Vurdering for læring i Vest-Finnmark

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Elevsamtalen i Færder videregående skole
Advertisements

Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
Samarbeid ungdomsskole – UH-sektor
Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
Nasjonal satsing på Vurdering for læring
Hva skjer i den første leseopplæringen? Haugalandet
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Forventninger og videre arbeid…...
ROM-prosjektet: Erfaringer og resultater fra et samarbeid mellom UiS og kommuner i Nord-Rogaland Øystein Lund Johannessen og Dag Husebø.
Vurdering for læring Tema: Nøkkelen til vurdering på Vg2 og Vg3 frisør
Kvantitativ undersøkelse • Har skolen utviklet seg det siste året? • Hva forklarer en eventuell utvikling? • Forskjeller mellom skoler og kompetansemiljø.
Utviklingsprosjekt Region nord Mål for dette året • Finne et interesseområde/tema ( 3-4 samarbeider) • Planlegge undervisningen med grunnlag.
Vurdering for læring V/ Trude Slemmen Wille
IKT i Vurdering for læring 3. oktober 2012
NES VIDEREGÅENDE SKOLE
Dag Johannes Sunde, Ida Large, Trude Saltvedt, Hedda Huse
Forslag til ny vurderingsforskrift
Møte med RKK Info -Dialog -Samarbeid De beste skolene ligger i Nordland.
2B: Nåværende empirisk analyse
Melding til Stortinget…
Vurdering for læring på Linderud skole
Ungdomstrinnsstrategien Hva er nytt? Personalmøtet GFU – Vibeke
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
GNIST og Ungdomstrinns-satsingen VFL-samling Susanne Lavik
Ungdomstrinn i utvikling
VURDERING FOR LÆRING VFL SAMLING NAMSOS.
Nasjonal satsing på Vurdering for læring
Velkommen til fagsamling i klasseledelse 26/9-13
MØTE FOR SKOLELEDERE TEMA: REKTOR OG SKOLELEDELSENS ROLLE I PEDAGOGISK UTVIKLINGSARBEID – MED UTGANGSPUNKT I VURDERING FOR LÆRING.
Elevenes læringsmiljø og skolens brede mandat
F Skolebasert kompetanseutvikling i ungdomsskolen Forskning på piloteringen.
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
Elevundersøkelsen 2008 Resultater Sauda Vidaregåande skule.
IKT i Vurdering for læring UiS 25. januar Hvorfor slik satsing på vurdering? Kunnskapsløftet ga oss –Nye læreplaner – med fokus på kompetanse:
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
Kvalitetsutviklingsplanen Oppsummering
Læringsdagene 2014 Rammeprogram.
Satsingen Vurdering for læring - hvordan kan UH bidra? Kvalitetssikringsnettverk etterutdanning UH Gardermoen 3. juni 2010 Hedda B. Huse, Anne Husby, Ida.
Fylkesvise samlinger høsten 2013
Vurdering for læring.
 En modig leder  Mangel på kvalifisert arbeidskraft  Noen så mitt potensial  Noen tok seg tid for å forklare  Noen ble av og til irritert på grunn.
Vurdering for læring Oppstart januar 2015.
ELEVENS RETT TIL ET GODT PSYKOSOSIALT MILJØ OPPLÆRINGSLOVEN §9A.
Kompetente barn og unge 4.Samling April 2008 Organisasjonslæring.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Nye kvalitetsplaner for skole og SFO
VFL Lindesnesregionen - høsten 2014
Praksiseksempel fra Lørenskog
Sørum kommune Prosjekt økt lærertetthet over 4 år
Ungdomstrinn i utvikling
Haugalandet 2015 – 2017 skolebasert kompetanseutvikling
Velkommen til nytt skoleår 2015/16
Velkommen til samling for regionsledere Nyheter fra Utdanningsdirektoratet (skoleutvikling, etter- og videreutdanning): Ungdomstrinnsatsning Mulig videreføring.
Språkløyper Nasjonal strategi for språk, lesing og skriving sprakloyper.no.
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Ungdomstrinn i utvikling Om den nasjonale satsingen og arbeidet ved vår skole.
Elevrådet presenterer spørsmål om læring
Velkommen til foreldremøte!
Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Foreldremøte 10. trinn Velkommen Roar Bjarne Kvamme.
Læringsmiljøprosjektet Hva har vi lært og hva har vi oppnådd?
Skolebasert kompetanseutvikling
Spørsmål om læring i klasse på […] skole
Skolebasert kompetanseutvikling Klasseledelse
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Skolebasert kompetanseutvikling
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
RSK MIDT-FINNMARK RGO-gaska Finnmárku AOKY-keski Finnmark
Utskrift av presentasjonen:

Vurdering for læring i Vest-Finnmark Skoleledersamling vår 2014

Innhold Utvikling i det lange perspektivet Prinsipper for god underveisvurdering Skolebasert utvikling Lærende skoler Lærende nettverk Finne ståsted og mål RSK sin rolle Skoleeiers og rektors rolle Veien videre Hjelpemidler Skoleledersamling 25.04.14

Norsk skolehistorie på tre minutter 1739 Norges første skolelov. Del av statspietismens organisering av den religiøse stat Fag: Kristendom, lesing, skriving og regning 2006 Kunnskapsløftet Styrking av basisfagene norsk, matematikk og naturfag 2014 KRLE? Skoleledersamling 25.04.14

Fire prinsipper for god underveisvurdering Elevene skal forstå hva de skal lære og hva som forventes av dem (§3-1) Elevene skal ha tilbakemeldinger som forteller dem om kvaliteten på arbeidet eller prestasjonen (§3-11) Elevene skal få råd om hvordan de kan forbedre seg (§3-11) Elevene skal være involvert i eget læringsarbeid ved blant annet å vurdere eget arbeid og egen faglig utvikling (§3-12) Skoleledersamling 25.04.14

Skolebasert utvikling Innebærer at skoler, med ledelsen og alle ansatte deltar i en utviklingsprosess på egen arbeidsplass. Hensikten er å utvikle skolens samlede kunnskaper holdninger og ferdigheter når det gjelder læring, undervisning og samarbeid. Skoleledersamling 25.04.14

Hva kjennetegner lærende skoler? På jakt etter sammenhenger mer enn årsaker Møteledelse på omgang Skille mellom utvikling og forvaltning Milepæler og ansvarsfordeling Pauserommet er ingen god arbeidsplass Heterogene arbeidsgrupper Den lærende skolen Bevisst utelate motforestillinger i søkefasen Spørsmål foran forslag Med-skapelse foran medbestemmelse Handlingsorienterte tilbakemeldinger om kompetanseutvikling Vurdere positive resultat foran negative Prioritering foran avstemming Skoleledersamling 25.04.14

Grunntanken til lærende nettverk Lærere som jobber individuelt eller isolert lykkes i mindre grad (Hargreaves 2004) Styrkes når de deltar i lærende fellesskap (kollegium) Styrkes når det kobles sammen i nettverk Skoleledersamling 25.04.14

Hva kjennetegner lærende nettverk? Frihet til å definere sitt utviklingsprosjekt «Bottom up» Erfaringer har en sentral plass i kunnskapsutviklingen Aktiv deltakelse og tillitt Ta med inn ideer, skaper nye ideer Lærende nettverk Utviklingsmodell ikke overføringsmodell God kultur for konstruktive tilbakemeldinger Forpliktelse til gjensidighet - respekt og læring Teori Avhengig av utforsking av egen praksis og erfaringer blir bragt inn Skoleledersamling 25.04.14

Skolens helhetlige hus Dette vil vi oppnå (Visjon/Mål) Dette vil vi utvikle Fremmad marsj (Driftsoppgaver) Dette er grunnlaget for det vi gjør (Etablert visjon, verdier, kultur m.m.) Skoleledersamling 25.04.14

