VLE USE IN MODERN EDUCATION OR THE MAKING OF MODERN GOLEMS

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Aud Berggraf Sæbø, foredrag HiO
Advertisements

Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
Lilandspeiderne Informasjon.
Utviklingsprosjekt Region nord Mål for dette året • Finne et interesseområde/tema ( 3-4 samarbeider) • Planlegge undervisningen med grunnlag.
Foredrag på konferansen Blå bevegelser, Oslo 2004 Kulturell basiskompetanse - - og utdanningen Førsteamanuensis Aud Berggraf Sæbø.
Na 105 Naturfagdidaktikk Gerd Johansen,
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Partnerskap i praksis Samarbeide om praksisopplæringa i lærerutdanninga – en utviklingsmulighet for høgskole og praksisskole Høgskolen i Volda Roy-Asle.
Norsk Ledelsesbarometer 2013 Presentasjon Ledernekonferansen Lederne Stein Stugu 14/
Gunn Engelsrud-NOKUT-konferansen 21 april 2010 Dokumentasjon av utviklingsarbeid og erfaringskunnskap - ”vi lærer alltid med kroppen selv om.
NORDPLUS BARNS KULTUR OG BARNEKULTURELLE UTTRYKK I NORDEN.
Kompetente barn og unge
Kompetente barn og unge
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Undervisning om Joyce Travelbee
Lise Fogstad Fysioterapeututdanningen Høgskolen i Oslo
”Rike bilder” En metode for bevisstgjøring og ansvarliggjøring av aktører i handlingsfellesskap Presentasjon NOKOBIT 2006 Molde, 21. november 2006 Jon.
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
En første innføring i læringsteorier med utgangspunkt i Imsen, 2006.
Læreryrket – en viktig og krevende profesjon
Veiledning av studenter
”Med hodet over vannet…”
”Den viktigste av alle pedagogiske oppgaver er å formidle til barn og unge at de stadig er i utvikling, slik at de får tillit til egne evner.” Kilde:
Ra i første rekke ? læring med IKT Presentasjon ved Berit Bratholm , Høgskolen i Vestfold.
Høgskolen i Oslo Litt om vurdering. Vurdering l Vurdering for utvelgelse og eventuell sertifisering, enten i videre utdanning eller for å søke jobb. Dette.
F Skolebasert kompetanseutvikling i ungdomsskolen Forskning på piloteringen.
Avdeling for sosionomutdanning
Prosjektsamling 4. mars 2013.
Tro & Tilhøre Gode vaner for å pleie forholdet til Jesus.
1 Nye læreplaner – Noen utfordringer for lærerne Utdanningsforbundet 3. mai 2005 Stein Dankert Kolstø Institutt for fysikk og teknologi Universitetet i.
Unge & Rus eies og driftes av: KoRus-Nord Kompetansesenter rus, Nord-Norge Unge & Rus er utviklet i et samarbeid mellom KoRus-Nord Høgskolen i Bergen.
Vi besøkte Tjøme ungdomsskole i vår praksisperiode.
Nettbasert læringssystem Evaluering av LUVIT i bruk ved HiO
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye allmenn- og førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning.
Masterstudium IKT og læring Leikny Øgrim og Monica Johannesen Avd. for lærerutdanning Høgskolen i Oslo.
HVA ER DET? Grethe Haldorsen
EiT-modul 15. november 2006 Bruk av mappeinnleveringer som underlag for prosessrapport Lene Rønningen og Hanne Charlotte Helgesen.
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
Grunner for å innføre skjønnlitteraturen i undervisningsprosessen.
Oxlo konferanse, Litteraturhuset Dr. art. Lars Gule Høgskolen i Oslo.
Etikk i pedagogisk arbeid
Er jeg min kropp. Er jeg mine tanker. Er jeg mine følelser
Høgskolen i Oslo Bruk av blogg og wiki i arbeid med bokbaser – et komparativt studium Vibeke Bjarnø (IKT) og Eva Michaelsen (norsk) Avdeling for lærerutdanning.
Åpne læringsmiljøer- kunnskapskonstruksjon mellom verktøy, elever og lærere. Resultater fra LAVA Læring Ingvill Rasmussen, InterMedia, UiO.
Forum for studentaktive læringsformer
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye allmennlærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning 2004/2005 Vibeke.
Nasjonale utfordringer i lærerutdanningen Per Botolf Maurseth Utdanningsforbundets konferanse om lærerutdanning 29. Januar 2007.
Prosjekt - studenttett post av Kirsten Halse. Hensikten med presentasjonen... å informere om hvordan prosjektet er utviklet og spesielt å gi en forståelse.
”The Innovation Process” by Keith Pavitt -Innovasjon i store moderne bedrifter.
Relasjonsbasert klasseledelse Haugalandet
Studiesamling 18. januar 2007 for Førskolelærere i INNERTIEREN
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
Prosessorientert skrivepedagogikk Astrid Granly
Mappemetodikk Rakel K. Rohde Næss.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Ute hele dagen 3. mars 2016 Lek, trivsel og fellesskap i uterommet, muligheter og utfordringer Kathrine Bjørgen, høgskolelektor/stipendiat ved DMMH og.
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Forebyggende arbeid En community-psykologisk studie av endringer etter forebyggende intervensjon Camilla Blestad og Tuva Engen.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Om praksis - praksisplan og vurderingsrapport Samarbeids- og vurderingsmøte TOSBA/TOS Studieleder Vibeke Bjarnø 11. JANUAR 2016.
Innføring i pedagogikk Av Emilie. Definisjon av pedagogikk Er vitenskapen om oppdragelse og undervisning. Inneholder kunnskap og erfaring fra flere vitenskaper.
Sosiokulturellt perspektiv på læring Camilla Wiig, uke
Lekens egenverdi.
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Kultur for læring Individuell og kollektiv læring
Pedagogisk dokumentasjon
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Utskrift av presentasjonen:

