Utdanningsleder Svenning Bjørke 25.01.2010. • Med utdanning forstår vi virksomheter som har studentenes danning og kvalifisering som sikte. • De nasjonale.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kvalifikasjonsrammeverk v/ seniorrådgiver Tone Flood Strøm NRT 25.oktober 2007.
Advertisements

Elevsamtalen i Færder videregående skole
Kartleggingsmateriell: Språkkompetanse i grunnleggende norsk
Fellesfag Yrkesretting Relevans
Tone B. Rosenberg, Høgskolen i Akershus
Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
Oppfølging og vurdering som grunnlag for læring
Etikkutvalg for fagskolen
ROM-prosjektet: Erfaringer og resultater fra et samarbeid mellom UiS og kommuner i Nord-Rogaland Øystein Lund Johannessen og Dag Husebø.
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
Plan for praksis Studieåret FU – 2 Gro Lise Syversen – HIØ, Praksisseminar FU og
Fylkeslege Petter Øgar Fagdag for Høgskulen ” Læringsmål, læringsutbyte og yrkesrelevans”
1 Læreplanarbeidet status og utvikling - tekniske fag Ivar Lien, Leder NUTF 11.
Inga Bostad / Viserektor Arbeid med kvalitet i undervisning og utdanning ved UiO Seminar: Evaluering av kvalitet i undervisning og utdanning, 23. april.
Kvalifikasjonsrammeverket - en pedagogisk reform
”Vurdering av hjemmesider” ”Vurdering av hjemmesider” en undersøkende oppgave om førsteklassenes hjemmesider. Av Fouzia, Benedicte og Svein.
FAGTOS (tidligere TOS) – hvor er vi og veien videre?
Innføring i fagdidaktikk – samfunnsfag 1
Veiledning av studenter
Innlegg på arbeids- og temamøte Thon Hotel Oslo Airport ved Anders Tveit Innlegget finnes i sin helhet på:
Utbytte av læringsmål Innlegg på workshop med fagansvarlige basiskurs Handelshøyskolen BI Oslo ved Anders Tveit Innlegget finnes i sin helhet.
Student ved UiAs lærerutdanninger 14. november 2013 Rådgiver Connie Goul.
En helhetlig tilnærming til lærerutdanning
Oversikt over rammeplanene Ulikheter
Experiences with South HSF and Zambia Norsk bistand – skjult eller åpen agenda? Erfaringer med utdanningsbistand i Zambia Ane Bergersen.
Pedagogisk leder Ny stilling under prorektor, enhet for faglig tilsyn og kvalitet
Aktuelle temaer for skolens virksomhet
1 Kan kvalifikasjonsrammeverket bidra til mer/økt/bedre/dypere læring? Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk.
1 Nye læreplaner – Noen utfordringer for lærerne Utdanningsforbundet 3. mai 2005 Stein Dankert Kolstø Institutt for fysikk og teknologi Universitetet i.
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
Omlegging til læringsutbyttebeskrivelser i planverket
Den videre satsingen på vurdering Samling i kvalitetssikringsnettverk - etterutdanning 2009/
1 Erfaringer fra skoleeier (Trondheim kommune) Rapporter fra/samtaler med skoleledere Hva lærerne rapporterer PPU−studentenes FoU-arbeid Vurdering for.
Studieplanarbeid.
Veiledning av studenter og nyutdanna lærere – to sider av samme sak
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Velkommen til Godlia skole Skolestart Skolens visjon: "Et trygt sted å være og et godt sted å lære"
UiT- Norges arktiske universitet:
Nye nasjonale fagspesifikke planer
Rekruttering til lærerutdanningene Akademisk kvalitet Profesjonskvalitet.
Innlegg på Ledermøte forskning og fagresurser Handelshøyskolen BI ved Anders Tveit, Prosjektleder pedagogisk utviklingsprosjekt Innlegget finnes.
Høgskolen i Oslo Integrering av IKT i lærerutdanningen (S1C) 1) Utfordringer og ideer om videreføring og utvikling i arbeidet med ny grunnskolelærerutdanning.
Praksisundervisning i helsefagutdanningene Aktivitetskrav for praksisplasser Utdanningsseminar
Nasjonale utfordringer i lærerutdanningen Per Botolf Maurseth Utdanningsforbundets konferanse om lærerutdanning 29. Januar 2007.
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
MATEMATIKK Åmot ungdomsskole Erfaringer -Vurdering -Karakterer -Ulike mål -Hva kan hjemmet bidra med? -Oppgave fra prøve i matematikk 8. trinn.
Nye studiemodeller på Drift av datasystemer, Informasjonsbehandling og IT-støttet bedriftsutvikling Geir Ove Rosvold Svend Andreas Horgen Greta Hjertø.
Innledning om implementering av nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk ved Høgskolen i Sør-Trøndelag Studiekvalitetsdagen 7. april 2011 Gun Svartaas.
Lærerutdanninger i endring Kristian Andersen, studieleder GLU Ingvild Ruhaven, studieleder 8-13 Rådgiversamling åpen dag, 16. mars 2016.
Basert på Brandsford et. Al   Hva vet vi på grunnlag av nyere forskning samlet sett?  Tre nøkkelaspekter ved læring og undervisning:  Elevsentrering.
Aust-Lofoten videregående skole1 RUNDSKRIV UDIR – Individuell vurdering i grunnskolen og videregående opplæring etter forskrift til opplæringslovens.
Om praksis - praksisplan og vurderingsrapport Samarbeids- og vurderingsmøte TOSBA/TOS Studieleder Vibeke Bjarnø 11. JANUAR 2016.
IMPLEMENTERING AV KVALIFIKASJONSRAMMEVERKET Det nasjonale dekanmøtet i medisin Grand Hotell 7. juni 2011 Arne Skodvin Fagområdet for universitetspedagogikk,
Forelesningsfri undervisning – økt læringsutbytte? Førsteamanuensis Kjersti Mordal Moen Høgskolelektor Vidar Hammer Brattli.
Emnebeskrivelse Matematikk spiller en stor rolle i moderne samfunnsliv. Kunnskaper i matematikk er ofte avgjørende for yrkesvalg og senere karriere.
Utfordringer for ingeniørutdanningene Hallstein Hemmer Kjemi og materialteknikk Avdeling for teknologi.
Mandat og rammeverk for evalueringen
Internasjonalisering
Studieleder Vibeke Bjarnø Fagansvarlig Aina Fossum
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Gjennomføring av tilsynet
Pedagogisk merittering
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Strategisk kart 2018–2021 Bruker Kvalitets-utvikling Kompetanse-
Utdanningskvalitet – Nord universitet
H ”På min skole får jeg tilbakemeldinger som gjør at jeg får lyst til å lære!” Hadde det vel ikke vært kjekt om alle elever på vår skole etter hvert satt.
Krav om sensorveiledninger – bakgrunn og intern oppfølging
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
Sensorveiledninger på MN
Gjeldende regelverk om vurdering
Utskrift av presentasjonen:

Utdanningsleder Svenning Bjørke

• Med utdanning forstår vi virksomheter som har studentenes danning og kvalifisering som sikte. • De nasjonale rammeplanene fastsetter kompetanseområdene for lærerutdanningene og synliggjør dermed samfunnets forventninger til lærere. • Dette nedfelles i studie- og emneplaner gjennom fastsetting av forventet læringsutbytte.

Kompetanseområder • Fag og grunnleggende ferdigheter • Skolen i samfunnet • Etikk • Pedagogikk og fagdidaktikk • Ledelse og læringsprosesser • Samhandling og kommunikasjon • Endring og utvikling Kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

Planer i den nye grunnskolelærerutdanningen Rammeplan i forskrifts form på nasjonalt nivå Retningslinjer for de ulike fag på nasjonalt nivå Programplaner utarbeidet ved den enkelte høyskole/univ. Alle skrives i form av forventet læringsutbygge sortert etter kunnskap, ferdighet og generell kompetanse.

I våre programplaner skal forventet læringsutbytte for et emne fastsettes i noen få punkt som hvert inneholder: • Verb (Beskrive, anvende, analysere, vurdere, osv) • Objekt • Kontekst • Nivå Eksempel: kritisk vurdere og gjennomføre tiltak i forbindelse med ulike former for atferdsproblem som for eksempel mobbing

1.Hvilke forventninger om læringsutbytte vil vi ha til en lærerstudent ved avsluttet studium? 2.Hvilken vurdering er egnet til å avdekke i hvor stor grad den enkelte students læringsutbytte fyller disse forventningene? 3.Hvilket studieopplegg hjelper studenten til å møte disse forventningene om læringsutbytte? Inspirasjon: Constructive alignment in outcomes-based teaching. Biggs, J., Tang, C. (2007). Teaching for Quality Learning at University. London: McGraw-Hill

Danning og kvalifisering Det skal være balanse mellom tre typer vurderingsformer:  Lukket vurdering som har forventing om at studenten viser læringsutbytte på spesifikke områder.  Åpen vurdering som har forventning om at studenten viser læringsutbytte der lærestoffet er fornyet og gjort personlig.  Krav til involvering og samhandling og vurdering av dette.

Bevisst og realistisk prioritering Studenten må få rom for eksemplariske dykk som kan gi forståelse for den kompleksiteten som ligger til grunn for godt faglig arbeid i grunnskolen. Slike dykk bidrar også til forståelse på tvers av fag og mellom fag og praksis. Mange studenter sliter med store mangler i den kunnskapsbasen som i teorien ligger i generell studiekompetanse. Studentene skal underveis i studiet vise et visst nivå av breddekunnskap.

Grunnlag for velg og prioritering Samfunnets krav og forventninger • De syv kompetansemålene • Nasjonal rammeplan for grunnskolelærerutdanning • Nasjonale retningsliner for de ulike emnene i utdanningen Forskning • Forskning innen ulike fagområder med særlig relevans for lærerens arbeid i grunnskolen NLAs verdivalg og profil • Røtter og vinger

Hva er kilden til de forventninger studentene får til eget læringsutbytte? • Skriftlig eller muntlig uformell informasjon fra lærer? • Tidligere eksamensoppgaver? • Studenter på tidligere kull? • Formelle planer? Hvor blir høgskolens forventninger til studentene skapt? • I forberedelse til undervisning? • I arbeid med eksamensoppgaver? • I uformelle samtaler i kollegiet? • I arbeidet med formelle planer?

Vi vil at: • studentene i stor grad skal hente sine forventninger fra planverket og i samtale om dette med personlig veileder. • høyskolen sine forventninger til studenten i stor grad skal skapes i kollegialt arbeid med utvikling av planer.