Oppstart av endringsarbeid Visjon - Hvor ønsker vi å være? Nåsituasjon Hvor står vi i dag? Hvilke tiltak Veien dit Ståstedsanalyse Kjennetegn på god praksis Skoleledersamling 25.04.14

Hele ståstedsanalysen 1. Innsamle informasjon Ressurser Læringsmiljø Elevresultater Lokale undersøkelser Drøfting 2. Egenvurdering av skolens praksis Administrer egenvurdering Resultat egenvurdering 3. Samlet vurdering Analyse og konklusjon Skoleledersamling 25.04.14

RSK Vest-Finnmark sin rolle Kvalitetsutviklingsplan 2014-2018 «Satsingen bygger på nasjonalt program 2013/14 og RSK har som målsetting at Vurdering for Læring tas med inn i Ungdomstrinnsatsningen 2014-2018 og at etablerte nettverk, læring i fellesskap og kunnskaps- og praksisdeling styrkes. Oppstart 2013, avslutning januar 2018.» Aktivitetsplan Læringsdager 2014 Nettverk for ressurspersoner i VFL Skoleledersamling 25.04.14

Skoleeiers rolle Lederutvikling Stille krav og forventninger om skolebasert utvikling Vise engasjement og interesse Tenke elevens læring i sin lederutførelse «Kom nærmere!» Skoleledersamling 25.04.14

Skoleleders rolle Lede og legge til rette for utviklingsarbeid på egen skole Tid Metoder Mål Milepæler Sette kurs og utdanning inn som en del av utviklingsarbeidet Tenke elevens læring i sin lederutøvelse «Kom nærmere!» Skoleledersamling 25.04.14

Veien videre Begynne med VFL? Fortsette med VFL? Begynne med noe nytt? Bygge på VFL i videre utvikling? Skoleledersamling 25.04.14

Ungdomstrinnssatsingen MESTRING LYST TIL Å LÆRE VARIERTE ARBEIDSFORMER PRAKTISKE ARBEIDSFORMER SKRIVING LESING REGNING VURDERING FOR LÆRING KLASSELEDELSE Skoleledersamling 25.04.14

Hva er dette? Forklarer lærerne hva som er målene i de ulike fagene slik at du forstår dem? Forklarer læreren godt nok hva det legges vekt på når skolearbeidet ditt vurderes. Har læreren snakket om hva som kreves for å oppnå de ulike standpunktkarakterene? Forteller lærerne deg hva som er bra med arbeidet du gjør? Snakker lærerne med deg om hva du bør gjøre for å bli bedre i fagene? Hvor ofte får du tilbakemeldinger fra lærerne som du kan bruke til å bli bedre i fagene?  Får du være med og foreslå hva det skal legges vekt på når arbeidet ditt skal vurderes? Får du være med og vurdere skolearbeidet ditt?   Jeg får hjelp av lærerne til å tenke gjennom hvordan jeg utvikler meg i faget Skoleledersamling 25.04.14

Hjelpemidler Ståstedsanalysen Elevundersøkelsen Skolebesøk Grundig refleksjonsverktøy Elevundersøkelsen Skolebesøk Skolevandring Kollegabasert veiledning Lærende nettverk Skoleledersamling 25.04.14

Oppsummering VFL som utviklingsområde Skolebasert utvikling RSK Vest-Finnmark som tilrettelegger Trykk fra skoleeier Endringsledelse av skoleleder Økt læringsutbytte for elevene? Skoleledersamling 25.04.14

Anbefalt lesing Teoretisk bakgrunnsdokument for arbeid med organisasjonslæring – Roald, Andreassen, Ekholm http://www.udir.no/PageFiles/56712/5%20samling/Ungdomstrinnet_bakgrunnsdokument_organisasjonslaring_vedlegg_6.pdf Kom nærmere! «Hvordan lykkes som skoleeier? Om kommuners og fylkeskommuners arbeid for å øke elevenes læringsutbytte» - PWC 2009 Organisasjonlæring i skolar, teoretiske og praktiske perspektiv – Knut Roald 2008 Skoleledersamling 25.04.14