Hva skjer i Norge ? Bjørn Skaar/Statens vegvesen - Vegdirektoratet

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Infrastrukturdagene 2014 (14) Ny NS 3070 om ledninger i grunnen
Advertisements

BraWeb Bestilling.
11 SP IceSport Beskrivelse og egenskaper. 22 SP IceSport SP IceSport – Et NYTT nordisk piggfritt vinterdekk i toppklasse “Ice Grip Technology” med 3-dimensjonalt.
Cristin-rapportering 2011
ambisjoner og realiteter
Veiledning i gevinstrealisering ved innføring av elektronisk handel
NaFun 30. oktober 2007 Even K. Sund Vegdirektoratet
7. Fysisk arbeidsmiljø Jeg er fornøyd med den ergonomiske utformingen av arbeidsplassen min Jeg er fornøyd med inneklimaet på arbeidsplassen.
E16 Sandvika – Hønefoss Strategier og planer
Veg og Transportavdelinga. Hvorfor prøve nye kontraktsformer •Kritikk fra Riksrevisjon. •Under 3 tilbydere i snitt pr kontrakt. •Store prisøkninger -
Kvalitetssystemet ISO 9001:2000
Introdusere mandatet for Faglig Forum - Arbeidsgruppe operasjoner.
Trafficprinter sesong 2013 Trysil maskin AS. Trafficprinter har vært utleid til Visafo hele 2013 sesongen. • De har lagt ut 2700 symboler i Sverige i.
Den ideelle kommunesammenslåing
Hvorfor utvikle økonomifunksjonen?
Kunstner: Oddmund Mikkelsen
Randi G. Trøan Prosjektleder Statens vegvesen
Reguleringsplan Vendespor Ski sør -del av Follobanen – nytt dobbeltspor Oslo – Ski Åpent møte
Jenslo/ /1 Norsk Asfaltforening - formål Foreningens formål er å virke for asfaltteknisk utvikling gjennom: 1.Å fremme undersøkelse og forskning.
Bosetting Nina Gran.
Tilstandsrapport: Hvem er brukerne og hva trenger de? Bidrar uio.no til å oppnå UiOs strategiske mål?
Fossumdiagonalen, Trondheimsveien
Leverandørutviklingsprosjekt
1 Nils Olsson Inst. for bygg, anlegg og transport, NTNU SINTEF Teknologi og Samfunn Ingrid Spjelkavik SINTEF Teknologi og Samfunn Oslo 25. Oktober 2007.
Litt om Statens vegvesen
Fylkes- og kommunale veger
Kompetanseutvikling om universell utforming regionalt og lokalt i fylker og kommuner Plan for statlig samarbeid om utarbeidelse av program for arbeidet.
Region øst. Region sør Region vest Region midt.
Bransje – og kontaktmøte Vegdirektoratet 4. mars 2005 Åpning, forholdet til bransjen Olav Søfteland.
Markedssituasjonen for drift og vedlikehold, funksjonskontrakter
Bransjekontaktmøte Vegdirektoratet 9. mai 2006 Bransjesamarbeid etatsnivå Statens vegvesen.
NOx MÅLINGER - ALTERNATIVE METODER
”Selbuseminaret” 2011 SAS Radison Blue Værnes 9-10 mars 2011 Tore Hoven Avdelingsdirektør Virksomhetsutvikling Vegdirektoratet.

