Oppvekstprogrammet ”helhet og kvalitet”.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Entreprenører vil forme fremtidens utdanning Vibeke Hammer Madsen, HSH
Advertisements

Kunnskapsløftet – hvordan skal det bli regional virkelighet? Kunnskapsminister Øystein Djupedal Regjeringens kontaktkonferanse med fylkeskommunene 7. mars.
Utvikling av ny strategi for arbeidsdrift i kriminalomsorgen
Fylkesnettverk karriereveiledning UTDANNINGSVALG
Å opprettholde et godt immunforsvar
Praksiseksempel- samarbeid med veilederkorpset GÁIVUONA SUOHKAN – KÅFJORD KOMMUNE.
Tverrfaglig samarbeid Skien kommune
Samhandlingsreformen og nasjonal strategi for habilitering og rehabilitering Møteplass: Allmennhelse 13. Mai 2009 Mette Kolsrud forbundsleder.
Erfaringer fra Kristiansand kommune Ved psykolog Kenneth Haugjord
MetARR Metodeutvikling – arbeidsrettet rehabilitering Jostein Stensrud Køhn Utvikling av faglig og metodisk tilnærming i arbeidsrettede rehabiliteringsløp.
Hva er et bærekraftig lokalsamfunn?
Barn og unges helse Levanger kommune
Levanger kommune enhet Velkommen! Bunntekst 1. Levanger kommune enhet Bunntekst 2 Kommunedelplan oppvekst Hvorfor lager vi kommunedelplaner? Behov for.
God oppvekst – styrket satsing på barn og unge i Sande og Vestfold
VURDERING FOR LÆRING VFL SAMLING NAMSOS.
Levanger kommune enhet Kommunedelplan oppvekst Visjon: Livskvalitet og vekst Kommunedelplan, oppvekst 1.
DM NHO som bidragsyter i karriereveiledningen Leiv Roald Thu
Er vi rusfaglig klar for samhandlingsreformen?
Biblioteksjefmøte Karen Espelund. Grunnleggende forståelse Livet leves i kommunene Kulturens egenverdi og nytteverdi – begge tilnærminger må med.
Overgangsprosjektet NY GIV
Karriereveiledning som virkemiddel?.
Karriereveiledning i et livslangt perspektiv – sammenhengen mellom NAV og skolesystemet Rune Kristensen, NAV Rana arbeid Tromsø 20. april 2007.
Folkehelse, idrett og friluftsliv Handlingsplan for Troms 2008 – 2013
Betydningen av entreprenørskap i skoleverket
Stolt og unik Liv Overaae KS nfu konferanse 4. november 2008
Kultur og samarbeid Kultur i strategisk folkehelsearbeid Deltakelse og opplevelse.
Folkehelsearbeid i Lier kommune
Tidlig innsats HS styret 7. desember 2010 Svein Ove Ueland
OPPFØLGINGSTJENESTEN (OT) Målgruppe: Ungdom med rett til vgs
UTDANNINGSVALG i det 13.årige skoleløpet. Hele skolens ansvar! Elev Foresatt Lærer Karriereveileder Rektor Skoleeier Lokalt næringsliv.
Barnehagekontoret Møte for familiebarnehagene 27.oktober 2009.
Bjørnar og Kjerstin.  Jobbet med helsesøstersaken i 15 år!  Hatt ulike innspill - stykkprisfinansiering  Ulike kartlegginger - hvor mange minutter.
OVERGANGEN FRA GRUNNSKOLE TIL VIDEREGÅENDE SKOLE.
Velkommen til et nytt skoleår!
Tale Teisberg, Helse- og omsorgsdepartementet
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
KURS FOR INSTRUKTØRER 4.DESEMBER 2014 Bli kjent med og avklare rollen som lærebedrift i et 4-åring utdanningsløp.
Nasjonalt råd for lærerutdanning Frafall fra videregående skole Hva gjør Drammen kommune? Tore Isaksen Utdanningsdirektør Drammen 22. sept
Oppgavemeldingen Kommunal- og forvaltningskomitéen 14. april 2015 Gunn Marit Helgesen, styreleder KS Tore O. Sandvik, leder fylkesordførerkollegiet.
Ungdom og helse Berit Bratholm:
Program for ungdomskolen i faget ”Utdanningsvalg”
Forebygge sammen i Namdalen Overskrift Arial 28 Sett inn tekst og dato her.
Definisjon av ulike HMS-begreper
COMENIUS REGIO Konferanse 28.4 og 30.4.
Ås kommune God samhandling til det beste for barn og unge i Ås kommune «Ansatte i ulike tjenester møter det samme barnet, hvordan gir vi da barnet et helhetlig.
Norge i omstilling – karriereveiledning for individ og samfunn RAPPORT FRA KARRIEREVEILEDNINGSUTVALGET AVGITT TIL KUNNSKAPSDEPARTEMENTET 25. APRIL 2016.
Regional plan for et helhetlig opplæringsløp Østlandssamarbeidet
Fylkesplan for Nordland Geir Davidsen Dato Foto: Bjørn Erik Olsen.
UNG DATA – TYRIFJORD VGS
Samhandling - hvordan skape pasientens helsevesen Dialogmøte Molde 31
Regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Samarbeid raskere kvalifisering innvandrere til jobb
Agenda Hva er helsefremmende arbeid
SAMMEN OM BARN EN MODELL FOR TVERRFAGLIG SAMHANDLING
REalfagskommune!.
Alle skal med… Et 3 årig prosjekt i Hasvik kommune
Oppfølgingsprosjektet
Fra utenforskap til ny sjanse – Samordnet innsats for voksnes læring
– ESSENSEN AV LIER VIDEREGÅENDE skole
Hva er kommunenes utfordringsbilde ? Perspektiver fra Lindås kommune
Veien videre – oppfølging fra sentrale myndigheter
Lokal samfunnsutvikling i kommunene (LUK)
Undervisningsetaten kroner.
SKOLEUTVIKLING GJENNOM ERASMUS+
Strategisk kart 2018–2021 Bruker Kvalitets-utvikling Kompetanse-
Fylkesrådsleder Alf Daniel Moen Stiklestadkonferansen 2008
Kompetanseutvalget (2017- )
Forebygging og helsefremming
Samhandling - hvordan skape pasientens helsevesen Dialogmøte Molde 31
Utskrift av presentasjonen:

Oppvekstprogrammet ”helhet og kvalitet”

Ungt entreprenør-skap Et nav i Nord-Trøndelags oppvekstsatsing Ny Giv Ny Gnist Karriere-senteret Veileder-korpset Lokal kompetanse Ungt entreprenør-skap UDIR HiNT osv... Næringsliv

Oppdraget Verdier Visjon For eksempel: ”Helhet og kvalitet”   For eksempel: ”Helhet og kvalitet” Forslag fra oppvekstkommisjonen: ”Fremtidens mest attraktive yrkesutøvere i Nord-Trøndelag arbeider med barn og unge” ”Det ”sømløse” oppvekstsamfunn” ”Sjå mæ” ”En nasjonal gjennomføringsmodell for ”Drop In” ”Rette veien” “Her alt e mulig – uansett” Verdier Oppvekstprogrammet skal bli gjenkjent på følgende: Kvalitet, kompetanse, kunnskap, kreativitet, innovasjon

Definisjoner Ferdighet Helse Samordning - Evnen, basert på kunnskap, praksis, og (egen)vurdering til å gjøre noe bra. - Kompetanse, videreforedling, ekspertise, (be)hendighet. - Dyktighet, evne, talent   Helse - En persons mentale og fysiske tilstand - Organismens evne til å effektivt svare på stressfaktorer og effektivt restituere og vedlikeholde en likevektsbalanse. - En tilstand av fysisk, sosial og mental velbefinnende, ikke kun fraværet av sykdom eller skrøpelighet. Eksempler på gode helsevaner er å bruke bilbelte, spise regelmessig og mosjonere litt hver dag. Skade- og sykdomsforebyggelse er viktig for et godt liv og god helse. En form for forebygging er gode vaner, som oftest blir utført automatisk uten at personen er spesielt oppmerksom på det. Samordning - Organisere som helhet, koordinere

