Forslag til ny lov om kommunale helse- og omsorgstjenester Seniorrådgiver Liv Telle Stjørdal, 10.11.2010.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forskrift om smittevern i helsehelsetjenesten
Advertisements

Nasjonale føringer og suksesskriterier for gode koordinerende enheter for habilitering og rehabilitering Konferanser høsten 2010 avdelingsdirektør Bente.
Individuelle planer Foreldrekurs 2005.
- på lag med deg for din helse R e h a b i l i t e r i n g s k l i n i k k e n - på lag med deg for din helse R e h a b i l i t e r i n g s k l i n i k.
Oppfølgingstjenesten Psykisk helse og rus
Individuell plan.
Nett-basert-individuell plan SamPro
Årsmøte 2010 Autismeforeningen i Norge Akershus fylkeslag.
LOVGRUNNLAG LOV OM PASIENTRETTIGHETER § 2-5: Pasient som har behov for langvarige og koordinerte helsetjenester, har rett til å få utarbeidet individuell.
Individuelle planer etter helse- og sosiallovgivningen
Samhandlingsreformen - nytt og endret lovverk
Spesialisthelsetjenestens veiledningsplikt
Rehabiliteringskonferanse i Østfold
Koordinerende enhet Brukerutvalget NLSH 13. Juni 2006.
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
Kari Reine, mor og jurist Landskonferansen om Down Syndrom 2012
Tilpassede helsetjenester
Haugalandsløftet Møte i styringsgruppen Kari Ugland, samhandlingssjef.
Samhandlingsreformen – hvor står psykisk helse og rusfeltet?
Samhandlingsreformen og brukermedvirkning
Gjennomføring av Samhandlingsreformen
Tilgang på langs: Informasjonsdeling og sammenhengende pasientforløp - En introduksjon - Ellen K. Christiansen,seniorrådgiver, Nasjonalt senter for.
Prosessuell Materiell Personell
Lovgrunnlaget for helsetjenestene
Norm for informasjonssikkerhet Taushetsplikt
Ny lovgivning – helse- og omsorgstjenesteloven Signe L
Samhandlingsreformen Sikre bærekraft og kvalitet
SAMHANDLINGSREFORMEN ORIENTERING BYSTYREKOMITÉ HELSE, SOSIAL, OMSORG
Helse- og omsorgsdepartementet Høring 1.Ny lov om helse og omsorg 2.Ny lov om folkehelse 3.Innspill til ny nasjonal plan for helse- og omsorgstjenester.
4 NYE HELSELOVER Lov om pasientrettigheter Lov om psykisk helsevern
NY LOV OM HELSEPERSONELL
Pasientjournalen – hvem skal ”eie” den?
Samhandlingsreformen og nye helselover Sentermøte 15. desember 2011 Wenche Jensen.
 Utfordringer etter at «Opptrappingsplan for rus» er over..  Lovhjemler, rettigheter, organisering, mv Yngve Osbak, prosjektleder Fylkesmannen.
Veileder for helse- og omsorgstjenester til innsatte i fengsel
Smittevern – lover og forskrifter Regional smittevernlege
Er vi rusfaglig klar for samhandlingsreformen?
Samhandling Tilbudet til barn og unge Seksjon for habilitering v/ seksjonsleiar Solveig Glærum.
Gratulerer med dagen ”Brukerens hjem – din arbeidsplass”
Kst ekspedisjonssjef Tor Åm
AVIKSHÅNDTERING OG MELDEPLIKT
Nasjonal rusmestringskonferanse
Barn som pårørende.
Forventninger til samhandlingsreformens betydning for funksjonshemmede Hva er, hvem har behov for koordinerte tjenester?
Barn som pårørende.
Velkommen til Tilsynsutvalgopplæring
Håndtering av avviksmeldinger
Veiledningsplikten til spesialisthelsetjenesten
Innledning – om samhandlingsreformen og endringer i helselovgivningen
Samhandlingsreformen – pårørendes stilling, muligheter og begrensninger 21. April 2012, Helsfyr, Oslo av Alice Kjellevold.
Samhandlingsreformen – Hva skjer?
Samhandlingsreformen Bodø 19. oktober 2010 Sigrid J. Askum KS Helse.
Rehabilitering i samhandlingsreformen Knut Tjeldnes, seniorrådgiver.
SiS – Førde Samhandlingsreformen fra ord til handling Politisk rådgjevar Tord Dale.
Koordinerende enhet KE er beskrevet i khol kap : Kommunen skal ha en koordinerende enhet for habiliterings- og rehabiliteringsvirksomhet. Denne.
Barnog ungdom som pårørende, 2009 Barn som pårørende Spesialrådgiver/ spesialsykepleier Randi Værholm Kreftforeningen Barnog ungdom som pårørende, 2009.
1 Endringer i barnehageloven Samling for kommunene i Hordaland 13.sept 2016.