Geir Refsdal Dekkeprosjektet Veg- og trafikkavdelingen, Region øst
HP 2010 – 2013 (2019) HP for Statens vegvesen gjelder for perioden 2010 – 2019 med hovedfokus på 2010 – Programmet er etatens gjennomføringsplan.
Husbankens boligsosiale utviklingsprogram
Støyveileder – innspill fra Statens vegvesen
LANGSUNDFORBINDELSEN NÆRINGSEFFEKTER OG FINANSIERING – Alternative title slide.
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
Indikatorbasert måling og evaluering av tilgjengelighetstiltak Norsk Ergonomiforenings seminar 5. juni 2007 Seniorrådgiver Trine Hagen Utbyggingsavdelingen,
Noen sentrale kjennetegn ved plan- og budsjettprosessen: Det ble jobbet lite med mål og strategier. Kortsiktighet, dårlig sammenheng mellom planer, budsjett.
Pilotprosjekter – hva er lov og hvordan går man fram?
Trang Tran | Veg- og transportavdelingen | Seksjon for planlegging og grunnerverv | Vegdirektoratet.
ETABLERING AV LOKALT SN-FORUM/GRUPPE. Tekna – Teknisk-naturvitenskapelig forening Mål for første møte Bli enig om: Å sammen ta initiativ til lokal SN-forum.
Pilotprosjekter – hva er lov og hvordan går man fram?
Håndholdt vibrebrende verktøy CAKE. Helse effekter Akutte effekter Redusert blodgjennomstrømning Redusert følelse/finmotorikk Problemer med å utføre presisjonsoppgaver.
Skilting og oppmerking av sykkelanlegg
Kommunale veger Oppgradering til 24 lengde og 60 tonn totalvekt Samarbeid Samling 21.mai 2014 Vikersund.
NTP og RTP - grensesnitt og samspill Alf Daniel Moen fylkesrådsleder.
Gapet mellom behov og tilbud om læreplasser
Informasjon fra Norge Bjørn Skaar/Statens vegvesen - Vegdirektoratet
Frihøydemålesystem 1.System for å måle frihøyde i tunneler, under broer, rasoverbygg etc. 2.En kontinuerlig måling gir bedre data for å planlegge fresing.
Bildebredden må være 23,4cm Dialogmøte for økonomiansvarlige i kommunene onsdag
INTRO.
KVU for kryssing av Oslofjorden
Rv. 23 Oslofjordforbindelsen – byggetrinn 2
Oslo og Omegn Bilbransjeforening
Ole Jan Tønnesen, VEGseksjonen, VEGavdeling M&R, Statens VEGvesen
Bransje – og kontaktmøte Vegdirektoratet 4. mars 2005 Vegen videre, innspill til diskusjon Bjørn Erik Selnes.
Stian Grønning Master i samfunnsøkonomi Daglig leder i Recogni.
Forsøk med salting Faktabok om salting og Ph.D-studium Kai Rune Lysbakken Statens vegvesen, Vegdirektoratet Norges Teknisk-Naturvitenskapelige Universitet.
Bruk av salt i vinterdrifta Bruk av salt i vinterdrifta november 2015 Dagens praksis og erfaring med ny vinterdriftsstandard Hågen Ven Statens vegvesen.
Statens vegvesen Ny organisasjon fra 1. januar 2010.
Møte GNA strategisk nettverk og Operative nettverk Felles funksjonskrav drift og vedlikehold København 2. Februar 2010 Odd Barstad Vegdirektoratet.
Skredsikring fra 2010 til nå
Møte i Vegdirektoratet 9
Vegvesenprosjektet Nina Larsgård.
SVMF årsmøte Malmø 18 november 2016
Utskrift av presentasjonen:

Hva skjer i Norge ? Bjørn Skaar/Statens vegvesen - Vegdirektoratet Nordisk vegoppmerkingskonferanse 20 – 21 mars 2014 Lillehammer - Norge Kort rapport fra vegoppmerkingssesongen 2013 Regelverk - status Forsterket vegoppmerking (rȁfflor) Resultater av prøvefelt Krav til gul vegoppmerking - NTY Krav til friksjon Tilstandsmålinger /rapportering – hva skjer hos oss?