Oppdraget Ferdigheter Helse Samordning Hovedmål   Ferdigheter Helse Samordning Hovedmål Barn og unge skal ha en oppvekst som motiverer til utdanning og deltakelse i samfunns- og arbeidsliv. Delmål Faglig framgang Grunnleggende ferdigheter Læringsmiljø Sosial kompetanse Mestring Felles kompetanse-utvikling, deling av erfaring og informasjon skal vektlegges gjennom hele oppvekstløpet. Foresatte skal brukes mer aktivt som ressurs. Kunst, kultur og idrett skal vektlegges for å understøtte og forsterke barns og unges læring. Det skal mer entreprenørskap inn i skolen. Barnehagen skal styrkes som læringsarena. Lederne skal vektlegge og delta i medarbeidernes læring. Fysisk aktivitet og kosthold Psykisk helse Rus, tobakk I Nord-Trøndelag skal barn og unge (b&u) gis kunnskap om og motiveres til å ta vare på sin egen helse. Redusert andel b&u som opplever hode-, nakke- eller skuldersmerter. Redusert andel b&u som opplever ensomhet. Redusert andel b&u som er overvektige Øket andel b&u som er fysisk aktive. Redusert andel b&u som slutter med organisert idrett. Unngå økning i andel b&u som drikker alkohol og ruser seg. Redusert andel b&u som begynner å røyke. Sikre overganger: Mellom barnehage og skole Mellom grunnskole og ungdomsskole Mellom ungdomsskole og videregående skole Mellom nivåene i vgs Mellom skole og arbeidsliv Mellom ulike etater (nav, helse, etc.). Mellom ulike profesjoner I Nord-Trøndelag gjør samordning at oppvekstløpet til barn og unge (b&u) har helhet og kvalitet. Alle overganger frem til arbeidsdeltakelse skal kvalitetssikres gjennom samhandling. Bredden i opplæringstilbudet skal økes gjennom samarbeid med arbeids- og næringsliv, oppvekstsektoren og ungdommen selv. Det skal utforskes flere kunnskapsarenaer for barn og unge.

Tiltak (på kort sikt) Virkemidler Resultatmål Lærere skal være tydelige og empatiske klasseledere. Skoleeierne skal følge opp skolenes resultater og ansvarliggjøre lederne når det gjelder resultat-oppnåelse og forbedrings-prosesser. Oppvekstprogrammet skal utvikle et nært samarbeid med lokalt arbeidsliv knyttet til utveksling av arbeidskraft og kunnskap. Tiltak (på kort sikt) ”Turné” – møter med kommunene i fylket. Kartlegging og veiledning. Utvikle ”startpakke” for tilbud til kommunene. Arbeid med overganger – kunnskap og forståelse. Nettbasert sammenstilling- og rapporteringsverktøy Foreldreskole   ”Turné” – møter med kommunene i fylket. Samordning med andre prosjekter og tiltak (for eksempel): Ny giv Veilederkorpset Karrieresenteret Samkommuner Ung gnist osv Virkemidler Kompetanse-nettverk Kartleggingsverktøy: Ståstedsanalysen, organisasjonsanalysen, skoleeieranalysen, CAF, andre analyseverktøy. Programmanualer UDIR-ressurser bl.a. erfaring fra veilederteamene i fylket. UngHUNT Helsestasjonene Barnehagene Barneskolene Ungdomsskolene VGO Statlige kompetansesentra Kommunale Premis-grupper Samhandlingsreformen Møtearenaer Samordning / samhandling er et virkemiddel i seg selv! Resultatmål Alle ungdommer under 25 år er i utdanning, jobb eller ”jobbtrening”.  Osv… Høyere debutalder ift alkohol. Lavere andel overvektig ungdom. Osv… Mal for samhandling?

Kalibrering av lederatferd Implementering Start / oppdagelsesfasen Kranglefasen Tennefasen Brennefasen Vedlikeholdsfasen Rasjonell (natur) Ildsjelen O2 Kalibrering av lederatferd Translasjon Kompleksitet Relasjonell (kultur)