TEMAKVELD 14.12 BARDUFOSS FLYKLUBB
JONAS FLATJORD Flygeleder ved ENDU siden 2009 En flytime på seilfly Far er særdeles ivrig GA-pilot
REDUSERT RULLEBANESEPARASJON Effektivisere landingsrunden Mindre holding på downwind Flere fly på RWY samtidig Ikke et «must», fartøysjef kan kreve full atskillelse Utfordringer i forhold til forskjellige flytyper, MIL/sivil og touch’n‘go with cut Hva er «standard» rullebaneatskillelse?
RULLEBANEATSKILLELSE
REDUSERT RULLEBANEATSKILLELSE Kan kun benyttes i dagslysperioden fra 30 minutter etter lokal soloppgang til 30 minutter før lokal solnedgang Kategori 1: en-motors propellfly med høyeste tillatte startvekt på 2000 KG eller mindre Kategori 2: en-motors propellfly med høyeste tillatte startvekt på mer enn 2 000 KG, men mindre enn 7000 KG; og to-motors propellfly med høyeste tillatte startvekt mindre enn 7 000 KG
REDUSERT RULLEBANEATSKILLELSE Redusert rullebaneatskillelse skal ikke benyttes mellom et landende luftfartøy og et etterfølgende avgående luftfartøy LFS har egen dispensasjon, og er fritatt fra denne regelen
REDUSERT RULLEBANEATSKILLELSE Forutsetninger for bruk: atskillelse fastsatt med hensyn til vingevirvler skal benyttes sikten skal være minst 5 KM og skybasen skal ikke være lavere enn 1000 FT (300 M) medvindskomponenten skal ikke overstige 5 KT tilgjengelige hjelpemidler for å hjelpe flygelederen i å vurdere avstanden mellom luftfartøy atskillelse mellom to avganger skal fortsette å eksistere umiddelbart etter avgangen for det etterfølgende luftfartøyet trafikkinformasjon skal gis til fartøysjefen på angjeldende etterfølgende luftfartøy bremseffekten skal ikke i vesentlig grad være påvirket av kontaminert rullebane, slik som is, sludd, snø, vann, etc.
MINIMUMSAVSTANDER LANDENDE LUFTFARTØY Et etterfølgende landende luftfartøy av Kategori 1 kan krysse rullebaneterskelen når det forangående luftfartøyet er av Kategori 1 eller Kategori 2 og enten: har landet og passert et punkt minst 600 M fra rullebaneterskelen, er i bevegelse og vil forlate rullebanen uten tilbakekjøring; eller har tatt av og har passert et punkt minst 600 M fra rullebaneterskelen;
MINIMUMSAVSTANDER LANDENDE LUFTFARTØY Et etterfølgende landende luftfartøy av Kategori 2 kan krysse rullebaneterskelen når det forangående luftfartøyet er av Kategori 1 eller Kategori 2 og enten: har landet og passert et punkt minst 1500 M fra rullebaneterskelen, er i bevegelse og vil forlate rullebanen uten tilbakekjøring; eller har tatt av og passert et punkt minst 1500 M fra rullebaneterskelen
MINIMUMSAVSTANDER AVGÅENDE LUFTFARTØY et luftfartøy av Kategori 1 kan klareres for avgang når det forangående luftfartøyet er av Kategori 1 eller Kategori 2, har tatt av og har passert et punkt minst 600 M fra posisjonen til det etterfølgende luftfartøyet; et luftfartøy av Kategori 2 kan klareres for avgang når det forangående luftfartøyet er av Kategori 1 eller Kategori 2, har tatt av og har passert et punkt minst 1500 M fra posisjonen til det etterfølgende luftfartøyet
LUFTROMSKLASSIFISERING
OVERGANG TIL LUFTROMSKLASSE C I TMA BSL F 1-1 vedlegg II:
FORSKJELLER MELLOM KLASSE C OG D IFR-flyging er atskilt fra annen IFR-flyging og fra VFR-flyging. VFR-flyging er atskilt fra IFR-flyging og mottar trafikkinformasjon om annen VFR-flyging. Ingen hastighetsbegrensning for IFR-flyginger Klasse D: IFR-flyging er atskilt fra annen IFR-flyging og mottar trafikkinformasjon om VFR-flyging. VFR-flyging mottar trafikkinformasjon om all annen flyging.
ENDRING AV LUFTROMSKLASSIFISERING Bakgrunn for endring – Krav fra Luftfartstilsynet Heve sikkerhetsnivået Først TMA, deretter i CTR Hvor er det blitt klasse C? Bardufoss TMA Tromsø TMA Alta TMA Banak TMA De fleste store lufthavner i Norge Alle flyplasser og TMA skal få klasse C, unntatt noen få som har dispensasjon
TRAFIKK LFS – 337 – 339 – OT&E – UTSA – Fly- & Fallskjermklubb – NAX
TRAFIKK Økning i 2013 – hovedsakelig UTSA 30 000 bevegelser i 2014? Clearance Delivery Ruteklarering og squawk før taxi
GENERELT LFS – to små kull i året UTSA utvider flyparken 2 nye NH90 på vei P10-utfordringer og flytting av flyklubb
SPØRSMÅL