TRYKKSAK PROSJEKT 2005 Samarbeidsprosjekt i Østfold mellom Østfold Grafiske Trykkerklubb og Østfold Grafiske Fagforening Samarbeidsprosjekt i Østfold mellom.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Markedsføring, rekruttering og lojalitet
Advertisements

Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
Utlandsprosessen Studiestøtteonferansen i Stockholm 1. – 3. juni 2014.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Ditt Nye Shoppingsenter På Internett
Gjenbruk av offentlig informasjon 16 januar 2009 Vindern, Oslo Michael Borge Daglig leder tellUs.
”Tour de Sens” En helt unik reise gjennom sansene…
#ksindeks Header: Relation 1 Internal/Identier/File name
NORGES TURISTBAROMETER Sommersesongen 2014 Prognose for utenlandsk ferie- og fritidstrafikk til Norge.
Copyright Mercell AS 1 Oslo,13. April 2007 Bergen,13. April 2007 Skandinavias største møteplass for innkjøpere og leverandører !
12. Oppsummering.
Velkommen til Butikkråd. Bakgrunn •Bakgrunnen for at Coop har valgt å opprette Butikkråd er for å bidra til å øke butikkens lokale konkurransekraft og.
Stiftelsen Elektronikkbransjen. • Store husholdningsapparater øker mest, med hhv 11 prosent vekst i volum og 14 prosent i verdi. • Innbygging utgjør.
- Dette er en heksejakt på ekstremt flinke folk…
Norsk Gallup Institutt AS Gallup InterTrack Januar 2000 Skrevet av: Tore Wæthing, Norsk Gallup Institutt AS INTER TRACK  Internett informasjon 
1 Web og sosiale medier Kvinne på Topp 22. September 2008 Sørmarka.
En innføring i spillet: Dobbeltkrig – Grønn
Godt verktøy er halve jobben
Det nye mobilmarkedet John Olve Andersen
Helseforum – 27. Januar 2004 Allan Andreassen Februar 2004.
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
Rehabilitering innen psykisk helsevern Midt-Norge Brukerkonferansen november 2013 Laila H. Langerud.
Stortingsrepresentant Einar Holstad, KrF 1 Nytt nødnett nå! Stortingsrepresentant Einar Holstad, KrF TETRA seminar 2004.
Kildesortering! La tingene gå i.
Copyright Nord Europas største møteplass for innkjøpere og leverandører ! Oslo,17. desember 2007 Side 1.
Hvorfor FRIBU FRIBUs visjon: ”Vi bygger åpne fellesskap der barn og unge blir sett, møter Jesus og utrustes til å leve som hans etterfølgere” FRIBU = FRIkirkens.
Copyright Mercell AS 1 Oslo,24. Oktober 2006 Bergen,25. Oktober 2006 Skandinavias største møteplass for innkjøpere og leverandører !
2 Internasjonal mobilitet i norsk høyere utdanning Margrete Søvik UMB,
Samarbeidsprosjekt Svømmeaksjonen..  GjensidigeStiftelsen er en uavhengig stiftelse, som har som formål å tildele midler som gagner Trygghet og Helse.
Pressekonferanse 6. mars 2009 Holdning til psykisk helsevern og tvangsbehandling Landsomfattende undersøkelse 5. – 16. februar 2009.
Arbeidstillatelser i Norge Noen utviklingstrekk 1998 til 2004 Alf Erik Svensbraaten Avdeling for faglig strategi og koordinering, Enheten for statistikk.
Hvordan opplever brukeren den elektroniske søknaden.
Læring prosjektpraksis Førsteamanuensis Prosjektledelse,
MedieTrender og Finanskrisen Årsmøtet i Norsk Journalistlag 28. april 2009 Bjarne Kristiansen, TNS Gallup
Trender innen sjøtransport kontra landtransport
Asak Miljøstein AS.
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
Relansering av eFaktura B2B. Nord Europas ledende meldingsformidler Itella leverer elektroniske informasjons- løsninger og -tjenester i ti nordeuropeiske.
Copyright Mercell AS 1 Oslo,30. August 2006 Bergen,31. August 2006 Skandinavias største møteplass for innkjøpere og leverandører !
Copyright Skandinavias største møteplass for innkjøpere og leverandører ! Oslo,30. august 2007 Bergen,30. august 2007 Side 1.
Det digitale nettsamfunnet og helse. Kan vi skape morgendagens helseplan med gårsdagens løsninger?
Presentasjon For Informasjonsforum Oslo kommune.
BPA | Borgerstyrt Personlig Assistanse. » Hvor finner jeg BPA? » Under fanen tjenester ligger BPA.
QUIZ- (AS) BJØRNS KIWANISQUIZ Du treffer en person som ser du bærer Kiwanisnåla, og som spør hva det er. Du svarer: ”Jeg er medlem av Kiwanis! ” 1.Hva.
Samarbeide for å overleve? Mulighetene er der…og MÅ tas 5 September 2014 Grafisk bransjeforenings landsmøte 2014.
Sosiale Medier SOSIALE MEDIER ER FREMTIDENS MARKEDSKANAL OG BRUKEN HAR EKSPLODERT DE SISTE ÅRENE VI GJØR DEG SYNLIG I MENGDEN.
1 VEIEN TIL IA-SUKSESS. IA-prisen 2013 Unner ingen å få prisen Fraværet har gått opp siden Sovepute? 2.
Hvordan bruker ulike aldersgrupper sosiale medier?
Undersøkelsen 2009 Kommunikasjon. Innledning Kvantitativ undersøkelse av kommunikasjon Hensikt: ikke nødvendigvis å finne noe nytt, men å danne et bilde.
Prosjektsamarbeid eDialog24 og Telehuset. Telenor Telehuset AS 100% eid av Telenor i eget AS Mer enn 10 års erfaring i markedet Markedsleder på SMB og.
Konkurranse BRANSJEPERSPEKTIVET Trygve G. Blix - 07 Moss AS.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Norsk økonomi i verdenssammenheng
Svensker i Norge - Kampanje.
Norges Turistbarometer Vintersesongen 2015 Prognose for norsk og utenlandsk ferie- og fritidstrafikk i Norge Norges Turistbarometer.
Gruppeundervisning /
VELKOMMEN TIL MADLAMARK SF
Andre verdenskrig.
1 Bruk av mobilt medieinnhold 3Q 2006 Knut-Arne Futsæter og Katja Møglestue TNS Gallup
M&L2 Kap. 8 Distribusjonsstrategier Oslo, januar 2010.
Daglig dekning - Nasjonale mediehus © TNS Forbruker & Media Q4-13 Daglig dekning - Nasjonale mediehus Q4-13.
ASKO er en del av NorgesGruppen
HMS-kort i Byggenæringen
Kjøpmannens perspektiv på lokale nisjematprodukter
Klimaveikart Agder Presentasjon for kommuner og regionråd
Avislesing 2016/2017: Papir tilbake – mobil fram
Avislesing 2018: Tilbakegang for papiravisene fortsetter
Utskrift av presentasjonen:

TRYKKSAK PROSJEKT 2005 Samarbeidsprosjekt i Østfold mellom Østfold Grafiske Trykkerklubb og Østfold Grafiske Fagforening Samarbeidsprosjekt i Østfold mellom Østfold Grafiske Trykkerklubb og Østfold Grafiske Fagforening

TRYKKSAK PROSJEKT 2005 Kartlegging prosjekt for reklametrykksaker i Østfold Kartlegging prosjekt for reklametrykksaker i Østfold  Østfold Grafiske Trykkerklubb startet et kartleggingsprosjekt i samarbeid med Østfold Grafiske Fagforening i mai/ juni 2005 som skulle ta for seg reklametrykksaker produsert i utlandet.  Tidligere år har grafisk bransje klart å hente tilbake mye trykksaker til Norge, men vi ser nå at det er veldig mye som blir ordnet med byråer i Norge, og som blir trykt og ferdiggjort i utlandet. Klarer vi og få satt oss litt inn i dette og hvorfor, så er vi kommet ett langt steg videre.   Vi vet jo at det går mye på pris og leveringsdyktighet, men vi er ikke dårligere her i landet på dette området. Det er også negativt for norsk grafisk bransje med sterk kronekurs.  Vi har i dag Europeiske priser i Norge og grafisk kompetansen og utstyr har vi nok av her i landet, til å produsere alle trykksakene til det norske reklame markedet.  De siste to årene har markedet for uadressert reklame vokst med 21,5 prosent, dette er kjempebra og det er her vi må prøve å hente hjem mer av reklametrykksakene fra utlandet.

