Målekart og Utviklingsplan 2009 Brattås skole

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
MEDLEM AV SKOLENS SAMARBEIDSUTVALG
Advertisements

Helhetlig system for utvikling og oppfølging av Stavangerskolen 3
Foreldremøte 1.trinn ELLINGSRUDÅSEN skole
STRATEGIKART SKOLE Kunnskap og glede, Mykje er stedet!
Velkommen til Osloskolen og Nordstrand skole!
PEDAGOGISK UTVIKLINGSPLAN 2008 /2009
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Tema: Velkommen til foreldremøte på Malakoff videregående skole
IKO – Ny GIV, én gruppe Struktur - pedagogikk
Kontaktmøte for Vg Del 1: Samling i kantina med informasjon fra rektor og Elevtjenesten (rådgivere, PPT, helsesøster og miljøarbeider) Del 2:
Velkommen til foreldremøter for Vg1 Lærelyst for livet: Det beste i hver enkelt. MESTRING ENGASJEMENTRESPEKT.
Levanger kommune enhet Relasjonelle faktorer i læringsmiljøet Bunntekst 1 Materiell for helhetlig arbeid med læringsmiljø, U.dir, StåstedsanalysenElevundersøkelsenForeldreundersøkelsenFaktorer.
MÅL FOR 2011/2012 Nattland skole skal være en lærende organisasjon
Oslo kommune Utdanningsetaten Lofsrud skole Bendicte Uv og Petter Feiring Gudbrandsen.
Miljøverkstedet Alle tiltak på skolen der målet er: trygghet trivsel
1.1 MÅL : Elevenes grunnleggende ferdigheter er betydelig forbedret Strategisk initiativ: 1.Rammeplanens krav til innhold og aktiviteter blir iverksett.
VELKOMMEN TIL INFORMASJONSMØTE OM UNGDOMSTRINNET
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
FAU og Styreopplæring Velkommen til opplæring og erfaringsutveksling foreldretillitsvalgte Fra barneskolene er det invitert 3 fra hver skole: FAU.
PEDAGOGISK UTVIKLINGSPLAN 2007 /2008
STRATEGIPLAN LILLEHAMMER-SKOLENE
Samarbeid mellom skole og hjem
1-10 skole med 135 norske elever og ca 40 fremmedspråkselever.
IKT i undervisningen Science camp Halmstad 12. april 2011 Torgeir Selle.
FAU - Lysarkene ligger på MEDLEM AV FAU - HVA NÅ? - Hva gjør FAU? - Hvordan jobber FAU? - Hvorfor har vi FAU? Alle foreldre som.
- Del 2 Hadelandskonferansen om resultatledelse. Hvordan bruker vi resultatene ? Styring /Rapportering Utviklingsperspektiv.
Kvalitetssikring gjennom kvalitetsvurdering
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Velkommen til Godlia skole Skolestart Skolens visjon: "Et trygt sted å være og et godt sted å lære"
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Kampen skole Vår visjon:
Skolens verdisyn Elevsyn Lærings- syn Foreldre-samarbeid
Horten vidergående skole
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Forhold til ledelse/styrer Hvor fornøyd/misfornøyd er du med: Styrer som personalleder? Styrer som administrativ leder? Styrer som leder for den pedagogiske.
Tilpasset undervisning PPT – sakkyndig vurdering og veiledning
Velkommen til et nytt skoleår!
FAU-møte 7. januar 205 Samarbeid skole-hjem.
Praksiseksempel fra Lørenskog
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Helhet og sammenheng - UiU skoleeierkonferanse
FORELDREMØTER Søreide skole September Søreide skoles strategiske plan En 4-årig plan for skoleutvikling på Søreide skole En 4-årig plan for skoleutvikling.
HARSTAD KOMMUNE Bergseng Skole 1 Nasjonal Erfaringskonferanse - BMS.
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Velkommen til 1.trinn foreldremøte bmt.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2014.
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
Foreldremøte Høsten STAVANGER KOMMUNE Jeg skal si litt om: ■ Skole-hjem-samarbeid ■ Gjensidige forventninger ■ Trivsel – læring – mestring – motivasjon.
Velkommen til innskriving ved Isfjorden skole. Isfjorden Oppvekstsenter Består av: Leiktun barnehage Isfjorden skole SFO Enhetsleder Styrer barnehage.
EVU på UiO Etter- og videreutdanning av lærere som ‘case’ Utdanningskomiteen 25. januar 2016 Eli Ottesen.
Driftsstyrets rolle i arbeidet med kvalitetsvurdering og skoleutvikling.
Hvordan skal vi gjennom fokus på læringsmål og elevvurdering skape et økt utbytte for den enkelte elev? Læringssamtalen Hvordan skal vi gjennom fokus på.
DISEN SKOLE STRATEGISK PLAN INNLEDNING Strategisk plan viser våre satsingsområder for Oslo kommune legger føringer for hovedområder Osloskolen.
RAMMEPLAN FOR SFO OVERORDNEDE MÅL Det overordnede målet for SFO er å sikre trygge og stimulerende oppvekstsvilkår i nær forståelse og samarbeid.
BUØY SKOLE Lærelyst, vekst og glede. Vår visjon: Lærelyst, vekst og glede  Buøy skole år: 1-7 skole,160 elever og 30 ansatte  Opplæringsloven, læreplanen.
Foreldre og skole - Forventninger -. Mål for skole/ hjem samarbeid Samarbeid skole/hjem skal bidra til størst mulig læringsutbytte for alle våre elever.
Velkommen til innskriving ved Isfjorden skole
Vg1 Studiespesialisering Onsdag 25. januar 2017
Hole ungdomsskole Visjon: TRYGG, KREATIV OG UTVIKLENDE FOR ALLE.
Utruste til et godt liv gjennom trygghet, kunnskap og humør
Skoleeiers styringsdialog
23. November 2017 Skolen fyller 50 år !
Velkommen til Apalløkka
Velkommen til Teglverket skole! Foreldremøte høsten 2017
Velkommen til foreldremøte
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Foreldremøte høst september.
Meldingen omhandler faktorer og resultater knyttet til mål på områdene:
Utskrift av presentasjonen:

