Konstruksjon av barn og barndom

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Advertisements

Kan læringsutbytte dokumenteres?
Menigheter i Forvandling
Fagkurs NTpF, Hell, Stjørdal 1. juni 2007 Heidi M. Kvalvaag, forsker medisinsk sosiologi.
Inkludering i idrettslaget Muligheter og utfordringer Inkluderingskonferanse, 14 – 16 januar Mozafar Amini.
Mangfold og Likeverd Barn og kommunikasjon
SOSIAL KOMPETANSE. BARNEHAGEN SKAL FORMIDLE VERDIER OG KULTUR, GI ROM FOR BARNS EGNE KULTURSKAPNING OG BIDRA TIL AT ALLE BARN FÅR OPPLEVE GLEDE OG MESTRING.
Språk og sosialisering
Sosiologi i barnehagen
Vennskap mellom to-treåringer i barnehagen
Rolighetsmoen barnehage
Introduksjonssenteret
1 Religionspsykologi – et amerikansk perspektiv Se: D.M.Wulf.
Grupper og gruppepsykologi
Identitetsdanning.
Kulturhistorisk perspektiv
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Lek og læring er sterkt knyttet sammen med barnehagepedagogikken
Mangfold og fellesskap
LEK – Ped 1 Litteratur: Røys ”Pedagogikk i barnehagen” kap 4, Lov om barnehager, Rammeplan for barnehager 1 DEFU 3. oktober 2008 Mette Røe Nyhus 2008,
Noen etiske perspektiver Pensumboka: Lingås, 1999
Utredning fra Pettersen-utvalget. "Opplæringen skal la barn og unge møte en felles kultur, og la dem innforlives i nasjonal kultur og historie, der kristendommen.
Forventninger til oss som skole:
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Barns læring, voksnes ansvar!
Nettverkskommunikasjon og utviklingsprosjekter
… en selvstendig arena for læring Fylkeskommunenes rolle i ny lov om voksenopplæring Nasjonal fylkeskonferanse Fredrikstad, 21. januar 2010 Sturla Bjerkaker.
"God bagasje på livets reise."
Etikk i pedagogisk arbeid
Den bevisste opplevelsen av seg selv som menneske
Normalitet, identitet - og forvirring
Kompetente barn og unge 4.Samling April 2008 Organisasjonslæring.
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
Horten vidergående skole
Etnisitet i et minoritetsperspektiv. Cultural diversity Its social psychology Xenia Chryssochoou (2004) Sosial psykologiske forklaringsnivåer: Intrapersonlig.
Kollektivisme og individualisme i historiske fag
IDRETTSVITENSKAP OG IDRETTSFORSKNING …
Om Å være som andre og samtidig være seg selv.
Elevforutsetninger for religionsundervisning
Barnehagene i vår tid Oppdrag En ”annen” barnehage og en annen tid? Horten Turid Thorsby Jansen.
Studiesamling 18. januar 2007 for Førskolelærere i INNERTIEREN
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
”Arbeid med flerkulturelle spørsmål i barnehagen.”
Hvorfor skal vi ha barnehager?
Ulike perspektiv på læring, «Hverdagspedagogikk»
Rammeplanen i barnehagene i Re og Hof! Etterutdanningsprogram.
Sosiologiske metoder. Kvantitative metoder: ulike metoder for å måle mengder og er underlag for statistikk. Kvalitative metoder: et mangfold av teknikker.
Hva er en barnehage og hva kan den bli?
ETTERUTDANNING TØNSBERGBARNEHAGENE
Deltakende læring.
Det får da være grenser! Voksenrollen i 2009? Mattias Øhra 2009
Forestillinger om barn og barndom og konsekvenser for arbeidet i barnehagen Emilie Foyn-Bruun Skal vi forstå hvordan forståelse av barndom har blitt til.
Hvorfor skal vi ha barnehager?
Barn som deltakere i et demokrati?
Liv M. Lassen og Nils Breilid
Barnehagens betydning for barns identitetsskaping F1A
Normer, sanksjoner og internalisering Normer:  forventninger til et individs atferd i en bestemt situasjon Sanksjoner:  ros eller straff som har til.
Hva er kultur? Kultur er de ideer, verdier, regler, normer, koder og symboler som et menneske overtar fra den forrige generasjon, og som man forsøker å.
Barn som deltakere i et demokrati? Grunnloven,menneskerettigheter,lov om barn og foreldre,barnehage loven og opplæringsloven. Larsen og Slåtten(2006) Dalberg.
Skifter i tiden Barndom som kulturelle konstruksjoner.
Innføring i pedagogikk Av Emilie. Definisjon av pedagogikk Er vitenskapen om oppdragelse og undervisning. Inneholder kunnskap og erfaring fra flere vitenskaper.
Kjønn og etnisitet analytisk verktøy eller en tvangstrøye ?
Sosiokulturelle perspektiv på læring Camilla Wiig, onsdag 26. januar 2011.
Barn som deltakere i et demokrati? Grunnloven, menneskerettigheter, lov om barn og foreldre, barnehage loven og opplæringsloven. Larsen og Slåtten(2006)
Lekens egenverdi.
Hvordan misforstå hverandre bedre - flerkulturell kommunikasjon
”Hverdagspedagogikk” (Bruner 1997)
Velkommen til foreldremøte
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Konstruksjon av barn og barndom Moderne og postmoderne perspektiver

Barndom på modernitetens betingelser: En tom krukke Overføring av på forhånd fastlagt og gitt mengde kunnskap, reprodusent Opplysningsprosjekt Forme selvstendige, frie individer basert på informasjon/kunnskap Lineær prosess som ”omformer” barnet til voksen Fra det ”stakkarslige/mindreverdige” til det ”rike, selvstendige, modne” voksne mennesket Aktiviteter med langsiktig effekt Pedagogen har all autoritet og alle sannheter Mønster: spørsmål + forventede svar

Mønster: spørsmål + forventede svar

Barndom og pedagogikk under postmoderne betingelser Barn som medkonstruktør av kunnskap, identiteter og kultur Sosialt fenomen i en spesiell kontekst Tilpassning til større grad av forandring, mangfold og variasjon Aktivt og problemløsende barn Læringsprosess både for barnet og pedagogen Ansvar for egne læring og meningsskaping Overlappende identiteter: varierende, flertydig og kontekstualisert Dialog, konversasjon, forhandling, møte, konfrontasjon, konflikt Ingen privilegier til noen aktører Mange tilhørigheter: etnisitet, religiøst, kulturelt, sosialt Relasjon og kommunikasjon

Barnet som: …kunnskap, identitet og reprodusent av kultur 2. …uskyldigheten, i livets gylne tid 3. …natur/et vitenskapelig barn som består av biologiske stadier 4. …rekruteringsfaktor for arbeidsmarkedet 5. …medkonstruktør av kunnskap, identitet og kultur (Dahlberg, Moss, Pence 1999: 73-83)