Statped i omstilling Jan Erik:

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
RAFT Prosjekt hørsel Leif Foss, NAV Lerkendal Marianne Simensen, NAV Sør-Trøndelag.
Advertisements

Nettskolen i Nordland Geir Hareide Hansen, leder 27. Februar 2014 Foto: Crestock.
Nordnorsk Fagnettverk Hørsel Bodø 6. oktober 2011
Presentasjon av et prosjekt «God Start – veien fram»
Henvisning til PP-tjenesten
SIO- Folkehelse.
Avtale mellom RHFene og NAV  Oppdragsdok. HOD:  For å få en mer samordnet formidling av høreapparater skal det inngås avtaler om oppfølging og rehabilitering.
Systematisk bruk av klasseregler Introduksjon av klasseregler for å fremme konsentrasjon og god arbeidsinnsats Gunn Kragseth & Henry Liamo. Utadrettet.
Pårørendetilbud ved lett traumatisk hjerneskade
Motivasjon og begeistring. Foreldre er viktige i skolen
Screening – spedbarn - høreapparater Fagnettverk for hørselsrehabilitering Tromsø 16. og 17. september 2010.
Kommuneavtalene - nok en gang Oppfølging av samarbeidsavtale om formidling av høreapparat og høretekniske hjelpemidler.
Tverrfaglig samarbeid Skien kommune
Ansvar og prosesser i skolen
Melding til Stortinget…
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Tilpasset og inkluderende opplæring i barnehage – Jorun Buli Holmberg 21. september.
Cochleære Implantat også i Tromsø ?. Nucleus Freedom Speech Processor BTE Bodyworn.
Videokonferanser: Er de nyttige i arbeidet med døvblindhet?
Særskilt språkopplæring for språklige minoriteter etter § 2-8
Oslo kommune Utdanningsetaten Lofsrud skole Bendicte Uv og Petter Feiring Gudbrandsen.
Lov om spesialisthelsetjenesten m.m.
Rutine-beskrivelser for oppfølging av og tiltak ved elevfravær i Ringsaker kommune Mørkved skole skoleåret 2012/13.
Bø hotell 4. desember 2012 Solveig Hals
Barnehageforum 25. april Kvalitetsutvikling barnehage Hva skjer i 2013? Læringsmiljø –Fortsette med tiltak for å implementere formålsparagrafen.
Veileder for helse- og omsorgstjenester til innsatte i fengsel
OPPSUMMERING EKSAMEN 2013 EKSAMEN VÅREN 2014.
Regional samling med veiledning Forvaltningskompetanse
Ungdomstrinn i utvikling
MaHa DELT RÅDGJEVING Rådgjevarsamling I Magnus Barfot.
Karriereveiledning Samhandling mellom NAV og Vest Agder Fylkeskommune.
Hørsel og bevegelse Hvis målet er deltakelse og aktivitet og barnet er
CI i Helse Nord Retningslinjer Barn (< 18 år) henvises til RH Barn (< 18 år) henvises til RH Voksne skal henvises til St. Olav Voksne skal henvises.
Fagnettverksmøte 17. september 2009
CI i Helse Nord Status pr (Norge) 200 barn 200 barn 200 voksne 200 voksne (2007: totalt)
VELKOMMEN Vedtektene sier blant annet:
En smakebit fra Telemark
Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her.
februar-søkere Utdanningsavdelingen Rådgiversamlinger 2012.
DYSLEKSIVENNLIG SKOLE
Evaluering inntak 2012 Vedleggsskjema «Rett skjema til rett elev» Skjema A: Det var inntaksåret 2012 et ønske om å få riktige søkere til særskilt.
Foreldremøte 7.trinns foreldre, vår 2013 Rektor Merete Eskelund
ÅRSHJUL FOR OVERGANGER
ÅRSHJUL FOR OVERGANGER
Hva er pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT)?
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
SMÅ BARN MED HØRSELSTAP Nordnorsk fagnettverk hørsel,
Karine Haven og Ragnhild Dale Ringen, Fysioterapeuter Mandal Kommune
Lyshovden Oppveksttun!
Tilpasset undervisning PPT – sakkyndig vurdering og veiledning
Storskala utbredelse av elektronisk utveksling av helseopplysninger Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, prosjektleder.
ASK – en rettighet. Hva nå? Hva gjør Statped?
Samisk spesialpedagogisk støtte SEAD-Sáme sierrapedagogalasj doarjja Rådgiver Solvår Knutsen Turi Fylkesmannen i Nordland
Et lavterskeltilbud tidlig i alder og tidlig i vanskeforløp
Samlinger november 2014 Før inntaket 2015/16 Søknadsfrist 1.februar Meldingsskjema 1.mars Spesialundervisning.
BEDRE Å KUNNE LITT ENN INGENTING
Samarbeid mellom NAV Nord-Trøndelag og Nord-Trøndelag fylkeskommune (NTFK) om opplæring for l ærekandidater og lærlinger med behov for tilrettelegging,
Velkommen til samling for regionsledere Nyheter fra Utdanningsdirektoratet (skoleutvikling, etter- og videreutdanning): Ungdomstrinnsatsning Mulig videreføring.
Nordisk møte i tegnspråknettverket August 2015 Sonja Myhre Holten.
Ny GIV Hva startet det med ? – krafttak for grunnleggende ferdigheter Opplæringslovens § 13,10.
Norge i omstilling – karriereveiledning for individ og samfunn RAPPORT FRA KARRIEREVEILEDNINGSUTVALGET AVGITT TIL KUNNSKAPSDEPARTEMENTET 25. APRIL 2016.
Line Johnsrud, rådgiver, Kommunens omsorgsansvar Representantens/vergens rolle Fylkesmannen i Oslo og Akershus v/ Line Johnsrud.
Rett til vg opplæring  Rett til tre års videregående opplæring i løpet av fem år (oppl § 3-1)  Retten må tas ut i løpet av en sammenhengende periode.
Prosjekt STIEN Lavterskeltilbud, kartlegging og tilrettelegging for minoritetsspråklige.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling
HLF Briskeby HLF Briskeby er både en videregående skole og kompetansessenter for hørselshemmede. Senteret eies av HLF (Hørselshemmedes Landsforbund) og.
Inkluderende praksis – for alle Tone L. Mørk
Syns-og Audiopedagogisk Teneste i Hordaland(SAPT)
V/ Leder av Fremmedspråksenteret Steinar Nybøle
Tid Hva Ansvarlig FM Registrering Liv-Inger- FmFi Velkommen
Utskrift av presentasjonen:

Statped i omstilling 2013-16 Jan Erik: 02.04.2017 Statped i omstilling 2013-16 Jan Erik: «Orientering fra Statped Nord om hvilket tilbud som i dag kan gis, og hvilke rutiner som skal følges. For oss fra Nordland som har mistet SSN, er dette en ny verden, og vi famler litt. Statped Nord har så langt ikke gitt livstegn fra seg i denne anledning, så kanskje du kan gi en orientering (tilbud, kapasitet, rutiner, ”store” og ”små” hørselstap, oppfølging etter nyfødtscreening)»

Statped nord – avdeling hørsel 02.04.2017 Statped nord – avdeling hørsel Lokasjon Tromsø: Avdelingsleder Hedvig Krane Rådgiver Ann May Clausen Rådgiver Mai Lill Eriksen Lokasjon Bodø: Rådgiver Janicke Sæbø Eliassen Lokasjon Alta: Rådgiver Gunn Irene Suhr

STATPED VEST Organisering Statped er en nasjonal etat underlagt Utdanningsdirektoratet. Etaten er inndelt i fire regioner, og har et hovedkontor i Oslo Ca 840 ansatte Budsjett 2013: ca 640 mill STATPED NORD STATPED MIDT STATPED SØRØST

Organisasjonsmodell

Samfunnsoppdrag og visjon Statped skal bidra til at barn, unge og voksne med særskilte opplæringsbehov gis muligheter til å være aktive deltakere i utdanning, arbeid og samfunnsliv. Visjon: Likeverd og mestring for alle

Mål for Statped Tjenesteyting Kunnskapsspredning Kunnskapsutvikling

Fagområder hørselsvansker synsvansker Språk og talevansker ervervet hjerneskade sammensatte lærevansker døvblindhet

Statped bistår kommuner og fylkeskommuner i saker der: kommunen / fylkeskommunen kan dokumentere at de har utredet og iverksatt tiltak uten å få ønskede resultater kommunen / fylkeskommunen ikke kan forventes å ha tilstrekkelig kompetanse kommunen / fylkeskommunen i dialog med Statped vurderer at det bør bygges opp kompetanse Statped skal gi bistand når det er et begrunnet behov, og på måter som gir kommuner og fylkeskommuner mulighet til å bygge opp egen kompetanse. Når Statped gir en tjeneste med utgangspunkt i en enkeltperson, kan dette danne grunnlag for kompetansehevingstiltak i barnehager, skole og PP-tjeneste.

Tjenesteprofil hørsel: Strakstiltak – veiledning til foreldre til nyoppdagete hørselshemmede barn (nyfødtscreening) som kan før det har kommet søknad fra kommunen «Hør mitt språk» – 120 t./12 modulers veiledningsprogram i lytte og talespråkutvikling til foreldre til barn med CI/høreapparat 0-6 år Individuell lytte-/talespråkveiledning til foreldre der barnet er tilstede samt pedagogisk personale (Auditiv verbal tilnærming ) Rådgivning/kurs i barnehager/skoler; fysisk, teknisk og pedagogisk tilrettelegging Informasjon/kurs til klasser der det går hørselshemmede elever Kurs for hørselshemmede elever og foreldre…

Statped midt/Signo: «Se mitt språk» Foreldreopplæring i tegnspråk 40 moduler fra barnet er 1-16 år (20 -25) Deltidsopplæring for tegnspråklige elever 1 – 10 trinn, 2 – 12 uker i skoleåret (19 – 3) Etterutdanning/kurs i tegnspråk for lærere som underviser tegnspråklige elever Heltidsopplæring (1-3 ?) Samarbeid/samordning med Tromsø kommune: Tegnspråklig elever fra kommuner i Troms får deltidsopplæring i Tegnspråkklassen (4), men lærerne får tegnspråkkurs hos Statped. (15-20)

Arbeidsformer Både individ- og systemsaker kan meldes fra kommunen/PPT (skjema på www.statped.no). Det lages en samarbeidsavtale om saken. Senteret kan inngå samarbeidsavtale med en eller flere kommuner om kompetanseutvikling på kortere eller lengre sikt i forhold til kommunenes behov. Senteret kan også inngå avtaler om bistand eller partnerskap i prosjektarbeid for å fremme gode mestrings- og læringsbetingelser for mennesker med spesielle behov.

www.statped.no  02196