Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Felles sikkerhetsmetode for risikovurdering (CSM RA)

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Felles sikkerhetsmetode for risikovurdering (CSM RA)"— Utskrift av presentasjonen:

1 Felles sikkerhetsmetode for risikovurdering (CSM RA)

2 Felles sikkerhetsmetode for risikovurdering
Hensikten med Common Safety Methods (CSM) er å etablere transparente prosesser som bidrar til kryssaksept. Målet er å åpne jernbanemarkedet og lette transport over landegrensene gjennom å innføre ett felles sikkerhetssertifikat/ tillatelsesprosess i hele Europa CSM’er etablert/etableres på flere områder: Risk Assessment, Conformity Assessment, Monitoring og Supervision.

3 CSM RA er utarbeidet av ERA
Arbeidsgruppe med representanter for interesseorganisasjoner samt representanter for sikkerhetsmyndighetene. Utgitt som forordning av EU-kommisjonen 24. april 2009 Implementert i norsk lovverk gjennom forskrift 12. mars 2010 Trådte i kraft for gitte typer endringer 19. juli. 2010 Generell ikrafttredelse 1. juli 2012. Hensikten finner men i fortalen: 3) I samsvar med direktiv 2004/49/EF bør det gradvis innføres felles sikkerhetsmetoder for å sikre at et høyt sikkerhetsnivå opprettholdes og, når og om det er nødvendig og praktisk mulig, at dette nivå forbedres. Videre heter det i fortalen 5) at det bør legges vekt på risikostyring av grensesnittene mellom de aktørene som er involvert i anvendelsen av denne forordningen. I 6) i fortalen heter det videre at: ” medlemstatene må særlig kontrollere den tekniske kompatibiliteten til disse delsystemene med det jernbanesystemet som det skal integreres i, samt sikker integrering av disse delsystemene i samsvar med denne forordningen. I 9) legges til grunn at dersom det ikke foreligger noen meldt nasjonal regel for å definere om en endring er vesentlig i en medlemsstat bør initiativtaker i utgangspunktet vurdere den mulige innvirkning vedkommende endring vil ha på sikkerheten ved jernbanesystemet. I norsk nasjonal lovgivning stilles det også krav om bruk av risikovurderinger, bl.a. i forbindelse med søknader om å ta i bruk jernbaneinfrastruktur og kjøretøy. Vi antar at dette kravet er mer omfattende enn kravet om bruk av CSM RA. I de tilfeller der nasjonal lovgivning stiller krav om bruk av risikoanalyser, men initiativtaker anser at CSM RA ikke kommer til anvendelse, står virksomheten frier med hensyn til valg av tilnærming. Det er for eksempel ikke nødvendigvis gitt at asssessor er nødvendig. Likevel må man merke seg at samtrafikkforskriften stiller krav om bruk av CSM i forbindelse med søknad om tillatelse til å ta i bruk kjøretøy i henhold til § 23 og § 26.

4 Sikkerhetsdirektivet Artikkel 6 (1):
Juridisk forankring A first set of CSMs, covering at least the methods described in paragraph 3(a), shall be adopted by the Commission, before 30 April 2008, in accordance with the procedure referred to in Article 27(2). They shall be published in the Official Journal of the European Union. Sikkerhetsdirektivet Artikkel 6 (1):

5 Sikkerhetsdirektivet Artikkel 6 (3):
Juridisk forankring The CSMs shall describe how the safety level, and the achievement of safety targets and compliance with other safety requirements, are assessed by elaborating and defining: (a) risk evaluation and assessment methods, Sikkerhetsdirektivet Artikkel 6 (3):