Registering via link: https://www.viaregi.com/registration/?dw8628a47631

Kort og overfladisk situasjonsrapport fra vegoppmerkingssesongen 2013 (VD) Prisnivået synes å være lavt Det er utført mer vegoppmerking enn opprinnelig planlagt Regionene er i store trekk tilfreds med hvordan sesongen er gjennomført. Tildelt budsjett er anvendt, til og med penger til overs. Status kan vel dermed oppsummeres med at situasjonen er tilfredsstillende og at trafikantene er gitt en funksjonell vegoppmerking? Jeg skal komme tilbake til dette senere

Det norske regelverket for fagområde vegoppmerking - Status Håndbok 049 Vegoppmerking - Normal – 2001 (revisjon påbegynt - ny utgave 2014) Håndbok 062 Trafikksikkerhetsutstyr- Retningslinjer - Tekniske krav – 2011 (revisjon planlegges) Del 6 Vegoppmerking www.vegvesen.no/Fag/Publikasjoner/Handboker

Bruk av forsterket vegoppmerking (FVO) - Forsterket midtoppmerking - Forsterket kantoppmerking Definisjon: Forsterket vegoppmerking er vegoppmerking som er «forsterket» med fresing i asfaltdekket. Fresingen skal gi vibrasjon i kjøretøyet.

Hvorfor anvende FVO - Beslutningsgrunnlag: Effekt med hensyn på kjøretøys sidevegs plassering Effekt med hensyn på varsling/støy/vibrasjon ved overkjøring Noe effekt på fartsnivå Trafikksikkerhet (flere undersøkelser pågår) Lang levetid vegoppmerking – Lave årlige kostnader Bedre funksjonelle egenskaper vegoppmerking - synbarhet i mørke (RL Våt)

Forsterket midtoppmerking Nedfrest sinusrille m/DråpeCombi

RV 3 Hedmark fylke nær Rena – Region øst Vis film

I tillegg til lystekniske målinger (RL tørr og våt) måles: Støy/vibrasjon (ute og inne i kjøretøyet) Fresesporet skannes ved bruk av lasermåler

Ett eksempel på måledata fra laser:

Nedfrest Sinusrille Måleparametere: Bølgelengde sinus 60 cm Bølgeamplitude 7mm Nedfrest høyde 6 mm Bredde 50 -75 -100 cm Skråkant høyre 5 cm Skråkant venstre 5 cm

Nedfrest kantlinje – DråpeFlex

Retningslinjer Forsterket midtoppmerking

Forsterket kantoppmerking

Forsterket midtoppmerking Forsterket midtoppmerking kan «organiseres» på 3 måter: Alternativ 1 Asfaltert bredde 7,50 m ≤ A < 8,45 m

Alternativ 2 Asfaltert vegbredde 8,45 m ≤ A < 10,0 m

Asfaltert vegbredde A  10,0 m Alternativ 3. Asfaltert vegbredde A  10,0 m Forbikjøring ikke tillatt – Sperrelinjer i ytterkant frest spor Forbikjøring tillatt – i en eller begge kjøreretninger

Forsterket kantoppmerking

http://www.vegvesen.no/Fag/Publikasjoner/Publikasjoner/Statens+vegvesens+rapporter/_attachment/544252?_ts=1420e22bd38&fast_title=SVV+Rapport+Vegmerking.pdf

Prøvefelt for forbedret friksjon - vegoppmerking Bakgrunn: Registrert meldinger (både internt og eksternt) om at gangfelt ofte oppfattes som spesielt glatte HB 062 Trafikksikkerhetsutstyr – Del 6 Vegoppmerking gjengir krav til friksjon SRT langsgående linje ≥ 45 SRT tverrgående oppmerking (gangfelt) ≥ 55 Aktuelle materialprodusenter ble invitert til å legge ut sine materialer, som skulle være spesielt innrettet mot gode friksjonsgenskaper

Etablering Prøvefelt for forbedret friksjon - vegoppmerking 3 norske entreprenørselskaper deltok i utleggingen av totalt 14 stk. ulike materialsammensetninger (norske, svenske, tyske og britiske):

Prøvefelt for forbedret friksjon - vegoppmerking

Sammendrag - konklusjoner Prøvefelt for forbedret friksjon - vegoppmerking Sammendrag - konklusjoner Problemstillingen som lå til grunn for prøvefeltet var at tverrgående vegoppmerking, spesielt gangfelt, oppleves som glattere enn ønskelig. Spesielt oppleves dette når: vegoppmerkingen er nylagt, og/eller når det er kaldt og fuktig.  

