Barneperspektivsamtalen Mestringsgruppe – Barn - Ungdom

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Å kunne kommunisere om seksualitet
Advertisements

Kari Pape Den gode assistenten
Behandlingsansvarlig i spesialisthelsetjenesten
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
ROLLEN SOM BARNEANSVARLIG
Barnefokusert arbeid med foreldre i konflikt
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Bestemmelser om barneidrett og Idrettens barnerettigheter
Hønefoss politistasjon
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Om barn og unges mulighet for medvirkning
FAMILIENS HUS Hvor: Hoff Terrasse 20 (Senter for familiebarnehager)
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
Mobbing i barnehagen?.
Pasientens bekymringer og hvordan hjelpe?
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
Mette Grytten, prosjektleder for BIRUS 2009 – 2012
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Veiledning av studenter
”Jeg har ikke gjort leksene mine-min mor fikk kreft i går” Hvem ser og hvem tar ansvar når barn blir pårørende? Randi Værholm, spesialrådgiver i Kreftforeningen.
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
NKIs erfaring med Læringspartnere
Barn som pårørende.
PÅRØRENDE EN RESSURS Hvordan kan vi hjelpe tjenesteapparatet ? AKB-Pårørende en ressurs.
SMIL – styrket mestring i livet Oslo,
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
Informasjon om Skoleprogrammet VIP Denne presentasjon kan vises på:  Foreldremøter  Skolens hjemmeside  Epost til foreldre  På ”classfronter” eller.
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
Barn som pårørende –lovendring
Oslo Universitetssykehus HF Nærmere barn og unge i Norge har foreldre som sliter med psykisk sykdom eller rusproblemer. Mange av disse barna får.
Barn som pårørende – satsning og lovendring Bergen 3.desember Siri Gjesdahl.
Barn som pårørende.
Hverdagsrehabilitering Del 1 Hverdagsrehabilitering – hva er det?
-ikke bare for zippylæreren…
ZIPPYS VENNER Du står fritt til å gjøre denne presentasjonen mest mulig til din egen. Legg gjerne til konkrete bilder og tekst du ønsker å ha med, og du.
HelART i Ulåsen barnehage
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Hvilke familietilbud trenger de yngste
Barne-og familietjenesten Levanger kommune, Barne- og familietjenesten 2008.
HOLDNINGER OG HANDLINGER
Velkommen til et nytt skoleår!
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
Fagdag psykisk helsetjeneste, 12.mai 2009 Tina Skarheim, Velkommen Bakgrunn Litt om KS Dagen i dag.
Kognitivt perspektiv Kirsti Lauvås
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
Bakgrunn RISKBA prosjektet i Bydel Ullern
Arbeidsplan for 7. Trinn Hva vi ønsker å gjøre for elevene:
KLASSELEDELSE.
Barne- og familiesamtaler i psykisk helsevern for voksne Erfaringer fra Tiller DPS Intro Barne- og familiesamtaler i psykisk helsevern. Erfaringer fra.
SMIL – styrket mestring i livet
Styrking av foreldrekompetanse hos psykisk syke foreldre – hjelper det? Charlotte Reedtz. RKBU Nord ”Te ka slags nøtte” 2011.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Regional barnevernkonferanse juni Bodø. Tiltaksutvikling i bv.tj- Fauske Tiden før og etter Bufetats effektivisering/ nedskjæring Bv.tj har tidligere.
Barnog ungdom som pårørende, 2009 Barn som pårørende Spesialrådgiver/ spesialsykepleier Randi Værholm Kreftforeningen Barnog ungdom som pårørende, 2009.
Kunsten å omgås andre Få venner Holde på venner Ha tro på seg selv Ta hensyn og vise omtanke Kunne samarbeide og løse konflikter Kunne kommunisere verbalt.
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Verktøy for å kartlegge holdninger
Helsesøsterkongressen 2017
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Hvordan støtte barn og unge når ALS rammer familien
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Barneperspektivsamtalen Mestringsgruppe – Barn - Ungdom To tiltak for Barn av Foreldre med psykiskeproblem og rusproblem Jan Steneby, Voksne for Barn Tormod Rimehaug, RBUP Nord / Midt

Premisser Lovendringen: Barn rettigheter som pårørende Barn/familiefokus i voksentjenester Personell-plikt OG System-krav Annet/bredere fokus enn BV meldeplikt Familiene: Fra optimal omsorg til omsorgsvikt De fleste: Styrke mestring, bekyttelsen og livskvaliteten Redusere risiko/forebygge også UTEN tegn hos barnet Fange opp behov også for omsorgstiltak og behandling

Hoved-Utfordringer Nye prosedyrer: Nye tiltak: Oppfanging av ”familier-behov” Bevisstgjøre og motivere foreldre Formidle til tiltak Nye tiltak: Helsefremming og forebygging Effekt og brukerkvalitet

Fire Målskiver NETTVERK OMGIVELSER Samspill Kommunikasjon Barns mestring Forståelse Foreldrefungering Forståelse

Ulike system-behov Forpliktelse ? Ambisjoner ? 1.linje – 2.linje – ulike roller / krav Voksentjenester <–> barn/familie-tjenester Hva vil den lokale terskelen være? Prosedyrer ? Tiltak ? Kompetanse ? Roller og arbeidsmåter ?

