Aud Berggraf Sæbø, foredrag HiO

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Advertisements

Fremmedspråk for fremtiden Dagsseminar for rådgivere Fremmedspråksenteret, Denne presentasjonen er eit utdrag frå.
Foredrag på konferansen Blå bevegelser, Oslo 2004 Kulturell basiskompetanse - - og utdanningen Førsteamanuensis Aud Berggraf Sæbø.
Kunnskapsløftet i videregående opplæring Statssekretær Lisbet Rugtvedt Elevorganisasjonens nasjonale seminar 19. november 2005 Engebråten skole.
Østgård skole ”Så lenge du er i bevegelse, kan du nå så langt du vil!
Tvedestrand og Åmli Videregående Skole Studiespesialisering Kunnskap, nærhet, aktiv og trivsel.
Verdier – for hvem og til hva? Av prorektor Inga Bostad.
Innføring i fagdidaktikk – samfunnsfag 1
Lek og læring er sterkt knyttet sammen med barnehagepedagogikken
Læreryrket – en viktig og krevende profesjon
Blikkets betydning Blikkene mellom personalet
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
Student ved UiAs lærerutdanninger 14. november 2013 Rådgiver Connie Goul.
Grunnskolelærer-utdanningene GLU 1-7 og GLU 5-10
Fra FLU til BLU Ny barnehagelærerutdanning
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Sunnland Einar Stølevik
Kampen om de kloke hodene -og jobben med å få dem ut til næringen…
Konferanse om ny rammeplan for barnehagen Loen 24. mars 2006
NYE LÆRINGSMULIGHETER MED IKT NVU-konferansen 2007 Høgskolen i Bergen, 14. mars.
Efl/Institutt for lærerutdanningsfag
BRUK AV DATA I BARNEHAGE/SKOLE
OPERAPROSJEKTET -en presentasjon. OPPRINNELSEN Begynnelsen av 80 – tallet, New York Utviklet seg videre til The Royal Opera House i London Kurs for lærere.
OPERAPROSJEKTET. Den pedagogiske lederrollen Hvordan operaprosjektet kan påvirke den Må ta ansvar og kunne deligere ansvar Gruppeprosesser og samarbeid.
Betydningen av entreprenørskap i skoleverket
Tanker om barnehagens læringsmiljø
Bruk av studentassistenter Monica Johannesen og Leikny Øgrim
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Estetisk læreprosesser
Hvordan kan skolene og DKS samarbeide for å løfte fram kunstfagene v/ Kirsti Saxi.
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
UTDANNING MODUL 2 A - Grunnskolen 1. – 10. klasse
Grunner for å innføre skjønnlitteraturen i undervisningsprosessen.
Etikk i pedagogisk arbeid
Valgfag på Kastellet skole
Lærerutdanning ved Universitetet i Agder
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Fremmedspråk for fremtiden Dagsseminar for rådgivere Fremmedspråksenteret, Denne presentasjonen er eit utdrag frå.
KURS FOR INSTRUKTØRER 4.DESEMBER 2014 Bli kjent med og avklare rollen som lærebedrift i et 4-åring utdanningsløp.
Høgskolen i Oslo Entreprenørskap/ studentbedrift Ellen Sethov Avdeling for estetiske fag Høgskolen i Oslo.
Høgskolen i Oslo Arbeidsseminar Utdanningsforbundet: Digitale læremidler og læringssyn Behov for nasjonalt trykk og bevisste handlinger i barnehage og.
Nasjonale utfordringer i lærerutdanningen Per Botolf Maurseth Utdanningsforbundets konferanse om lærerutdanning 29. Januar 2007.
Rammeplan for barnehagen. Nytt på nytt eller noko heilt anna? Loen mars 2006.
Etablering av profesjonsrettede verksted ved Høgskolen i Vestfold Språk – metode - transformasjon (UT)danning til førskolelærer, konf juni 2011,
Læreren som leder Rapport 2006 Et kompetanseløft på området læringsmiljø.
Lærerutdanning på ungdomstrinnet ( LUT ). Hensikten med Ny Lærerutdanning på Ungdomstrinnet ( LUT ) Utvikle den faglig kompetente læreren. Utvikle den.
Den estetiske dimensjon i L-97
Estetisk kompetanse og skapende virksomhet
PPU Naturfagdidaktikk Generell innledning 11.01
Estetiske læreprosesser i barnehagen
Polarsirkelen videregående skole. Utdanningsprogram Studieforberedende Idrettsfag Musikk, dans og drama Studiespesialisering Medier og kommunikasjon Kunst,
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Lærerutdanninger i endring Kristian Andersen, studieleder GLU Ingvild Ruhaven, studieleder 8-13 Rådgiversamling åpen dag, 16. mars 2016.
Forskning viser… Om barnehagelærerens betydning. Utdanningsforbundets barnehagepolitiske offensiv Overordnet mål: Lovfesting av en barnehagelærer- norm.
Meld. St. 20 (2012–2013) På rett vei Kvalitet og mangfold i fellesskolen.
1. Bruk konserten! - en praktisk inspirasjonsbok om: 2 Samspillet mellom opplevelse og læring Samspillet mellom kunst og pedagogikk Samspillet mellom.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Den energiske læreren Vil du bli noe stort? En lærer har stor påvirkning på andres liv. Som lærer kan du gi barn og unge de beste forutsetninger for å.
Dmmh.no Ledelse av personalets læring og barns læring – TO SIDER AV SAMME SAK? Kari Hoås Moen
Kompetanse for mangfold
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene?
Trondheim Montessori Ungdomsskole
Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval
Lærerutdanning på ungdomstrinnet ( LUT )
Studentaktive undervisningsformer
Pedagogisk dokumentasjon
Velkommen til foreldremøte
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Valgfaget design og redesign
Utskrift av presentasjonen:

Aud Berggraf Sæbø, foredrag HiO 16.01.08 Estetisk kompetanse - en nødvendig eller unødvendig del av allmennlærerens faglige og didaktiske kompetanse? Aud Berggraf Sæbø, foredrag HiO 16.01.08

Utdanningsdebattens kjerne Hvordan utvikle en helhetig kompetanse? Fag og profesjonskompetanse Problemet: forholdet teori – praksis! Hvordan skapes kunnskap – læring og forståelse? Mer fag eller bedre kvalitet og innhold? Endrings- og utvikingskompetansen Aud Berggraf Sæbø, foredrag HiO 16.01.08

Estetisk kompetanse i lys av Kunnskapssyn og læringssyn Estetiske læreprosesser Forskningsprosjekter – arts integration Lærerens didaktiske kompetanse Modeller for ny LU Aud Berggraf Sæbø, foredrag HiO 16.01.08

Et helhetlig og bredt kunnskapssyn? Nei – vi har et todelt kunnskapssyn Konstruktivismen – kun retorisk/ideologi STORT gap mellom planer og praksis Kognitiv - sosiokulturell konstruktivisme De skapende erfaringenes betydning: J. Dewey – A. Long – E. Thuen Kunstfagene egenart? Aud Berggraf Sæbø, foredrag HiO 16.01.08

Estetiske læreprosesser Pragmatisk estetikk (Dewey, Williams, Shusterman) Forståelsen skapes i erfaringen Den helhetlige estetiske erfaringen – følelsene og handlingen en integrert del av forståelsen Handling - språk og kunst - forståelse Art as Experience (Dewey 1934) opplevelse – erfaring/praksis – refleksjon/vurdering Aud Berggraf Sæbø, foredrag HiO 16.01.08

Den estetiske dimensjonen ”Dep. vil framheve at de sansemessige, estetiske og opplevelsesmessige sider ved alle fag må løftes fram. Opplæringen må derfor sikte mot å gi elevene estetisk fostring og mulighet til å utfolde egne skapende krefter. Denne dimensjonen omfatter skapende virksomhet, refleksjon, opplevelse og uttrykk, og en bevisst holdning til kunst og estetikk” (St.meld. 29, 94-95: s.18.) Det betyr at den estetiske dimensjonen omfatter: - estetisk opplevelse - estetisk erfaring/ praksis - estetisk vurdering/ kritikk Aud Berggraf Sæbø, foredrag HiO 16.01.08

Aud Berggraf Sæbø, foredrag HiO 16.01.08 Hva sier forskningen? WOW! Unesco rapporten av Anne Bamford Arts Education Partnership www.aep-ed.org - The Impact of the Arts on Learning - Third Space: When Learning Matters Chicago Cape: www.capeweb.org The Arts: Keystones to Learning Arts Matters: www.artscouncil.org.uk - Drama for Learning & Creativity NFR PraksisFoU www.forskningsradet.no - Drama, kreativitet og estetiske læreprosesser Aud Berggraf Sæbø, foredrag HiO 16.01.08