VLE USE IN MODERN EDUCATION OR THE MAKING OF MODERN GOLEMS GOLEM prosjektet har til hensikt å skaffe ny kunnskap og innsikt i bruk av læringsmiljøsystemer (LMS) i en pedagogisk sammenheng med spesiell fokus på innovativ bruk av LMS for å støtte studentaktive læringsformer VLE USE IN MODERN EDUCATION OR THE MAKING OF MODERN GOLEMS Symposium 4,ved Den anden Nordisk Fagdidaktikk konference, Middelfart, Danmark, 13. – 15. mai 2009

Litt om Golemlegenden... Det finnes mange Golem-fortellinger i jødisk folketro. Den mest kjente er historien om Rabbiner Loew i Praha som levde på 1500-tallet, og som skal ha laget et golem for å beskytte Josefov-gettoen mot antisemittiske angrep. Ifølge legenden laget han et vesen fra jord fra Vatlava-elvens bredde og ga det liv ved å blåse Guds navn inn i det. Golemen fungerte en stund som trofast hjelper, men begynte etter hvert å utvikle sin egen vilje og ble voldelig og destruktiv. Rabbineren ble nødt til å ufarliggjøre Golemen ved å ta ånden ut av ham. Legenden sier at restene fra Golemen finnes fortsatt i en kiste i loftet til Altneuschulen i Praha.

Presentasjoner 15.00-15.30 Tjalve G. Madsen: Læringsplattformer – et instrumentalistisk blindspor? 15.30-16.00 Monica Johannesen: Entusiasten, skeptikeren og den atypiske: Om holdninger til elektroniske flervalgsprøver blant lærere i profesjonsstudier 16.00-16.30 Kirsten Klæbo: Bruk av LMS i kunstfaglig virksomhet, med fokus på fagdidaktiske erfaringer 16.30-17.00 Jon Amundsen og Hilde Harnæs: LMS som støtte for studentenes praksisopplæring 17.00-17.30 Diskussion og afrunding

Entusiasten, skeptikeren og den atypiske Om holdninger til elektroniske flervalgsprøver blant lærere i profesjonsstudier Presentasjon for Symposium ved den 2. Nordiske Fagdidaktikk konferanse Middelfart, 13. Mai 2009 Monica Johannesen Entusiasten, skeptikeren og den atypiske

Praksisfellesskap Vi hører alle hjemme i et praksisfelleskap (Wenger 1998) Wengers sosiale teori om læring setter fokus på: Praksis: læring som å gjøre Fellesskap: læring som tilhørlighet Mening: læring som erfaring Identitet: læring som ”becoming” Prakisfelleskap er sted for å: bearbeide mening utvikle identitet og deltakelse

Identitet Identitet dreier seg om sosial dannelse av en person og må ses i sammenheng med evnen (power) til å forme denne gjennom forhandlinger (negotiability) i meningsdannelse Identitet dannes i et samspill av identifikasjon med og forhandling om mening gjennom både deltakelse og ikke- deltakelse i praksisfelleskaper (les: profesjon) Identiteter skapes gjennom Engasjement Forestillingsevne (imagination) Tilpasning (alignment)

