Vurdering og IKT Egenvurdering i matematikk med

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Elevsamtalen i Færder videregående skole
Advertisements

Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Foreldremøte Vg3 Presentere oss Torsdag
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Abildsø skole - Eksamen 2014.
Skriftlig vurdering på barnetrinnet formål, bakgrunn, historikk
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Vurdering for læring Tema: Nøkkelen til vurdering på Vg2 og Vg3 frisør
Fra Ord til liv November 2009 “Det er lettere for en kamel å gå gjennom et nåløye enn for en rik å komme inn i Guds rike” (Mt 19,24).
Vurdering for læring V/ Trude Slemmen Wille
Vi hører stadig om “reglene" fra kvinnesiden. Her er endelig reglene sett fra mannens ståsted.
Systematisk bruk av klasseregler Introduksjon av klasseregler for å fremme konsentrasjon og god arbeidsinnsats Gunn Kragseth & Henry Liamo. Utadrettet.
Forslag til ny vurderingsforskrift
7. Fysisk arbeidsmiljø Jeg er fornøyd med den ergonomiske utformingen av arbeidsplassen min Jeg er fornøyd med inneklimaet på arbeidsplassen.
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
1 Hvem har plyndret Tanzania for gull, og hvor er det gjemt?
Fylkesmannens roller Sektormyndighet, veileder og pådriver Samordning
Hvorfor øker bruken av spesialundervisning? Driverne bak økningen i bruk av spesialundervisning i grunnskolen.
Evaluering Kurs i utdanningsprogram våren 2013 Karriereenhetene i Oslo 4-5. juni 2013.
FORSKRIFTSENDRING Gjennomgang av sentrale deler av forskriften Konkrete eksempler på vurderingspraksis v/ lærere fra skolen.
Elevvurdering i Kunnskapsløftet
Oslo kommune Utdanningsetaten Hva er en god elev og en god lærer? Presentasjon av miniundersøkelsen på ungdomsskoler og videregående skoler Høsten 2009.
Om vurdering i vg skole ”Opplæringens mål er å ruste barn og unge til å møte livets oppgaver og mestre utfordringer sammen med andre” (Generell læreplan.
VURDERING.
Nasjonal satsing på Vurdering for læring
Velkommen til Fylkesmannens fagsamling 29. og 30. oktober 2013.
Informasjonsmøte for 10. trinn 10. mars 2009 kl:18.30 – 19.30
Analyser en sakprosatekst
Flatåsen skole Foreldremøte 19.september Stryringsdokumenter  Opplæringsloven  Kunnskapsløftet  Virksomhetsplan  Årsplaner  Periodeplaner 
Individuell vurdering
Kapittel 1, oppgave b) å kaste loss å seile uvær (n) kuling (m)
Trinn 3 Bruke vurdering for læring for å fremme elevenes skriveutvikling.
Trinn 3 Bruke vurdering for læring for å fremme elevenes skriveutvikling.
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
1.Blir Gud æret gjennom det? 1Kor 10:31 2.Kommer jeg til å skamme meg over å gjøre dette når Herren kommer tilbake? 1Joh 2:28 3.Er det ”av verden”?Joh.
VIP Introduksjon til nye kontaktlærere. Undersøkelser viser at Unge ønsker mer kunnskap om psykisk helse og at opplæringen skal foregå på skolen. Elever.
Onsdag 13. mars Sam Eyde vgs
Vi hører stadig om “reglene" fra kvinnesiden. Her er endelig reglene sett fra mannens ståsted.
Den videre satsingen på vurdering Samling i kvalitetssikringsnettverk - etterutdanning 2009/
Erfaringer fra HiL ulike samarbeidsprosjekter innen vurdering 3 hovedmodeller Etterutdanning Veiledning av team Undervisningsrekke.
Li skole INFORMASJONSMØTE 10.Trinn VELKOMMEN!
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
Orientering om eksamensperioden, eksamensreglement og klageadgang
Vurdering for læring.
Arbeidsmiljøundersøkelse 2011
Om vurdering og nye eksamensformer. Hvorfor er dette viktig å snakke om? Mange elever ”skjønner alvor” først når de er midt oppe i eksamen. Det kan virke.
Anne Stein Bankgata ungdomsskole Eksempler på vurdering i;
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
TIRSDAG Foreldremøte Vg3. Hva vi ønsker å snakke om 2  Hvordan er det å være 18 år og VG3-elev  Hva kan skole – hjemsamarbeid være når eleven.
TANKENS MAKT DET UMULIGE - MULIG KFL/04
Sett inn preposisjoner eller adverb som passer
ELEVENS RETT TIL ET GODT PSYKOSOSIALT MILJØ OPPLÆRINGSLOVEN §9A.
1 Vurdering som fremmer læring og utvikling Vurderingskonferanse Øystein Sandsdalen.
Motivasjon = Begeistring Tillitsvalgte foreldre er viktige i skolen!
Myra skole – foreldremøter Høsten 2011 Informasjon
Forskrift til oppl. §6 og 6A– (rundskriv) (DLG )
Foreldremøte 10.trinn 4.februar 2015
Samlinger november 2014 Før inntaket 2015/16 Søknadsfrist 1.februar Meldingsskjema 1.mars Spesialundervisning.
Kapittel 1, oppgave i) Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Om vurdering og eksamen Vurdering på ungdomstrinnet Underveisvurdering uten karakter Underveisvurdering med karakter Terminkarakterer, januar og.
Aust-Lofoten videregående skole1 RUNDSKRIV UDIR – Individuell vurdering i grunnskolen og videregående opplæring etter forskrift til opplæringslovens.
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Mappevurdering Mappe innebærer at elevene tar vare på ulike former for arbeid, slik at de kan dokumentere både den kompetansen de Definisjon Mappevurdering.
Sagt om utdanning….
Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Fellesmøte Fellesmøte.
Vurdering og klage på standpunkt
Velkommen til foreldremøte 10. trinn
Gjeldende regelverk om vurdering
Utskrift av presentasjonen:

Vurdering og IKT Egenvurdering i matematikk med Dei gode døma 24. 03. 2011 Anne Bjørnestad, Tanks vgs

Hvorfor vurdering ? Dei gode døma, 24.mars 2011

Egenvurdering i matematikk Lærerens utfordring? Å la elevene rette prøvene sine er noe jeg har arbeidet systematisk med i snart 2 år. Det er ikke forankret i teori, men et resultat av et samarbeid med en kollega som heter Erik Holst, har gjort dette i lang tid. Jeg synes ideen var god, og begynte med dette i daværende R1 gruppe. Jeg har så gjort en del erfaringer og tilpasset metoden i løpet av disse to årene. Nå bruker jeg dette i alle tre matematikkgruppene mine, en 1T gruppe på vg1, en S1 gruppe på vg2 og en R2 gruppe på vg3. Shirin og Kamilla er begge elever i R2 gruppen min.

Hvorfor egenvurdering? Vurderingsforskrift 2010: Det er nytt at elevene har rett til å få delta i vurderinger som gjøres med karakter…. Det betyr at de skal trenes i å forstå hva som forventes av dem for å få de ulike karakterene(Vurdering i ungdomskolen og videregående opplæring , s 7) Alle elever helt fra 1. trinn har rett til: Å vurdere egen kompetanse, eget arbeid og egen faglig utvikling (Vurdering i ungdomskolen og videregående opplæring , s 3) Vurderingsforskrift § 3-12: Eleven …skal delta aktivt i vurderinga av eige arbeid, eigen kompetanse og eiga fagleg utvikling Dei gode døma, 24.mars 2011

Hvorfor egenvurdering? Elevene arbeider med prøvene sine også etter prøven Elevene lærer å vurdere egne prestasjoner Jeg har prøvd mange forskjellige måter å få elevene til å arbeide med prøvene sine i etterkant. Gjennomgå prøvene, elevene retter prøvene og leverer inn Gjennomgå prøvene Lage løsningsforslag egenvurdering Ved å la elevene rette prøvene sine selv, og dermed arbeide med prøven i etterkant, og ha en viss innvirkning på at resultatet blir riktig, opplever jeg at elevene faktisk arbeider med stoffet, og reflekterer over feilene sine. Dei gode døma, 24.mars 2011

