Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertKaare Mortensen Endret for 5 år siden
1
Morgenmøte ERTMS infrastruktur Erik Eie/Liz Stordahl 11. september 2014
2
Tema Utfordringer i tillatelsesprosessen Tillatelser til å ta i bruk
Veisikringsanlegg på ERTMS strekning Grensesnitt mot eksisterende anlegg Dokumentasjonskrav
3
Tillatelse ERTMS infrastruktur (direktivet)
Forberedende arbeid for driftsettelse Start installasjon Start driftsettelse Driftsettelse ferdig Full drift Driftsettelse Full drift Tid Sporet ute av bruk. Tillatelse til å ta i bruk
4
Tillatelse ERTMS infrastruktur (virkeligheten i følge direktivet)
Forberedende arbeid for driftsettelse Start installasjon Start driftsettelse Driftsettelse ferdig EF-verifiseringssertifikat EF-verifiseringserklæring Gjenstående assessering NoBo SJT tillatelse Full drift Driftsettelse Full drift Tid Sporet ute av bruk! Tillatelse til å ta i bruk
5
Tillatelse signalanlegg frem til nå
Forberedende arbeid for driftsettelse Start installasjon Start driftsettelse Driftsettelse ferdig Full drift Driftsettelse Full drift Tid Tillatelse til å ta i bruk med forutsetninger Tillatelse til å ta i bruk endringer
6
Tillatelse ERTMS infrastruktur
Driftsettelse ferdig Forberedende arbeid for driftsettelse EF-verifiseringssertifikat EF-verifiseringserklæring Start installasjon Start driftsettelse Gjenstående assessering NoBo Full drift Driftsettelse Full drift (evt. betingelser) Full drift SJT tillatelse SJT tillatelse Tid Sporet ute av bruk! Tillatelse til å ta i bruk Tillatelse til å ta i bruk endringer Tidsbegrenset tillatelse
7
Tidsbegrenset tillatelse – på grunnlag av
EF-erklæring om mellomliggende verifisering EF-sertifikat for mellomliggende verifisering (ISV) teknisk fil inkl. bla designrapport Assessor rapport (ISA) iht EN 50129 AsBo rapport (dersom CSM RA annex I kommer til anvendelse) Forutsetning om godkjent sluttkontroll/driftsprøve Øvrige dokumentasjonskrav fra veiledningen ISV vil ikke kunne gi en endelig tillatelse iht samtrafikkforskriftens §13, kun tidsbegrenset.
8
Tillatelse til å ta i bruk – endelig tillatelse
Oppdatert søknad med ref. til forrige EF-verifiseringserklæring Mal finnes hos ERA – EF-verifiseringssertifikat (iht RFU-STR-001) teknisk fil (iht RFU-STR-011) Evt. andre oppdaterte relevante dokumenter Forutsetter at teknisk kontrollorgan (NoBo) bruker maler og RFU (Recomendations For Use) som NBRail har utarbeidet.
9
Veisikringsanlegg på ERTMS strekning
Forutsettes kompatible med ERTMS Indikeres i førerens panel (DMI) Innkobling (evt. utkobling) skjer via ERTMS Helst optimalisert innkobling med tanke på togets hastighet Gir mer forutsigbarhet blant publikum pga. mindre ventetid
10
Grensesnitt mot gamle anlegg i overgangsperioden
Krever endring i eksisterende anlegg på nabostasjon Krever melding om endring til tilsynet Sikre at tog med ATC ombordsystem blir teknisk hindret fra å kjøre inn på ERTMS strekning Sikre at level transitions blir riktig
11
Dokumentasjonskrav Finnes i vår veiledning til å ta i bruk infrastruktur Husk at dokumentasjonen lages ikke for Statens jernbanetilsyn Den lages for å ha god sikkerhetsstyring i prosjekter Det eneste som skal produseres spesifikt for SJT: oversendelsesbrev for melding og søknad
12
HUSK! Sikkerhetsseminaret 23. oktober 2014 Hotell Bristol i Oslo
Tema: Jernbane-Norge i endring Muligheter for påmelding blir sendt ut en måned tidligere – på epost og via nettsidene våre
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.