6 Om felles sikkerhetsmetode for risikovurdering.
Fortalen er interessant, den beskriver hensikten bak forordningen, og bidrar til forståelsen. Hensikten finner men i fortalen: 3) I samsvar med direktiv 2004/49/EF bør det gradvis innføres felles sikkerhetsmetoder for å sikre at et høyt sikkerhetsnivå opprettholdes og, når og om det er nødvendig og praktisk mulig, at dette nivå forbedres. Videre heter det i fortalen 5) at det bør legges vekt på risikostyring av grensesnittene mellom de aktørene som er involvert i anvendelsen av denne forordningen. I 6) i fortalen heter det videre at: ” medlemstatene må særlig kontrollere den tekniske kompatibiliteten til disse delsystemene med det jernbanesystemet som det skal integreres i, samt sikker integrering av disse delsystemene i samsvar med denne forordningen. I 9) legges til grunn at dersom det ikke foreligger noen meldt nasjonal regel for å definere om en endring er vesentlig i en medlemsstat bør initiativtaker i utgangspunktet vurdere den mulige innvirkning vedkommende endring vil ha på sikkerheten ved jernbanesystemet. I norsk nasjonal lovgivning stilles det også krav om bruk av risikovurderinger, bl.a. i forbindelse med søknader om å ta i bruk jernbaneinfrastruktur og kjøretøy. Vi antar at dette kravet er mer omfattende enn kravet om bruk av CSM RA. I de tilfeller der nasjonal lovgivning stiller krav om bruk av risikoanalyser, men initiativtaker anser at CSM RA ikke kommer til anvendelse, står virksomheten frier med hensyn til valg av tilnærming. Det er for eksempel ikke nødvendigvis gitt at asssessor er nødvendig. Likevel må man merke seg at samtrafikkforskriften stiller krav om bruk av CSM i forbindelse med søknad om tillatelse til å ta i bruk kjøretøy i henhold til § 23 og § 26.

7 Krav om uavhengig vurdering
Innebærer CSM RA store endringer? Krav om uavhengig vurdering Sikkerhetstyringsforskriften §§4 og 6 er i stor grad i samsvar med CSM RA Hensikten med CSM er å etablere transparente prosesser som bidrar til kryssaksept.

8 Om felles sikkerhetsmetode for risikovurdering.
Den felles sikkerhetsmetoden for risikoevaluering får anvendelse på alle endringer i jernbanesystemet. (Artikkel 2) Skal benyttes for vesentlige endringer. (Artikkel 4) Beskriver en risikostyringsprosess. (artikkel 5) Krever en uavhengig vurdering. (Artikkel 6)

9

10 Hva er vesentlig endring?
Følger av svikt Nyskaping Kompleksitet Tilsyn (monitorering) Reversibilitet Addisjonalitet Vurdering av hva en vesentlig endring er, er basert på 6 kriterier: a) Følger av svikt: Realistisk scenario basert på verst tenkelige tilfelle av svikt i systemet under vurdering, idet det tas hensyn til at det finnes sikkerhetstiltak utenfor systemet. b) Nyskaping benyttet ved gjennomføringen av endringen: Dette gjelder både hva som er nyskapende på jernbanesektoren, og hva som er nytt bare for organisasjonen som gjennomfører endringen. c) Endringens kompleksitet. d) Tilsyn: (eg. Monitorering) Manglende evne til å monitorere den gjennomførte endringen i hele systemets levetid og treffe egnede tiltak. e) Reversibilitet: Manglende evne til å gå tilbake til slik systemet var før endringen. f) Addisjonalitet: Vurdering av betydningen av endringen, idet det tas hensyn til alle nyere sikkerhetsrelaterte endringer av systemet under vurdering og som ikke ble bedømt som vesentlige. Eksempel: Skifte ut sporfelt med akselteller: Sviktende togdeteksjon kan føre til tog mot tog, høy konsekvens Akseltellere er kjent i Europa, men nytt i Norge, høy grad av nyskaping Hvis akseltelleren har et generisk sikkerhetsbevis som viser et tilstrekkelig høyt sikkerhetsnivå, er endringen ganske enkel d. Monitorering er mulig, men neppe hensiktsmessig i hele systemets levetid. e. Reversibilitet er mulig med dyrt og tidkrevende f. Situasjonsavhengig Totalvurdering? Merk krav i kjøretøyforskriften

11 Viktig å ta med seg Det er initiativtaker som avgjør når felles sikkerhetsmetode for risikovurdering skal benyttes, men det finnes føringer bl.a. i samtrafikkforskriften og kjøretøyforskriften. Fareidentifisering skal alltid utføres uansett hvilket risikoaksept prinsipp som benyttes Fareregisteret skal alltid opprettes eller, hvis det allerede eksisterer, ajourføres. Registeret benyttes bl.a. til informasjonsutveksling mellom aktørene.

