Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
Trepartssamarbeid i DEKOMP mellom Oslo kommune, Fremmedspråksenteret og HIØ
V/ Leder av Fremmedspråksenteret Steinar Nybøle Leder av HIØ VIDERE Morten Skaug Fagansvarlig Berit Hope Blå
2
Desentralisert ordning- DEKOMP
Desentralisert ordning- DEKOMP Bruken av statlige midler skal bygge opp under kommunenes og fylkeskommunes ansvar for kvalitetsutvikling, og skal stimulere til langsiktig samarbeid mellom kommunene/ fylkeskommunene og lærerutdanningene. Statens rolle vil være å bidra med finansiering, sette overordnede rammer og premisser for statlig støtte, ha dialog med aktørene i sektor om kvaliteten i tilbudene og evaluere ordningen. Kommunene og fylkeskommunene skal definere og prioritere hvilke tiltak de har behov for å gjennomføre, i samarbeid med universitet og høyskoler. Et samarbeidsforum bestående av Fylkesmannen, repr. for skoleeiernettverket, fagforeninger, KS og UH blir enige om prioritering av kommunenes ønsker. Kommunene bør selv evaluere tiltakene som settes i gang. OECD har ansvar for følgeforskning. Etablert en referansegruppe til OECD der UH er representert
3
Viktige spørsmål i den desentraliserte ordningen
Hva er skolebasert kompetanseutvikling? Hva menes med langsiktighet ? Hvordan ivareta skoleeiers behov? Hvordan praktiseres egenandel? Hvordan få til reelt partnerskap? Hvordan gjøre GLU bedre/ implementere?
4
Ordningen skal gjøre begge parter gode!
Ordningen skal gjøre begge parter gode! Gjøre kommunene og fylkeskommunene bedre Gjøre UH bedre Dette fordrer at partene bruker hverandre gjensidig, regionalt i størst mulig grad.
5
«DEKOMP og REKOMP hierarki»
«DEKOMP og REKOMP hierarki» Politisk vedtak som formaliseres gjennom KD Udir har ansvar for implementering og økonomi HVL er nasjonal koordinator med ansvar for bl.a. regionale samlinger i de 6 EVU regionene og for dialog med de 6 EVU koordinatorene Samarbeidsforum prioriterer meldingsbehovene fra skoleeierne Statlig UH står for den skolebaserte/ barnehagebaserte kompetanseutviklingen i partnerskap med skole og bhg. UH trekker inn ressurssentre/ Statped m.fl.
6
Praktisering av DEKOMP ordningen i Østfold
Prinsipp om bruk av lokal UH praktiseres i stor grad Lokal UH kobler inn andre UH når «meldingsbehov» fra en kommune/ fylkeskommune tilsier det. Lokal UH kobler også inn nasjonale ressurssentre/ Staped når dette er ønsket/ behov HIØ VIDERE har det administrative ansvaret med å bistå Fremmedspråksenteret ved henvendelser om bistand inn i DEKOMP og REKOMP HIØ VIDERE bistår også med avtaler og markedsføring av Fremmedsspråksenteret ovenfor andre UH i Norge innenfor nevnte ordninger og andre kompetansehevingstiltak.
7
Nasjonalt senter for engelsk og fremmedspråk i opplæringen
R. Steinar Nybøle Senterleder
8
Elleve nasjonale senter
nasjonalesenter.no Sentrene er alle lagt til en UH-institusjon (jf. §1.4 I Univ. og høgskoleloven ang. “Særlig ansvar for institusjonen” Sentralene var tidligere underlagt Utdanningsdirektoratet i faglige ting, men administrativt var de en del av vertsinstitusjonen Alle sentrene ble fra overført i sin helhet til vertsinstitusjonen
9
Senterets mandat Nasjonalt senter for engelsk og fremmedspråk i opplæringen skal: bidra til at barn, unge og voksne kan få en likeverdig og tilpasset opplæring av høy kvalitet i et inkluderende fellesskap. bidra til økt kvalitet i fremmedspråkopplæringen og til økt motivasjon og interesse for fremmedspråk videreføre arbeidet med forskningsformidling og praksisnær aktivitet og bistand basert på relevant forskning. Aktuelle målgrupper for arbeidet er lærerutdanningene, skole- og barnehageeiere, ledere og ansatte i barnehager og skoler og PP-tjenesten.
10
bidra til at barnehager og skoler får økt kompetanse til å tolke og operasjonalisere rammeplan og læreplanverket. støtte andre institusjoner og særlig lærerutdanningene i deres arbeid med kompetanseutvikling i skolene og barnehagene. Ved behov skal Fremmedspråksenteret også være rådgiver for nasjonale utdanningsmyndigheter innenfor fremmedspråk. I tillegg skal Fremmedspråksenteret videreføre innsatsen på det internasjonale området og ivareta sine oppgaver overfor aktuelle samarbeidspartnere.
11
SENTERETS OPPGAVER
12
Våre samfunnsoppdrag «from cradle to grave»
Økt rekruttering/motivasjon Økt kvalitet
13
Hvilke språk har vi ansvar for?
Engelsk P.t. 42 fremmedspråk, dvs. albansk, amharisk, arabisk, bosnisk, dari, estisk, filipino, finsk, fransk, hebraisk, hindi, islandsk, italiensk, japansk, kantonesisk, kinesisk (tidligere navn mandarin), koreansk, kurdisk (sorani), latvisk, lulesamisk, nederlandsk, nordsamisk, nygrensk, oromo, panjabi, pashto, persisk, polsk, portugisisk, russisk, serbisk, somali, spansk, sørsamisk, tamil, tegnspråk, thai, tigrinja, tyrkisk, tysk, urdu og vietnamesisk. Latin og gammel-gresk Undervisningen må følge LP for engelsk eller LP for Fremmedspråkk
14
Hvilke språk har vi kompetanse i
Engelsk Fransk, kinesisk, russisk, spansk og tysk
15
Kompetanseutvikling - informasjon
16
Våre kompetanseutviklingstilbud
Forskningsbasert og praksisnær etterutdanning innen språkmetodikk. Læreplanforståelse Ferdighetsfokus Tematisk fokus
17
Moduler Språkferdigheter og grunnleggende ferdigheter Lesing Skriving
Muntlig produksjon og interaksjon Lytting Ordinnlæring Strukturinnlæring Yrkesretting og relevans (tverrfaglighet) Tverrfaglige tema (bærekraftig utvikling) Lek med språk i barnehagen Lese- og skrivevansker i engelsk
18
Ressurser
19
Samarbeidsavtale Fase 1: 2018/2019 – Forarbeid
Oppretting av arbeidsgruppe (oppdragsgiver + tilbyder) Planlegging av innhold (faglig innhold og didaktisk tilnærming) Tilrettelegging for gjennomføring (lokale + servering) Markedsføring Fase 2: 2019/2020 – Gjennomføring av kompetanseløp 3 samlinger per semester per fremmedspråk 20 deltakere per språk Utprøving (mellomarbeid) Veiledning på refleksjon rundt egen praksis Evaluering
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.