Hvordan gjennomføre egenvurdering i matematikk? Retter prøvene Oppretter en mappe på ItsL, Her legger jeg ut: løsningsforslag egenvurderingskjema oppgave ”levere egenvurderingskjema” Elevene fyller ut skjema og leverer på ItsL Jeg gjør følgende: 1. Retter prøvene, i iT- og S1 gruppene retter jeg og skriver kommentarer, i R2 gruppen retter jeg nå uten kommentarer., oppretter en egen mappe for den aktuelle prøven på itsL og legger ut løsningsforslag, egenvurderingskjema og en oppgave hvor elevene skal levere inn egenvurderingskjemaet. Dei gode døma, 24.mars 2011

hvordan gjennomføre…(forts) Leser gjennom skjemaene, og setter endelig karakter, basert på egen vurdering og elevens vurdering. Karakterene og kommentarer føres kun i SkoleArena, og prøvene deles ut i neste matematikktime Dette bruker vi inntil 1 skoletime på på 2 timers prøver, og inntil 2 skoletimer på på heldagsprøver. Jeg går gjennom skjemaene, noterer elevens poengsum på mitt eget retteskjema, og setter karakteren både utfra min vurdering og elevens. Karakterene føres kun i Skolearena (vår digitale karakterprotokoll), ikke på prøvene, slik at elevene kan sjekke karakteren sin når de selv ønsker. Prøvene deles ut i den påfølgende matematikktime Dei gode døma, 24.mars 2011

Her er et eksempel på hvordan faget er bygget opp Dei gode døma, 24.mars 2011

Eksempel på egenvurderingsskjema Slik ser egenvurderingsskjemaet ut, og elevene kan også skrive en sluttkommentar. Elevene skriver lite kommentarer til å begynne med, men de skriver med etter hvert som de blir vant til dette Dei gode døma, 24.mars 2011

Eksempel på retteskjema Slik ser et utsnitt av mitt retteskjema ut, og kommentarene skriver jeg også i Skolearena Viser så eksempler fra mappen Innlevering_egenvurdering Dei gode døma, 24.mars 2011

Eksempler på elevkommentarer ” Dette var en svak prøve levert av meg! Det var mange slurvefeil som gjorde slik at jeg endte opp med mange feil. Jeg har nødt til å jobbe jevnt med det vi har hatt om tidligere til neste heldagsprøve for å få en sjangs til å forbedre denne svake karakteren. Jeg forberedte meg helt feil og på feile ting, så det var ganske dumt. Jeg gir meg selv en 2-2+. Jeg har mange slurvefeil og jeg er meget skuffet over meg selv (vet ikke om jeg skal gi poeng på dem: har ikke gjort det). Dette må forbedres!!!! ” Gutt, Vg2 Jeg har plukket ut noen av elevkommentarene. Elevene blir flinke til å reflektere over egen innsats, og kommer med gode kommentarer til prøven Dei gode døma, 24.mars 2011

Elevkommentar: Jente Vg1 Dei gode døma, 24.mars 2011

elevkommentar Gutt,Vg1 Rankas innlevering Dei gode døma, 24.mars 2011

elevkommentar Jente, Vg3 Dei gode døma, 24.mars 2011

elevkommentar Gutt, Vg3 Dei gode døma, 24.mars 2011

elevkommentar Vet ikke helt om jeg har gjort det riktig, men her er ihvertfall egenvurderingsskjemaet mitt Gutt, Vg1 Jeg ser at jeg må bli flinkere til å vise hva jeg gjør. Jente, Vg1 Dei gode døma, 24.mars 2011

En kommentar når elevene skal rette prøven sin: ”Hvis jeg bare får prøven tilbake, ser jeg på karakteren og legger den bort. Det er positivt å gå gjennom prøven, og det må vi når vi retter prøven selv. Da ser jeg hva jeg har gjort feil. ” Jente Vg3 Dei gode døma, 24.mars 2011

Ved klage på standpunktkarakterer Uttale frå faglærar skal innehalde: 1.  Korleis/ når eleven / føresette har fått informasjon om kompetansemåla i faget 2.   Korleis/ når eleven / føresette har fått informasjon om kjennteikn på måloppnåing i faget 3.   Korleis/ når eleven / føresette er blitt gjort kjent med kva som blir vektlagt ved fastsetjinga av standpunktkarakteren i faget, jf. §3-18 4.    Korleis/ når eleven er vurdert i høve til kompetansemåla for faget, jf §3-3 og §3-1 5.    Korleis/ når eleven / føresette er blitt gjort kjent med kva som blir vektlagd ved fastsetjinga i orden / åtferd. Jf §3-5, §3-19, §3-1 og §3-2 Dei gode døma, 24.mars 2011