Målekart og Utviklingsplan 2009 Brattås skole FELLESSKAP – LIKEVERD – MANGFOLD – RAUSHET Målekart og Utviklingsplan 2009 Brattås skole Virksomhet: Brattås skole Virksomhetsleder: Tove Seierstad Behandlet i VAMU: 15.01.09 Kopi sendes Utviklingsavdelingen Frist for innlevering: 15. januar 2009 Visjon for virksomheten: Brattås skole – en skole for hele barnet Skolens pedagogiske plattform: Vi vil: Ha en skole hvor læring og læringsresultater stimuleres Oppnå læring gjennom tydelige mål og felles praksis Ha en tilnærming til hverandre som er respektfull, tydelig og positiv Bygge på et arbeidsmiljø som preges av samarbeid, trivsel og utvikling for alle Gjennom medvirkning utvikle samarbeidsklimaet mellom foresatte, ansatte og elever Aktuelle målsettinger for virksomheten: Utbygging og rehabilitering av skolen Læreplanene våre skal være levende og styrende for læringsmiljøet Vi skal gjennomføre gode evalueringsrutiner av læreplanene Vi skal utvikle felles praksis på vurdering Gjennomføre vår sosiale læreplan Gjennomføre tiltakene i HMS –planen Videreutvikle samarbeidet i oppvekstområdet

Kritiske suksessfaktorer FELLESSKAP – LIKEVERD – MANGFOLD – RAUSHET Strategisk fokusområde Kritiske suksessfaktorer Måleindikatorer Mål / tiltak 2009 Måle-metoder Ambisjonsnivå Ønsket Godt nok Brukere Godt tjeneste-tilbud B1.1 Trivsel Miljøverksted Huskonserter/sanglinger Utlånsboden Elevvakter Aktivitetsdager Uteløypa Fellesarrangementer Musikk/dans i friminuttet 1g pr uke Elev-under-søkelsen 4,8 4,5 B1. 2 Elevenes motivasjon Elevsamtaler Små læringsgrupper Tilpasset opplæringstilbud Spesialundervisning Medvirkning Tester Fleksible/varierte undervisningsmetoder

