TEMAKVELD 14.12 BARDUFOSS FLYKLUBB.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
bortsetting av arbeid og innleie av arbeidstakere
Advertisements

Vesentlige kapasitetsendringer i basisperioden 15. august 2011 George Nicholas Nelson.
Luftromsproblematikken i Norge
Navigasjonskurs 3/ Santiago Amengual.
Cold Response mars. Cold Response 2014 •10. – 19. mars •4 flyperioder daglig: •0800 – 1100Z •1300 – 1600Z •1800 – 2100Z •2300 – 0600Z •Ingen.
Ferdsel på flyplass Røst lufthavn Ferdsel på manøvreringsområdet
Fagseminar F/NLF. Agenda  Status Fallskjermfly  Demo, ny oppvisningsforskrift  Tilsyn  Hopping fra paraglider  Hopping fra helikopter med BASE utstyr.
Argumentliste for at våre kunder skal akseptere NSAB som en del av kontraktsforpliktelsene NSAB er en avtale der kundene er part. Det er viktig å fremheve.
Kommunikasjon innen luftfarten
KORTERE VEI TIL INSTRUMENTRETTIGHET.
Fagseminar NLF CAMO HVA NÅ?. Hva er CAMO •CAMO: Contiinuing Airworthiness Management Organisasjon •Organisasjon som tar for seg å administrere.
Befolkningsundersøkelse – energimerking av boliger Juni 2011.
Spørsmål til Klubbledelse, Instruktører og Fartøysjefer.
Eksamen med tilgang til Internett. Forsøk våren 2012
Passende bilde fra lufthavnen legges inn her.
Leieprisstatistikk for Oslo Markedsleie og gjengsleie for hybler og leiligheter i Oslo 3. kvartal 2009 Leieprisstatistikk for Oslo Utarbeidet av.
1: Markedsleie for hybler og leiligheter i Oslo fjerde kvartal 2006.
Tanker om ny driftsform for Tønsberg Seilflyklubb
OSLO ATCC VELKOMMEN OSLO-ASAP-TD-800, App 6.8.
Fagseminar 2011.
Krav til A-beviset Helikopter Kilde: Norges Luftsportsforbund / NAK Modellflyseksjonen.
Krav til modellflybevis
ANALYSE AV DET REGIONALE POTENSIALE FOR
Fra BSL til Part-M Hvem gjelder den for: EASA Luftfartøy, Luftfartøy som har luftdyktigheten styrt av EASA regelverket. Dette gjelder ca. 655 luftfartøyer.
Airlift AS, hovedkontor: Førde Lufthavn, 6977 Bygstad | Tel: | Fax: | Helikoptersikkerhet.
50 millioner til etablering av ladestasjoner i 2009 Camilla Nørbech
Produktvalg Læringsmål:
Trondheim lufthavn Værnes i tall
Norgesmesterskap i Mikroflyging Jarlsberg Flyplass, 17 August 2002.
Føring av fravær på vitnemålet. Innskjerping fra skolestart : Kunnskapsdepartementet fastsetter med virkning fra 1. august 2010 strengere krav.
Markedsleie for hybler og leiligheter i Oslo andre kvartal 2006.
Boligbyggs markedsleiestatistikk – 3. kvartal 2007 Markedsleien i Oslo fortsetter å stige og ligger nå høyere enn det tidligere toppnivået fra 2002 Boligbygg.
1: Gjengs leie for hybler og leiligheter i Oslo fjerde kvartal 2006.
1: Markedsleie for hybler og leiligheter i Oslo tredje kvartal 2006.
1: Gjengs leie Gjengs leie for hybler og leiligheter i Oslo første kvartal 2007.
