OSLO OG OMEGN BILBRANSJEFORENING Side 1 Firmabilskatt - hva er nytt? 1.Innledning av John Fiskvik. Fakta og trender i firmabilmarkedet - forventninger.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Prissetting i norske bedrifter. Resultater fra en spørreundersøkelse
Advertisements

Revisjonsplikten; næringslivets perspektiver
Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
Del 2: Personlig økonomi.
Litt mer om PRIMTALL.
BILADMINISTRASJON - HÅR I SUPPA LILLESTRØM
Hvordan fungerer ulike typer finansieringskilder i urolige tider? Bente A. Landsnes – FNHs årskonferanse.
Grunnfondsseminar Oslo, 21. september Gode og stabile rammebetingelser •Sterk økonomisk vekst •Høy befolkningsvekst –Stavanger-regionen Norges tredje.
Medlemsmøte i OOBF Tirsdag 25. februar 2014.
Trender i europeisk bilindustri. Vil dette skje i Norge?
Verkstedet som ”bank og pengeinnkrever”
Markeder med asymmetrisk informasjon
”Jeg reiser smart”-kampanjen 26. april – 12. juni 2010
PAGE 1 - Presentasjon 1. halvår august 2002.
Folketrygdfondet Finanskomiteen 6. mars Program  Folketrygdfondets rolle og mandat  Aksjer og eierskap  Renter og obligasjonsmarkedet  Utfordringer.
Endring leasingkontrakt status pr. nov. 10
”1 av 5 i 6” Hvor står Telenor i 2005? Profilutviklingen Kilde: Profilundersøkelse av Store Norske Bedrifter gjennomført av MMI Univero MMI Univero.
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
Seminarprogram Kl Velkommen ved styreleder Åge Solem i Autobransjens Leverandørforening Kl Innledning ved John Fiskvik. Internasjonale.
Sparebankforeningens årsmøte 2004 Pressekonferanse Adm. direktør Arne Hyttnes.
Del 2: Personlig økonomi.
m arkedsføringshuset HalvBirken 1 Evaluering HalvBirken 2010.
Norsk Finansbarometer 2013 © TNS Norsk Finansbarometer 2013 Det norske bankmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport.
Medlemsmøte Paneldebatt – frittstående verksteder  I hvilken grad opplever de frittstående verkstedene at det er enkelt/lett å få tilgang til.
Bank-Norge i endring Ola Sundt Ravnestad Konsernsjef Terra Gruppen AS
Økonomisk kriminalitet: mediabildet og klipp fra nyere undersøkelser
Kvinnelige ledere i byggenæringen Undersøkelse for Byggekostnadsprogrammet Rolf K. Andersen Fafo Institutt for arbeidslivs- og velferdsforskning 2006.
1: Markedsleie for hybler og leiligheter i Oslo tredje kvartal 2006.
Highlights fra markedsundersøkelse Utarbeidet av Inger Marie Brun,
Fiskeri- og havbruksnæringens betydning for Norge
Regionkonferanse NBF Oslo og Akershus
Per Ragnar Johansen og John Fiskvik
Klepp Kvinner Elite m arkedsføringshuset 1 Rapport på merkevareundersøkelse for Klepp Kvinner Elite Januar 2008.
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Sunnmøre 06. feb 2008.
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Midt-Norge Stjørdal
Kartlegging av byggavfall i Nord - Norge. 2 NESO som bransjeaktør -Jack Johnsen, kompetanseleder i NESO -NESO Bransjeorganisasjon for NordNorske byggentreprenører.
©TNS Norsk Finansbarometer 2013 Norsk Finansbarometer 2013 Det norske pensjons- og livsforsikringsmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport – Livsforsikring.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2012 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser.
Om Norsk Finansbarometer 2014
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske bankmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Regionkonferanse NBF Oslo og Akershus 2014 Bransjegruppe Internett.
Arbeidstillatelser i Norge Noen utviklingstrekk 1998 til 2004 Alf Erik Svensbraaten Avdeling for faglig strategi og koordinering, Enheten for statistikk.
OSLO OG OMEGN BILBRANSJEFORENING Side 1 BILFORLAGET AS Best på Bil!
Kvartalsrapport per 3. kvartal 2004
Timesammedag ved Risvollan legesenter(RLS) Evaluering etter 3 år. Stud.med Olav Aune Thomassen og Aage Bjertnæs Spesialist i allmennmedisin.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
PAGE 1 - Presentasjon 2. kvartal august 2003.
Bakgrunn Det er tredje gangen MMI har gjennomført undersøkelsen i Hamar kommune. Undersøkelsen er nå noe forkortet. I hovedsak lik tidligere års. MMI.
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
Stiftelsen Elektronikkbransjen. I verdi +3,0 % Totalmarked første halvår.
SINTEF-undersøkelsen om salting og trafikksikkerhet
Brukerundersøkelse gjennomført for Bergen kommune Foresattes tilfredshet med kommunens barnehager © TNS Gallup – Politikk & samfunn Avdelingsleder.
Stiftelsen Elektronikkbransjen. I verdi - 5 % Totalmarked per 1. august.
Økonomi og pengestrømmer i idretten
m arkedsføringshuset Birkebeinerrennet 1 Evaluering StafettBirken 2010.
1 Oslo og Omegn Bilbransjeforening Frokostmøte 19. november 2009 Advokat Ian Anders Tobiassen
Telenors satsing på fri programvare Paul Skrede - GoOpen 2009.
Dagligbankundersøkelsen Fakta Dagligbankundersøkelsen intervju Befolkning 15 år + TNS Gallup Forfatter Bente Pettersen Roar Thorvaldsen.
Hvordan sette inn bakgrunnsbilde: 1.Høyreklikk på lysbildet og velg «Formater bakgrunn» 2.Velg «Fyll» > «Bilde eller tekstur» 3.Trykk «Sett inn fra Fil…»
1 Bruk av mobilt medieinnhold 3Q 2006 Knut-Arne Futsæter og Katja Møglestue TNS Gallup
Forretningsplan Oppbygging - Hensikt
M&L2 Kap. 8 Distribusjonsstrategier Oslo, januar 2010.
M&L2 Kap. 3 Konkurrent- analyse Oslo, sept Hvem er konkurrenter? Mange bedriftsledere vet ikke hvem deres konkurrenter er Forskjellige bransjer.
økonomi Hvordan fungerer økonomien?
Kjennskap til etablering av «Innbyggerservice» og inntrykk av informasjon fra kommunen generelt Bergen omnibus Januar 2017.
En undersøkelse blant norske studenter Juni 2018
Utskrift av presentasjonen:

OSLO OG OMEGN BILBRANSJEFORENING Side 1 Firmabilskatt - hva er nytt? 1.Innledning av John Fiskvik. Fakta og trender i firmabilmarkedet - forventninger til Ragnar Østensen i Advokatfirmaet Haavind Vislie Harry Tunheim i Skattebetalerforeningen 2.Advokat Ragnar Østensen i Advokatfirmaet Haavind Vislie og advokatfullmektig Harry Tunheim i Skattebetalerforeningen vil gå gjennom følgende temaer: a) Status - nye regler om firmabilbeskatning b) Oppsummering av hva som har skjedd. Hvem vinner og hvem taper på nye regler? c) Kampen mot urimelig bilbeskatning - Hva er gjort og hva skjer videre? 3.Etter innslaget om firmabilbeskatning vil det fra ca.kl bli satt søkelys på biladministrasjon. Her vil følgende tema bli behandlet: ”Leasingselskaper: Hår i suppa eller til bransjens beste?” Helge Holth fra Elcon Finans Helge Holth fra Elcon Finans tenker høyt om dagens og morgendagens former for biladministrasjon. Erfaringer fra samarbeid og relasjoner til bransjens forskjellige aktører vs.norsk bilbransje. Møteleder ; Trygve Bæra – Redaktør Firmabil, Bilforlaget

OSLO OG OMEGN BILBRANSJEFORENING Side Næring vs.total personbil NÆRINGSANDEL I % AV TOTAL PERSONBIL Kilde: OFV Nye personbiler total Næringsandel i %Næringssalg personbil i antall Nye varebiler < 3,5 tonnNæringsandel varebil i antall

OSLO OG OMEGN BILBRANSJEFORENING Side Næring vs.total varebil < 3,5 t NÆRINGSANDEL I % AV TOTAL VAREBIL Kilde: OFV Nye personbiler total Næringsandel i %Næringssalg personbil i antall Nye varebiler < 3,5 tonnNæringsandel varebil i antall

