”Kuvøsesang” Anette Cicilie Rundgren Musikkterapistudent

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
”Jakten på det gode liv går via selvfølelsen
Advertisements

Skjønnlitterær fortelling
Program for foreldre, barn og lærere Carolyn Webster-Stratton, Ph.D.
-ikke bare for zippylæreren…
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
4 Bruk øynene riktig.
-ikke bare for zippylæreren…
Foreldremøte i Aremark barnehage 22. Mai 2013 Sissel Marthinsen
Fra barnehage til Vgs: RELASJONER GODE BYGGE Å Motsatt av mobbing…..
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
Kultur, innovasjon - og humanistisk forskning Dekanus Kathrine Skretting, Det historisk-filosofiske fakultet, NTNU.
DOMMEREN KRAV OG FORVENTNINGER I TOPPFOTBALL. Ryddig og “representativ”
SETT I SAMMENHENG MED ATFERD
Seksjon psykoser, sykehuset Levanger
Læring av uønskede hendelser – for bedre pasientsikkerhet
Diabetes - utbredelse og utfordringer
SOSIAL KOMPETANSE. BARNEHAGEN SKAL FORMIDLE VERDIER OG KULTUR, GI ROM FOR BARNS EGNE KULTURSKAPNING OG BIDRA TIL AT ALLE BARN FÅR OPPLEVE GLEDE OG MESTRING.
Antonovsky`s salutogenesemodell
Hva er verdien av ledertrening for menigheten?
PER SKREDDERS VEI.
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
Aktivitet på Mestringssenteret
Rolighetsmoen barnehage
Maxwell Jones' prinsipper for det terapeutiske samfunn:
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Blikkets betydning Blikkene mellom personalet
Hvordan lykkes med et prosjekt?
Dette er Raskere tilbake
Selvhjelp Selvhjelpsgrupper –”Verksted for endring” –Fellesskap – basert på gjensidighet, tillit og respekt –Har som målsetting å fremme: Innsikt Mestringsevne.
Oversikt over rammeplanene Ulikheter
Impulsuka 2013 Kristiansand
Post 4, sykehuset Levanger
Samhandling og kommunikasjon
Tanker om barnehagens læringsmiljø
Oslo kommune Bydel Bjerke Barnehageområdet
-ikke bare for zippylæreren…
ZIPPYS VENNER Du står fritt til å gjøre denne presentasjonen mest mulig til din egen. Legg gjerne til konkrete bilder og tekst du ønsker å ha med, og du.
"God bagasje på livets reise."
Barnehagen som språkarena
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
FJØSHAUGEN BARNEHAGE UTSIKTEN
Fritidsaktiviteter Oslo , Kjell Bjelland.
Og.
Gutter som lekeressurser HOSLE BARNEHAGE
LP-modellen fra et rektorperspektiv
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Lek og Læring i barnehagen
Side 156 – 158 Hvilke pronomen mangler?
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
Kognitivt perspektiv Kirsti Lauvås
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
Cecilie Gangsø GLU EKSAMEN I PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP.
HVORDAN MØTE BARN MED EN POSITIV OG ANERKJENNENDE HOLDNING?
Homo Ludens. Versus Economic Man Eli Åm 1991 Når en forsker på lek blir leken begrenset, fordi en velger ut forskjellige sider ved leken en ønsker å.
SMIL – styrket mestring i livet
Særlig fokus på vår avdeling Tilvenning og tilknytning – Trygghet, omsorg og nærhet Relasjoner – Mellom barn-voksne og barn-barn Lek, begynnende samspill/rollelek.
Felles tema i mars: Selvkontroll
MÅNEDSBREV FOR TYRIHANS SEPTEMBER 2016 MÅNEDSBREV FOR TYRIHANS SEPTEMBER 2016 Så har vi kommet noen uker inn i det nye barnehageåret, og nye barn og voksne.
Forebyggende arbeid En community-psykologisk studie av endringer etter forebyggende intervensjon Camilla Blestad og Tuva Engen.
Barnehagens betydning for barns identitetsskaping F1A
Sansehage. Hva er en sansehage? Et trygt, inngjerdet område som stimulerer til både sanseopplevelser og aktivitet som gir mulighet for gode ting å ta,
Kunsten å omgås andre Få venner Holde på venner Ha tro på seg selv Ta hensyn og vise omtanke Kunne samarbeide og løse konflikter Kunne kommunisere verbalt.
1 Lekens betydning for barn på sykehus Støttende tiltak for barn med smerter.
SAMSPILLMETODEN DIALOG Informasjon til foreldre Bergen 2012.
Lekens egenverdi.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE.
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
SAMSPILLMETODEN DIALOG
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Utskrift av presentasjonen:

”Kuvøsesang” Anette Cicilie Rundgren Musikkterapistudent Oslo Universitetssykehus (OUS), Ullevål Oslo, 11.05.12

Foreløpig Problemstilling ”Kan sang og lyrespill ha en smertelindrende og/eller avledende effekt på premature og syke nyfødte under nødvendige prosedyrer som medfører smerte?”