12 Bruk av CSM ved innføring av nye delsystemer, eller endringer i delsystemer
§ 13 i samtrafikkforskriften stiller krav om anvendelse av CSM RA for å sikre integreringen av delsystemet i jernbanesystemet. I veiledningen til søknad om å ta i bruk delsystemer som er en del av jernbaneinfrastrukturen stilles det krav til at vurdering av om endringen er vesentlig skal være gjennomført. Vurderingen skal dokumenteres. Hvis endringen er vesentlig, skal metodikken følges, herunder bruk av assesserende enhet. Assesserende enhet skal følge hele prosessen.

13 Forholdet mellom CSM RA og EN 50126
CSM RA erstatter ikke EN 50126 EN kompletterer og utdyper CSM RA Det skal ikke være motstrid mellom CSM RA og EN 50126

14 Begrepsbruk EN benytter begrepet «hazard log» og CSM RA benytter «Hazard record». Dette er ikke det samme. I CSM RA benyttes begrepet «assessment body». Dette er oversatt med «assesserende enhet». Dette er ikke samme rolle som assessor etter EN

15 Sikker integrering - hjemling
…and the safe integration of these subsystems in accordance with this regulation Fortalen punkt 6: …to ensure the safe integration of the structural subsystems to which the TSIs apply into an existing system Artikkel 2B: § 13 (Delsystemer) § 20 (Kjøretøy) Samtrafikkforskriften:

16 Safe integration Hvem? Annex I 1.2.7
…the proposer is responsible for ensuring that the risk management covers the system itself and the integration into the railway system as a whole

17 Bruk av CSM RA Verifikasjon Melding Søknad SJT mottar melding
Større endring (§18 i samtrafikkforskr.) styrer krav om tillatelse til å ta i bruk. Vi beslutter. SJT beslutter om TSIer kommer til anvendelse Søknad Søker sender søknad Krav om bruk av CSM RA ved vesentlige endringer, søker beslutter Krav om risikovurdering uansett SJT sjekker sikkerhetsrapport, NoBo erklæringer, samsvar med nasj. regler (DeBo erklæring) Verifikasjon Ved bruk av CSM RA skal uavhengig assesserende enhet utarbeide rapport. Sikkerhetsstyringsforskriften krever ikke uavhengig assessor hvis ikke standardene krever det.

18 Assesserende enhet kontra assessor
-Aksepteres av tilsynet -Aksept av person -Arbeider i henhold til EN 50126, og 50129 Assesserende enhet: -Ingen krav om aksept fra tilsynet, men sertifisering /akkreditering underveis -Overvåker anvendelsen av CSM RA prosessen -Kreves alltid ved anvendelse av CSM RA

19 Nye krav til assesserende enhet i neste versjon!
Tydeliggjøring av assesserende enhets ansvar både for vurdering av prosess og resultat av prosess Krav om sertifisering eller akkreditering Assesserende enhet kan fortsatt være intern NSA kan fortsatt være assesserende enhet uten krav om organisatorisk uavhengighet

20 Risk Acceptance Criteria Scope of the new proposal
Revision of CSM RA, Scope of the work Acceptance criteria Risk Acceptance Criteria RISKS for arising from (Significant) Technical Changes (Significant) Operational Changes (Significant) Organisational Changes Functional Failures of Technical Systems … Other types of risks arising from (significant) technical changes Scope of the new proposal … with catastrophic consequences … with other types of consequences

21 Nye krav om tekniske akseptkriterier i neste versjon
Det tekniske risikoakseptkriteriet videreutvikles. Det inkluderer nå sannsynlighet for hendelser som ikke er katastrofale

22 CSM RA Utfordringer Svært liten praktisk erfaring med metodikken. Foreløpig definerer aktørene seg ut av problemstillingen Akseptkriterier utenom RAC TC Nivå på analysen, hvilke funksjoner vurderes


Laste ned ppt "Felles sikkerhetsmetode for risikovurdering (CSM RA)"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google