Kompetanse / Praksis Organisasjonskultur Individuell erfaring Nøkkelspørsmål: Snakke med barn Snakke med mer enn EN person i rommet Tenke familie / nettverk

NYE tiltak/prosedyrer Mål: Permanent kvalitets-heving Prosjekter har begrenset verdi NY PRAKSIS Krever mer systematikk Konkret innøving av / støtte til praksis Krever vedlikehold-strategier Lovendringen KREVER annerledes praksis

Laveste nivå – Mål/ambisjon Foreldre: Bevisstgjøre barneperspektiv og foreldrefunksjon Motivasjon og mandat til fokus på barna Barn: Informasjon om problem/tilstand OG tiltak Vurdering av behov OG kanalisering til tiltak Innenfor rammen av samtykke

Barneperspektiv-samtalen Systematisering av laveste mål/ambisjon Beskrivelse av en konkretisering Støtte i praksis-utførelse Beskriver minimumskrav til praksis

Barneperspektivsamtalen

Barneperspektiv Kartlegge barnas perspektiv sammen med foreldrene Hjelpe foreldrene til å ta barnas perspektiv Hva kan være konsekvenser av barnas perspektiv Hjelpe foreldrene til å støtte barna Redusere barnas byrder Forklare hverdagshendelser

Barneperspektivsamtale Tre samtaler Første samtalen: forelderen/foreldrene alene. en innledende samtale. Varighet: Maksimum 1 time Andre samtale: Tilpasset ønskene og behovene med et barn alene, med søsken sammen barn og foreldre sammen Varighet: Fra 15 minutter til 30 minutter Tredje samtale: En tilbakemelding til forelderen. Varighet: Fra 30 minutter til 45 minutter

Hovedmålsetningene er Å styrke barnas evne til å mestre gi informasjon om problemene til forelderen gi emosjonell og sosial støtte. Å styrke foreldrenes kompetanse Bevissthet Kommunikasjons-praksis Å gi råd om ytterligere hjelp og støtte. Barnegrupper / Ungdomsgrupper FFI Å henvise videre ved bekymring

Samtale 1 med forelderen/foreldrene - A-D A. Forklare hva samtalene går ut på B. Samtale om konsekvensene av sykdommen / rusproblemet hvilken innvirkning det kan ha hatt på familielivet og på barna.

C. Muligheter for beskyttelse og styrking for barna evt. med utgangspunkt i folderen ” La oss snakke med barna”

D. Sammen med foreldrene: Hva man kan forvente av samtalen med barna. Vil foreldre snakke med barna selv eller felles? Vil de overlater samtale-ledelsen til deg? Vil de selv forklare eller belyse noe for barna? Har de bestemte bekymringer?

Samtale 2 med barn (og foreldre) – A-D A. Å få en oversikt over barnas perspektiver og hvordan de opplever situasjonen Skolen, venner, familien utenfor hjemmet B.Lytte til barnets/barnas historie (inklusive følelser, usikkerhet, tvil) og la dem gi uttrykk for sine følelser og stille spørsmål. Foreldrene dine syns at vi skulle snakke om,…de mener at…..”.

C. Sørge for informasjon til barna I familien, sammen med foreldrene eller i forståelse med foreldrene 1. Informasjon om sykdommen til forelderen (som eksempel kan LOSMB brukes); 2. Informasjon om eventuell innlegging; om besøksmulighetene og hva barna kan forvente 3. Informasjon om behandlingsmåte; samtale, medisinering, terapi - om de omsorgsarbeiderne som er trukket inn.

