Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Relansering av eFaktura B2B. Nord Europas ledende meldingsformidler Itella leverer elektroniske informasjons- løsninger og -tjenester i ti nordeuropeiske.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Relansering av eFaktura B2B. Nord Europas ledende meldingsformidler Itella leverer elektroniske informasjons- løsninger og -tjenester i ti nordeuropeiske."— Utskrift av presentasjonen:

1 Relansering av eFaktura B2B

2 Nord Europas ledende meldingsformidler Itella leverer elektroniske informasjons- løsninger og -tjenester i ti nordeuropeiske land –Norden, Baltikum, Tyskland og Polen. –over 20 millioner elektroniske transaksjon pr. år. –over 120.000 bedrifter tilknyttet våre tjenester. Forretningsområdet Itella Information hadde i 2007 1.600 ansatte og en omsetning på 201 millioner Euro. –I etterkant har det vært foretatt oppkjøp i Sverige, Finland, Baltikum og Polen. I Norge går Itella i disse dager sammen med Posten Informasjonslogistikk. Det nye selskapet vil være et av Norges ledende innen tjenestene –digital print, dokumentbehandling, elektronisk transaksjonshåndtering og arkivering. Det nye selskapet vil hete Itella Information AS

3 Arbeidet utført av e2b Forum og b2bConnect har vært en forutsetning for at eFaktura B2B konseptet kan relanseres –Standardiseringsarbeidet –Samtrafikk mellom operatørene

4 Hvilke data bør inngå i en eFaktura? Fakturaen bør inneholde nok data til å få den: –registrert i økonomisystemet –frem til rette vedkommende Følgende data tolkes vanligvis fra en papirfaktura: –Leverandør navn, org.nr., faktura nummer, fakturadato, forfallsdato, deres ref., KID, bankkonto nummer, MVA beløp, total beløp og valuta kode. mao. bør e2b Basis Profil dekke det grunnleggende behovet for datainnhold

5 Hvorfor tilpasninger? Kostnadsfakturaer håndteres stort sett på samme måte. eFaktura skal være standardisert, enklest mulig og det skal ikke gjøres tilpasninger. –tilpasninger tilhører EDI-verden. Med e2b Basis Profil senker man terskelen for avsendere og mottakere –felles forståelse! Begynn derfor å ta i bruk e2b formatet.

6 Hvordan øke bruken av eFaktura? Bransjen må jobbe aktivt med å anbefale og tilrettelegge for mest mulig bruk av e2b formatet –standardisering! Mottaker bør støtte e2b Basis Profil –møt utsteder på halvveien! Itella vil bidra ved å: –informere om hva eFaktura B2B faktisk er, samt å –introdusere nye tjenester

7 Itellas eFaktura B2B tjenester Itella eRC Tilpasset integrasjon Itellas kunde eRC- kunde Samtrafikk integrasjon Operatør X eRC Plus Itellas kunde Kunde integrasjon Itellas kunde Samtrafikk integrasjon Operatør Y Faktura kun fra utstedere som er kunder hos Itella Standardiserte formater FTP-kommunikasjon Faktura fra alle utstedere Standardiserte formater FTP-kommunikasjon Faktura fra alle utstedere Alle formater Alle kommunikasjons- metoder IKKE LOV (TRANSITT) Ny tjeneste – iPost! - Basert på bransjestandarder (e2b + de 5 ledende ERP-systemene) - Standardisert integrasjon og produksjon - Enkel implementering - Priselementer: etabl. og trans. - Kombinerer Print og eFaktura IKKE MULIG

8 eRC-tjenesten

9 100% kostnadsfri tjeneste! Dette lar seg gjøre ved at: –eFaktura hentes –alt er standardisert –ingen verdiøkende tjenester –basis support Tilgjengelige formater: –e2b –EDIFACT –Finvoice –PDF og TIFF Innledningsvis

10 Fordeler Mottaker –kostnadsfritt mottak av eFaktura –økt fokus på bruk av eFaktura –rask tilgang til tjenesten –formater basert på bransjestandarder Samtrafikk –økt fokus på standardisering –andre operatører kan hente eFaktura for sine kunder –imøtekomme bankene med Finvoice Markedet –tjenesten kan brukes av alle –økt bruk av eFaktura -> økt besparelse –flere tjenestetilbud –alle kan se hvilke utstedere som er kunder av Itella

11

12

13

14

15

16

17 Takk for oppmerksomheten!


Laste ned ppt "Relansering av eFaktura B2B. Nord Europas ledende meldingsformidler Itella leverer elektroniske informasjons- løsninger og -tjenester i ti nordeuropeiske."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google