Begynnende Skrive og Leseopplæring med bruk av Ikt

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor står vi Hva gjør vi Hvor går vi
Advertisements

4. Klasse Kurs - Oktober 2003 BeSLIktBeSLIkt I 4. klasse skal elevene:  få hjelp til å utvikle gode lesemåter og dermed få bedre innholdsforståelse.
4. Klasse Kurs - Oktober 2003 BeSLIktBeSLIkt I 4. klasse skal elevene:  få hjelp til å utvikle gode lesemåter og dermed få bedre innholdsforståelse.
BeSLIkt 2. klasse Kjølberg, juni 2004.
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Nettevett – utvidet versjon
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Denne presentasjonen er en del av Foreldrepulsen ® - Kan kun benyttes av infoREGI kunder Spørmål rettes til Foreldrepulsen ®
Sammensatte tekster. Oversikt over dagens økt • Basis ferdighetene vi skal jobbe med: – Lese, skrive, muntlig, digital • “Storytelling” – Focus on irregular.
Sammensatte tekster: Photo Story
Språk, Lesing og Læring Oppfølging av SLL-planen
DET DIGITALE VERKTØYET I HAGEN BARNEHAGE
DASH En kort teoretisk og praktisk innføring i testen
Språk i barnehagen - mye mer enn bare prat -.
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
STASJONSUNDERVISNING
”Å skrive seg til lesing”
IT-seksjonen, avdeling for lærerutdanning
Læring av grunnleggende ferdigheter!
Praksislærermøte GLSM-praksis
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
Muntlige presentasjoner
Sammensatte tekster.
Hvordan skolene møter prosjektet: Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk…. En spørreundersøkelse til skoleledere i Oslo høsten 2005.
FOS 14. januar 2010 Vibeke M. Mostad Stiftelsen IMTEC
Teknologisk påvirkning av barns oppvekst
Trageton: ”Å skrive seg til lesing”
IKT i begynneropplæring
Oslo kommune Bydel Bjerke Barnehageområdet
IKT og media i norskfaget. L97 om IKT og media i norskfaget  Fra 1.klasse skal de se video eller fjernsynsprogram  Fra 2.klasse skal de leke på datamaskin,
Ellinor Brune Hareide og Sissel R. Weydahl
Grunner for å innføre skjønnlitteraturen i undervisningsprosessen.
Foreldreskolen del 1 Norskfaget.
Lyshovden Oppveksttun!
Tankekart og læringstrategi
Mål 1. trinn Skriftlige tekster:
Fylkesstrategi for lesing. Familien Politisk nivå og kommuneadministrasjon Skole Lærer Rektor Skolesjef Barnehage Førskolelærer Styrer Helsetjenesten.
FORELDREMØTE 1. KLASSE 11. MARS 2015.
Sørum kommune Prosjekt økt lærertetthet over 4 år
Uke april -17.april I would like a pizza, please.
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Skriving i begynneropplæringa
Fra kontekstavhengig til kontekstuavhengig språkbruk
Skrivepedagogikk POS som metode
Skrivepedagogikk A1A. Grunnleggende ferdigheter i faget (LK06 s. 43) ”Skriving er en måte å utvikle og strukturere ideer og tanker på, men det.
Å lære å lese og skrive.
Problemløsning.
Foreldremøte for foreldre som har 5-åringer i barnehagen
Velkommen til foreldremøte 7/ rød. Klasse 3 rød 22 elever, 13 jenter og 9 gutter Sosialt miljø: En godt sammensveiset gjeng Inkluderende klassemiljø.
Velkommen. Agenda  Forventninger  Fag  Klassemiljø  Info fra klassekontakter og Fau.
Lesing er en språklig prosess. Faktorer som har betydning for leseferdigheten.
Basert på Brandsford et. Al   Hva vet vi på grunnlag av nyere forskning samlet sett?  Tre nøkkelaspekter ved læring og undervisning:  Elevsentrering.
23. September  Jobbevenner og stasjonsgrupper  Samtaler om sosiale mål  Klasseregler som elevene har laget selv. Elevrådet lager konsekvenser.
Foreldremøte 2. trinn 14. September Presentasjon av lærere på 2. trinn:
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Språkarbeid I overgangen fra barnehage til skole.
Studieteknikk Bison.
For å støtte barnet sitt i leseutviklingen
Velkommen til foreldremøte i 2d
Hvordan støtte barnet i leseutviklingen
Hvordan støtte barnet i leseutviklingen
Konflikt Hva betyr ordet konflikt? Gi eksempler på konflikter.
Møte for foresatte til høstens 8.klassinger 2018
Leseopplæring 1. trinn FYLL GJERNE PÅ MED EKSTRA INFORMASJON FOR SKOLEN/TRINNET LESEOPPLÆRINGEN LOKALT: INNFØRING AV BOKSTAVER REKKEFØLGE PROGRESJON LESING.
Velkommen til Heggedal skole
Fest & følelser Velkommen
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE PÅ 3.TRINN
Denne presentasjonen er ment for barn 9-12 år
Lesskriv 4.
Utskrift av presentasjonen:

Begynnende Skrive og Leseopplæring med bruk av Ikt 1.klasse Begynnende Skrive og Leseopplæring med bruk av Ikt Kjølberg, 7. juni 04

1. Klasse i L-97 Møte symboler, tall og skrift… Ta bokstavene i bruk i egen takt Få hjelp til å skrive ned noe de sier eller forteller Oppleve sammenhengen mellom tale og skrift

1. klasse Tekstskaping på PC ut i fra elevens nivå. Tradisjonell språkstimulering. Vi har hele tiden tenkt at man må drive tradisjonell språkstimulering. Vi har benyttet Jørgen Frost sitt opplegg til dette. Jørgen Frost selv sier at det er to veier som er like gode. Trad. Språkstimulering, eller det å skrive seg til lesing….. Vi føler dermed at vi har ivaretatt dette godt.

Oppstarten Etter høstferien ? Bokstavtest Det er viktig å ha fokus på det sosiale miljøet den første tiden. Vil PC virke forstyrrende ? Er alle lærerne klare til å ta i bruk PC ? Bokstavtest vil vise hva barna kan og hva de må øve på. Ant. Bokstaver de kan indikerer hvor gode lesere de vil bli….. Bokstavtesten gjøres raskt ved hjelp av kort med bokstaver. De barnet kan legges i en bunke, de andre i en annen.

Utstyr PC’er som virker Tekstbehandlingsprogram Skriver Bruk gjerne brukte PC’er, men de må virke !! For gammelt utstyr er bare irriterende. Vi trenger ikke for mange maskiner. 3 pr klasse er nok, ellers blir det ikke spennende nok for elevene. Det det er mangel på er alltid populært…. Vi trenger bare tekstbehandler og ev et tegneprogram. Det finnes mye bra og veldig mye dårlig dataprogrammer. I begynneropplæringen klarer vi oss godt uten. Vi trenger minst en skriver pr. rom. Diskett er ok, men ikke om en må gå langt for å skrive ut. Utskriften er det viktigste for barna ! Klassebamse kan være en fin innfallsvinkel til skrivingen. Bamsen sitter på PC og har ”skrevet” noe…..

Organisering Ikke datarom. PC der barna er ! Lag en PC-krok / PC-øy i rommet Elevene skal stå to og to ved maskinene Tusj på tastaturet - skriv med to hender ! Alle involverte må være ”med” Verkstedpedagogikk IKT er ikke et eget fag. PC må være et naturlig hjelpemiddel for elevene i deres hverdag. PC er et hjelpemiddel på linje med klosser, tegneark, lego osv. Godt for ryggen. Stimulerer sosial interaksjon / - kompetanse. Forenkler turtaking, er billigere (færre stoler) og er plassbesparende. Vis tastatur. Elevene forbereder seg på / finner opp sin egen touch-metode. Øker skrivehastigheten og nytteverdien av PC senere. Lærer bør skrive touch, men det kan ikke jeg…. Viktig at ingen får sabotere. Skrive- og leseopplæring fungerer best når en tror på metoden ! Ledelsen MÅ være med og støtte lærerne !!!

