- Sosialpolitikk, oppvekstpolitikk, kulturpolitikk og økonomisk politikk.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kari Pape Den gode assistenten
Advertisements

Kjønn og likestilling- menn i barnehagen
Barns rettigheter - personvern
Barns perspektiv. Av Gruppe 5. F1a Jon E. Brendsrud Trine Schanning
Norges beste barnehage
Tverrfaglig prosjekt Gruppe 1 Fredrik, Christine & Tine T.
Barneperspektiv Av: Gruppe 6, F1a. Karianne Solberg, Anette Isaksen,
Gruppe 6: Aina, Antonios, Christer, Elisabeth og Kenneth F1B
Om barn og unges mulighet for medvirkning
Tverrfaglig samarbeid Skien kommune
Mangfold og Likeverd Barn og kommunikasjon
Språk og sosialisering
Kristine Angell, Kristine Gjelstad, Martine Haug og Renate Heyn.
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Inkludering og læring 1.aman Jorun Buli Holmberg 29.august 2005 Inkludering.
Levanger kommune enhet Velkommen! Bunntekst 1. Levanger kommune enhet Bunntekst 2 Kommunedelplan oppvekst Hvorfor lager vi kommunedelplaner? Behov for.
Å fremme de yngste barnas lek og estetiske uttrykksformer
Norges beste barnehage
FLERKULTURELL OG NYRETRANSPLANTERT - sykepleierens kulturelle kompetanse Riitta Hakola sykepleier.
Bente Aronsen Kunnskapsdepartementet
2. Lærerprofesjonens etiske plattform i et lederperspektiv
BARNS TRIVSEL - VOKSNES ANSVAR
Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) i utdanning og institusjon Nye førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning og internasjonale.
PÅRØRENDE EN RESSURS Hvordan kan vi hjelpe tjenesteapparatet ? AKB-Pårørende en ressurs.
Vrimledag/2012 Haugesund, Navn: Torhild Bråthen Tittel: Seniorrådgiver Barnehagen og skolens betydning for barn i en vanskelig livssituasjon.
Tanker om barnehagens læringsmiljø
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
Språk ”En rekke barn har et annet morsmål enn norsk og lærere norsk som andrespråk i barnehagen. Det er viktig at barna blir forstått og får mulighet.
Mangfold og likeverd Barns identitet
M ANGFOLD OG LIKEVERD B ARNS IDENTITET Elin Øydna, Tine Håvak, Elisabet Larsen & Lina Wik Amundrød.
Regjeringens navn på den nye skolereformen
Oppdatert pr (NBJ) Barnehageloven.
Etikk i pedagogisk arbeid
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Kristine Angell, Kristine Gjelstad, Martine Haug og Renate Heyn.
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
HOLDNINGER OG HANDLINGER
Etikk og nettvett Eva Marie, Heidi og Mona.
”Vi vet at vennskap er viktig for både barn og voksne”
Barns perspektiv Tine T, Fredrik og Christine F1A.
BARNAS BARNEVERN 2020.
Personvern i offentlig forvaltning Gruppeundervisning 5 12./14. mars Jon Berge Holden Mona Naomi Lintvedt.
Dokumentasjon som verktøy for læringsprosesser i barnehagen
SAMTALEN I BARNEHAGEN – det handler om mer enn rosa og blått.
Deltakende læring.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2014.
Samfunnsutviklingens konsekvenser for yrkesutøvelsen i oppvekstsektoren.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2016.
GRUNNKOMPETANSE FOR ASSISTENTER I BARNEHAGE 2015 / 2016 Assistenter i kommunale og private barnehager i Harstad –Assistenter fra Kvæfjord, Skånland, Ibestad.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2017.
BARNS MEDVIRKNING- VOKSNES ANSVAR Om barns lovfestet rett til medvirkning og hvilke konsekvenser det får for personalets arbeid og væremåter Kristin R.
Barnesyn og barns medvirkning
Lekens egenverdi.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE.
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Barn og rettigheter. Grunnloven,menneskerettigheter,lov om barn og foreldre,lov om barnevernstjenester,barnehage loven og opplæringsloven. Larsen og Slåtten(2006)
Introduksjon med styrer Sonja Iversen
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Gruppeoppgave 1 semester 2
Mappeoppgave 4 i pedagogikk
Хяналт шалгалт, дүн шинжилгээний хэлтэс 2017 он
Kort presentasjon av prosjektet
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Oppstart i barnehagen.
Lekpregede læringsaktiviteter B – Samarbeid
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Utskrift av presentasjonen:

- Sosialpolitikk, oppvekstpolitikk, kulturpolitikk og økonomisk politikk

 Barns utvikling.  Ta seg god tid til å lytte til barna.  Tolke uttrykk og kroppsspråk.  FNs barnekonvensjon.  Syn, verdier og holdninger.  Samspill.  Anerkjennelse.

 Dårlig tid.  Vanskelig å prioritere hvem som får medvirke til hvilken tid.  En utfordring i hverdagen.

 Intervju med Ivar Odnes- Fylkesleder i Oppland.

 Overordnede mål:  Gode likeverdige oppvekst vilkår.  Fremme barns medbestemmelse.  Stimulere barns verdier.  God opplæring.  Delta aktivt i demokratiske prosesser.

 BARNESYN.  Familien som grunnleggende sosial enhet.  Samspill mellom ulike læringsarenaer.  Mestring og trivsel.  Stimulere evner.

 Sosialpolitikk.  Kulturpolitikk.  Økonomisk politikk.

 Kunnskapsdepartementetet (2006)Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver. Oslo. Kunnskapsdepartementet. Akademika.  [Internett] FNs barnekonvensjon: /bro/2004/0004/ddd/pdfv/ fns_barnekonvensjon.pdf [lest ] /bro/2004/0004/ddd/pdfv/ fns_barnekonvensjon.pdf  Takk til: Ivar Odnes.