Åslaug Bøhn Botnen, Tone Elin Mekki og Gerd Karin Nylund

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Informasjon om plan for SAMARBEID SKOLE – NÆRINGSLIV i Askøy kommune
Advertisements

Barnevernkonferansen 2013 Union Hotell Geiranger 18
Høgskolen i Oslo Hvordan matcher studenters trening i kunnskapsbasert praksis med yrkeslivets krav? ved Anett Kristin Kolstad, 1. bibliotekarstipendiat.
Praksisopplæringen – hvordan heve kvaliteten på praksis?
SYSTEMATISK KOMPETANSEUTVIKLING INNEN PRIVAT OG OFFENTLIG VIRKSOMHET
Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
Web-publisering som alternativ presentasjonsform i sykepleieutdanningen NVU konferanse 13.Mars 2006 Gjertrud Husøy Høgskolen Stord/Haugesund.
ROM-prosjektet: Erfaringer og resultater fra et samarbeid mellom UiS og kommuner i Nord-Rogaland Øystein Lund Johannessen og Dag Husebø.
Hva er NDLA? Initiativ fra fylkeskommunene Hensikt:
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
Nordland fagskole i helse- og sosialfag
N orges mest framtidsrettede fagskole, der fagmiljøene møtes og kompetanse utvikles SAMHANDLIGSREFORMEN Pål Storå avd.leder helsefag fagskolen.gjovik.no.
Truls Fretland - Seminar 29.november 2005 Flervalgsøvinger og tester I diskret matematikk og algoritmer høsten 2005.
Stjørdal fagskole Kvalitetssystemet Styremøte 18. mars 2014
Arbeidsmiljø i hjemmetjenesten Sandefjord 8.Mars 2007
Masterstudium Helsetjenester til eldre 120 studiepoeng.
Integrering av informasjonskompetanse i undervisningen ved UiB Utdanningsavdelingen og Utdanningsutvalgets engasjement i UBs arbeid med Informasjonskompetanse.
Pedagogikk 102 Våren 2008 Arbeidskrav og vurdering.
Seksjonsleder/hygienesykepleier
Fleksibel Yrkesfaglærerutdanning
Tverrfaglig videreutdanning i eldreomsorg AHS studieåret
ENTREPRENØRSKAP FOR LÆRERE OG SKOLELEDERE Videreutdanning 30 studiepoeng Entreprenørskap i skolen Entreprenørskap er et utdanningsmål og en opplæringsstrategi.
NVHs kvalitetssystem Oslo: 2. mai NVHs sentrale prinsipper for kvalitetssystemet •Kvalitetssystemet skal inngå som integrert del av NVHs ledelses-,
Kvalifikasjonsrammeverket - en pedagogisk reform
Høgskolen i Oslo Studiet i bibliotek- og informasjonsvitenskap – i lys av bolognaprosessen og kvalitetsreformen Liv Gjestrum Høgskolen i Oslo Avdeling.
Pedagogikk og veiledning for bibliotekansatte NFK / Høgskolen i Bodø Merete Hassel, Bodin vgs.
Steinar Gjerde -lærer ved Fagskolen i Gjøvik
Elin Veimo Helsefagarbeideren – vår nye medarbeider en ny ressurs!
Pedagogisk utviklingsarbeid
Kunnskapsforberedelse og en ny reform EVUK prosjektet og erfaringer Tone Elin Mekki Senter for omsorgsforskning Vest Bergen
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Pedagogisk utviklingsarbeid Oversikt studiet. Plan - oversikt Uke 10: Prosjekt og prosjektorganisering i yrkessammenheng. Kvalitet i pedagogisk arbeid,
Videreutdanning i spesialrenhold Erfaringer fra UNN
Målrettet motivasjon av ansatte for fagutvikling
Veilederkorpset - Eide kommune Trondheim
FAGSKOLEN ROGALAND HELSEFAG.
Arbeidslivsfag Kan arbeidslivsfaget bidra til at ungdomskoleelevene blir mer motivert??
St.meld. 25 (2005 – 2006) Mestring, muligheter og mening «De fleste undersøkelser peker på dagligliv, måltider, aktivitet, sosiale og kulturelle forhold.
Entreprenørskap i lærarutdanningen
Helsefremmende arbeidsmiljø i hjemmetjenesten
Avdeling for sosionomutdanning
Fjernundervisning eller nettstøttet læring Eksempel på gjennomføringsmodell ved Bergen teknisk fagskole Årskonferansen RFF Bodø 13 – 15 mai 2009.
Samarbeid fagskole høgskole
Regional kompetanseutvikling i tilknytning til DMS – erfaringer fra Midt-Troms og planer for videreutvikling.
Muntlig eksamen realfag: Retningslinjene for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune: Realfag 7.april 2008.
Randi Irene Tone Olav Duun videregående skole
Etter- og videreutdanning i kommunehelsetjenesten
Borre ungdomsskole
Student i ”moden” alder
Mestring gir trivsel og trygghet Avdelingssykepleier Cecilie L
Ny etterutdanning i elevvurdering Nils Ole Nilsen.
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
Et prosjekt støttet av Helsedirektoratet
Drama og teater ved Høgskolen I Vestfold
Skolelederemøte ©Byrådsavdeling for oppvekst 1 Kunnskapsløftet – litt info Fag- og timefordelingen Forslag 5 uketimer Årstrinn. Tas opp.
Lederens rolle i systematisk etikkarbeid og noen erfaringer…. Sandefjord, Stokke, Larvik Kommune Larvik, Leni Klakegg, KS.
Karine Haven og Ragnhild Dale Ringen, Fysioterapeuter Mandal Kommune
Rekruttering til lærerutdanningene Akademisk kvalitet Profesjonskvalitet.
Helhet og sammenheng - UiU skoleeierkonferanse
DEMONSTRASJONSSKOLER OG -BEDRIFTER fellessamling i Kristiansand Åge R. Rosnes, november 2005.
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
Hvordan gjøre BABED-studiet mer kjent for potensielle studenter?
Innledning om implementering av nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk ved Høgskolen i Sør-Trøndelag Studiekvalitetsdagen 7. april 2011 Gun Svartaas.
Hva er god praksis i fremtidens helsetjeneste? Tone Mette Flått, Overhalla kommune Karin Knutsen, Stjørdal kommune Aud Moe, Senter for omsorgsforskning/
Forelesningsfri undervisning – økt læringsutbytte? Førsteamanuensis Kjersti Mordal Moen Høgskolelektor Vidar Hammer Brattli.
1 Nordland fagskole i helse- og sosialfag «Fagskoleløftet»
Kompetanse for mangfold
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Utskrift av presentasjonen:

