Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Kvalifikasjonskrav for personell på vernet fartøy

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Kvalifikasjonskrav for personell på vernet fartøy"— Utskrift av presentasjonen:

1 Kvalifikasjonskrav for personell på vernet fartøy
Jack-Arild Andersen – sjefsingeniør – Utdanning, Sertifisering og Bemanning

2 Vil snakke litt om Bakgrunn for den norske kvalifikasjonskravene
STCW konvensjonens anvendelsesområde 2010 Manila-endringen i STCW konvensjonen Kvalifikasjonsforskriften Personlige sertifikat – sertifikattyper Personlige sertifikat og krav til fornying Sikkerhetsopplæring og krav til oppdatering Fartstid for fornyelse av et Kompetansesertifikat Muligheter for personell på verna fartøy Innspill fra Norsk Forening for Fartøyvern

3 Bakgrunn for den norske kvalifikasjonskravene
International Convention on Standards of Training, Certification and Watchkeeping for Seafarers, 1978 (STCW 78 as amended) Sist endret i juni 2010 – 2010 Manlia-endringene – trådte i kraft fra 1. januar 2012. STCW 78 as amended, representerer de internasjonale minimumskravene til kvalifikasjoner for sjøfolk. Norge ratifiserte STCW 78 den 18. januar 1982.

4 STCW konvensjonens anvendelsesområde
Denne konvensjon skal få anvendelse på sjøfolk som gjør tjeneste om bord på skip som har rett til å føre en parts flagg, med unntak av dem som gjør tjeneste om bord på: krigsskip, militære hjelpefartøyer eller andre skip som eies eller opereres av en stat og som brukes utelukkende i offentlig, ikke-kommersiell tjeneste. Enhver part skal imidlertid sikre at de personene som gjør tjeneste om bord på slike skip, så langt det er praktisk mulig og rimelig, oppfyller kravene i konvensjonen, ved iverksettelse av egnede tiltak som ikke vanskeliggjør drift eller driftsmuligheter for slike skip som eies eller drives av vedkommende part, fiskefartøyer, lystfartøyer som ikke går i handelsfart, eller treskip av primitiv bygning.

5 2010 Manila-endringen i STCW konvensjonen
STCW-konvensjonen ble endret i 2010, endringen trådte i kraft 1. januar 2012 med frist for å full implementering 1. januar Betyr at alle sjøfolk som kommer inn under STCW konvensjonens anvendelsesområde, må møte nye krav som kommer som følge av endringene innen denne datoen. Innfører nye sertifikatkrav (matros, motormann, skipselektrikeroffiser og skipselektriker) Endringen medfører at enkelte kompetanser må oppgraderes eller dokumenteres Mulighet for å unnta enkelte av kravene i «nærkystfart» (til og med fartsområde 4) Dette er gjort med høyspent Betyr at alle sjøfolk som kommer inn under STCW konvensjonens anvendelsesområde, må møte nye krav som kommer som følge av endringene innen denne datoen. Nasjonalt er STCW-konvensjonen gjennomført i Kvalifikasjonsforskriften.

6 Kvalifikasjonsforskriften
Forskrift av 22. desember 2011 nr om kvalifikasjoner og sertifikater for sjøfolk. Virkeområde: Forskriften gjelder for norske skip, fiskefartøy og flyttbare innretninger og for sjøfolk som skal tjenestegjøre på disse. Forskriften gjelder også for den som skal føre fritidsbåt med skroglengde 15 meter eller mer. Forskriften gjelder også for utdanning og opplæring av sjøfolk og fritidsskippere. Ingen unntak i virkeområde for vernede fartøy, noe som må ses i sammenheng med STCW konvensjonens anvendelsesområdet. Som norsk maritim administrasjon har ikke Sjøfartsdirektoratet anledning til å fravike minimumskravene i STCW konvensjonen eller andre internasjonale avtaler som Norge er tilsluttet.