TRYKKSAK PROSJEKT 2005 Prosjekt gruppa har bestått av følgende personer Prosjekt gruppa har bestått av følgende personer  Erik Gallefoss fra Moss: Typograf i Moss Avis  Arne Holberg Wiig fra Fredrikstad: Trykker i Møklegaards Trykkeri A/S  Ivar Baardsen fra Fredrikstad: Trykker i Tollefsen Grafiske A/S Prosjekt start i Mai 2005 Prosjekt start i Mai 2005  Arbeidet begynte med registrering og innsamling av trykksaker hjemme i postkassa til de tre i gruppa og alt av innstikk som har kommet i avisene, Fredriksstad Blad, Moss Avis og Demokraten.  Dette skjedde i perioden fra mai til og med juni  Vi har sett etter hvem som har produsert reklamen og hvor, og det er her den store utfordringen har vært og finne frem til hvor de forskjellige trykksakene er laget. På mye av reklamen står det ingen ting, eller bare reklamebyrå, så det har vært en omfattende jobb og finne ut hvor de forskjellige trykksakene blir laget.  Det er enormt mye reklame som kommer som innstikk i avisene, og det er stort sett de samme kundene som kommer med reklame hver uke, hver fjortende dag og noen en gang i måneden.  Vi har hatt undersøkelsen her i Østfold, for vi vet at de store kjedene er konsentrert her på Østlandet, vi har også undersøkt reklame i andre landsdeler og de tilbakemeldingene vi har derfra er at det er de samme produsentene på de samme kundene der.  Vi har også hatt leserbrev i Sarpsborg Arbeiderblad, Moss Avis, Demokraten og Fredriksstad Blad angående trykksak prosjektet.

TRYKKSAK PROSJEKT 2005 Neste trinn, undersøke hvor reklame trykksakene er produsert. Her har vi har vært i kontakt med: RRRReklamebyråer BBBBrookere TTTTrykksakskunder EEEEkspressbyråer TTTTrykkerier FFFFerdiggjøringsbedrifter DDDDirekte Mail Bedrifter MMMMediekonsern UUUUtenlandske bedrifter AAAAviser AAAAndre landsdeler KKKKjøpesenter

TRYKKSAK PROSJEKT 2005 Reklame kunder som har blitt undersøkt er : TRYKKSAK PROSJEKT 2005 Reklame kunder som har blitt undersøkt er :  Expert Bonus  Expert  Ica  Ica Maxi  Binders  Europris  Coop  Coop Obs  Coop Obs Bygg  Maxbo  Meny  Plantasjen  DnB NOR Eiendomsmarkedet  Spaceworld  Amfi Borg Storsenter  Tall Ships Races Avis  Euronics  Bohus Ruud Møbler  Jernia  Bademiljø  Rema 1000  Kiwi  Sportmann  Bohus  Lekeplaneten  Kid  Klart Svar  Bil Butikk 1  Leasy  BR Leksaker  Fabo Fargekjeden  XXL  Thorn  Telenor Mobil  Smart Club  Megaflis  Jysk  Mobil Data  Møbelringen  Østfold Avisa

TRYKKSAK PROSJEKT 2005 Flere reklame kunder som har blitt undersøkt er : TRYKKSAK PROSJEKT 2005 Flere reklame kunder som har blitt undersøkt er :  Interbok  Boligavisa Estate  Bohus Ruud Møbler  Coop Mega  Princess  Vitus Apotek  Den Norske Isbilen  Elite Foto  Foss Co Eiendomsmegling  Ski Storsenter  Vip Gullsmed  Svenske Trykksaker  Nordby Senter  Rimi  Elkjøp  Baderingen  Varme og Bad  Toys,rus  Biltema  Sommer i Fredrikstad  Damms Bestselger Klubb  Cappelens bokklubb  Aktiv Eiendomsmegling  Ditt Distrikt Telefonkatalog  Telefonkatalogen for Østfold  Notar  Skeidar  Vita  Røde Kors Avisa  Ica Supermarked

TRYKKSAK PROSJEKT 2005 Store reklameaktører i Skandinavia som lager reklame trykksaker for Norge. Hansaprint Hansaprint är Finlands största tryckeri, Nordens ledande tidskriftstryckeri och Östersjöområdets ledande grafiska tjänsteföretag med inriktning på helhetslösningar inom grafisk kommunikation. Hansaprints tryckerier i Åbo, Salo, Vanda, Västerås i Sverige samt Komarom i Ungern utgör en helhet med 1045 medarbetare. Samtliga medarbetare inriktar sig på att utveckla helhetslösningar inom grafisk kommunikation samt datasystem som stöder dessa lösningar. JMS Mediesystem JMS Mediasystem är Skandinaviens tredje största grafiska koncern. Mest kända är vi nog för vårt höga tempo och stora kapacitet. Våra dryga 25 år sida vid sida med detaljhandeln har inte bara resulterat i att vi nu producerar cirka 30 procent av den svenska direktreklamen. Vi har också expanderat kraftigt på senare år och kan nu erbjuda nästan allt inom grafisk produktion.

