Morgenmøte Kjøretøyforskriften

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Indre markedsseminar 5. mai 2010 Seniorrådgiver Margrethe Gams Steine Asserson Varepakken – Nye regler for enklere og tryggere handel med varer.
Advertisements

Studieforbundet natur og miljø. Hva er Studieforbundet?  Serviceorgan som legger til rette for studiearbeid i medlemsorganisasjonene  Formidler av tilskudd.
Byggevareforordningen – Hva betyr det for byggevareindustrien?
PLO meldinger versjon 1.6 test og pilotering
Krav til dokumentasjon i kap
Ny statistikkdatabase for fagskoleutdanning. Bakgrunn: ”Arbeidsgruppe for fagskolestatistikk”, høringsrunde knyttet til denne og Prop. 1 S ( )
Ferdige veiledere høring fra –
CE-merking av byggevarer
Nye forskrifter, hva betyr det for oss? Forskrift om medisinsk utstyr
Bioteknologinemda
5. september 2013 Overingeniør Geir Sjøli Arbeidstilsynet Midt-Norge

Møte med RKK Info -Dialog -Samarbeid De beste skolene ligger i Nordland.
Hovedendringer Ansvarlig samordner er opphevet
Kvalifikasjonsordning
Standardavtale for utveksling av eHandelsmeldinger 1. april 2008 Jon-Ivar Paulsen, Orkla ASA.
Defo – Distriktenes energiforening1 Erik Winther Innspill fra Defo for drøftinger i samarbeid med NVE, Konkurransetilsynet, Forbrukerombudet.
Markedstilsyn og moduler
Doble bachelorgrader – formelle krav og muligheter Beth Linde Studie- og forskningsseksjonen.
Nye trafikkregler i Norge
E-forvaltningsforskriftens (efvf) krav til elektronisk kommunikasjon
Hovedprinsipper i forslaget til endring av forskrift til opplæringsloven og forskrift til privatskoleloven Vurdering.
Om personopplysningslovens betydning for forvaltningens beslutningssystemer og nettsider Dag Wiese Schartum, AFIN.
Sikring av personopplysninger i offentlig forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Offentlige anskaffelser 5 Gjennomføring av konkurranser
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Personalseminar Avdeling for IT Høgskolen i Østfold 18.mars 2005
Fjernvarmedagene 2010 MID i praksis MID informasjon Hva er MID ?
Bygg- og anleggsavfall Kontroll med nytt regelverk ved Geir-André Thorstensen.
Byggherreforskriften
februar-søkere Utdanningsavdelingen Rådgiversamlinger 2012.
Informasjonssikkerhet
ISA-ene kan bli forskrifter - hva er utfordringene? ISA-ene kan bli forskrifter - hva er utfordringene? v/ avdelingsdirektør Anne Merethe Bellamy DnR-dagen.
Royal Norwegian Ministry of the Environment Frist for behandling av private forslag om regulering12 uker Rapporteringsplikt i reguleringssaker som tar.
STATENS BYGNINGSTEKNISKE ETAT BYGGEREGLER, BYGNINGSTEKNIKK, PRODUKTDOKUMENTASJON OG GODKJENNING AV FORETAK Funksjonsrettede krav er ikke krav i veiledning!

Agenda Råd om/prosedyre for utenlandsopphold sett fra PuP (Bjørn Andersen) Råd om/prosedyre for utenlandsopphold sett fra instituttene Råd om/prosedyre.
FOKUS: SØK Byggesaksseminar
# Rapporten skal kun benyttes av Universitetet i Oslo til de formål den er ment og skal ikke distribueres til andre parter uten vårt skriftlige samtykke.
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
Studieforbundet natur og miljø. Hva er Studieforbundet?  Serviceorgan som legger til rette for studiearbeid i medlemsorganisasjonene.  Formidler av.
Ny våpenforskrift. Bakgrunn Forskjellsbehandling Politidirektoratets ”rundskrivsvelde” Generelt behov for revisjon.
Forskriften har regler om
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Evaluering av Avinors organisering og tilknytningsform Møte med fagforeninger og tillitsvalgte 13. februar 2006.
Barnehageseminar i Bergen, 16. april 2008
Konsesjons- og meldeplikt Datatilsynets og Personvernnemndas oppgaver og myndighet Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Konsesjons- og meldeplikt Datatilsynets og Personvernnemndas oppgaver og myndighet Prof. Dag Wiese Schartum.
11 Nettverksmøte for LP – Agenda – 10.10: Informasjon om EU-tjenesten ved NTNU v/ Per Inge Andresen og Øyvind Throndsen – 10.25:
ByggSøk – fra papirmølle til tastetrykk
Reguleringsplaner OMRÅDE – OG DETALJREGULERING Grete Sildnes
Arbeidsmiljøet for ansatte
Offentlige anskaffelser 4 Leverandørkrav, dokumentasjon og utvelgelseskriterier (av leverandør) Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning.
Offentlige anskaffelser 1 Innledning og oversikt Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Førstelektor Ingun Sletnes Høst 2015.
Koordinerende enhet KE er beskrevet i khol kap : Kommunen skal ha en koordinerende enhet for habiliterings- og rehabiliteringsvirksomhet. Denne.
Pilotering av tilsyn Introduksjonsprogrammet Gro Sevheim, rådgiver
Bevaring og kassasjon Statusrapport Norge
Private aktører - veilednings- og kompetansebehov
Personvern som del av enkeltsaksbehandling i offentlig forvaltning
Felles sikkerhetsmetode for risikovurdering (CSM RA)
Velkommen til morgenmøte om ERTMS
Sorenskriver Liv Synnøve Taraldsrud
Tema Utfordringer i tillatelsesprosessen Tillatelser til å ta i bruk
Juristsamling - Ålesund
Fylkesmannen i Buskerud
Seksjon byggesak.
Progresjonsrapporter -utfordringer og løsninger
Nye personvernregler i Norge EUs personvernforordning - General Data Protection Regulation (GDPR) Maren Magnus Jegersberg Seniorrådgiver IT-direktørens.
Nytt regelverk for offentlige anskaffelser
Utskrift av presentasjonen:

Morgenmøte Kjøretøyforskriften

Mål for dagen Lære mer om den kommende kjøretøyforskriften For SJT vil det kunne gi: Mer ressurseffektiv saksbehandling Mindre behov for individuell veiledning Resultat for dere: Bedre kunnskap om krav til kjøretøy Bedre kunnskap om prosess for å få tillatelse

Tema i dag Bakgrunn Hvilke tekniske krav som gjelder Hvordan få tillatelse Spesielt om arbeidsmaskiner Eventuelt

1. Bakgrunn Samtrafikkforskriften trenger utfylling og presisering Sikkerhetsforskriften trenger avløsning Nasjonale regler (der TSI ikke gjelder) må være tilstrekkelig tydelige, forskriftsfestede og uttømmende for å få tillatelse Forskrift om referansedokument krever at alt skal inn i en database som viser hvilke krav som gjelder og hvordan man går frem for å få tillatelse i alle EØS-stater Nasjonale kjøretøyregler må være skrevet på en viss måte Prosessuelle krav skal angis i referansedokumentet

2. Hvilke tekniske krav gjelder § 8: Delsystemer må oppfylle de grunnleggende kravene. Funksjonelle og tekniske spesifikasjoner fastsettes i TSIer. Krav relevante for kjøretøy fremgår av: TSI støy TSI godsvogner TSI personer med nedsatt bevegelighet TSI sikkerhet i jernbanetunneler (TSI rullende materiell høyhastighet) (TSI rullende materiell ikke ennå norsk rett) Liste på http://www.sjt.no/no/Lover-og-forskrifter/

Nei 2. Er det nok å se på TSIene? Nasjonale krav må komplettere TSIene når det er: Åpne punkter i TSIene Særtilfeller i TSIene Ved unntak fra TSIene Der det ikke gjelder noen TSI For å spesifisere teknisk forenlighet og sikker integrering

2. Hvor finner vi de nasjonale kravene? I dag: Sikkerhetsforskriften og ved bruk av EN 50126 JD 590 og andre steder i teknisk regelverk Praksis De er samlet i det nasjonale referansedokumentet som er tilgjengelig på ERAs nettsider Når kjøretøyforskriften trer i kraft: I vedlegget til forskriften Kravene vil fortsatt være samlet i referansedokumentet, som vil bli oppdatert

2. Hvordan ser de nasjonale kravene ut? Kort fortalt: Så likt de parallelle TSI-kravene som mulig Se høringsdokumentene på www.sjt/no/horinger

2. Hvordan verifisere mot tekniske krav Mot TSI-krav: Teknisk kontrollorgan (NoBo) Mot nasjonale krav: SJT eller utpekt organ (DeBo)

3. Hvordan få tillatelse? Avhengig av kjøretøy og bruk: Kjøretøy i eller som tog følger §§ 12-16 Kjøretøy som bare skal brukes på anleggsområde/ strekning disponert for arbeid følger § 17

3. Hvordan få tillatelse Fremgangsmåten er også avhengig av hva slags tillatelse man trenger: Testing og transport før tilsiktet bruk Første tillatelse i EØS Ytterligere tillatelse Ny tillatelse etter fornyelse eller oppgradering Typetillatelse

3. Melding Melding: Forslagets § 13 For nyanskaffelser blir det omtrent som før For fornyelse og oppgradering sier samtrafikkforskriften § 18 at det skal sendes inn ”dokumentasjon som beskriver prosjektet”. Dette er konkretisert i § 13 NB! Vi forutsetter at man følger den felles sikkerhetsmetode for risikovurdering for vesentlige endringer.