Hva er musikkterapi? Musikk kan skape nye muligheter for kommunikasjon og personlig uttrykk Musikk som virkemidel til å uttrykke seg Fokus på ressurser og kreativitet Skape musikalske moter og danne et fellesskap ”Musikkterapi er bruk av musikk til å gi mennesker nye handlemuligheter”(Ruud,1990) Fokus på det salutogenetiske perspektiv (fremme helse) og ikke det patogenetiske (fokus på sykdom)

Mor til et prematurt barn: ” I begynnelsen føler man at det er en ting, den bare ligger der liksom, også får vi lov til å ta den ut og leke med den innimellom” (praksislogg 24.10.11)

Hvorfor musikkterapi? Musikkterapi kan være med på å: bygge opp og styrke relasjonen mellom omsorgsgiver og det premature barnet gi trygghet, gjenkjennelse og kjærlighet, dette skaper positive endringer i samspillet gi redusert puls- og respirasjon og samt øke SaO2 skape en god og trygg atmosfære gi en raskere vektoppgang som igjen resulterer i tidligere hjemreise

Forskningen Kvantitativ Singel case design Et tilnærmet randomisert studie dvs; like mange målinger med musikk som uten musikk (sang og lyre) Empiri; målinger av nødvendige prosedyrer som kan medføre smerte i øyeundersøkelse, blodprøver (venøse og kapillære), sugeprosedyrer

Prosjektet ”kuvøsesang” 19 barn som er premature og syke nyfødte Fødselsvekt: 495 – 3700 gr. Totalt 44 målinger Gestasjonsuker: 24 – 42 Data ble samlet inn i perioden: 27.09.11 - 31.01.12

Målingsparametre Pulsfrekvens Oksygenmetning (SaO2) Respirasjon SCMS (Skin Conductance Measurement System)

Gjennomføring Foreldresamtykke Kobler til SCMS apparatet Puls, SaO2 og respirasjon ble notert ca 30 – 60 sekunder før prosedyren startet, under prosedyren og etter prosedyren. Sang og lyrespill kommer inn med det samme prosedyren starter og slutter straks prosedyren er ferdig

Musikken To sanger med tekst ”Se der ligger lille ”barnets navn”” (Indiansk melodi) ”Sulla meg litt” (Norsk folketone) Improvisasjon Lyren, 7 strenger Stemt i en pentaton skala d, e, g, a, h, d, e

Musikken forts. Kort tonespenn Lyse toner Rolig og stabil puls Gjenkjennelse av melodier Tekstens innhold

Resultater Desibelmålingen på avdelingen Lyren har ingen effekt Resultatene er under bearbeidelse Masteroppgaven forventes ferdig november 2012

Internasjonal litteratur Butt og Kiselevsky (2000) Hælstikk Spedbarn over 31 uker: musikken hadde en effekt ved at hjertefrekvens, adferdtilstand og ansiktsuttrykk for smerte kom raskere tilbake til den opprinnelige verdien sammenlignet med kontrollgruppen. Caine (1991) Stressadferd Kortere opphold på intensiven: (p<.05) Sykehusopphold: (p<.05) Reduksjon i stressatferd: (p<.005) Cassidy (2009) Hodeomkrets og fysiologiske responser Ingen signifikant endring i hodeomkrets Nedgang i hjertefrekvens (p=.002) Standley og Moore (1995) Eksponering av mors stemme, SaO2 En signifikant effekt på (p<.05)

Litteratur Gresbakken, Siv Merete Kvalbein (2011): Musikkterapeutisk arbeid på intensivavdelingen fornyfødte. Musikkterapi nr. 1. Houghton, Elin Grastveit (2008): Ingen er for liten. Masteroppgave. Grieg akademiet, Bergen Oveland, Solveig (1998): Meningsfulle øyeblikk i musikkterapi. Hovedfagsoppgave, UiO. Ruud, Even (1990): Musikk som kommunikasjon og samhandling. Oslo: Solum Forlag. Tråsdahl, Ole Bjarne (2011): Effekt av musikk og musikkterapi med barn på sykehus. Norges musikkhøgskole, Oslo Rye, Henning (1993): Tidlig hjelp til bedre samspill. Gyldendal Norsk Forlag AS, Oslo