Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Velkommen til morgenmøte om ERTMS

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Velkommen til morgenmøte om ERTMS"— Utskrift av presentasjonen:

1 Velkommen til morgenmøte om ERTMS
Agenda: UH statistikk v/Kåre Bøklepp Tillatelser til å ta i bruk kjøretøy utrustet med ERTMS v/Andreas Hestevik JBV erfaring med tillatelsesprosess v/Tor Egil Sæve Pause Tillatelser til å ta i bruk ERTMS-infrastruktur v/Erik Eie og Liz Stordahl JBV nasjonal implementering v/Eivind Skorstad SJs erfaringer med bruk av ERTMS i Sverige v/Kjell Walleborn

2 Tillatelsesprosess ERTMS Ombordutrustning

3 Temaer: Tillatelsesprosessens hoveddeler Søknad om DeBo-verifisering
Tips

4 ! Tillatelsesprosessens hoveddeler
Tillatelsesprosessen består av fire deler: Melding Søknad om DeBo-verifisering (foreløpig tilsynet som utfører) Søknad om Transport og testtillatelse Søknad om tillatelse til å ta i bruk ! Tillatelsesprosessen for ERTMS-ombordutrustning er ikke annerledes enn for andre tillatelser, men den krever bruk av NoBo og DeBo.

5 Formålet med melding Tilsynet kan på et tidlig tidspunkt gi føringer for hvilke krav og regler som blir gjeldende. Tilsynet kan avgjøre om det er nødvendig med søknad om ny tillatelse og om det påkreves bruk av TSI. Melding er ikke å anse som en søknad om DeBo-verifisering.

6 Tillatelse til å ta i bruk kjøretøy med ERTMS
Erfaring tilsier to trinn: 1) Først tillatelse for klasse B-stekninger (nasjonal godkjenning) Grunnet mangel på klasse A-strekninger Tillatelse kan gis på bakgrunn av DeBo-verifisering og ISV for ETCS-funksjonalitet i level STM, samt testresultater 2) Deretter for klasse A-strekninger Krever verifisering på klasse A-strekning Tillatelse gis på bakgrunn av tillatelse på klasse B samt EF-verifiseringserklæring for TSI CCS

7 Søknad om DeBo-verifisering
Kun påkrevd når det kreves søknad om tillatelse til å ta i bruk og det er påkrevd bruk av TSI. Det er ingen fast mal eller krav for hva søknaden skal inneholde. DeBo-verifisering er opp mot tilfredstillelse av nasjonale krav (vedlegget til kjøretøyforskriften) DeBo-verifisering kan være tidkrevende.

8 Innhold i søknad om DeBo-verifisering
Referanse til melding (type, nummer og navn på kjøretøy, entydig definert) Kontaktinformasjon om søker Systembeskrivelse Oversikt over hvilke nasjonale krav som DeBo skal verifisere Dokumentasjon på hvordan kravene er tilfredsstilt Plan for verifisering (testing) Dokumenterte testresultater

9 Tips Begynn tidlig, ta gjerne kontakt Strukturer etter forskriften
Bruk gjerne skjema (matrise) for å vise hvilke regler som er tilfredsstilt/ikke tilfredsstilt, med referanser til dokumentasjonen Vær tydelig, kort og konsist der det er avvik fra kravene og beskriv kompenserende tiltak

10 Spørsmål? www.sjt.no Nyheter
Informasjon om endrede og nye lover og forskrifter Kommentarer til forskrifter Veiledninger Tilsynsrapporter Viktige vedtak Arrangementer

11 For mer informasjon: www.sjt.no


Laste ned ppt "Velkommen til morgenmøte om ERTMS"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google