TRYKKSAK PROSJEKT 2005 SCHJÆRVEN REKLAMEBYRÅ Schjærven Reklamebyrå ble etablert i 1962 og er i dag et av de få norskeidé byråene av en viss størrelse. Byrået består i dag av entusiastiske og engasjerte medarbeidere, som er opptatt med strategi-, konsept- og ideutvikling knyttet til massekommunikasjon, DM og sisteledd. Vi er opptatt av å jobbe integrert gjennom flere kanaler, vi har derfor fire egne selskaper – Schjærven PR, Schjærven Interactive, Schjærven Film og Schjærven 3D i tillegg til byrådelen. Leo Xpress Leo Xpress ble etablert i 1993 som det første rendyrkede ekspressbyrået i Norge. I dag er vi 18 medarbeidere spesialiserte innenfor kostnadseffektiv utarbeidelse av markedsmateriell. Vi skal være en trygg og forutsigbar leverandør, som basert på vår effektivitet, logistikk og erfaring, leverer rimelige reklamemateriell som gjør jobben for våre kunder.

TRYKKSAK PROSJEKT 2005 Store norske trykkerier på reklamemarkedet i Østfold. Mediateam Orkla Trykk Mediateam Orkla Trykk as er eiet av Orkla Media, et av Nordens største medieselskap og en del av Orklakonsernet. Orkla Media har virksomhet innenfor områdene dagspresse, ukepresse, elektronisk publisering og direkte markedsføring. Gruppen har aktiviteter i Norge, Sverige, Danmark, Polen, Litauen og Ukraina. A-PRESSEN A-pressen er et mediekonsern med ansatte (inkludert ansatte i de russiske datterselskapene). Konsernet har virksomheter i Norge innenfor områdene avis, trykkeri, tv og elektroniske medier. I tillegg har A-pressen engasjementer i avis- og trykkerivirksomhet i Russland. Schibsted Trykk AS Schibsted Trykk AS er Norges største avistrykkeri og holder til i et moderne produksjonsanlegg på ca kvm i Nydalen i Oslo. Her trykkes Schibsted- konsernets aviser Aftenposten, Aftenposten Aften, VG og avis1. I tillegg produserer bedriften også Dagsavisen og trykksaker for eksterne kunder. Ca. 7 millioner aviser/trykksaker går gjennom anlegget i løpet av en uke. Schibsted Trykk eies av Aftenposten, Verdens Gang og Schibsted. Aktietrykkeriet Hos oss utføres jobben av spesialister i alle ledd. Du vil derfor være garantert et resultat av høyeste kvalitet. Vi er dessuten konkurransedyktige på pris og har leveringsgaranti. Vi har høy kompetanse og benytter de mest avanserte og moderne systemer. Blant annet har vi et fargesystem som sikrer svært høy fargegjengivelse.

TRYKKSAK PROSJEKT 2005 Ingen begrensning på grafisk produksjon fra utlandet. Ingen begrensning på grafisk produksjon fra utlandet. Med den digitale verden vi lever i nå og som bare kommer til og vokse fremover er det ingen begrensning på grafisk produksjon fra utlandet. Med den digitale verden vi lever i nå og som bare kommer til og vokse fremover er det ingen begrensning på grafisk produksjon fra utlandet. Man ser at de store medieselskapene her i landet, inngår avtaler og bygger opp selskaper i flere skandinaviske og europeiske land. Man ser at de store medieselskapene her i landet, inngår avtaler og bygger opp selskaper i flere skandinaviske og europeiske land. Dette gjelder både trykkerier, bildebanker, annonsesenter, reklamebyråer og designbyråer. Dette gjelder både trykkerier, bildebanker, annonsesenter, reklamebyråer og designbyråer. For og klare og være en stor aktør på det norske reklamemarkedet, ser det ut som at man må inngå samarbeid over landegrensene der de store selskapene opererer. Internet og TV/ radio reklame annonsering bare vokser og tar mer og mer av reklame budsjettet til de store selskapene. For og klare og være en stor aktør på det norske reklamemarkedet, ser det ut som at man må inngå samarbeid over landegrensene der de store selskapene opererer. Internet og TV/ radio reklame annonsering bare vokser og tar mer og mer av reklame budsjettet til de store selskapene. Vi ser her at de store medieselskapene satser mer og mer på dette markedet. Vi ser her at de store medieselskapene satser mer og mer på dette markedet.

