27.mars 2014 Tromsø maritime skole Odd Rune Malterud

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Orientering om felles rammer og innhold i fagskoleutdanningen i helse- og sosialfag Aud Larsen Leder NUFHS.
Advertisements

FAGBREV PRAKSISKANDIDATORDNINGEN FAGSKOLE
Redskapsintegrering i teknisk fagskole Lærerkonferansen på Gjøvik 2010.
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
Internasjonalisering av utdanning Stortingsmelding nr. 14 ( )
Informasjon fra Nasjonalt Utvalg for Teknisk Fagskoleutdanning
Arbeidet med rekruttering i Fiskeri- og kystdepartementet Årsmøte FOSFOR - 4. desember 2007 Politisk rådgiver, John Erik Pedersen.
Nytt fra NUTF 2012 Leder Terje Bogen. NUTF • Sammensetning • Bent Chr. Christoffersen Norges rederiforbund. Bent Chr. Christoffersen • Maritime arbeidsgiverorg.
Risløkka kompetansesenter
Mål og bakgrunn for MLC Haakon Storhaug. Bakgrunn for MLC •Siden 1920 har ILO utviklet over 30 konvensjoner og samme antall rekommandasjoner for å regulere.
Etikkutvalg for fagskolen
Læring på arbeidsplassen
Revidering og kvalitetssikring av læreplaner
Utarbeidet av Bjarne Grefstad Nasjonal fagskolekonferanse om rapportering og kodeverk Rica Gardermoen Hotell Onsdag 10. februar 2010 Kl Hva.
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
FONS TILBYR NÅ GRATIS INSTRUKTØR- OG ASSESSORKURS FOR DEG SOM SKAL JOBBE SAMMEN MED EN LÆRLING - fiskerinæringen satser på fremtiden og utdannet ungdom.
Rammebetingelser. Lysaker Mars Part of Wilhelmsen Maritime Services, a Wilh. Wilhelmsen group company Rammebetingelser. Frivillig opphør av ansettelsesforhold.
Karrieresenteret i Nord-Trøndelag
Informasjon til minoritetsspråklige elever og foresatte
UTDANNINGSPROGRAM Ytre Namdal fagskole RØRVIK
INNHOLDSFORTEGNELSE ‣ 1 – Nasjonalt Fagskoleråd ‣ 2 – Om fagskolen ‣ 3 – Om fagskolen ‣ 4 – NOKUT ‣ 5 – NIFUs Kandidatundersøkelse 2012 ‣ 6 – NIFUs Kandidatundersøkelse.
Jack-Arild Andersen Overingeniør, Sjøfartsdirektoratet
UTDANNING, SERTIFISERING OG BEMANNING
Maritim profesjonsutdanning Forslag til ny nasjonal struktur for maritim offisersutdanning Innstilling fra arbeidsgruppe nedsatt av MARUT Arbeidsgruppens.
VOFO, Frokostmøte 26. november 2008
Bente Søgaard Fagansvarlig utdannings- og kompetansepolitikk
Sjøfartsdirektoratets føringer i forhold til tolkning av MLC
Redskapsintegrering i teknisk fagskole Årskonferansen i Kristiansund 2010.
Studietilbudet til Høgskolen i Østfold
Konferanse om fagskoleutdanning
Ny forskrift til opplæringsloven § 9-2 Retten til nødvendig rådgiving
Fiskeri- og havbruksnæringens betydning for Norge
ECVET NHO’s perspektiv – kan ECVET svare til bedriftenes behov? Svein Harald Larsen Norsk Teknologi.
1) Saksbehandling knyttet til kvalifikasjonene til bemanning på Transocean Leader 25/ I elektronisk post fra Norsk Sjøoffisersforbund/DSO til Petroleumstilsynet.