7 Personlige sertifikat - sertifikattyper
Kompetansesertifikat (CoC) - betyr et sertifikat som er utstedt og påtegnet til skipsførere, offiserer og GMDSS-radiooperatører i samsvar med bestemmelsene i kapittel II, III, IV eller VII i STCW konvensjonen og som gir dets lovlige innehaver rett til å tjenestegjøre i og til å utføre de funksjonene som er omfattet på det ansvarsnivået som er angitt i sertifikatet. Ferdighetsertifikat (CoP) - betyr et sertifikat, med unntak av kompetansesertifikat utstedt til sjøfolk, som erklærer at de relevante kravene i STCW konvensjonen til opplæring, kompetanse eller fartstid er oppfylt. Dokumentasjon (Dokumentary evidence) - betyr dokumentasjon, med unntak av kompetansesertifikat eller ferdighetsertifikat, som anvendes til å fastslå at de relevante kravene i STCW konvensjonen er oppfylt.

8 Personlige sertifikat og krav til fornying
Sertifikat som dokumentere kvalifikasjoner/kompetanse er personlige, og ikke knyttet til fartøy eller fartøytype. Kompetansesertifikat for dekks- eller maskinoffiser må fornyes, og for å fornye må man ha fartstid (12 måneder effektivt siste 5 år) Alternativ: Sertifikatprøve eller re-treningskurs effektiv fartstid 3 av siste 6 måneder før fornyelse «gå ned en sertifikatklasse» annen praksis som kan likestilles med relevant fartstid

9 Sikkerhetsopplæring og krav til oppdatering
Som følge av 2010 Manila-endringene så følger nå gyldigheten på sikkerhetsopplæringen, gyldighetstiden på Kompetansesertifikatet. Om en har 12 måneder (360 dager) effektiv fartstid de siste 5 år, vil kravet til oppdatering være: 24 times oppdateringskurs på sikkerhetsopplæringen, og 8 timers oppdateringskurs på medisinsk behandling. Har en ikke 12 måneder (360 dager) effektiv fartstid de siste 5 år, vil kravet være: 66 timers oppgraderingskurs på sikkerhetsopplæringen (inkluderer også medisinsk behandling)

10 Fartstid for fornyelse av et Kompetansesertifikat
Fartstiden skal, i henhold til gjeldene regelverk, være opptjent i en stilling som krever gyldig kompetansesertifikat. I dag regnes fartstiden som faktisk tjenestetid fra dag til dag ved normal operasjon av skip, fiskefartøy eller flyttbar innretning. Fartstiden regnes i måneder, enten som kalendermåned eller som 30 enkeltdager. Sjøfartsdirektoratet har på høring et forslag til endring i måten å beregne fartstiden på. Konkret foreslås det at opptjening av fartstid endres fra dagens ordning fra dag til dag til å gjelde fra time til time. Regnes ut gjennom formel: D = X /1867 x 365. D= fartstidsdager, x= antall timer arbeidet, 1867= antall timer i basisårsverk basert på 8 timers dag.

11 Muligheter for personell på verna fartøy
Hvilket sertifikat trenger man for det aktuelle fartøyet? Størrelsen på fartøyet Fartsområdet til fartøyet Fremdriftsmaskineriet til fartøyet Hva må til for å få ut et slikt sertifikat for den enkelte sjømann? Unntak fra høyspentkravet? Hva er tilstrekkelig fartstid? Hvordan kan den oppnås? Kan man dokumentere nødvendige kompetanser uten å måtte ta kurs?

12 Innspill fra Norsk Forening for Fartøyvern
Innspill fra Norsk Forening for Fartøyvern – gjennomgått av Sjøfartsdirektoratet og drøftet i Rådet for Maritime Sertifikater og Bemanning. Utfordringer – konkurranseproblematikk med andre fartøy Særlige sertifikater med store begrensinger for den enkelte sjømann Veien videre: Vurderes i forbindelse med revisjon av Kvalifikasjonsforskriften – når? Hvor stort er behovet, om mulighetene som ligger i reglene i dag, blir benyttet?

13 TAKK FOR OPPMERKSOMHETEN
Spørsmål? TAKK FOR OPPMERKSOMHETEN


Laste ned ppt "Kvalifikasjonskrav for personell på vernet fartøy"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google