Hva ser de andre når de ser meg?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Å kunne kommunisere om seksualitet
Advertisements

- Kompetanse Nettvett Hanne Svendsen- PVS kompetanse.
I.
“Fra ord til liv” Februar
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Vi har to typer tekster i fagplanen i norsk.
Fra ord til liv Mars 2011.
Fotball mot homofobi Et skjevt blikk fra sidelinja.
5 Kultur.
Et pilotprosjekt med digital kunstformidling i den videregående skole
Fra ord til liv August 2012.
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Fra Ord til liv November 2009 “Det er lettere for en kamel å gå gjennom et nåløye enn for en rik å komme inn i Guds rike” (Mt 19,24).
Lars OpdalHøgskolen i Buskerud Hvorfor Google? ”Jeg lurer på hva som egentlig er bra med en søkemaskin på Internett som kommer tilbake med
Fra ord til liv mai 2009 “Tjen hvernadre, hver og en med den nådegave han har fått, som gode forvaltere av Guds mangfoldige nåde.” (1. PT. 4,10)
Venn kommer av norrønt: Vinr
Skaperen, ordneren og danseren
- roller og forventinger
Fra ord til liv januar 2010 Fra 18. til 25. januar feirer man i mange land i verden uken for bønn om kristen enhet, mens i andre land legges denne feiringen.
Roman- og novelleanalyse
Tale- og debatteknikk av Lars-Henrik Paarup Michelsen
Hva hører du når du lytter? Hvem blir du når du svarer?
Introduksjonssenteret
Hvor tidlig? Hvor viktig?
Leken i et samfunnsperspektiv
Goffman, Garfinkel og Giddens
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Om å skrive om litterære tekster
Forskjeller på tale og skrift
Nyresyk og fremmedkulturell
Del 2: Sjangre – e-post, hjemmesider og tekstmeldinger
KOMMUNIKASJON Samling 3 Stabsutvikling.
Filosofisk visdom i den kommunale hverdag
”Fra utsiden og inn, og innenfra og ut”
FOS 14. januar 2010 Vibeke M. Mostad Stiftelsen IMTEC
Fra ord til liv April 2010.
1 Jeg og samfunnet.
OPERAPROSJEKTET.
Av ”De riv ruskende studentpilotene” IKT førskole (F2B) Tommy Liverød, 2001.
morild.org en interaktiv nettjeneste i ti år Mer enn 1000 spørsmål
Sundvolden – ”Hvordan gjør vi det – kommunikasjon på tvers av kulturer” - Utenlandske innsatte – ”utenlandske” - Hva er kommunikasjon? - Hvordan.
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Omdømmebygging Hans Antonsen.
Det flerkulturelle samfunnet
Workshop Sosiodynamisk fagkonferanse HiL 20. mai 2008.
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Etnisitet i et minoritetsperspektiv. Cultural diversity Its social psychology Xenia Chryssochoou (2004) Sosial psykologiske forklaringsnivåer: Intrapersonlig.
Kroppen som Gud har villet
Hva kjennetegner en tekst? (Berge: Skolestilen som genre,1988)
Shanti - Er det sider ved ditt religiøse liv du synes er for privat til å snakke om? -...[tenker lenge] jeg synes det med menstruasjonen. I India er det.
JESUS FRA ” LANDSBYGDA ” I M IDDELHAVS - SAMFUNNET Problemet med å beskrive Jesus Hvilke modeller bruker vi? Hvilke forutsetninger har vi mht menneske-
Berit Bratholm: Utdrag fra Mattias Øhras forelesning:
Teater for barn II Hege Hansson F2C høst 2008.
”Arbeid med flerkulturelle spørsmål i barnehagen.”
SAMTALEN I BARNEHAGEN – det handler om mer enn rosa og blått.
Ansettelser. Privatskoleloven § 4-2. Kompetansekrav til undervisningspersonalet For undervisningspersonalet ved skolar som er godkjende etter lova her,
Sommerkurs 6. juli Gruppe B.
Det flerkulturelle samfunnet Norge er et flerkulturelt samfunn. Svært forenklet betyr det at det bor folk fra mange kulturer her. I denne sammenhengen.
FORELDREMØTE Fugleredet Sept. ‘13 i. Fugleprosjekt vår/sommer.
Sosial ulikhet i barnehagen Larsen og Slåtten(2006),Prieur 1996.Boudieu (1996,2000)
Dmmh.no Ledelse av personalets læring og barns læring – TO SIDER AV SAMME SAK? Kari Hoås Moen
BIBELEN.
Digitale arenaer og privatliv: ungdoms bruk av offentlige digitale rom
1 Kommunikasjon.
Kommunikasjon Gode samtaler. Kommunikasjon Gode samtaler.
Kommunikasjon.
DET MODERNE GJENNOMBRUDD - REALISMEN/NATURALISMEN (ca )
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Utskrift av presentasjonen:

Hva ser de andre når de ser meg? Selvfremstilling på nettet

Persona/rolle Persona: Fra latin. Ordet for den traktformede åpningen (per sona betyr ved hjelp av lyden) i masken som skuespilleren brukte på scenen i det greske teatret. Ordet fikk raskt en rekke overførte betydninger: å være en karakter, en figur i et skuespill, som ble virkeliggjort av skuespillere, som brukte persona, altså den trakten som lyden av den menneskelige stemmen passerte gjennom på en slik måte at alle kunne høre karakteren og alt det menneskelige som lå i stemmen. Ordet person fikk dessuten som følge av scenebruken betydningen den rollen (rolle = den bokrullen som teksten til den enkelte skuespiller sto skrevet på) som mennesker spiller i det virkelige livet. Betydningen av (rolle)oppgaver: Hvert enkeltmenneske påtar seg offentlige, samfunnsmessige oppgaver og tilfører dem individualitet og personlig karakter. (Fra Ryum, Ulla (1993): Dramaets fiktive talehandlinger. Borgen, København, s. 169)

Hva består et menneske av? Kjønn Rase Nasjonalitet Religion Geografisk tilhørighet Språkform Dialekt Seksuell legning Politisk orientering Fritidsinteresser Personlighetstype Sosial væremåte Klassetilhørighet Økonomi Utseende Klesstil Utdannelse Faglig bakgrunn Kroppsspråk Yrke

Hvert av disse punktene kan være grunnlaget for en rolle: Kjønn (”Den hyperfeminine”, ”Machomann”) Rase (”Neger”, ”Hvit kvinne”) Nasjonalitet (”Nordmann i utlandet”, ”Pakistaner”) Religion (”Fundamentalistisk muslim”, ”Pinsevenn”) Geografisk tilhørighet (”Bergenser”) Språkform (”Nynorskmann”) Dialekt (”Sunnmøring”) Seksuell legning (” Utagerende homse”) Politisk orientering (”Høyrekvinne”, ”Marxist”) Fagbakgrunn (”Lingvist”, ”Bilekspert”)

Eksempel: Rollediagram for Merete

Vær oppmerksom på: Hvordan definerer jeg selv min faglige identitet? Hvordan blir min faglige identitet oppfattet av andre? Hva er min kulturelle kapital (jfr Bourideu) som fagperson? Hva er min agenda med nettstedet? Hvem er mitt publikum? Hvilket språk må jeg bruke for å nå mitt publikum? Hvilket visuelt inntrykk gir nettstedet mitt? Hva sier nettstedet mitt om min rolle som fagperson/privatperson? Hva er idealet mitt for et godt fagnettsted?? Vil jeg egentlig ha lesere? Vil jeg ha tilbakemeldinger? Ønsker jeg å utfordres? Vil jeg dyrkes? Hva er mitt budskap til verden? Kommer det klart frem?

Rollenes muligheter: Å identifisere seg med rollen Å bli tillagt en rolle man ikke vil ha Å spille på rollen for å oppnå noe bestemt Å studere rollen Å akseptere rollen Å gå inn for å endre rolle Å skape en ny rolle som ingen har sett før

Kunsten er: Å uttrykke seg innenfra -- og se selv utenfra -- samtidig

”Verden er en scene” – men hva slags scene er Internett? Scenen består av et uendelig antall små og store scener der det foregår forestillinger samtidig. Hvem som helst kan opptre. Den som opptrer på scenene er ikke nødvendigvis den vedkommende de utgir seg for. Forestillingene forgår både i virkelig tid og i fiksjonens tid samtidig . Ingen adgangsregulering – hvem som helst kan kikke innom (med mindre det kreves om passord) Kommunikasjonen få finne erstatninger for virkelig nærvær (to eller flere kropper i samme rom samtidig) De opptredende vet som regel ikke hvem eller hvor publikum er. Det kreves en viss teknisk kompetanse for å delta (utelukker visse publikumsgrupper – men ikke mange) Det fins (nesten) ingen regler for hva som er lov å vise på scenen.

Hva skal vi se etter i forlagsverden? Forskjeller/likheter mellom de store forlagene: Gyldendal, Cap/Damm og Aschehoug? Hvordan profilerer forlagene seg mht ulike genrer (variasjoner)? Selvsentrerte forlag? Reflekterer forlagene hva som foregår i samfunnet? Helhetsinntrykket av bransjesituasjonen Hvor ligger den kulturelle kapitalen i forlagsbransjen?