Profesjonsidentitet Epistemic Culture (Knorr Cetina 1999) Kultur som skaper og berettiger kunnskap Kan støttes av teknologiske artefakter i form av kunnskapsobjekter Kunnskapsobjekter: kan skape ”communities in thought” Grunnlag for utvikling av individuell og profesjonell identitet

Læringssyn – en del av en profesjonsidentitet? Klassisk typologi av læringsteorier: Behavouristiske læringsteorier (Skinner) Kognitive/konstruktivistiske læringsteorier (Piaget) Sosio-kulturelle /sosialkonstruktivistiske læringsteorier (Lave&Wenger/Vygotsky)

Hva lurer vi på? Hvordan bruker lærere i profesjonsstudier flervalgsprøver i egen didaktisk praksis? Hva er deres generelle holding til flervalgsprøver? Relaterer denne holdningen seg til de læringssyn som antas å være dominerende i deres profesjonsutdanning?

Aktør-nettverksteori For å beskrive, belyse og forstå den praksis vi har observert har vi benyttet Aktør-nettverksteori (ANT) ANT er en teori/metode for å beskrive relasjonen teknologi og sosiale systemer Non-human actor – aktant Principle of generalized symmetry (ser på teknologi og sosiale systemer som likeverdige) ANT har et godt begrepsapparat for å beskrive endringsprosesser, slik som identitetsskaping inscription translation enrolment allied alignment black-boxing

Hvordan har vi gått fram? Tre ulike profesjonsutdanninger ved en høgskole Lærerutdanning, Ingeniørutdanning og sykepleieutdanning Intervju og indirekte observasjon Innledende intervju Dagbokføring (logg) Oppfølgingsintervju Koding og klassifisering ved hjelp av CAQDAS og Aktør- nettverksteori (ANT)

Hva har vi funnet? Ingeniørutdanningen Høy bevissthet om hvilken læring flervalgsprøver støtter En viss skeptisk til hva slags læring slike systemer støtter Men også godt kjent med fallgruver og muligheter systemet gir Ansett og brukt som en hensiktsmessig måte å måle kunnskap og gi karakterer på Nyttig for å hindre juksing Er klar over hva som er inskribert i systemet og bruker det i henhold til dette

Hva har vi funnet? Lærerutdanningen Motforestillinger uten å ha prøvd det selv Påstand: Flervalgsprøver dreier seg om behvouristisk og kognitiv læring! Dette er ikke noe vi vil at våre studenter skal bruke tid på Førforståelse bygd på antagelser (imagination) av hva prøvene kan brukes til Egner seg kun i eksakte vitenskaper Kan være nyttig til drill Men egner seg ikke for utvikling av didaktisk forståelse Antar hva som er inskribert i systemet og ser ingen grunn til å endre på dette.

Hva har vi funnet? Sykepleierutdanningen Ved en tilfeldighet har man oppdaget at studenter kan lage prøver, ikke bare brukere med lærerrettigheter. Hva kan vi bruke dette til? La studentene lage prøver til hverandre og hjelpe hverandre til å lese et ”kjedelig” pensum. Dette er gøy! Forelesningstid må brukes til å diskutere kriterier for gode spørsmål og kompleksiteten i profesjonsområdet Tilbakemelding på medstudenters spørsmål inngår i mappevurderingen Flervalgsprøvene fungerer som allierte, både for lærere som vil engasjere studenter og for medstudenter som skal gjennom et stort pensum Oversetter flervalgsprøve til et sosio-kulturelt redskap for læring

Hva kan vi forstå? IU og LU: Bruker og forstår systemet i tråd med dets ”image” (inskripsjon) og i tråd med praksisfelleskapets uttrykte læringssyn (identiet) SU:. Det forhandles mellom flervalgsprøvens inskriberte identitet og kunnskapsområdet som representerer sykepleiens praksisfelleskap. Ny identiet og nye meninger dannes. Praktisk tilnærming til en formidlingsoppgave (kjedelig pensum) omgjøres (translate) til en nyttig sosial læring Et spørsmål om å åpne svarte bokser? Hva er et prøve-vertkøy? Hva er god læring? Hva understøtter god læring?

Oppsummering Ut-danning Inskribert læringssyn Forståelse av bruk Holdninger til etablerte mening (black-box) Ingeniør Mange, inklusive behavouristisk ”når det passer” (som inskribert) ”kjenner innholdet i black box og gjør det beste ut av det” Lærer Sosiokulturell teori har solid forankring ”passer ikke” (inskribert med feil verdier) ”ikke interessert i innholdet i black box ” Sykepleie Ingen spesielle læringssyn er uttykt ”hva kan den brukes til?” (liten interesse for inskripsjonen) ”nysgjerrighet til hva som er innholdet i black box ”