Kritiske suksessfaktorer FELLESSKAP – LIKEVERD – MANGFOLD – RAUSHET Strategisk fokusområde Kritiske suksessfaktorer Måleindikatorer Mål / tiltak 2009 Måle-metoder Ambisjonsnivå Ønsket Godt nok Brukere Motiverende lærere Tydelig lærerrolle Godt forberedt Forutsigbarhet Presis og tilstedeværende 4,5 4 Mål for egen læring Konkrete læreplaner og ukeplaner Dialog om tilpasset opplæring underveis med elever og foresatte Kartleggingstester

Kritiske suksessfaktorer FELLESSKAP – LIKEVERD – MANGFOLD – RAUSHET Strategisk fokusområde Kritiske suksessfaktorer Måleindikatorer Mål / tiltak 2009 Måle-metoder Ambisjonsnivå Ønsket Godt nok Brukere Vurdering og veiledning Tester Elev og foreldresamtaler Tilbakemeldinger på arbeidet Ukeplaner 4,5 4 Arbeidsmiljø Samværsreglene Læreplan for sosial kompetanse Mobbing ART Miljølærer Steg for steg Skolens mobbeplan Samarbeid med FAU og foresatte Miljøarbeider Fysisk læringsmiljø Utbygging Lys, luft Orden og system både hos voksne og elever 4,3

Kritiske suksessfaktorer FELLESSKAP – LIKEVERD – MANGFOLD – RAUSHET Strategisk fokusområde Kritiske suksessfaktorer Måleindikatorer Mål / tiltak 2009 Måle-metoder Ambisjonsnivå Ønsket Godt nok God bruker-med-virkning B2.1 Elevmed-virkning Ligger i tiltakene under B.1 Elevunder-søkelsen 4,5 4,0 B2.2 Elevråds-arbeid Klassemøter Kontaktlærer for elevråd Oppfølging av elevråd fra kontaktlærer 4,9 Lærings-resultater B3.1.1 Nasjonale prøver engelsk Lage rutiner for oppfølging og informasjon Nasjonale prøver 2.0 2,1 B3.1.2 lesing 2,0 B3.1.3 Nasjonale prøver regning Brukere

Kritiske suksessfaktorer FELLESSKAP – LIKEVERD – MANGFOLD – RAUSHET Strategisk fokusområde Kritiske suksessfaktorer Måleindikatorer Mål / tiltak 2009 Måle-metoder Ambisjonsnivå Ønsket Godt nok Med-arbeidere Trivsel M1.1 Medarbeider-tilfredshet Bedriftskulturarbeid Løsningsorientert kommunikasjon på dagsorden Sosial/festkomite Kontinuerlig evaluering av informasjonsflyt Forutsigbarhet Med-arbeider- under-søkelse 4,5 4,0 M1.2 Innhold i jobben Læreplaner som styring for arbeidet Kompetanseheving Realistiske forventninger og mestringsfølelse Tilbakemeldinger 4 Velfung-erende Hms-system M2.1 Oppdatert HMS -system Virksomhetens årsplan for HMS –arbeid Månedlige VAMU –møter Avvikshåndtering Egen registrering sentralt 100% 95% M2.2 Fysisk arbeidsmiljø Delta aktivt i skolestrukturdebatten Skrive avvik Oppfølging av avvik Ordensregler for personalet Med-arbeider- Under-søkelsen