Ved klage på standpunktkarakterer, forts 6.    Korleis undervegsvurdering, halvårsvurdering, tilbakemelding og rettleiing er ivareteke for fag/orden/åtferd, jf §3-11,§3-13, §3-15, og §3-16 7.   Korleis er det lagt til rette for eleven si eigeneigenvurdering i faget. Jf §3-12 8.    Svar på det som eleven/føresette peikar på i klagen 9.    Kva som er gjort for at eleven skal få vise sin kompetanse i faget etter at varsel er gitt 10.  Kopi av evt varsel om fare for IV i fag eller nedsett karakter i orden/ åtferd   Henta frå skriv frå HFK Dei gode døma, 24.mars 2011

Mine erfaringer med egenvurdering Elevene arbeider videre med prøven sin når de får den tilbake. De må finne ut hva de eventuelt har gjort feil, og vurdere selv hvor alvorlig feilen er. De vurderer sin egen prestasjon. Jeg får mulighet til å kommentere elevenes besvarelse mens de arbeider med den. Elevene er flinke til å vurdere egen besvarelse. Dei gode døma, 24.mars 2011

mine erfaringer med egenvurdering, forts Elevene klager ikke på karakteren på prøvene God dokumentasjon ved eventuelle klager på standpunktkarakter Dei gode døma, 24.mars 2011

Hva sier elevene selv om egenvurdering, spm 1: Føler du at du forstår mer av vurdering når du må jobbe med egenvurdering? (n=43) Ja Til en viss grad Nei 44,2% 11,6% Dei gode døma, 24.mars 2011

Hva sier elevene selv om egenvurdering, spm 2: ”ja og nei. Det kan være litt forvirrende av og til. Man vet liksom ikke helt hva man skal gi seg selv. Men det er lærerikt” ”nei egentlig ikke. Men jeg gjennomgår prøven orgentlig og ser hva jeg har feil. Men jeg synes det blir mye tull og tar lang tid med tilbakemelding” ”Ja, det gjør jeg! Da ser man sine egne feil og må vurdere dem utifra hva man selv mener. Det kan av og til være litt vanskelig, men det er lærerikt.” ”Jeg føler at jeg ikke lærer mer når jeg må vurdere prøven min selv.” ” Ja, hvis ikke hadde jeg ikke sett gjennom prøven i det hele tatt.” Lærer du mer når du må gå gjennom prøven din i forbindelse med egenvurdering? Dei gode døma, 24.mars 2011

Hva sier elevene selv om egenvurdering, spm 3: Kan du forklare eller gi eksempler på hvordan egenvurdering hjelper deg å forstå vurderingen og å lære mer? ”Det gjør at jeg lettere kan gå igjenom prøven min, uten at den bare blir sett på en gang og så kastet. Så det har sine posetive sider.” ”Man blir mer bevisst på hvilke feil en får.” ”Egenvurdering gir deg sjansen til å påvirke karakteren samt å se hvilke feil man har gjort. Når man bare får ut en prøve med karakter på er det veldig lett og se på karakteren og så går prøven ned i sekken og det var det. Under en egenvurdering må man se hvilke feil og i hvilke grad feilen er for å kunne gi en poengscore.” ”Ved egenvurdering ser jeg på egne feil og lærer av det.” Dei gode døma, 24.mars 2011

Takk for oppmerksomheten! Dei gode døma, 24.mars 2011

Referanser Dysthe, O. (2008) Klasseromsvurdering og læring, Bedre Skole, nr. 4 Slemmen, T (2009), Vurdering for læring i klasserommet, Oslo: Gyldendal Utdanningsdirektoratet (2010): “Vurdering på ungdomstrinnet og i videregående opplæring” http://www.utdanningsdirektoratet.no/upload/ Brosjyrer/Ny_vurderingsforskrift_8-10_nett.pdf Utdanningsdirektoratet (2009) ”Underveisvurdering i fag” http://www.udir.no/upload/Brosjyrer/Underveisvurdering_i_fag_bm.pdf Dei gode døma, 24.mars 2011