Prøvefelt for forbedret friksjon - vegoppmerking 14 ulike material, hvorav 11 var designet som produkter med ekstra gode friksjonsegenskaper. 9 av 14 produkter ligger under friksjonskravet ved første måling. Der noen er betydelig under kravet på 55 SRT-enheter. Samtlige referansematerialer ligger under kravet ved første måling En klar konklusjon på problemstillingen er at det er vanskelig å oppnå spesielt høy friksjon på nylagt vegoppmerking samtidig som det stilles krav til retrorefleksjonskoeffisienten. Prøvefeltet gir ikke grunnlag for å bekrefte påstanden om at gangfelt blir glatte i moderat kulde og tørr veg.

Forslag: Prøvefelt for forbedret friksjon - vegoppmerking For gangfelt som er i vegbelyste områder kan kravet til RL TØRR reduseres/fravikes og samtidig høyne kravet til friksjon. Egenskaper Krav Klasse (NS-EN 1436) Retrorefleksjon R L TØRR R0 Friksjon ≥ 60 (65) S5 (S6)

Prøvefelt vegoppmerking – gul (NTY) Prøvefelt vegoppmerking – gule materialers synbarhet i mørke Prøvefelt vegoppmerking – gul (NTY)

Hovedfokus for prøvefeltet: Prøvefelt vegoppmerking – gule materialers synbarhet i mørke Hovedfokus for prøvefeltet: Utprøve om gule vegmerkematerialer møter forslag til nye krav til fargekoordinater x og y i mørke (night time yellow) Det vil si at gul vegoppmerking skal fremstå som gul også i mørke

Prøvefelt vegoppmerking – gule materialers synbarhet i mørke Eksempel :

Prøvefelt vegoppmerking – gule materialers synbarhet i mørke

Prøvefelt vegoppmerking – gule materialers synbarhet i mørke – nr.2

Prøvefelt vegoppmerking – gule materialers synbarhet i mørke Resultatene fra prøvefeltene gjør at kravet til NTY i dag er formalisert: Farge 1 2 3 4 Hvit x y 0,480 0,410 0,430 0,380 0,405 0.405 0,455 0,435 Gul 0,575 0,425 0.508 0.414 0,473 0,453 0,510 0,490

Tilstandsmålinger/rapportering – hva skjer ? Regulert i kontrakter Dagen regelverk beskriver et system for kvalitetskontroll som er knyttet opp mot Leveransekontroll Garantikontroll (2 år) basert på et tilfeldig utvalg av dekkeparseller. Kontrollen inngår i vegoppmerkingskontrakter og skal utføres av 3dje part og rapporteres formelt. Behov for tilstandsoversikt Vi begynner sakte men sikkert å innse behovet for tilstandsmålinger for å kunne redegjøre for hvilket nivå (funksjon) vegnettet i: - landet - regionen - fylket - aktuell vegstrekning representerer for å kunne gjennomføre bedre planlegging, budsjettering, prioriteringer og sist men ikke mindre viktig kontraktsoppfølging. Nordisk initiativ (NMF) på gang for å utvikle elementer som kan tilpasses et mer moderne planleggingssystem (RMMS). Tilstandsmålinger er en forutsetning for å komme videre.

Tilstandsmålinger/rapportering – hva skjer ? Dette er etter mitt syn ett av de viktigste utfordringene å arbeide videre med for å «løfte» bransjen vår i en mer «riktig» retning.