Hvordan bruk av PC’en ? Lekeskriving Introduksjon???? Hemmelig skrift Lærer som sekretær Elevene skriver selv IKT er ikke et eget fag. PC må være et naturlig hjelpemiddel for elevene i deres hverdag. PC er et hjelpemiddel på linje med klosser, tegneark, lego osv. Godt for ryggen. Stimulerer sosial interaksjon / - kompetanse. Forenkler turtaking, er billigere (færre stoler) og er plassbesparende. Vis tastatur. Elevene forbereder seg på / finner opp sin egen touch-metode. Øker skrivehastigheten og nytteverdien av PC senere. Lærer bør skrive touch, men det kan ikke jeg…. Viktig at ingen får sabotere. Skrive- og leseopplæring fungerer best når en tror på metoden ! Ledelsen MÅ være med og støtte lærerne !!!

Krav til pedagogen Tro på metoden Kjenne til ulike innlæringsstiler Enkel tekstbehandling og enkel filbehandling Kunnskap om utviklingstrinnene i skrive og leseopplæringen

Eksempler fra 1. klasse

JÆIHARHADBRA JÆIHARHADBRAOSPAPPA JÆIFIKENRADOSTYTBYL Adrian er en gutt som ikke vil skrive, tegne el.Han viste ikke at han kunne særlig mange bokstaver da han saboterte testene. Foreldrene er skilte. Trøblete hjemmeforhold og han hadde vanskelig for å fungere sosialt. Reagerte ofte med vold om han ble presset. På PC ville han kun lage $$$$ for det var ”penger”…. Første dag etter juleferien skulle klassen (tradisjonelt nok) snakke, tegne og skrive fra ferien. Adrian ville selvsagt ikke, og for å få ro ”lurte” jeg han bort til PC. Etter en stund kom han med dette :

Uteskole Skriver til tegningene i uteskoleboka IKT er ikke et eget fag. PC må være et naturlig hjelpemiddel for elevene i deres hverdag. PC er et hjelpemiddel på linje med klosser, tegneark, lego osv. Godt for ryggen. Stimulerer sosial interaksjon / - kompetanse. Forenkler turtaking, er billigere (færre stoler) og er plassbesparende. Vis tastatur. Elevene forbereder seg på / finner opp sin egen touch-metode. Øker skrivehastigheten og nytteverdien av PC senere. Lærer bør skrive touch, men det kan ikke jeg…. Viktig at ingen får sabotere. Skrive- og leseopplæring fungerer best når en tror på metoden ! Ledelsen MÅ være med og støtte lærerne !!!

Andre opplevelser IKT er ikke et eget fag. PC må være et naturlig hjelpemiddel for elevene i deres hverdag. PC er et hjelpemiddel på linje med klosser, tegneark, lego osv. Godt for ryggen. Stimulerer sosial interaksjon / - kompetanse. Forenkler turtaking, er billigere (færre stoler) og er plassbesparende. Vis tastatur. Elevene forbereder seg på / finner opp sin egen touch-metode. Øker skrivehastigheten og nytteverdien av PC senere. Lærer bør skrive touch, men det kan ikke jeg…. Viktig at ingen får sabotere. Skrive- og leseopplæring fungerer best når en tror på metoden ! Ledelsen MÅ være med og støtte lærerne !!!

Eventyrbøker IKT er ikke et eget fag. PC må være et naturlig hjelpemiddel for elevene i deres hverdag. PC er et hjelpemiddel på linje med klosser, tegneark, lego osv. Godt for ryggen. Stimulerer sosial interaksjon / - kompetanse. Forenkler turtaking, er billigere (færre stoler) og er plassbesparende. Vis tastatur. Elevene forbereder seg på / finner opp sin egen touch-metode. Øker skrivehastigheten og nytteverdien av PC senere. Lærer bør skrive touch, men det kan ikke jeg…. Viktig at ingen får sabotere. Skrive- og leseopplæring fungerer best når en tror på metoden ! Ledelsen MÅ være med og støtte lærerne !!!