Åslaug Bøhn Botnen, Tone Elin Mekki og Gerd Karin Nylund Når yrkeslivet får velge- videreutdanning i samarbeid med arbeidsgiver, høgskole og fagskole Åslaug Bøhn Botnen, Tone Elin Mekki og Gerd Karin Nylund

- Når yrkeslivet får velge - Kvam - midt i Hordaland Norheimsund - eitt av regionsentra i Hordaland - Når yrkeslivet får velge - 2

- Når yrkeslivet får velge - Kvam 1 time frå Bergen Ca.8 300 innb - Når yrkeslivet får velge -

Når yrkeslivet får velge- videreutdanning i samarbeid med arbeidsgiver, høgskole og fagskole. Åslaug Bøhn Botnen, pleie og omsorgsjef i Kvam herad 5. Mai 2009 - Når yrkeslivet får velge -

EVUK- etter og vidareutdanning for kommunehelsetenesta Eit samarbeidsprosjekt mellom Høgskulen i Bergen og dei 4 kommunane Austevoll, Kvam, Lindås og Tysnes Eit pilotprosjekt finansiert med midlar frå Rekrutteringsplan for helse og sosialpersonell 2003-2006 Prosjekt avslutta juni 2007 - Når yrkeslivet får velge -

EVUK- prosjektet var 3-delt Leiarutdanning 30 studiepoeng. Avslutta mars 2005 Eit treårig kompetanseprogram for sjukepleiarar, vernepleiarar, hjelpepleiarar og omsorgsarbeidarar. Avslutta juni 2007 FoU knytt til utvikling og gjennomføring; veiledar førsteamanuensis Inger M Holter - Når yrkeslivet får velge -

- Når yrkeslivet får velge -

- Når yrkeslivet får velge - Mål for EVUK Betre kommunehelsetenesta sitt grunnlag for å rekruttere og beholde helsepersonell Auke tenestekvaliteten til pasientar og brukarar - Når yrkeslivet får velge -

Erfaringar etter EVUK i Kvam Prosjektet forankra i toppleiinga Kommunalsjef i styringsgruppa Pleie og omsorgssjef i prosjektgruppa Leiarutdanning i forkant 10 leiarar deltok i utdanninga - Når yrkeslivet får velge -

Erfaringar etter EVUK i Kvam Målretta opplegg kommunen sine behov kontra individuelle ynskje Felles for mange stor satsing både leiarar og fagpersonell Kombinasjon studie/arbeid - Når yrkeslivet får velge -

Erfaringar etter EVUK i Kvam Samarbeid med høgskulen Samarbeid med andre kommunar - Når yrkeslivet får velge -

