Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Sikkerhetsmøte i flyklubben

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Sikkerhetsmøte i flyklubben"— Utskrift av presentasjonen:

1 Sikkerhetsmøte i flyklubben
Sving fra base til finale – fokus!

2 Base til finale – fokus! Et typisk scenario TWR, Feb 2017

3 Sving fra base til finale – fokus!
Her er hva som kan skje: Du overskyter finalen (flyr over rullebanens forlengende senterlinje) De fleste har gjort dette Skjer det pga medvind på base? (se figur) Eller skjer det rett og slett pga dårlig beregning av svingen? Kanskje distraksjon – du ser etter andre fly, det er mye prat på frekvensen etc. Uansett oppdager du at du er i ferd med å overskyte finalen TWR, Feb 2017

4 Sving fra base til finale – fokus!
Du øker krengningen ....for ikke å overskyte finalen eller; ....for å begrense overskyting av finalen når dette er et faktum Før du vet ordet av det har du øket krengningen og øket bakoverpresset på stikka Du har nå et potensiale til å havne i en stall i forsøket på å ikke overskyte finalen TWR, Feb 2017

5 Sving fra base til finale – fokus!
TWR, Feb 2017

6 Sving fra base til finale – fokus!
Du ser at du allikevel overskyter med den økte krengningen og øker derfor sideror input (bunnror) Bunnror – altså mer venstre ror i en venstre sving eller mer høyre ror i en høyre sving Pga krengningen vil dette føre til at nesen på flyet kommer enda lavere Du drar mer i stikka for å kompensere Krengningen øker pga siderorutslaget og du gir motsatt balanseror for å kontrollere krengningen Problemet løst? Nei, flyet starter en ”skid” (ut av svingen) med kula langt ut mot ”yttervinge” TWR, Feb 2017

7 Sving fra base til finale – fokus!
KRYSSKONTROLL (se neste figur). Du flyr nå med motsatt sideror i forhold til balanseror Du er i sving til finale og du er i nedstigning ..fremdeles i et forsøk på å komme inn på forlenget senterlinje ..og fremdeles nærmere en stall/flikk med kryssede ror ...nå mindre enn 500 fot over bakken TWR, Feb 2017

8 Sving fra base til finale – fokus!
TWR, Feb 2017

9 Sving fra base til finale – fokus!
TWR, Feb 2017

10 Sving fra base til finale – fokus!
Du ser heldigvis hva som er i ferd med å skje og avbryter innflygingen Du øker turtall som nødvendig (max hvis behov) ..samtidig som du starter stigning og etablerer koordinert flyging Du kaller selvsagt go around på frekvensen hvis det er nyttig for trafikkbildet Denne innflygingen fungerte ikke, men du kan dra erfaring fra opplevelsen og fortelle andre om den TWR, Feb 2017

11 Sving fra base til finale – fokus!
Hva gjør vi for å unngå dette? Planlegg både sving til base og sving til finale med bruk av max grader krengning Ta hensyn til vindretning og styrke i forhold til når svingen til finale skal påbegynnes (vil den aktuelle vinden føre til overskyting eller underskyting av finalen?) Inkluder også ”kula” i din instrument cross-sjekk sammen med hastighet og høyde Med andre ord - fly koordinert (med unntak av planlagt sideglidning) Avgjørelsen om å avbryte innflygingen og gå rundt er ikke et nederlag – det viser bare god airmanship TWR, Feb 2017

12 TAKK ! SPØRSMÅL? TWR, Feb 2017


Laste ned ppt "Sikkerhetsmøte i flyklubben"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google