Terje Gundhus Atferdsavtaler innenfor kriminalomsorgen. Motivasjon, endring og selvstendiggjøring.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kristin Andresen Soldal
Advertisements

Markedsføring, rekruttering og lojalitet
Utvikling av ny strategi for arbeidsdrift i kriminalomsorgen
Hovedelementer i komplekse atferdsavtaler
Bestemmelser om barneidrett og Idrettens barnerettigheter
Norservice as - motiverte folk skaper mest Attføringsbedriften Service- og produksjonsbedriften.
Fysisk aktivitet og helse
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
Tilpassa opplæring Utdanningsavdelingen v/Anne Marie Strømhaug
- Hovedrolle eller birolle
Rammeplan for Aktivitetsskolen (AKS)
Fra forvaring til frihet
Senter for sjeldne diagnoser Erfaringer fra kurs for brukere over 40 år May Cicilie Voldhaug, Kurs og informasjonsrådgiver FoU-dag 05. april 2013.
INDIVIDUELL PLAN MED FENGSELET SOM ARENA. Hvem har krav på en individuell plan?  Det er personer som har behov for langvarige og koordinerte helse –

PISA Litt om resultatene bak overskriftene - og noen fortolkninger Halden 14. februar 2008 Svein Lie ILS, Universitetet i Oslo.
AP - Arbeidsplan Vi jobber med arbeidsplanen nesten hver dag.
Hvordan få til kvalitet på samhandling
Kroppsøvingsdidaktikk
BERGEN FENGSEL.
Oslo kommune Utdanningsetaten Lambertseter videregående skole 1 Tiltak for bedre læring 4. november 2009 Tiltak for bedre læring - Felles ansvar.
Joachim Bjerkvik
VELKOMMEN TIL VIK SKOLE
Arenaer for utforskning 2009  Introduksjon og informasjon  basisgruppene etableres to og to diskuterer evt. overordnet tema velger representanter til.
Friskere for LIVET! Hyggelig atmosfære Individuell samtale
ELEVMEDVIRKNING.
Godt innhold i avklaring
Redskap på veien eller mål på kvalitet? - Et studentperspektiv på karakterer i høyere utdanning Av Susanne Skjørberg, fag- og forskningspolitisk ansvarlig.
Aggression Replacement Training ”I stedet for aggresjon”
Oppfølging og kvalitetssikring
Hvordan redusere ventetiden for time hos fastlegen?
Diagnostiseringskriterier i DC-LD.
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
Mestring gir trivsel og trygghet Avdelingssykepleier Cecilie L
Fleksibel læring for straffedømte IKT som verktøy, læringsmiljø og sosialiseringsfaktor i utdanning av straffedømte Foreløpig evaluering Leikny Øgrim Høgskolen.
BEVEGELSESGLEDE.
HVA ER DET? Grethe Haldorsen
Ulikheter og variasjoner
M. Haanæs Slik kan det gjøres Eksempler og resultater fra ulike prosjekt i PRO tjenesten i Holtålen kommune.
SUV Selvstendiggjøring unge voksne Vårkonferansen Trond Strøm Kari Solberg Turid Jensen Turid Jensen.
Tvang eller frivillighet
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
13-16 år år Økter for unge utøvere Øktene bør inneholde: Organisering/feedback: Oppvarmingsdel (generell og spesiell) Hurtighet/spenst Utholdenhetsdel.
Oppfølgende tjeneste i bydel Gamle Oslo
Orientering om studiebesøk i demenslandsby i Nederland
FUG-konferanse for tillitsvalgte
Mål og læring hos elever
«Fra planer til gode mål og tiltak»
Lyshovden Oppveksttun!
Oppfølging i bolig- nye grep i bydel Stovner
Grunnprinsipper i Avtalestyring
Hop ungdomsskole/Bergen kommune
Målrettet miljøarbeid
PSY (Videregående modeller i arbeids- og organisasjonspsykologi)
FORSLAG OMORGANISERING. Forslaget Hovedpoeng: Sagene IF omorganiseres til kun å ha et styre.
Oppsartsmøte Byåsen IL. ALLSIDIG TRENING, HVA ER DET? Finnes ingen regler Treningen i seg selv er lite forutsigbar Må være motiverende og utfordrende.
 Sett inn bilde skolerapporten Det bør være en person på hver enkelt institusjon som har ansvar for skole på systemnivå.
Fjernundervisning i Alderspsykiatri 27. August 2013 Siv Grav.
Kognitive utfordringer – forslag til tiltak Guro Steffensen Psykologspesialist St Olavs Hospital Nevrologisk avdeling.
Bedre helsetjeneste inn- bedre helse ut
Gruppe- og bedriftssalg
Samhandling mellom kriminalomsorgen, NAV og kommune
Hovedmomenter i forslagene til tiltak:
Erfaringer med bruk av Tweak
Skolens utviklingsplan B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Tidlig innsats og utfordrende atferd
Utskrift av presentasjonen:

Terje Gundhus Atferdsavtaler innenfor kriminalomsorgen. Motivasjon, endring og selvstendiggjøring