Redigert presentasjon til rådgivernettverksmøter i N-T vår 2013 F agskoleinfo på karrieresenterets hjemmeside:
Regjeringens mål med fagskolesektoren Statsråd for forsknings- og høyere utdannings Tora Aasland 5. mars 2009.
European Qualifications Framework (EQF). EQF – Status 23. april 2008; EQF-anbefalingen formelt signert av presidentene i EU-parlamentet og Rådet.
Innlegg på konferanse, Tromsø,
Maritim visjon 2020 v/ Lars Peder Solstad Haugalandskonferansen 2010.
”Selbuseminaret” 2011 SAS Radison Blue Værnes 9-10 mars 2011 Tore Hoven Avdelingsdirektør Virksomhetsutvikling Vegdirektoratet.
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
Rapportering av fagskoledata til DBH Presentasjon ved nasjonal fagskolekoordinator Bård Inge Thun. MUF-konferansen 2013 Color Magic 27. november 2013.
FAGSKOLEUTDANNING.
Ny IA-avtale ”Aktiviserings og nærværsreformen”
Ulike veier frem til et fag-/svennebrev
1 Årskonferansen for fylkeskommunale fagskoler 2008 Nasjonale planer, hvorfor det ? v/fylkesopplæringssjef i Oppland, Jørgen Skaug.
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
Kvalifikasjon og sertifikatkrav DSO jobber for en høyning og sikring av kvalifikasjons- og sertifikatkrav for ansatte på flyttbare innretninger. Forhandlinger.
ET UFORLØST POTENSIAL ‣ fagskolestudenter kontra studenter på høyskoler og universiteter ‣ Økt oppmerksomhet blant politikere og i næringslivet.
LUB og nasjonale planer
Maritim strategi - ubalanse mellom tilbud og etterspørsel etter maritim kompetanse 17. September 2014 Ove Trellevik. Maritimpolitisk talsmann. Næringskomiteen.
maritim rekruttering og næringens behov
Regional utvikling - Norge Bjørnar Sæther SGO 1001.
Forside MARITIMT KOMPETANSESENTER 17. September Kristiansand
Fagskoleutvalget André Kristiansen Fagskoleutvalget, sekretariatet 22. september 2014.
Nye nasjonale fagspesifikke planer
Rammevilkår for skipsfarten Sjøsikkerhetskonferansen 2004 Kommunal- og regionalminister Erna Solberg 5. Oktober 2004.
1 Nasjonale målsettinger ved bosetting og integrering av flyktninger Tromsø 11. mars 2004 Statssekretær Cathrin Bretzeg.
BARNE- OG UNGDOMSARBEIDERFAGET. Barne- og ungdomsarbeiderfaget er en fagutdanning innenfor videregående opplæring. Fagløpet er to år på videregående skole.
MKS MARITIME KONFERANSE 2014 Innlegg v/Siri Hatland Fraktefartøyenes Rederiforening.
Kompetanseplaner - hva har det med oss å gjøre? - hva er det?
Maritim lærerkonferanse Gardermoen, april 2015.
«DEN GODE LÆRLING» Dag Silkoset Rådgiver Norges Rederiforbund Vg2 lærersamling 2015.
Fagforbundet Vest-Agder
MARKOM2020 Høgskolen Stord Haugesund – NTNU Ålesund – Arktisk Universitet UiT- Høgskolen i Sør-øst Norge.
Are Solli og Kristian Ilner
Redskapsintegrering i teknisk fagskole
Kvalifikasjonskrav for personell på vernet fartøy
SKOLEUTVIKLING GJENNOM ERASMUS+
Utskrift av presentasjonen:

27.mars 2014 Tromsø maritime skole Odd Rune Malterud Fagskoleutdanning 27.mars 2014 Tromsø maritime skole Odd Rune Malterud

Tema Fagskolens plass i utdanningssystemet Utdanningskvalitet, synlighet og status for fagskolen Arbeidslivets kompetansebehov nå og i fremtiden, samt fagskolenes rolle i å dekke disse behovene Finansiering av fagskoleutdanning Opptaksgrunnlag Samspill med universitets- og høyskolesektoren

Historikk 1847 Den første norske maskinist? DS Gyller 1857 St. proposisjon om maskinistutdanning 1873 Lokalforening i Bergen, flere byer kom med fortløpende 1881 M1: 48 mnd. Verkstedtid, 24 mnd. Fartstid (741 IKH),Bestått eksamen 1889 Lov om dekk og maskinist utdanning - iverksatt i 1893 1890/91 Maskinist skoler opprettet i Oslo, Stavanger, Bergen Kr. Sand og Trondheim 1896 Norsk maskintidene kom ut første gang Det norske maskinistforbund opprettet. 1912 34 i maskinbesetningen forblir på sin post 1912 – 1974 SOLAS 1978 (95 – 10) STCW "They died like men," said Mr. Hunter, (Secretary of the American Seamen's Friend Society) "and their bravery seems to have been overlooked. It can be said of them that, like the higher officers, they stuck to their posts until death.“ The New York Times, New York, NY 23 Apr 1912 1880 1886

  Fagpolitiske mål DNMF skal gjennom sine fagpolitiske mål sørge for at den menneskelige faktor til enhver tid settes øverst på dagsorden  DNMF skal gjennom sitt arbeid fremme yrkesidentiteten for sine medlemmer  DNMF skal bidra til at tidsriktig og teknologisk riktig yrkes opplæring, faglige behov, sikkerhet og riktig bemanning ivaretas på beste måte  DNMF skal arbeide for at skipsfartens rammebetingelser skal ha som siktemål å rekruttere, skape og ivareta arbeidsplasser for norske sjøfolk.

MLC 2006 DNMF ER bla. REPRESENTERT: · Rådet for maritime sertifikater og bemanning · ETF - European Transport Workers' Federation Utdanning, kompetanse og sertifisering Nasjonalt utvalg tekniske fagskoler Nasjonalt fagskoleråd - Rådgivende komité for sertifisering av ISM revisorer - Nasjonal kadettordning - HMU- Utvalg for Høyere Maritim Utdanning MARUT Sjømannshjelpen IMO SUB-COMMITTEE ON SHIP DESIGN AND IMO CONSTRUCTION (SDC) SUB-COMMITTEE ON HUMAN ELEMENT, TRAINING IMO AND WATCHKEEPING (HTW) SUB-COMMITTEE ON SHIP SYSTEMS AND EQUIPMENT IMO (SSE) MARINE ENVIRONMENT PROTECTION COMMITTEE IMO (MEPC) MARITIME SAFETY COMMITTEE (MSC) MLC 2006

STCW 78 med senere pålagte endringer Kaptein Plattformsjef Maskinsjef Teknisk sjef Ledelse nivå Kompetanse sertifikat OverstyrmannStabilitetsjef 1.Maskinist Teknisk ass. 1.Styrmann Kontrollroms operatør 2.Maskinist Maskinroms operatør Skipselektriker offiser Operativt nivå Ferdighets sertifikat Matros Motormann Elektriker Støtte nivå FOR 2011-12-22 nr 1523: Forskrift om kvalifikasjoner og sertifikater for sjøfolk

KONFERANSENS RESOLUSJON 8 FREMME AV SJØFOLKS TEKNISKE KUNNSKAP, FERDIGHETER OG PROFESJONALITET KONFERANSEN,SOM HAR VEDTATT 1995-endringene i Den internasjonale konvensjon om normer for opplæring, sertifikater og vakthold for sjøfolk (STCW), 1978, med sikte på å styrke gjennomføringen av konvensjonen og derved forbedre sjøfolks kompetanse, SOM INNSER at den totale effektiviteten i utvelgelses-, opplærings- og sertifiseringsprosesser bare kan evalueres gjennom ferdighetene, evnene og kompetansen som sjøfolk framviser i løpet av den tiden de gjør tjeneste om bord på skip, ANBEFALER at administrasjonene lager ordninger som sikrer at selskapene: .1 etablerer kriterier og prosesser for utvelgelse av personell som framviser det høyeste nivået som er praktisk mulig når det gjelder teknisk kunnskap, ferdigheter og profesjonalitet, .2 overvåker nivået som framvises av skipets personell når de utfører sine plikter, .3 oppmuntrer alle offiserer til å delta aktivt i opplæringen av juniorpersonell, .4 nøye overvåker og ofte gjennomgår progresjonen hos juniorpersonellet hva angår tilegning av kunnskaper og ferdigheter i løpet av tjenesten om bord på skip, .5 gir etterutdanning i form av repetisjon og oppdatering med passende mellomrom etter behov, og .6 treffer alle passende tiltak for å oppmuntre til stolthet i yrkesutøvelsen og profesjonalitet hos det personellet de sysselsetter.