Kritiske suksessfaktorer FELLESSKAP – LIKEVERD – MANGFOLD – RAUSHET Strategisk fokusområde Kritiske suksessfaktorer Måleindikatorer Mål / tiltak 2009 Måle-metoder Ambisjonsnivå Ønsket Godt nok Med-arbeidere Åpenhet og med-virkning M3.1 Medarbeidertilfreds-het med åpenhet og medvirkning Årshjul for virksomheten Gjennomføring av medbestemmelse i henhold til Hovedavtalen Fronter er informasjonssenteret 4,5 4 God ledelse M4.1 Medarbeiders vurdering av virksomhetsleder Oppfølging av medarbeidersamtaler Være tydelig på forventninger Gi realistiske tilbakemeldinger 4,0 Syke-fravær M5.1 Sykefravær Bruke planen for nærværsoppfølging Tiltakene i hele M –området NLP Kompe-tanse M6.1 Andel medarbeidere med riktig kompetanse Kartlegging av kompetansebehov i januar Utlyse stillinger med tydelig krav til kompetanse Betale videreutdanning for de første 10 studiepoengene innen skolens prioriterte utviklingsområder Medarbeider- undersøkelsen 100% M6.2 Faglig og personlig utvikling Drøfting og tydeliggjøring av hva vi mener er kompetanseheving i forhold til skolens pedagogiske utviklingsområder som er: Kvalitet i skolen med fokus på lesing, sosial kompetanse og IKT Fysisk fostring Lage pedagogiske tiltaksplaner

Kritiske suksessfaktorer FELLESSKAP – LIKEVERD – MANGFOLD – RAUSHET Strategisk fokus-område Kritiske suksessfaktorer Måleindikatorer Mål / tiltak 2009 Måle-metoder Ambisjonsnivå Ønsket Godt nok Samfunn Gode oppvekst- / nærmiljø S3.1 Foresattes tilfredshet med informasjon Motivere foresatte til å bruke fronter Tilby opplæring Lage like system for ukeplaner, både i form, innhold og tidspunkt Ledelsen deltar på FAU’s møter Samordniong og lik praksis i bruk av skjemaer for elevsamtaler og foreldresamtaler Foreldre- undersøkelsen 4,5 4,3 S3.2 Foresattes medvirkning FAU - møter 1g pr måned Klassekontakter har ansvar for innhold og gjennomføring av klasseforeldremøter minst 1g pr år Skolens personale skal aktivt være i dialog med foresatte og gi informasjon om tilgjengelighet 4,0 3,5

Kritiske suksessfaktorer FELLESSKAP – LIKEVERD – MANGFOLD – RAUSHET Strategisk fokusområde Kritiske suksessfaktorer Måleindikatorer Mål / tiltak 2009 Måle-metoder Ambisjonsnivå Ønsket Godt nok Samfunn S3.3 Foresattes tilfredshet med barnets læring Gode tilbakemeldinger til foresatte om elevenes utvikling og prestasjon både på tester og daglig arbeid Gi tydelige meldinger om hva vi forventer av foresatte om lekser og oppfølging av informasjon fra skolen 4,8 4,3 S3.4 Foresattes tilfredshet med skolens håndtering av mobbing Egen mobbe-kontakt i foreldregruppen Tydelige prosedyrer for oppfølging og tiltak når mobbing forekommer Læreplanen for sosial kompetanse og samværsreglene Økonomi God økonomi- og budsjett-styring Ø1.1 Avvik mellom regnskap og budsjett på netto driftsramme Rapporteringssystemet i BMS Månedlige budsjettoversikter til medbestemmelse og i personalet Regnskap +/- 1 % +/- 3 %

FELLESSKAP – LIKEVERD – MANGFOLD – RAUSHET Opplæringsbehov i 2008/2009: Kort beskrivelse - skal ha sammenheng med tiltakene i målekartet ovenfor Strategier for lesing Praktiske IKT kurs med presentasjoner av pedagogiske programvarer Læreren som leder Metodiske/praktiske kurs i alle fag Planlagte egne opplæringstiltak i 2008/2009: Punktvis opplisting av konkrete tiltak/aktiviteter ART Veiledet lesing (Guided reading) Lesing i alle fag IKT :grunleggende ferdigheter, samarbeid i oppvekstområdet Korarti’ kurs