Vårmaleri Fortelle hva de har malt Her er et eksempel på en elev som skriver alle ordene i ett……

Vårmaleri

Vårmaleri

Frilek La elevene bruke maskinen i lek ……..til skriving…… Gjerne to og to…… Også i SFO!

ORDBØKER Elevene lager sine egne ordbøker – kan brukes som leselekse. Differensieringen blir hvilke ord de velger å skrive. Elevene har ikke problemer med å lese ord som er skrevet feil. Alle elever lager hver sin ordbok. Det vil naturlig differensiere seg selv. Når starter man med dette? Avhenger av når ungene er klare til det….. Etter jul? Hva med ord som skrives feil….. Neste lysbilde……

Store eller små bokstaver Dette styrer elevene selv

Hva med ord som skrives feil? Lærer elevene ordene feil????? I følge Arne T’s forskning har det ikke noe å si negativt. Unger som selv oppdager en feil vil lære for livet…..

Når skal vi hjelpe til under skriving? Må vurderes i hvert enkelt tilfelle. Vær pedagog!!!!

Praktiske tips! Bruke lister To og to. Pedagogen styrker dialogen Elevene må få diskutere uten innblanding av en voksen Bruk elevressursen aktivt Det er viktig med et rikholdig og variert bibliotek De fleste barn har en klar oppfatning av at skrift er kommunikasjon. Til og Fra er kjente begrep. Julekort, pakkelapper og lignende…. Rettskriving er veldig personavhengig. Lærer må vurdere hver enkelt elev. Viktig ikke å miste troen på egen skrivedyktighet !!

Konsekvenser Mye bruk av språket Kreativiteten blomstrer Engangsbøker = nei, takk Lite kopieringsbehov Tilpasset læringsmiljø Mestring

HUSK! Voksne må være gode forbilder Mengdetrening på PC Hendene riktig på tastaturet. (lek ) PC må alltid være slått på - og brukes La ungene eksperimentere Utsett formell håndskrifttrening Varier skrivepar (gutt/jente gir bedre uttelling)

Viktig Støtte i ledelsen Informasjon til foresatte Pedagogenes faglige kompetanse på skrive og leseopplæring Fungerende it-utstyr Ingen i systemet må ”boikotte”. Kartlegging Elevsamarbeid – frihet…….

Litteratur ”Å skrive seg til lesing” (Arne Trageton) bok (Universitetsforlaget 2003) vhs/dvd (AV-senteret, Volda) Bergen kommune http://www.gs.bergen.hl.no/tekst/ * BeSLIKt http://u.nett.no ”Skrive og lesestart” (Hilde Traavik) Bok (Fagbokforlaget 2003) Vahl skole: http://www.vahl.gs.oslo.no/ På Vahl skole lærere elevene å skrive før de lærer å lese – og de skriver på PC før de skriver med hånd. De lærer norsk og sitt eget morsmål parallelt, og tastaturene har tegn og bokstaver på arabisk, urdu, tyrkisk og somalisk. På Vahl skole lærere elevene å skrive før de lærer å lese – og de skriver på PC før de skriver med hånd. De lærer norsk og sitt eget morsmål parallelt, og tastaturene har tegn og bokstaver på arabisk, urdu, tyrkisk og somalisk.

Å skrive seg til lesing Universitetsforlaget 2003 ISBN:82 15003680 DVD/VHS: post@av-senteret.no

SKRIVE- OG LESESTART Skriftspråkutvikling i førskole- og småskolealderen. Teori og metoder   Traavik, Hilde; Alver, Vigdis og Færevaag, Margaret Klepstad    Fagbokforlaget ISBN: 82-7674-925-9