HØYSKOLE Universitet- og høyskoleloven PLANETENE STCW HØYSKOLE Universitet- og høyskoleloven Ombord trening «Lærlinge loven» IMO/ILO VIDEREGÅENDE SKOLE Opplæringsloven FAGSKOLE Fagskole loven

Teknisk Bachelor Maritim ingeniør? I DAG: 10,2 ÅR Maskinoffiser kl. 1 24 mnd. i stilling som maskinoffiser med fartstid beregnet ut fra 8 timers dag. CBT studie forberedelse frem til teknisk Bachelor 1 år STCW modul 2 & 3 i teknisk fagskole S T C W 30 dager kadett tid i sommerferien 1 år - STCW modul 1 i teknisk fagskole – ink. Vid.sikkerhetskurs 2 år - læretid med fartstid beregnet ut fra 8 timers dag, 5 av totalt 6 mnd. kadettpensum og tilrettelagt for studieforberedende kurs via CBT. 2 år - VG 1 & 2 på skoleskip

Utdanningskvalitet, synlighet og status for fagskolen Integrert i systemet fra topp til bunn Engelske lærebøker Skipsspesifikk kompetanse kurs Den som i tillegg dokumenterer gjennomført opplæring i emner som dekker vedlegg II tabell A-VI/6-1 og 6-2 kan få utstedt kompetansesertifikat som inkluderer sikringskompetanse. Gi tilbud om livslang læring (ref. RESOLUSJON 8)

Arbeidslivets kompetansebehov nå og i fremtiden, samt fagskolenes rolle i å dekke disse behovene

Fagpersonell inn til skolene fra bedriftene uten krav om ped. utdanning

Sysselsetting på skip og rigger i norsk utenriksfart På 1960 og 1970-tallet var det flere enn 60.000 sjøfolk i utenriksflåten alene, og langt flere med erfaring fra sjøen. Siden da har antall norske sjøfolk sunket kraftig. Antall sysselsatte i norsk utenriks flåte har samlet sett blitt redusert med sju prosent bare siden 2002. Nedgangen har vært på tre prosent blant utenlandske sysselsatte, og på 17 prosent blant norske sysselsatte. Ser vi på sysselsatte om bord på skip alene, har antall utenlandske ansatte blitt redusert med fire prosent, og antall nordmenn blitt redusert med hele 28 prosent. Om bord på riggene ser bildet derimot annerledes ut. Her har veksten vært på over 20 prosent både blant nordmenn og utlendinger, og gjør at veksten på rigg de siste ti år har vært på 22 prosent

Finansiering av fagskoleutdanning STCW setter normen her – IKKE ANTALL! ARTIKKEL I Alminnelige forpliktelser i henhold til konvensjonen ⑵ Partene forplikter seg til å kunngjøre alle lover, resolusjoner, forordninger og forskrifter, og til å treffe alle andre tiltak som måtte være nødvendige for helt og fullt å gjennomføre denne konvensjonen, for derved å sikre at sjøfolk om bord på skip, når det gjelder sikkerhet for menneskeliv og eiendom til sjøs og vern av havmiljøet, er kvalifisert og skikket til å utføre sine oppgaver.

Opptaksgrunnlag STCW krever ikke fagbrev – Men hva med fagskolen? Tjeneste om bord i 5 år likestilt med VG 1-2 &3 ? Realkompetanse likestilt med VG 1-2 ?

Takk for oppmerksomheten!