D. Forberedelse av tilbakemeldingen til forelderen/foreldrene avhengig av barnets/barnas alder. hva er viktig å melde tilbake til foreldrene, hvordan vil du gjøre dette og evt. hvorfor

Samtale 3 med foreldrene (og barna) Tilbakemelding til foreldrene Muligheter til å stille spørsmål. Drøfte hva som skal / kan skje videre,

Nytt Overblikk

Forebyggende/Helsefremmende tiltak for pårørende-barn - eksempler Bygge på Introduksjons-samtale (BPS) Familiesamtaler/Familieintervensjon Gruppe-tiltak – barn – ungdom – unge voksne – foreldre Mor-barn – intervensjon – samspill Nettverks/nærmiljø - intervensjoner

Oppfanging av familier - motivere Motivasjon og medvirkning avgjørende – utsette? Barn belastes hvis tiltak mangler foreldremandat Holdning: Anerkjenne og støtte Bygge samarbeidsrelasjon til foreldrene Problem-erkjennelse forutsetning Stimulere åpenhet/kommunikasjon i familien

MESTRINGSGRUPPER - VfB Nederlandsk gruppeprogram KOPP - Trimbos Oversatt BUP Levanger Bred erfaring i Midt-Norge 90% av Nord-Trøndelag – BAPP-nettverket Barn 8-12år, Ungdom 13-16år Skriftlig manual / dreiebok Spill, Videoer, matriell Programeier Norge ”Voksne for Barn”.

Gruppeprogrammets struktur 2 foreldresamlinger, 8+1 barnesamlinger 1,5 time. 4-6 (8) barn – lukket gruppe Foreldre ansvar for transport Uformelle foreldre-samlinger? Alle samlingene starter med uken som har vært, Tema 1 Lek og måltid inngår alltid Tema 2 Oppgave til neste gang

GRUPPENS EGENART Strukturerte samlinger Læringsmål, oppgaver, rollespill, samtaler og lek Bygge på barnas egne erfaringer og spørsmål Gruppeleder modell - egne følelser og væremåte Rolleforming i veiledning – aktiv, ekspressiv Mestring, åpenhet, støtte og kunnskap er fokus NB! ikke en terapigruppe – bekrefte og gå videre arbeidsmappe og hjemmeoppgaver til barnet Involvere foreldre lokalisert i barnets nærmiljø-helsestasjon, ungdomsklubb, etc.

Målsetninger Økt kunnskap og forståelse Felleskapsopplevelse + redusert skam Øke praktisk / tankemessig mestring Ferdighetstrening sosialt lek, rollespill, modell-læring Økt nettverksbevissthet Dele erfaringer

INNHOLDSFORTEGNELSE FORELDRE-Samling A. Barnas perspektiv Innhold i barnegruppene Hvem er syk hos oss Samling 1. Å bli kjent med hverandre -leker, lager regler,intervjuer hverandre Samling 2. Gjenkjennelse av følelser lek – video - spill, INNHOLDSFORTEGNELSE Samling 3. Å vise følelser- dramatiserer følelser Samling 4. Å bli bevisst av følgene-besøk av lege.barna lager egne spørsmål som de lurer på. Samling 5. Sosialt nettverk- tegner eget nettverkskart. Hvem kan jeg snakke med? Sosiale ferdigheter 6. Trening av sosial kompetanse, tørre å si ifra , be om hjelp og lignede. Samling 7. Øve videre på sosiale ferdigheter (f.eks. mobbing) Samling 8.- Vi tar avskjed (lager videofilm). Lukker gruppen FORELDRE-samling B Video barneintervju Foreldre evaluering Gjensyn-samling Ca 6uker etter - Barnegruppen

Praksis i Midt-Norge Kommunalt helseforebyggende tiltak Bydel - kommune - interkomunalt Tverretatlig samarbeid – personell / rekruttering Veiledning + nettverk med 2.linje Regional ressurs-enhet

STRATEGIER - Kvalitetsikring - Vedlikehold Praktisering underopplæring + veiledning Organisering av forpliktende Nettverk Kommuner – 2.linje – RBUP – VfB - Europa Manual og materiell

RBUP (NTNU) Trimbos Institute NL ”Voksne for Barn” Nordisk nettverk . Orkdal BUP Sykehuset Namsos BAPP Sykehuset Levanger Molde Sykehus Midtre Namdal Inderøy Kommune Verdal Steinkjer Levanger Rauma Nesset Hitra/Frøya Ålesund? Ålesund Snåsa Stjørdal Meråker Frosta MNK/BUP Sula Leksvik Mosvik Indre Ytre ”Voksne for Barn” Trimbos Institute NL RBUP (NTNU) Nordisk nettverk Molde Vestnes Orkdal

Voksne for Barn Spredning-strategi Nasjonalt Aktivt i noen helseforetak Helse Fonna Helse Sør/Øst – Oslo / VestAgder /Østfold / Buskerud Modellkommunene – BUFetat Åpen rekruttering av tjenesteytere Opplæring: Introduksjon + veiledet praksis Assistere lokal organisering av veiledning Assistere lokal organisering av nettverk