Estetiske læreprosesser må struktureres Læring er å lære av å lære: Skapende arbeid lærer elevene/studentene å strukturere kreative prosesser når de selv deltar i strukturerte kreative prosesser Aud Berggraf Sæbø, foredrag HiO 16.01.08

Estetiske fag og engasjement Læring forutsetter engasjement og motivasjon: Skapende arbeid utvikler engasjement og glede, når sanser, følelser og kropp naturlig integreres slik at arbeidet både utfordrer elevene og gir dem mestringsfølelse Aud Berggraf Sæbø, foredrag HiO 16.01.08

Estetiske fag og utholdenhet Læring forutsetter utfordringer og utholdenhet: Skapende arbeid utvikler motivasjon og dermed utholdenhet når resultatet ikke er gitt på forhånd; problemløsning og det uforutsigbare er målet. Aud Berggraf Sæbø, foredrag HiO 16.01.08

Estetiske fag og det sosiale Læring er en sosial prosess. Skapende arbeid utvikler elevenes sosiale kompetanse når arbeidet foregår i grupper og når det kunstneriske uttrykket er avhengig av alles samarbeid og samspill - inkludert læreren! Aud Berggraf Sæbø, foredrag HiO 16.01.08

Estetiske fag, danning og erkjennelse Læring bør være en elevaktiv kreativ prosess som skaper forståelse og danner mennesket: Skapende arbeid kan åpne opp for estetisk erkjennelse når tanker og følelser integreres i selve den estetiske erfaringen og arbeidet veksler mellom innlevelse/ refleksjon eller nærhet og distanse Aud Berggraf Sæbø, foredrag HiO 16.01.08

Estetisk basiskompetanse I kunstfagene må læreren kunne: Strukturere og delta i kunstneriske prosesser bruke kunstfaglige kunnskaper og ferdigheter analysere og vurdere kunstuttrykk forstå kunstens rolle i samfunnet Hvilken estetisk kompetanse gir lærerutdanningen? Aud Berggraf Sæbø, foredrag HiO 16.01.08

Estetisk profesjonskompetanse Kunstfaglig og kunstdidaktisk ALLE - minst 30 sp i et kunstfag: - kunst og håndverk, musikk, dans eller drama ALLE – 10vt i estetiske læreprosesser - inkludert det nåværende dramakurset Mulighet for kunstfaglig fordypning – Aud Berggraf Sæbø, foredrag HiO 16.01.08

Aud Berggraf Sæbø, foredrag HiO 16.01.08 Alternative modeller Vil en lærer som TOTALT mangler estetisk kompetanse ha en helhetlig profesjonskompetanse? Det estetiske i høringsuttalelsene Fordypning må være mulig Obl: Pedagogikk – norsk – et kunstfag - videre valg ut i fra fagkompetanse? - videre valg ut i fra trinn kompetanse? Aud Berggraf Sæbø, foredrag HiO 16.01.08

Aud Berggraf Sæbø, foredrag HiO 16.01.08 Modeller… A: 4 årig 30 sp pedagogikk 30 sp norsk 30 sp i et valgt kunstfag 10 sp estetiske læreprosesser 140 sp valg innen ett eller flere fag Problem: valgmulighetene – studenttall Hver LU har FRIHET til å velge Aud Berggraf Sæbø, foredrag HiO 16.01.08

Hvem finner nøkkelen til suksess? Hvordan strukturere en utdanning som gir faglig og profesjonskompetanse i forhold til - språkfag og kunstfag - realfag og kunstfag - samfunnsfag og praktiske fag Aud Berggraf Sæbø, foredrag HiO 16.01.08

En helhetlig LU kompetanse? Modell B: 4 årig 100 vt: 30 sp pedagogikk, norsk, et kunstfag 10 sp estetiske læreprosesser 140 vt: 20 sp pedagogikk/ trinnkunnskap 120 sp valg språk/samfunn/kunstfag eller realfag/praktiske/kunstfag Mulighet for 1 års påbygging til master Aud Berggraf Sæbø, foredrag HiO 16.01.08