OSLO OG OMEGN BILBRANSJEFORENING Side 4 •Det norske nærings-og firmabilmarkedet < 3,5 tonn ~ enheter –De fleste tilbydere og aktører bruker en vesentlig del av sine ressurser mot de store prestisjekundene som har mer enn 100 biler i parken – hvilket betyr 105 virksomheter... –Disse 105 virksomhetene disponerer riktignok hele biler (totalt 28 % av markedet), men dersom man korrigerer for bilutleie og biler med biladministrasjonsløsninger er man nede i < biler (< 5 % av dette markedet)...!!! –Bearbeidelsen av disse 105 kundene er muligens mer rasjonell – og vi kjenner sogar navnet på hver enkelt kontaktperson, men på den annen side er forventninger til pris og service på et nivå som gir en vesentlig mer marginal business... –Virksomheter med mellom biler utgjør kun 12 % av markedet – enheter –Virksomheter med kun 1-en bil representerer nærmere enheter –Den store gruppen – og den største delen av markedet – finner vi i virksomheter med 2-20 biler – hele enheter – 40 % av markedet - finner vi her... –Et herværende finansieringselskap har foretatt en grundig analyse av denne delen av markedet – og ettersom det bare er kunder og gode kollegaer i salen har jeg fått lov til å gjengi deler av den... Hva med ressursbruk og innsatsfaktorer i nærings-og firmabilmarkedet ? Kilde: MMI / Elcon

OSLO OG OMEGN BILBRANSJEFORENING Side 5 •Bilhold og bilkjøp –4 av 10 bytter ut bilene hvert tredje år. Resten bytter de ut sjeldnere eller ved behov. –8 av 10 bedrifter har en fast person som forhandler og inngår avtaler om bilkjøp. –25% har inngått avtale om bilkjøp med bilforhandlere (75 % har altså ikke...!). •Bilfinansiering –Bankene er den mest naturlige kilde for informasjon om bilfinansiering, men både bilforhandlerne og finansieringsselskapene står også sterkt... •Bankene står spesielt sterkt blant de virksomheter som selv eier alle sine biler. –Elcon, DnB NOR og bilforhandlernes egne selskaper står tilnærmet likt m.h.t.kjennskap i markedet når det gjelder bilfinansiering. –20% av kundene med < 20 biler har avtale om bilfinansiering, hvorav halvparten har det som en del av bilkjøpsavtalen. Resten finansierer hver bil for seg. Markedskartlegging nærings-og firmabilmarkedet Viktigste kjennetegn, vurderinger og holdninger (basert på kunder med < 20 biler – som det jo er absolutt flest av...) Kilde: MMI / Elcon

OSLO OG OMEGN BILBRANSJEFORENING Side 6 •Hva kjennetegner de som har avtale om bilfinansiering? –God pris og forenkling er viktigste årsaker til å ha en finansieringsavtale. –Samlet sett oppgis bilforhandlerne/bilmerkene som leverandør i 1/3 av avtalene, fulgt av DnB NOR, Leaseplan, Nordea og Elcon. –9 av 10 er leasingavtaler. –Under halvparten av avtalene inneholder også bilforsikring (38%), drivstoff (32%) og service/vedlikeholdsavtale (44%). 3 av 10 oppgir at de har ”full biladministrasjon”. –9 av 10 er fornøyde med avtalene. halvparten at de vil vurdere andre leverandører ved neste fornyelse. –Skiftetilbøyeligheten er meget høy. 4 av 10 har skiftet leverandør siste 3 år, og i tillegg angir halvparten at de vil vurdere andre leverandører ved neste fornyelse. •Hva kjennetegner de som finansierer hver bil for seg? –Halvparten benyttet lån/leasing ved siste bilkjøp. –De som har benyttet lån/leasing oppgir at det er likviditetsbelastningen og enkelhet som styrer valget, i tillegg til pris. Markedskartlegging nærings-og firmabilmarkedet Viktigste kjennetegn, vurderinger og holdninger (basert på kunder med < 20 biler – som det jo er absolutt flest av...) Kilde: MMI / Elcon

