiv tilnæring der det passer tilpasse deduktiv tilnærming etter alder, evner og behov

K06 lytte og tale lese og skrive Påstandskunnskap Handlingskunnskap lytte og tale lese og skrive Påstandskunnskap kunnskap om språk og kultur

Handlingskunnskap leke og eksperimentere lytte, se, framføre, fortelle, samtale møte symboler, bokstaver, skrift skape tekster, formulere lese, skrive hente forbilder og inspirasjon Påstandskunnskap snakke om språk lære om språk granske sin egen dialekt undersøke sjangertrekk