Tradisjonelle dagsplaner T. Gundhus & J. Laursen Tradisjonelle dagsplaner Positive egenskaper Forutsigbarhet for tjenestemottaker Forutsigbarhet for tjenesteyter Begrensninger Én mandag lik en annen mandag Ofte rigide Tjenesteyter har større eierforhold

avtalestyring Fleksibilitet Variasjon Økende selvadministrasjon T. Gundhus & J. Laursen avtalestyring Fleksibilitet Variasjon Økende selvadministrasjon Utvikling i utformning Øker muligheten for valg Eierskapet hos tjenestemottaker Generell beriking av hverdagen (aktiv og meningsfull) Tilrettelegger for motivasjon

Forutsigbarhet i avtalestyring T. Gundhus & J. Laursen Forutsigbarhet i avtalestyring Oppgaver/aktiviteter presenteres likt fra gang til gang Ved gjennomføring av oppgavene, er typen av bistand (og hvor mye) spesifisert og lik fra gang til gang Tilbakemeldingen for utført/ikke utført oppgave er lik fra gang til gang

Summen av disse tre punktene T. Gundhus & J. Laursen Summen av disse tre punktene Er med på at sikre enhetlig tjenesteyting, som skaper forutsigbarhet fortjenestemottaker og muliggjør utvikling, læring og økt selvstendighet

Hovedprinsipper i avtalestyring T. Gundhus & J. Laursen Hovedprinsipper i avtalestyring Slutt og mas; det er oppgaveteksten/bildet som informerer tjenestemottaker Noen oppgaver er viktigere enn andre og tjenestemottaker skal selv erfare nytten av å bestemme seg for at gjennomføre oppgaver eller ikke Motivasjonssystem som er tilpasset den enkelte tjenestemottaker

Motivasjonssystem i avtalestyring T. Gundhus & J. Laursen Motivasjonssystem i avtalestyring

Motivasjonssystem i avtalestyring T. Gundhus & J. Laursen Motivasjonssystem i avtalestyring

Motivasjonssystem i avtalestyring T. Gundhus & J. Laursen Motivasjonssystem i avtalestyring

Agenda Presentasjon av målperson Bakgrunn Målsettinger Utfordringer Oppstart av tiltaket Forandringer i atferdsavtalen underveis Resultater Veien videre

Presentasjon av målperson Kvinnelig innsatt i 30 års alderen Lengre dom Diagnosen lett psykisk utviklingshemmet og emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse av impulsiv type

Bakgrunn Atferdsproblemer (bestående av blant annet trusler, politianmeldelser, spytting og verbale angrep mot ansatte) Lå i sengen store deler av dagen, depressiv Personlig hygiene dårlig ivaretatt Lavt aktivitetsnivå Møtte ikke på morgenmøter eller på arbeidsdriften Henvisning til Avdeling for voksenhabilitering i 2003

Utfordringer Låste dører Likhetsprinsippet Fremstillinger/formidling av bonusforsterkere Styre sin egen hverdag i et fengsel Arbeidsplan Samarbeid miljøterapeuter/betjenter Krever tett oppfølging

Oppstart av tiltaket Gjennomføre faste møter utenfor cellen fem dager i uken (-helgene) Et møte per dag om morgenen Aktivitetsplanen ble lagt inn som en skal-oppgave Eksempler på oppgaver som ble lagt inn Får presentert en meny med bør-oppgaver, hvor hun skal velge 8 oppgaver Menylisten er fast hver dag + liste over helgeaktiviteter som kun presenteres på fredager Møteforsterker: Velge mellom tre konvolutter Bonussystemet, ”Bredtveit-dollar”, gikk raskt over til sparesøyler Atferdsregler introdusert

Målsettinger Lære å planlegge, gjennomføre og evaluere egen hverdag Bidra til å skape større forutsigbarhet Bidra til å øke aktivitetsnivået Bidra til å tydeliggjøre forventninger for å forebygge misforståelser mellom innsatte og ansatte Skape mestringsopplevelser Tilrettelegge for å påvirke egen hverdag Bidra til å forebygge og redusere atferdsproblemer og psykiske plager

Forandringer i atferdsavtalen Menyen over skal- og bør-oppgaver endret Arbeidsplanen ikke lenger en del av atferdsavtalen Startet en ”uttynning” av møteforsterker Møteforsterkerne lagt inn som en del av bonusforsterkersystemet Lagt inn bør-oppgaver med fokus på kosthold, fysisk aktivitet og trening av sosiale ferdigheter Atferdsreglene fjernet

Resultater Definerte mål er nådd Mer selvhjulpen i primære ADL-ferdigheter Høyere aktivitetsnivå Atferdsproblemene betydelig redusert Mindre psykiske plager Bedrede sosiale ferdigheter Flinkere til å samarbeide og inngå avtaler

Veien videre … Bytte avdeling Færre møter Prøveløslatelse til en institusjon/bolig Bistandskartlegging Atferdsavtale etter prøveløslatelse ART (Aggression Replacement Training)