Resultat for deltakarane i EVUK Kr 20 000 for fullført fellesmodul/fordjuping/fagskule Kr 10 000 for fullført fellesmodul - Når yrkeslivet får velge -

- Når yrkeslivet får velge - Lokale forhandlingar 2008 Lokale tillegg gitt i 2007 vart delvis ”oppspist” av sentrale minstelønnssatsar etter hovudoppgjøret pr. 1.5.08. Oppretta ”avansementstillingar” (60 stp./fagskule): Sjukepleiar I Hjelpepleiar I Fagarbeidar I - Når yrkeslivet får velge -

Arbeidsgjevarperspektivet Fokus på rekruttering og kompetanse Strategisk kompetanseplan ( fokus på framtidas behov for kompetanse og sikre tilstrekkeleg kvalifisert kompetanse) Lønnspolitikk Særskilt forhandling juni 2007 ( HTA kap.4 punkt 4A2) NSF, Fagforbundet, FO Kvalitetsutvikling Formell utdanning - forpliktande for deltakarane Som ledd i planlegging, drift og kvalitetssikring av tenesta - Når yrkeslivet får velge -

Arbeidsgjevarperspektivet Viktig at kompetansetiltaket er initiert av arbeidsgjevar ut frå framtidige behov i organisasjonen Viktig at kommunen er aktivt med i samarbeidet med utdanningsinstitusjonane - Når yrkeslivet får velge -

Verdsetting; hva og hvordan? Videreutdanning for hjelpepleiere? I regi av høgskolen; studiepoeng for alle? Samme undervisning, innhold, arbeidskrav og litteratur? Likebehandling av ulikhet?

Lik verdi ; forskjellig kompetanse og arbeidsoppgaver Verdsetting er å ta på alvor forskjell i kompetanse og derigjennom forutsetninger for å lykkes!

Derfor: Felles: Ulikt: Undervisning, veiledningsgrupper, arbeidsrelaterte arbeidsoppgaver, og formalisering Ulikt: Videreutdanningsnivå; fagskole og høgskole Pensum og eksamensoppgaver

Store muligheter ved felles studietilbud Veiledningsgrupper m/ utgangspunkt i hverdagserfaringer  felles utfordringer, ulike arbeids- og ansvarsområder Formalisering i regi av fagskole og høgskole Felles ”klasse” i høgskolens lokaler

Valgfri Fordypning u sp Tverrfaglig gruppeveiledning i hver kommune – til sammen 60 timer Individuell veiledning på arbeidsplassen – til sammen 60 timer Valgfri Fordypning, Fagskole Gir perspektiver inn til gruppeveiledningen Valgfri Fordypning u sp Valgfri Fordypning m sp Kommunehelsetjenesten som arbeidsplass 30 studiepoeng Helsepolitikk, lovverk, etikk, kommunikasjon, samhandling

Studieskisse EVUK – HU-gruppen Fordypning innen et av følgende områder for sykepleiere: Demens på bredbånd (15sp) + Fagutvikling og prosjektarbeid (15 sp) Hjerte/lungesyke (30 sp) Diabetes 45 sp Palliasjon 30sp Veiledning 30sp Felles påbygging med studiepoeng Miljøarbeid i andres hjem (30stp) For vernepleiere Veiledning og samhandlings- kompetanse (6 sp) Økonomiske, politiske og juridiske rammer (3sp) Etikk (3 sp) Grunnmur Aldring, demens og alderspsykiatri (9 sp) Helsefremmende og forebyggende arbeid (6 sp) Pleie og omsorgstjenester i et makroperspektiv (3 sp)

Studieskisse EVUK – VK-gruppen FAGSKOLER Fagskole i eldreomsorg Samarbeid m/Storhamar videregående Fordypning i forhold til beboere i sykehjem og hjemmetjenesten Fagskole i miljøarbeid Samarbeid med Stryn Videregående Fordypning i forhold til psykisk utv.h Felles påbygging uten studiepoeng Studieteknikk. Skrivekurs. Metode for kvalitetsutvikling og systematisk forbedringsarbeid og systematisk forbedringsarbeid Studieforberedelse og prosjektarbeid Etikk Veiledning og samhandlings- kompetanse Økonomiske, politiske og juridiske rammer Grunnmur Aldring, demens og alderspsykiatri Helsefremmende og forebyggende arbeid Pleie og omsorgstjenester i et makroperspektiv

Praksisbaserte fordypningsprosjekt Kvalitets-forbedring i praksis! Verdsetting av praktisk kompetanse Selvtillit og energi => kreativitet Oppdaterte kunnskap og ferdigheter Avslutnings-eksamen organisert som kvalitetsforbedringsprosjekt