OSLO OG OMEGN BILBRANSJEFORENING Side 7 •Vurdering av leverandører / avtaleinnhold – 7 av 10 oppgir at de ikke har blitt kontaktet vedrørende bilfinansiering det siste året (men, det er kanskje ikke så rart, det samme gjelder jo bil også...) – 7 av 10 oppgir at de ikke har blitt kontaktet vedrørende bilfinansiering det siste året (men, det er kanskje ikke så rart, det samme gjelder jo bil også...). – Fast kontaktpersonviktigst – Fast kontaktperson rangeres som viktigst ved vurdering av en finansieringsavtale, dernest følger service/vedlikeholdsavtale og samlefaktura. •Bedriftenes policy og retningslinjer –Kun 3 av 10 har retningslinjer for valg av bilmerke –Godt under halvparten har avtaler som inneholder, drivstoff, service eller forsikring. –Pris, likviditetsbelastning og enkelhet styrer i størst grad valg av finansieringsløsning, spesielt blant de som har benyttet lån/leasing. –Over 60% ordner finansieringen samtidig med bilkjøpet. –Bedriftene er svært usikre på om de skal velge firmabil eller bilgodtgjørelse, og medarbeiderne enda mer usikre... Markedskartlegging nærings-og firmabilmarkedet Viktigste kjennetegn, vurderinger og holdninger (basert på kunder med < 20 biler – som det jo er absolutt flest av...) Kilde: MMI / Elcon

OSLO OG OMEGN BILBRANSJEFORENING Side 8 Bilbrukere som har en oppfatning, mener firmabil lønner seg for den ansatte fremfor fast bilgodtgjørelse, men svært mange mener det ikke er mulig å svare. Kilde: MMI / Elcon Ikke finansieringsavtale Finansieringsavtale

OSLO OG OMEGN BILBRANSJEFORENING Side 9 Sett fra bedriftens side, er det like stor oppslutning om firmabil som fast bilgodtgjørelse. Også her er det mange som ikke har noen formening. Andelen som mener at firmabil er lønnsomt er høyere i små bedrifter (45%). Andelen som mener fast bilgodtgjørelse lønner seg er høyere i større bedrifter (47%). Kilde: MMI / Elcon Ikke finansieringsavtale Finansieringsavtale

OSLO OG OMEGN BILBRANSJEFORENING Side 10 Her det åpenbart en jobb å gjøre......for de som ikke bare er opptatt av de store statuspregede avtalene... Markedskartlegging nærings-og firmabilmarkedet Viktigste kjennetegn, vurderinger og holdninger (basert på kunder med < 20 biler – som det jo er absolutt flest av...)

OSLO OG OMEGN BILBRANSJEFORENING Side 11 Spørsmålet er hvordan vi skal få tak i disse kundene, eller kanskje i enda større grad hvordan kundene får tak i oss? Hva er kundenes viktigste informasjonskilder ? Markedskartlegging nærings-og firmabilmarkedet Viktigste kjennetegn, vurderinger og holdninger (basert på kunder med < 20 biler – som det jo er absolutt flest av...)

OSLO OG OMEGN BILBRANSJEFORENING Side 12 Viktigste informasjonskilder nybil Spørsmål: Nevn de to viktigste informasjonskanalene ved kjøp av ny bil?  Internett den viktigste informasjonskanalen. Over 40 % oppgir dette først, og ytterligere 30 prosent oppgir Internett på 2.plass.  Dernest følger forhandler/bilforretning som oppgis som førstevalg av 26 %.  Nybilkjøpere anser forhandler / bilforretning som viktigere enn bruktbilkjøpere, men ikke like viktig som Internett.  Utviklingen i bruk av internett som informasjonskilde før nybilkjøp øker dramatisk, mens dagspresse avtar mest i viktighet Kilde: finn.no

OSLO OG OMEGN BILBRANSJEFORENING Side 13 Internett vs. bilblader – økt konkurranse, men utfyllende egenskaper Spørsmål: Kan du sammenligne Internett mot papiravis/bilblader. Vi skal lese opp ulike egenskaper og ønsker at du skal fortelle om du foretrekker Internett eller papiravis/bilblader.  Internett scorer overlegent best på dybdeinformasjon sammenlignet med papiravis/bilblader.  Bilblader scorer naturlig nok overlegent best på leservennelighet.  Både på nyheter og biltester foretrekker de fleste bilblader, men Internett øker meget raskt  Troverdighet er et område hvor relativt mange mener at det er liten forskjell på Internett og aviser/bilblader.  Utviklingen tyder på at det er smart å ha en balansert strategi mellom bilblad og Internett – både for annonsører og medier !

