4. Klasse Kurs - Oktober 2003 BeSLIktBeSLIkt I 4. klasse skal elevene:  få hjelp til å utvikle gode lesemåter og dermed få bedre innholdsforståelse.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor står vi Hva gjør vi Hvor går vi
Advertisements

Kristiansand folkebibliotek mars 2012 Hanne Dahll-Larssøn
4. Klasse Kurs - Oktober 2003 BeSLIktBeSLIkt I 4. klasse skal elevene:  få hjelp til å utvikle gode lesemåter og dermed få bedre innholdsforståelse.
BeSLIkt 2. klasse Kjølberg, juni 2004.
Kartleggingsmateriell: Språkkompetanse i grunnleggende norsk
Begynnende Skrive og Leseopplæring med bruk av Ikt
VG3 – norsk: Pensum og lærebok
Kurs i Hurtiglesing – Superlesing – Fotolesing
Odd Haugstad ABC-en Pedagogisk Forlag 2002
Kva konsekvensar har Kunnskapsløftet for norskfaget i lærarutdanninga ved HSF? Utgangspunkt i nye emne i Kunnskapsløftet.
Vurdering av nettstedet ”Paper online” Et midt på treet greit nettsted om resirkulering av papir!
Applikasjon Metoder Prosessen underveis Undervisningsopplegg Målsetting Egenevaluering.
B IBLIOTEKSKURS 2 INFORMASJONSSØK KILDEKRITIKK. ATEKST Du finner ATEKST i Fronter eller på bibliotekets forside. Kun datamaskiner på skolen har tilgang.
Denne presentasjonen er en del av Foreldrepulsen ® - Kan kun benyttes av infoREGI kunder Spørmål rettes til Foreldrepulsen ®
Samarbeid folke- og skolebibliotek v/ biblioteksjef Guri Sivertsen Haugan, Levanger bibliotek Skal si litt om hva vi har gjort i Levanger, og hva vi.
Skal du ha tak i en spesiell bok, trenger du bare å skrive inn etternavnet til forfatteren og ett av ordene i tittelen. Avslutt gjerne med * etter stammen.
Gruppearbeid, Leseopplæring 25. og 26. oktober 5. – 10
Regler for å ta ett år i utlandet som utvekslingselev
Gøy med grammatikk Kurs på Elvebakken vgs 12. 2
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
STASJONSUNDERVISNING
Vurdering for læring på Linderud skole
”Å skrive seg til lesing”
IT-seksjonen, avdeling for lærerutdanning
Søking og referansehåndtering Rurik Greenall universitetsbibliotekar Universitetsbiblioteket i Trondheim.
Anette Kure Bibliotekar  Det dere gjør her ved Høgskolen er en forberedelse til og en øvelse i forskningsarbeid.  All forskning og alt akademisk.
Skriving som kommunikasjon
Velkommen til klasse- foreldrene
Erfaringer med leseopplæring for voksne
Hvordan kan vi bruke det?
Kunnskapsløftet Den digitale dimensjonen i læreplanen for norskfaget.
Oversikt over rammeplanene Ulikheter
FANFICTION – KREATIV FRISKRIVING
Velkommen til Medisinsk bibliotek
Trinn 6 Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving.
Spørsmål 5: Hvilke fag som inneholder miljøelement (i undervisningen) underviser du i? (Spørsmålet er kun stilt til faglærere)
Trageton: ”Å skrive seg til lesing”
HVA ER DET? Grethe Haldorsen
REFERANSETEKNIKK Forelesning for: Spesialpedagogikk tirsdag tirsdag Anette Kure.
Tankekart og læringstrategi
Mål 1. trinn Skriftlige tekster:
Foreldremøte 2. klasse Velkommen.
LESEARBEID Elevene kan bruke disse kortene i selvstendig lesearbeid på skolen. Kortene er delt opp i før, under og etterarbeid. Lærer kan også bruke kortene.
Skriving i begynneropplæringa
Digital mappevurdering - eller? IKT og MAPPEVURDERING Anne Anne Fængsrud
LESEOPPLÆRINGEN Hva er lesing?  Å lese innebærer at eleven må kunne:  avkode tekst  forstå teksten.
Uke 4 25.jan.- 29.jan. Uke 4 25.jan.- 29.jan. Verdiord: Sannhet.
Systematisk Observasjon av Lesing.  Et satsingsområde for Rauma kommune og Åndalsnes barneskole fra og med høste  Vi skal skoleres og lære oss.
Foreldremøte 2. trinn Velkommen. Agenda  Presentasjon  Praktisk informasjon  Fagene: norsk – matematikk - engelsk  Trafikk  Samling klassevis.
Mappevurdering Mappe innebærer at elevene tar vare på ulike former for arbeid, slik at de kan dokumentere både den kompetansen de Definisjon Mappevurdering.
23. September  Jobbevenner og stasjonsgrupper  Samtaler om sosiale mål  Klasseregler som elevene har laget selv. Elevrådet lager konsekvenser.
Velkommen til møte for foresatte på 1.trinn våren 2016 Agenda: Opplæringsloven v./rektor Sosial kompetanse Matematikk Norsk Erfaringsutveksling Lekser.
Lær lettere Studieteknikk for meir effektiv læring.
Lær lettare Studieteknikk for meir effektiv læring.
Elektroniske mapper som arbeids- og evalueringsform Anders Tveit, Institutt for samfunnsøkonomi, Handelshøyskolen BI
Kilde-/litteraturliste
Leseprosjekt VG1.
* 07/16/96 Personalopplæring Skriv inn emnet her. *
Digital startpakke kurs 3
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
Velkommen Foreldremøte 4. klasse.
Systematisk Observasjon av Lesing.
Kap 9 Fordjupingsoppgåva
Studieteknikk for meir effektiv læring
Kilder og kildebruk.
Fordypningsemnet i norsk, vg3 2017
Å lese for å lære Den 2. leseopplæringen.
Gøy med grammatikk Kurs på Elvebakken vgs 12. 2
Lesskriv 4.
Hør hva jeg kan! 2-årig FoU-prosjekt støttet av Fremmedspråksenteret
Utskrift av presentasjonen:

4. Klasse Kurs - Oktober 2003 BeSLIktBeSLIkt

I 4. klasse skal elevene:  få hjelp til å utvikle gode lesemåter og dermed få bedre innholdsforståelse og lesefart  lese mye litteratur (T.Jansson; R.Dahl)  møte tekster av forfattere (td. H. W, B.B)  Bruke bibliotek for å få en viss oversikt over bøker av forfattere de kjenner. 4. klasse Kilde: ”L-97”

AVIS i 4. klasse  Lage elektroniske aviser  Kan skjerpe kravene ytterligere Kilde: ”Arne Trageton, 2003

Engelskundervisning  Lekfull innlæring  PC som skrivemaskin L97: Samtale om hva de skal gjøre for å lære seg engelsk, øve seg i å bruke hjelpemiddel for eksempel tekniske hjelpemiddel og bildeordbok, og lage en egen ordsamling. Kilde: ”Arne Trageton, 2003

Tegneserier L97: Arbeide med tegneserier og samtale om språket i dem.  Sammenligne/vurdere  Lett å få maskinskrevet tekst i snakkeboblene.  Ikke bruk ferdige tegneserieprogrammer….. Kilde: ”Arne Trageton, 2003

Bokproduksjon  Større sjangervariasjon  Lengre tekster  Lager bokserier der hovedpersonen går igjen. 2. klasse: 120 bøker på 5-20 sider 4. klasse: grøsserbøker på sider Kilde: ”Arne Trageton, 2003

Bokanmeldelse Kilde: ”Arne Trageton, 2003  Fast skjema fra lærer  Flere utkast Skriftlig respons  Krav til sjangerbevissthet  Skriftlig respons

Internett  Mulig med læreravgrensa søk i 4. klasse.  Kildevurdering.  Finnes mange nettsteder tilpasset barn.