Når yrkeslivet får velge Bakgrunn: Hedmark Fagskole og Høgskolen i Bergen Tone Elin Mekki og Marit Engum Hansen Fant ut at å legge til rette et utdanningsløp for hjelpepleiere og omsorgsarbeidere vår mulig å få til Hedmark Fagskole Gerd Karin Nylund

Hedmark Fagskole Gerd Karin Nylund Bakgrunn Samarbeidspartnere ble Storhamar og Stryn videregående skoler - (eldreomsorg og miljøarbeid) Vi hadde NOKUT godkjente studieplaner Hedmark Fagskole Gerd Karin Nylund

Hvordan til rette legge? Vi (som fagskoler) tilrettela og bygde på de erfaringene vi hadde med utdanning av helsepersonell på videregående nivå, i samarbeid med Høgskolen Erfaringer vi hadde med egne fagskoletilbud Fagskoleutdanning – Eldreomsorg / Miljøarbeid - et års utdanning på full tid Hedmark Fagskole Gerd Karin Nylund

Hedmark Fagskole Gerd Karin Nylund Hva gjorde vi sammen Planene høgskolen brukte og fagskolene brukte, viste at temaene var sammenfallende I fordypningsoppgavene tok vi utgangspunkt i praktiske problemstillinger og studentens interesser (siste del av fagskole utdanningen) Tema ble valgt i samarbeid med fagansvarlig ledelse på arbeidsplassen, veileder fra skole og veileder på egenarbeidsplass Hedmark Fagskole Gerd Karin Nylund

Hedmark Fagskole Gerd Karin Nylund Viktige momenter Som lærere/veiledere la vi vekt på at den enkelte student fikk utfordringer ut fra sitt faglige ståsted –interesser – arbeidsgivers ønsker og behov At studentene kunne føle seg på banen og bli møtt med utfordringer som ga vekst og godt læringsutbytte og som kunne føre til endringer i på egen arbeidsplass – faglig fordypning (utviklingsprosjekter) Hedmark Fagskole Gerd Karin Nylund

Forankring og veiledning God forankring på egen arbeidsplass, gjorde studentenes arbeidsprosess meningsfylt Studentene fikk veiledning på egen arbeidsplass og fra høgskolen – individuell veiledning Tilbakemeldinger gikk på at de opplevde stor glede ved å fordype seg i eget fag og jobbe på sitt nivå, på egen arbeidsplass Hedmark Fagskole Gerd Karin Nylund

Når yrkeslivet får velge Hospitering – Ble lagt til rette ut fra interesser og valg av problemstilling Data og internett – studentene utviklet sine ferdigheter og opplevde glede ved å kunne mestre dette bedre Viktig for veiledere å stille med åpent sinn og følge studentene i egen prosess (eierforhold) Hedmark Fagskole Gerd Karin Nylund

Hedmark Fagskole Gerd Karin Nylund Læringsarbeidet Med utgangspunkt i det sosiokulturelle læringsperspektiv som legger vekt på - At læring foregår i en sosial sammenheng - At studentene hjelper hverandre - At spørsmål stilles av både medstudenter, faglærer og sensor ble eksamensprosjektet gjennomført Muntlig redegjørelse i grupper - Hedmark Fagskole Gerd Karin Nylund

Resultater av læringsarbeidet Mange ulike problemstillinger Skriftlig rapport (1- flere deltaker) – lokalt tilpasset Eksamen (redegjørelse) ble gjennomført i gruppe (4-5 deltakere), med utgangspunkt i de skriftlige rapportene Nyttig å arbeide på denne måten i forhold til egen jobbsituasjon Hedmark Fagskole Gerd Karin Nylund

Hedmark Fagskole Gerd Karin Nylund Eksamen Under eksamen: Gode prosesser Studentene hjalp hverandre og stilte gode spørsmål Studentene viste glede i forhold til å dele med hverandre Hedmark Fagskole Gerd Karin Nylund

Når yrkeslivet får velge Med utgangspunkt i dette prosjektet har jeg stor tro på at dette er veier vi kan fortsette å gå og som vi kan videreutvikle sammen Samarbeid kommune, høgskole og fagskole At yrkeslivet og utdanningsinstitusjoner skaper noe sammen Hedmark Fagskole Gerd Karin Nylund

Hedmark Fagskole Gerd Karin Nylund Evaluering Resultatene (karakterene) ble bra Glede i forhold til å kunne utvikle seg og å lære var stor Studentene var positive og fornøyd De var stolte over å gjennomføre utviklingsarbeid på egen arbeidsplass Svært nyttig å samarbeide høgskole og fagskole Hedmark Fagskole Gerd Karin Nylund

Hedmark Fagskole Gerd Karin Nylund