Fartsmåling Mål: Lage et program som regner ut gjennomsnittsfart ut fra to passeringer av fotobokser.
Handlingsprogram for fylkesveger Gjennomgang av listene Kommuneinnspillene er sendt ut (delt ut tidligere, jf permene) Vi har også laget et notat.
Tøff konkuranse! Forholdet mellom Norge og Chile
Felleseuropeisk regelverk Trussel eller mulighet?.
Reisedagboken - Føring av gule og rosa sider 1 Reisedagboka Hvem kan skrive på gule sider ? Hvem kan skrive på rosa sider ? Hva sier forskriftene ? Hva.
Muligheter og utfordringer med Operativ leder i klubb.
1 Forholdet mellom Operativ Leder og Teknisk Leder S/NLF/NAK seminar for Operative Ledere Geir Raudsandmoen.
Våre kunnskaper er de gode nok?
Seilflykonferansen 2008 Elverum, søndag 6. april Seilflyging i kontrollert luftrom.
Velkommen til teorikveld
Innsamling av farlig avfall fra husholdningene - Erfaringer fra Oslo Øivind Brevik, avdelingsdirektør REN.
Satellittene viser vei Vi bruker GPS
Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011 for Operative ledere, Flytryggingsledere og Instruktører i Mikroflyseksjonen Oppdateringsseminar Roger Holm.
Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011 Alle operasjoner skal foregå i sikker høyde mer enn 500 fot over terreng Mikroflyhåndboka MINSTEHØYDER:
Fremtidens matproduksjon
= pasning = løp uten ball = føring av ballen PASNINGSØVELSE
Leieprisstatistikk for Oslo Markedsleie og Gjengsleie for hybler og leiligheter i Oslo 2. kvartal 2009 Leieprisstatistikk for Oslo Utarbeidet av.
1: Markedsleie Markedsleie for hybler og leiligheter i Oslo første kvartal 2007.
Tornadoer.
Ny våpenforskrift. Bakgrunn Forskjellsbehandling Politidirektoratets ”rundskrivsvelde” Generelt behov for revisjon.
Fra regional flyplass til global aktør
Frihøydemålesystem 1.System for å måle frihøyde i tunneler, under broer, rasoverbygg etc. 2.En kontinuerlig måling gir bedre data for å planlegge fresing.
Sikkerhetsmøte 2015 Take off stall (power on stall)
Politisk streik den 28.januar Forsvar arbeidsmiljøloven!!
.. Luftfart er en viktig del av transporttilbudet i Norge. Næringen er internasjonal og i stor grad regulert gjennom internasjonale regler og avtaler.
Korteste vei. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Ofte står en overfor ønsket om å finne korteste kjørerute fra et gitt utgangspunkt til et ønsket bestemmelsessted.
Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011 PFT OG UTSJEKKER.
Oslo ASAP Oslo Advanced Sectorisation and Automation Project ”Point Merge”
Side 1 av 19 MTOM Prosessen 1 MTOM - prosessen Mikrolett versjon av en Piper Cub J-3. Foto fra EMF møtet i Praha 2015.
Luftfartsloven, BSL’er og
Ferdsel på flyplass Namsos lufthavn Gyldig fra
Kostnadsutvikling fosterhjem
NLF konferanse lørdag, den 9. november 2013
Tjenesteform – utvalg designfase
Sikkerhetsmøte i flyklubben
Utskrift av presentasjonen:

TEMAKVELD 14.12 BARDUFOSS FLYKLUBB

JONAS FLATJORD Flygeleder ved ENDU siden 2009 En flytime på seilfly Far er særdeles ivrig GA-pilot

REDUSERT RULLEBANESEPARASJON Effektivisere landingsrunden Mindre holding på downwind Flere fly på RWY samtidig Ikke et «must», fartøysjef kan kreve full atskillelse Utfordringer i forhold til forskjellige flytyper, MIL/sivil og touch’n‘go with cut Hva er «standard» rullebaneatskillelse?

RULLEBANEATSKILLELSE

REDUSERT RULLEBANEATSKILLELSE Kan kun benyttes i dagslysperioden fra 30 minutter etter lokal soloppgang til 30 minutter før lokal solnedgang Kategori 1: en-motors propellfly med høyeste tillatte startvekt på 2000 KG eller mindre Kategori 2: en-motors propellfly med høyeste tillatte startvekt på mer enn 2 000 KG, men mindre enn 7000 KG; og to-motors propellfly med høyeste tillatte startvekt mindre enn 7 000 KG

REDUSERT RULLEBANEATSKILLELSE Redusert rullebaneatskillelse skal ikke benyttes mellom et landende luftfartøy og et etterfølgende avgående luftfartøy LFS har egen dispensasjon, og er fritatt fra denne regelen

REDUSERT RULLEBANEATSKILLELSE Forutsetninger for bruk: atskillelse fastsatt med hensyn til vingevirvler skal benyttes sikten skal være minst 5 KM og skybasen skal ikke være lavere enn 1000 FT (300 M) medvindskomponenten skal ikke overstige 5 KT tilgjengelige hjelpemidler for å hjelpe flygelederen i å vurdere avstanden mellom luftfartøy atskillelse mellom to avganger skal fortsette å eksistere umiddelbart etter avgangen for det etterfølgende luftfartøyet trafikkinformasjon skal gis til fartøysjefen på angjeldende etterfølgende luftfartøy bremseffekten skal ikke i vesentlig grad være påvirket av kontaminert rullebane, slik som is, sludd, snø, vann, etc.

MINIMUMSAVSTANDER LANDENDE LUFTFARTØY Et etterfølgende landende luftfartøy av Kategori 1 kan krysse rullebaneterskelen når det forangående luftfartøyet er av Kategori 1 eller Kategori 2 og enten: har landet og passert et punkt minst 600 M fra rullebaneterskelen, er i bevegelse og vil forlate rullebanen uten tilbakekjøring; eller har tatt av og har passert et punkt minst 600 M fra rullebaneterskelen;

MINIMUMSAVSTANDER LANDENDE LUFTFARTØY Et etterfølgende landende luftfartøy av Kategori 2 kan krysse rullebaneterskelen når det forangående luftfartøyet er av Kategori 1 eller Kategori 2 og enten: har landet og passert et punkt minst 1500 M fra rullebaneterskelen, er i bevegelse og vil forlate rullebanen uten tilbakekjøring; eller har tatt av og passert et punkt minst 1500 M fra rullebaneterskelen

MINIMUMSAVSTANDER AVGÅENDE LUFTFARTØY et luftfartøy av Kategori 1 kan klareres for avgang når det forangående luftfartøyet er av Kategori 1 eller Kategori 2, har tatt av og har passert et punkt minst 600 M fra posisjonen til det etterfølgende luftfartøyet; et luftfartøy av Kategori 2 kan klareres for avgang når det forangående luftfartøyet er av Kategori 1 eller Kategori 2, har tatt av og har passert et punkt minst 1500 M fra posisjonen til det etterfølgende luftfartøyet

LUFTROMSKLASSIFISERING

OVERGANG TIL LUFTROMSKLASSE C I TMA BSL F 1-1 vedlegg II:

FORSKJELLER MELLOM KLASSE C OG D IFR-flyging er atskilt fra annen IFR-flyging og fra VFR-flyging. VFR-flyging er atskilt fra IFR-flyging og mottar trafikkinformasjon om annen VFR-flyging. Ingen hastighetsbegrensning for IFR-flyginger Klasse D: IFR-flyging er atskilt fra annen IFR-flyging og mottar trafikkinformasjon om VFR-flyging. VFR-flyging mottar trafikkinformasjon om all annen flyging.

ENDRING AV LUFTROMSKLASSIFISERING Bakgrunn for endring – Krav fra Luftfartstilsynet Heve sikkerhetsnivået Først TMA, deretter i CTR Hvor er det blitt klasse C? Bardufoss TMA Tromsø TMA Alta TMA Banak TMA De fleste store lufthavner i Norge Alle flyplasser og TMA skal få klasse C, unntatt noen få som har dispensasjon

TRAFIKK LFS – 337 – 339 – OT&E – UTSA – Fly- & Fallskjermklubb – NAX

TRAFIKK Økning i 2013 – hovedsakelig UTSA 30 000 bevegelser i 2014? Clearance Delivery Ruteklarering og squawk før taxi

GENERELT LFS – to små kull i året UTSA utvider flyparken 2 nye NH90 på vei P10-utfordringer og flytting av flyklubb

SPØRSMÅL