OSLO OG OMEGN BILBRANSJEFORENING Side 14 Hva med konkurransesituasjonen i firmabilmarkedet ? Nærings-og firmabilmarkedet nærmeste år Hvilken utvikling kan vi forvente i Norge

OSLO OG OMEGN BILBRANSJEFORENING Side 15  Vi får tiltagende kamp om marked og marginer - på alle deler av bilholdet:  Innkjøp, innkjøpskanaler og distribusjon av bil (full range)  Finansiering / biladministrasjon / flåteadministrasjon (inkl.nettbaserte løsninger)  Bilutleie / erstatningsbil / bilpooler  Forsikring og differensierte former for driftsgarantier  Drivstoff, vask og lettere vedlikehold  Vedlikehold, service, reparasjoner (pay-as-you-drive løsninger/driftsavtaler)  Bilskadereparasjoner og lakkering (inkl.plast, glass og kvikkrep.av småskader)  Reservedeler inkl.dekk og glass (økning av renoverte deler / brukte deler)  Bilberging / 24 H – transport og logistikk (no-stop og tilgjengelighet service)  Omsetning av brukte biler – gjenkjøp og restverdi - megling og auksjoner (kompetanse : ”product, price & place”, samt rutiner / systemer / nettverk)  Ved å ”kontrollere” alle deler av bilholdet kan man selge den enkelte del med lavere marginer – og samtidig redusere samlet risiko… ! Det har mange forstått !  Mange – og stadig flere - aktører vil kjempe om kontroll på de samme områder - LeasePlan, ALD Automotive, Autolease, Hertz Lease, AutoPlan, SpareBank1 BilPlan, Nordea Bilplan osv., mens andre finansaktører velger en annen strategi...?  I tillegg har disse aktørene etablert web-baserte biladministrasjonsløsninger som sikrer 100% kontroll og oversikt (med stort vekstpotensiale i fremtiden)  Det vil bli helt avgjørende for merkekjedene å beholde strategisk og markedsmessig kontroll på alle (flest mulig) av ovennevnte områder, men det blir stadig vanskeligere... Nærings-og firmabilmarkedet nærmeste år Mange verdikjedeaktører vil ha sin del av ”kaka” ! Mindre marked, kraftig øket konkurranse og tøffere krav / pressede marginer

OSLO OG OMEGN BILBRANSJEFORENING Side 16 Dynamikken i nærings-og firmabilmarkedet •Skatte-og avgiftspolitikk (firmabilbeskatning etc.) •Konjunkturer (inntjening / stabil utvikling / forutsigbarhet / rentenivå) •Psykologi (forventninger / tro på fremtiden) •Tilrettelegging fra bilbransjen og biladministrasjonsselskaper •Back-log effekt gjenkjøpsavtaler (hva som faktisk skal ”veksles” inn ?) Hva med nærings-og firmabilmarkedet i 2005 ? Positiv påvirkning • Ny firmabilbeskatning går ”glatt” gjennom, og får en positiv innvirkning (psykologi)... • Fortsatt høykonjunktur og lav rente • ”Smarte” taktiske priser og kreativ produkttilpasning til nye skatteregler • Ytterligere produktutvikling og overgang til biladministrasjonsløsninger • Øket aktivitetsnivå og økt konkurranse – mellom flere aktører – påvirker markedet positivt (men, gir også økt marginpress) Negativ påvirkning • Dramatisk økning i råvarepriser veltes etter hvert over på forbruker (økte bilpriser) • Harmonisering av bilpriser i EU/EØS betyr økte bilpriser i Norge (Norge indeks 91) • Enkelte (ikke mange) vil skyve på et evt.bytte i påvente av skatterabatt 4.år, spesielt for dyrere biler med lav kilometerstand og god stand... • Back-log; 20 % færre biler skal ”veksles” inn i 2005 (utløp leasingavtale) • For dramatisk nedgang i $-kurs Marginal tilbakegang personbil – enheter = ~30 % andel Marginal tilbakegang varebil < 3,5 t. – enheter = ~80 % andel

OSLO OG OMEGN BILBRANSJEFORENING Side 17 Dynamikken i nærings-og firmabilmarkedet...men, kanskje vi først skal høre hva spesialistene mener om konsekvenser og mulig utvikling...?