Fra belærende til lyttende kvalitetsutvikling

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Advertisements

Fra prøving og feiling til
Tankesmia Medieanalyse for Helse Nordmøre og Romsdal 19. Februar 2008.
MEDLEM AV SKOLENS SAMARBEIDSUTVALG
Hvordan oppnå GOD kommunikasjon med dine målgrupper?
Fra prøving og feiling til
Media håndtering og kommunikasjon
Utarbeidet i tilknytting til deltagelse i Kompetanseprogrammet
Avviksmeldinger - et hjelpemiddel til forbedring?
| Veien til egen bolig NFU's konferanse 13. november 2007 | 1 Statusrapport om utviklingshemmedes levekår, tjenestetilbud og rettssikkerhet.
Praksiseksempel- samarbeid med veilederkorpset GÁIVUONA SUOHKAN – KÅFJORD KOMMUNE.
Omstilling uten nedbemanning
Gemensamt beslutsfattande Individ og system Gøteborg 4. februar 2005 Michael de Vibe Stiftelsen gruppe for kvalitetsutvikling i sosial og helsetjenesten.
Medarbeiderskap + Lean + Strategisk kompetanseplanlegging
1 Valg av system •Hadde et elektronisk ”hjemmelaget system” med en del begrensninger. •Overbevise ledelse om behov for nytt system. •Opprettet en prosjektgruppe.
- roller og forventinger
Hva er audit? Et redskap for å stimulere og fremme kvalitetsutviklingen Audit innebærer et tilbakeblikk/vurdering av et hendelsesforløp for å avdekke tilfredstillende.
Serviceerklæringer i Oslo kommune
Aksjon mot fødekaos Aksjon mot fødekaos Aksjon mot fødekaos  Start: Opprop mot for få fødeplasser, videresendinger og dårlig.
VISJON HELSE OG FOREBYGGING SKAL GJENNOM KUNNSKAP OG KVALITET, OMSORG OG RESPEKTFULL BEHANDLING FREMME TILLIT OG TRYGGHET I TJENESTEN.
Strategi for forsknings- og utviklingsarbeid (FoU) Bjørg Th. Landmark.
Oslo kommune Utdanningsetaten Lofsrud skole Bendicte Uv og Petter Feiring Gudbrandsen.
”Med hodet over vannet…”
Felles innsats mot mobbing
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
Grunnkurs Arbeidsmiljø Våren 2014
Kvalitetssystem ved Høgskolen i Molde
RHS-Seminar Alexandra
Bufdirkonferansen Før – stue bort - På høy tid at barna selv blir spurt ”Jeg har satt meg fore å endre på at voksne diskuterer hva som er best.
Drammen kommunes arbeid for å forebygge kjønnslemlestelse hos jenter
Cafédialog – elevmedvirkning
”Opplæringsprogrammet Pårørende”
Barns læring, voksnes ansvar!
Klare mål for kvalitets- og miljøarbeidet Nye utfordringer krever nye tanker: Skal vi sertifisere oss? Rica Nidelven Hotel Trondheim, 26. – 27.januar.
Brukerstyrte helsetjenester - har vi råd til å la det være?
Praktisk forbedringsarbeid ved Ringerike Sykehus HF
Læring prosjektpraksis Førsteamanuensis Prosjektledelse,
Kittil Skogen - Prosjektkontoret i Telenor Nordic
Endringsprosess som har ført til arbeidsglede
Den vanskelige samtalen Rusforum i Nord-Østerdal
M. Haanæs Slik kan det gjøres Eksempler og resultater fra ulike prosjekt i PRO tjenesten i Holtålen kommune.
"God bagasje på livets reise."
Bruk av IKT i helse- og omsorgstjenesten i kommunene – Stavern 3. september 2007 Bruk av IKT i hjemmebaserte tjenester. Elektronisk samhandling med sykehuset?
Kvalitetskrav fra brukerperspektiv Innlegg på seminar om nye kvalitetskrav i fødselsomsorgen 18/12/2009 Ingeborg Altern Vedal, Liv laga og Nasjonalt råd.
Hva kan jeg gjøre bedre, lærer?
Cafédialog – elevmedvirkning
Helhetlig tjenestetilbud for barn og unge med sammensatte funksjonshemminger -Administrativ ansvarsgruppemodell i Kvæfjord kommune.
Kvalitet i møtet med brukeren Hvordan lykkes med kvalitetsforbedring?
Barnehagekontoret Møte for familiebarnehagene 27.oktober 2009.
Hva vet vi? Brukernes erfaringer og ønsker. 26. mai 2008Brukerkonferanse2 Offentlige brukerundersøkelser Legkvinnekonferansen fra 1999 –Arrangert av Helsetilsynet.
Forhold til ledelse/styrer Hvor fornøyd/misfornøyd er du med: Styrer som personalleder? Styrer som administrativ leder? Styrer som leder for den pedagogiske.
Hovedprosjekt Sikkerhetsrutiner for sykepleiere som dokumenterer i den elektroniske journal (EPJ). Et prosjekt i studiet Videreutdanning i Data Av student.
Asker Kommune Svangerskapsomsorgen Barne- og Familieenheten
Evaluering av utbruddsvarslingssystemet Berit Tafjord Heier Avdeling for infeksjonsovervåking, FHI Smitteverndagene 2007.
Dokumentasjonsdag Torsdag 17.mars :00 – 15:00 Oppsummering fra gruppearbeid.
Resultatledelse med brukerfokus Tønsberg og Nøtterøy bibliotek Vigdis Gjelstad Jakobsen.
Virtuell avdeling et nødvendig bindeledd i oppfølging av den utskrevne multisyke eldre pasienten?
Høring om overgang fra egen bolig til sykehjem Hvordan fungerer samhandlingen mellom sykehusene og kommunen vedr. utskrivningsklare pasienter som venter.
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
Konflikthåndtering. Fra Inkluderende arbeidsliv.. Konflikter er en naturlig del av et arbeidsmiljø. Konflikten i seg selv er ikke en negativ arbeidsmiljøfaktor,
Involvering og forankring av arbeidsgiverpolitikken i Gjøvik kommune. HR – sjef Elin G. Limoseth
Foto: Bjørn Erik Olsen Medarbeiderplattform. Lederplattform og medarbeiderplattform Verdigrunnlaget i Nordland fylkeskommune –Åpenhet, tillit og lojalitet.
RAMMEPLAN FOR SFO OVERORDNEDE MÅL Det overordnede målet for SFO er å sikre trygge og stimulerende oppvekstsvilkår i nær forståelse og samarbeid.
Foto: Bjørn Erik Olsen Bruk av medarbeider- plattform i en avdeling.
Kommunalt råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne
Land barneverntjeneste
Erfaringer fra praksis
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE
1 Kommunikasjon.
Resultat frå kvalitetsindikatorane i fødselsomsorga
Utskrift av presentasjonen:

Fra belærende til lyttende kvalitetsutvikling

Prosess Hvordan skape holdningsendringer blant de ansatte? Hvordan få alle delaktige i prosessen? Hvordan få brukerne til å oppleve at de ha god innflytelse og at deres ønsker, erfaringer og synspunkter er viktige for utviklingen av god kvalitet? Hvordan bruke tilbakemeldingene fra våre brukere? Hvordan måle kvalitetsforbedringer?

Hva gjorde vi: Teamledelse: Få alle til å dra i samme retning. Fokus på individuell utvikling. Medbestemmelseskultur og medansvarligkultur. Brukte avdelingsmøter. God tid til diskusjoner rundt det å takle negative tilbakemeldinger. Endre en ”piggene ut reaksjon” om til nysgjerrighet og endringsvilje. Utarbeide spørreskjema Inkludere alle faggrupper ”Ufarlig-gjøre” avd.sjefen.

Hva anså vi som viktig for å oppnå at våre brukere skulle oppleve god kvalitet og helhetlig omsorg? Den enkeltes behov for fagutvikling. Interesseområde. Skolering. Alle har et bestemt ansvarsområde Gjøre hverandre gode.

PRETERM KONTROLL i uke 36: Et tilbud til alle som ønsker å føde hos oss. Klargjøre alle papirer. Kartlegge den enkeltes ønsker, behov og evt. tidligere erfaringer. Omvisning i avdelingen. Informasjon om rutiner. Hilse på personalet. Godt samarbeid med primærhelsetjenesten. Grogruppa. Kontrakter. Skolering av de ansatte. Rett person på rett sted. Bygge videre på den enkeltes interesser. Mest mulig lik standardinfo til brukerne. Utreisesamtale med jordmor/lege. Info om viktigheten av at vi får skriftlig tilbakemelding.

Innsamling av spørreskjema. Stort avvik: Tas straks. Skriver avviksmelding. Mindre avvik: Personalmøte månedlig. Oversendes evt. andre avd. Handlingsplan.

Fokusområder årlig Evaluere tiltak. Evaluere måloppnåelse. Handlingsplan og mål for kommende år.

Hvor er vi i dag? Alvorlige avvik fanges opp under utreisesamtalen og evt. oppklaringsmøter fastsettes. Klager via primærhelsetjenesten eller brev. Avd. sjefen ringer. Registreres i Doculive.

Avdelingens undervisningsplan (2007) Fokus på: Etikk, holdninger og mellommenneskelige relasjoner. Skulderdystosi Rifter Lojalitet i forhold til kontrakter. Individuelle opplæringsplaner. Blitt en naturlig del av vårt daglige arbeid. Ingen pigger.

Tilbakemeldinger hittil i år: 500 fødsler – 318 har levert evalueringsskjema Svar Poeng Anmerkning 2 7 1: Tilbudet i barsel var ”opp og ned” 2: Mangelfull info (fødselen) 6 1: Opplevde ammepress 2: Travelt i avd. 1 5 Travelt i avdelingen. 3 Lite hjelp i barsel (familierom) Travelt i avdelingen, lite informasjon. Informasjonsperm manglet på rommet. 312 >7

Viktige problemstillinger for å oppnå kvalitetsforbedring: Hvordan oppnå god kommunikasjon med primærhelsetjenesten? Hvordan fange opp avvik før utreise? Hvordan jobbe med avvik slik at brukernes interesser blir ivaretatt og at avviket fører til læring/forbedring? Når og hvem evaluerer tiltak og lukker avvik? Det må trenes over tid for at det skal sitte i ryggraden.