3. Første tillatelse Første tillatelse i EØS krever søknad etter § 14: EF-verifisering med teknisk kontrollorgan for TSI-krav Samsvarsvurdering etter nasjonale regler for øvrige krav som ikke dekkes av TSI Teknisk forenlighet og sikker integrering i henhold til den felles sikkerhetsmetoden

4. Ytterligere tillatelse Kjøretøy har tillatelse i en annen EØS-stat og skal tas i bruk i Norge: Søknad etter § 15 Basert på tidligere gitt tillatelse i annen EØS-stat Innebærer gjensidig godkjenning av verifiseringer fra den andre EØS-staten (kryssaksept) Like krav skal ikke dokumenteres to ganger, derfor skal bare ”særnorske forhold” og eventuelle endringer tilleggverifiseres Rapport om sikker integrering i henhold til den felles sikkerhetsmetoden også ved ytterligere tillatelse

4. Typetillatelse For kjøretøy som har tillatelse i Norge har typen tillatelse Vil fremgå av ERATV (typeregisteret) Typesamsvarserklæring tilstrekkelig for tillatelse

Gruppeoppgaver i pausen Hva skal vi kalle tillatelsen som gis til et kjøretøy som tilhører en type som har tillatelse fra før? Hvem skal utarbeide EF-verifiseringserklæring, og hvordan gjøres det? Hvordan fremskaffer man verifiseringserklæring for samsvar med nasjonale regler?

4. Ny tillatelse Ved endringer (fornyelse og oppgradering) der det kreves ny tillatelse for ibruktaking etter samtrafikkforskriften § 18 § 11 tredje ledd viser til § 13 for melding og § 14 for søknad om tillatelse Søknad og prosedyre etter § 14 tilpasset endringen

4. Testing/prøvekjøring/transport Egen tillatelse kreves før første/ytterligere/ny tillatelse Kreves testplan med risikovurderinger Søknad komponeres etter § 14 eller § 15 så langt det passer EF-erklæring for foreløpig samsvar med delsystemet (ISV) fra NoBo kan være nyttig som grunnlag for tillatelse til testkjøring

4. Arbeidsmaskiner Kravene basert på: Tillegg for «relevante krav i vedlegget» ved framføring i eller som tog Behøver ikke følge TSIen for rullende materiell

4. Arbeidsmaskiner Hva som ikke blir enklere enn før: Må følge den felles sikkerhetsmetoden Må følge enkelte TSIer (sjekk TSIenes tekniske virkeområde!) hvis de skal framføres i eller som tog Må følge «relevante krav» i vedlegget til kjøretøyforskriften hvis de skal framføres i eller som tog

4. Arbeidsmaskiner -prosess § 13 annet ledd: Slipper melding når de ikke skal brukes ved framføring av tog Gjøres heller ikke i dag Hensynene bak meldingsinstituttet svekket pga standardiseringen

4. Arbeidsmaskiner -prosess Ved søknad om tillatelse: § 17 brukes for de som slipper å sende melding etter § 13 annet ledd. Bruk av felles sikkerhetsmetode fører til valg av riktig standard og identifisering av relevante krav.

Bruk av den felles sikkerhetsmetoden Vesentlige endringer: Forskrift om felles sikkerhetsmetode for risikovurderinger må brukes parallelt Forholdet mellom fareregister og grunnleggende parametre? Rapport fra assesserende enhet om sikker integrering skal tas hensyn til ved tillatelse

Diverse informasjon Forhold som allerede er diskutert ifbm høringen: Behovet for melding ved ytterligere tillatelse Omformulering av § 10 Bruk av utpekt organ for verifisering mot nasjonale regler Tilgrensende emner: Krav til enhet med ansvar for vedlikehold, tildeling av EVN, registrering, merking Nærmere utredning om tilpasning til TSI RST CR pågår

Veien fremover Høring frist 10. februar EØS-høring med tre måneders stillstandperiode Vedtagelse av forskrift mai-juni 2012 Ikrafttredelse 1. juli 2012 Oppdatering av referansedokumentet Både de nasjonale kravene til kjøretøy fra vedlegget og de prosessuelle kravene (National Legal Framework) Referansedokumentet er tilgjengelig fra ERAs nettsider (http://www.era.europa.eu/Core-Activities/Cross-Acceptance/Pages/home.aspx)

Hva kan tilsynet gjøre bedre? Forskriftsprosess Løpende dialog i tillatelsessaker Informasjon på nett osv Veiledning om rettsutviklingen Bidrag internasjonalt Utvikling av TSIer Arbeid i GIG-grupper for klassifisering av nasjonale regler

Nettside: www.sjt.no