”Jakten på det gode liv går via selvfølelsen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
- Kompetanse Nettvett Hanne Svendsen- PVS kompetanse.
Advertisements

Tør å sette grenser! Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol -
Kari Pape Den gode assistenten
2 Leseferdigheter og lesevaner
Tilpasset opplæring i praksis Ved Espen Schønfeldt
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
Music: Nightengale Serenade
22 tips for den faglitterære forfatteren
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Vernetjenesten Kristiansund Hovedverneombudet.
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Samspill og Samhandling
Fremtidsbilder og familiens betydning Noen hovedfunn og perspektiver.
Seksualitet og samliv Ms-konferansen, Stjørdal 6.mai 2014
MOT til å LEVE MOT til å si NEI MOT til å BRY SEG
Et bekymringsløst liv – er det mulig? Matteus 6,23-34
Idrettsfaglærere ”Lillehammer-seminaret”
Hønefoss politistasjon
Veiledning av elever / lærlinger
Nettvett.
Vi hører stadig om “reglene" fra kvinnesiden. Her er endelig reglene sett fra mannens ståsted.
Selvfølelse vs selvtillit
Konfliktforståelse En konflikt eksisterer når 2 eller flere parter i et gjensidig avhengighetsforhold oppfatter at deres handlinger eller hensikter er.
Historiefaget i skolen
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
Hva er aktivitet og deltakelse?

AKB-Pårørende en ressurs
SETT I SAMMENHENG MED ATFERD
Den store ID-quizen Hvem er du? - Ta testen nå!.
Snuoperasjoner Bedre psykisk helse
Barnehagepersonalets betydning i barns liv
Fagskole i kommunehelsetjenester 2011
Lek og læring er sterkt knyttet sammen med barnehagepedagogikken
Om å skrive om litterære tekster
Dialektisk relasjonsteori
- Verdsettende ledelse
Se Verden – Se Livet.
VERDIGHET av sykehusprest Håvard Ervik, Molde sykehus
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Mestring og forebygging av depresjon
ROLLEN SOM TILRETTELEGGER
12 Reflekterende lesing.
Et opplegg for å bygge livskompetanse og samhold
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Tema: Kommunikasjon i team
PERSONLIG UTVIKLING - COACHING/VEILDNING
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Lek og Læring i barnehagen
Sosial kompetanse Sosial kompetanse er kanskje det viktigste vi kan gi barna våre når de er små. Sosial kompetanse handler om å mestre samspill med andre.
HOLDNINGER OG HANDLINGER
BARNAS BARNEVERN 2020.
HVORDAN MØTE BARN MED EN POSITIV OG ANERKJENNENDE HOLDNING?
Aggresjon.
Problemløsning.
RELASJONELT PERSPEKTIV PÅ ARBEID MED PROBLEMATFERD I SKOLEN
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 1 Hva er utviklingshemming? 1.
Trond Haukedal AS Norsk Forening for Rett Syndrom Fagseminar Oslo den 17 oktober 2015 «Hei.
SAMSPILLMETODEN DIALOG Informasjon til foreldre Bergen 2012.
Hva har Jesus med dette å gjøre?.
SAMSPILLMETODEN DIALOG
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Egenskaper og ferdigheter omhandler både den fysiske, sosiale og mentale delen av oss.
Relasjonskompetanse Bærebjelkene
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Å bygge selvfølelse hos ungdom ved å lytte til dem
Hva lærer barna om seg selv i barnehagen?
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Utskrift av presentasjonen:

”Jakten på det gode liv går via selvfølelsen ”Jakten på det gode liv går via selvfølelsen.” Landskonferansen om Down Syndrom 2012 22-24 mars 2012 på Quality Hotel & Resort Sarpsborg Av Tone Strømøy, lektor i pedagogikk HiOA og forfatter av boken: ”Oppdragelse mellom frihet og grenser. Barns selvfølelse – voksnes ansvar.”

Bare et barn Bare et barn kan lage en far og en mor av en lyst og en lengsel Bare et barn kan puste liv i en slekt Barn kommer fra et hemmelig sted der tiden renner inn i verden Har du spurt et barn hva som er der? Barn viser kjærlighet – uten å kreve noe tilbake Har du kjent at det gir deg glede og styrke – men gjør deg sårbar? Barn viser deg dine verste svakheter – uten beskyldninger Har du kjent at det gjør deg til en sint kriger – uten noen å drepe? Barn viser deg noe du aldri har sett før - et data spill – en pønkersveis – et ozonhull i avisen – en midgardsorm Har du spurt og lært – i stedet for å svare? Det har med seg spørsmål med skjulte svar – og svar med skjulte spørsmål Den som vil lære noe om selve livet bør ikke overse en så sikker kilde Bruk tiden – for plutselig er barnet forsvunnet langt inn i en voksen. Trond-Viggo Torgersen

Oppdragelse Fremelsking av barnets iboende muligheter I dette ligger det at barnet må lære å godta seg selv med de muligheter, men også begrensinger barnet har. Dette vil utvikle selvfølelsen, den sterke fornemmelsen av HVEM barnet er. Her er de voksne viktige!

Hvilke mål har vi for oppdragelsen? Mestring; ”jeg kan, jeg vil og jeg tør” Hvert lite fremskritt øker mestringen. Lære barnet å lytte, se og føle, utvikle empati, å kunne leve seg inn i andres roller Reflektere og ”tenke selv” Kose seg og glede seg over livet

Selvfølelse versus selvtillit - Selvfølelse; HVA du er, HVEM du er Vurdering av seg selv i forhold til det en føler, med hensyn til hvem en er. (Hvordan en oppfatter seg selv). - Selvtillit; det du PRESTERER Vurdering av seg selv i forhold til de krav en selv og omgivelsene stiller. ”En god selvfølelse kan virke som en vaksine når livet butter imot.”

Barnet speiler seg i de voksnes reaksjoner på seg selv Forstå handlingen hos barnet, hva betyr handlingen? Hva vil barnet med den? Hva opplever barnet? Bekreft tilbake at du forstår barnet, det er trygghetsskapende. Åpenhet, oppgi den voksne kontrollen, for å forstå barnet. Selvrefleksjon, skill mellom det som foregår i barnet og i deg selv. Den voksne må ha perspektiv på seg selv.

Hentet fra Tone Strømøys bok : ”Oppdragelse mellom frihet og grenser Hentet fra Tone Strømøys bok : ”Oppdragelse mellom frihet og grenser. Barns selvfølelse – voksnes ansvar”.

Grensesetting Hvorfor setter vi de grensene vi gjør? Gjør minst mulig vesen av uønsket atferd Vær omhyggelig med å gi ros! I ett og samme miljø, vær konsekvent.

Funksjonshemmet/kronisk sykdom Systemet eller omgivelsene rundt barnet gjør det ofte mer funksjonshemmet enn det behøver å være. Barnet skal kunne oppleve at det klarer. Hva slags holdninger har skolen til elever med funksjonshemming og kronisk sykdom? Alle barn har rett til å bli elsket og føle seg betydningsfulle, da dette er et grunnleggende behov for mennesket. Barn har spesielt behov for det, da barn er i en sårbar fase av livet.

Skolens ansvar Hvordan få det til? ”Oppfostringen skal gi elevene lyst på livet, mot til å gå løs på det og ønske om å bruke og utvikle videre det de lærer.” (L 97, Kunnskapsløftet) Hvordan få det til?