TRYKKSAK PROSJEKT 2005 Trykksakgruppas sluttord. Trykksakgruppas sluttord. Vi tre i gruppa som har sittet og jobbet med dette prosjektet har ikke hatt noen hensikt med og henge ut noen aktører i markedet. Oppdraget har kun vært og se hva som blir produsert hvor. Vi tre i gruppa som har sittet og jobbet med dette prosjektet har ikke hatt noen hensikt med og henge ut noen aktører i markedet. Oppdraget har kun vært og se hva som blir produsert hvor. Vi har også blitt positivt overrasket underveis, over at det er så pass mye reklametrykksaker som blir produsert her i landet. Vi har også blitt positivt overrasket underveis, over at det er så pass mye reklametrykksaker som blir produsert her i landet. Store trykkerier her er Schibsted Trykk, Dagblad Trykk, Aktietrykkeriet, Nr 1 Trykk og Orkla Trykk. En del av reklamen som kommer i Østfold, blir også laget og produsert i Halden Arbeiderblad. Store trykkerier her er Schibsted Trykk, Dagblad Trykk, Aktietrykkeriet, Nr 1 Trykk og Orkla Trykk. En del av reklamen som kommer i Østfold, blir også laget og produsert i Halden Arbeiderblad. Veldig mye av den reklamen som kommer i postkassen vår i Østfold er fra store konsern som er eiet av utenlandske interesser. Mye av dette blir trykt i Sverige, Finland, Danmark, Tyskland og en del i de Baltiske land. Veldig mye av den reklamen som kommer i postkassen vår i Østfold er fra store konsern som er eiet av utenlandske interesser. Mye av dette blir trykt i Sverige, Finland, Danmark, Tyskland og en del i de Baltiske land. Mye av reklamen kommer som innstikk i avisene, så selv om det kommer ferdigtrykt frem til trykkeriene så har avisene god fortjeneste på reklamen. Mye av reklamen kommer som innstikk i avisene, så selv om det kommer ferdigtrykt frem til trykkeriene så har avisene god fortjeneste på reklamen. Slik situasjon er pr. i dag med sterk kronekurs er det ikke lett og hente hjem så mye trykksaker. Det er store reklameaktører som jobber i det Skandinaviske markedet, med kontakter til de største trykkeriene i Skandinavia og Europa. Slik situasjon er pr. i dag med sterk kronekurs er det ikke lett og hente hjem så mye trykksaker. Det er store reklameaktører som jobber i det Skandinaviske markedet, med kontakter til de største trykkeriene i Skandinavia og Europa.

TRYKKSAK PROSJEKT 2005 Tusen takk til alle i inn og utland som har vært behjelpelig med opplysninger og hjelp, slik at dette trykksak prosjektet kunne bli ferdig i november Forsidebilde og avslutnings bilde viser det gule trykkverket på avispressa som trykte Moss Avis, Østlandets Blad og Fredriksstad Blad i mange år. Avis Trykkeriet ble dessverre lagt ned høsten 2003, og trykkingen foregår nå i den store avis fabrikken til Orkla Trykk i Stokke i Vestfold. De andre lysbildene symbolisere den grafiske verden vi opplever i dag, en parabolantenne som dekker hele kloden, noen tastetrykk og vips nedlasting og overføring av tekst og bilder fra en helt ny global grafisk verden. TRYKKSAK PROSJEKT 2005 Tusen takk til alle i inn og utland som har vært behjelpelig med opplysninger og hjelp, slik at dette trykksak prosjektet kunne bli ferdig i november Forsidebilde og avslutnings bilde viser det gule trykkverket på avispressa som trykte Moss Avis, Østlandets Blad og Fredriksstad Blad i mange år. Avis Trykkeriet ble dessverre lagt ned høsten 2003, og trykkingen foregår nå i den store avis fabrikken til Orkla Trykk i Stokke i Vestfold. De andre lysbildene symbolisere den grafiske verden vi opplever i dag, en parabolantenne som dekker hele kloden, noen tastetrykk og vips nedlasting og overføring av tekst og bilder fra en helt ny global grafisk verden.