Nye lover fra 1. juli 2016 og Forskrift fra 1. januar 2017
Helse- og omsorgstjenester
Fokus på koordinerende enhet
Koordinerende enhet for habilitering og rehabilitering
Helseforetak – bedrift eller forvaltning?
Journalføring.
God vakt. Konferanse, Tønsberg 16
Koordinerende enhet for habilitering og rehabilitering
Velkommen til koordinatorskolen i Steinkjer kommune
Hva er intensjonene bak KE, sett fra et overordnet faglig perspektiv?
Nasjonal rusmestringskonferanse
Koordinerende enhet (KE) i UNN
Utskrift av presentasjonen:

Forslag til ny lov om kommunale helse- og omsorgstjenester Seniorrådgiver Liv Telle Stjørdal,

Helse- og omsorgsdepartementet 2

Generelt – endret regelverkstruktur • Den nye loven skal erstatte kommunehelsetjenesteloven og sosialtjenesteloven, jf. også forslag om div. endringer i andre lover • Dagens lovmessige skille mellom helsetjenester og omsorgstjenester oppheves • Forslaget innebærer felles regler for tjenester som i dag er regulert i kommunehelsetjenesteloven og sosialtjenesteloven, herunder felles klage- og tilsynsinstans (Helsetilsynet i fylket eller Fylkesmannen) 3

Helse- og omsorgsdepartementet Generelt - endret regelverkstruktur, forts. • Helsepersonelloven skal gjelde for alt personell som yter tjenester etter den nye loven. • Pasienters og brukeres rettigheter videreføres. Samles i pasientrettighetsloven. • Også klageordningen er foreslått regulert i pasientrettighetsloven. • Viderefører særrregler om bruk av tvang for utviklingshemmede og rusmiddelmisbrukere. 4

Helse- og omsorgsdepartementet Kommunens overordnede ansvar • Forslaget tydeliggjør kommunens overordnede ansvar for helse- og omsorgstjenester (”sørge- for-ansvar”). • Det presiseres at kommunen må planlegge, gjennomføre, evaluere og korrigere virksomheten slik at tjenestenes omfang og innhold er i samsvar med krav i lov og forskrift. Tilsvarende presisering foreslås i spesialisthelsetjenesteloven. • Kommunen gis stor frihet til selv å velge hvordan ansvaret skal oppfylles. 5

Helse- og omsorgsdepartementet Kommunens plikter • En mer overordnet og profesjonsnøytral angivelse av kommunens plikter. • Mer dynamisk reguleringsform i forhold til faglig utvikling og nye måter å organisere tjenestetilbudet på. • Større mulighet for lokal tilpasning i forhold til hensiktsmessig organisering av tjenestene ut fra lokale ønsker og behov. 6

Helse- og omsorgsdepartementet Økt fokus på helsefremmende og forebyggende arbeid • Forslaget legger økt fokus på kommunens ansvar for helsefremmende og forebyggende arbeid. • Kommunen har allerede i dag et slikt ansvar, men dette foreslås tydeliggjort i lovforslaget. • Kommunens ansvar på dette feltet må sees i sammenheng med forslag til ny lov om folkehelsearbeid. 7

Helse- og omsorgsdepartementet Gjennomgående pasientforløp – sammenhengende tjenester • Kommunene skal legge til rette for samhandling mellom ulike deltjenester og andre tjenesteytere. • Tilsvarende foreslås i spesialisthelsetjenesteloven. • Kommunene skal også legge til rette for at den enkelte pasient eller bruker gis et helhetlig og integrert helse- og omsorgstjenestetilbud • Tilsvarende foreslås i spesialisthelsetjenesteloven. 8

Helse- og omsorgsdepartementet Lovpålagt avtalesystem - formål • Skal gi kommunene et mer likeverdig partsforhold og sikre mer enhetlig praksis. • Sikre at tjenesteyterne samhandler og koordinerer tjenestene slik at pasienten mottar en helhetlig tjeneste, i form av planlagte og sammenhengende forløp. 9

Helse- og omsorgsdepartementet Lovpålagt plikt til å oppnevne koordinator – koordinerende enhet • Egne lovbestemmelser om plikt til å oppnevne koordinator for pasienter og brukere med behov for langvarige og koordinerte tjenester • Funksjonen blir tydeliggjort ved at det lovfestes at koordinator skal: • Ha hovedansvar for å sørge for nødvendig oppfølging av den enkelte pasient/bruker • Sikre samordning av tjenestetilbudet og framdrift i arbeidet med individuell plan • Lovpålegg om koordinerende enhet for habiliterings- og rehabiliteringsvirksomhet 10

Helse- og omsorgsdepartementet Pasientsikkerhet • Alle virksomheter i spesialisthelsetjenesten og den kommunale helse- og omsorgstjenesten skal drive systematisk arbeid for å ivareta pasientsikkerhet og kvalitet. • Meldeplikten til Helsetilsynet i fylket etter spesialisthelsetjenestelovens § 3-3 (om betydelig personskade) foreslås endres slik at ordningen blir et rent læringssystem og forvaltes av Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten. • Helsepersonell kan melde om uønskede hendelser uten frykt for sanksjoner. Bedre data om omfang, fordeling og risiko. 11

Helse- og omsorgsdepartementet Elektronisk samhandling - IKT • Foreslås å gi departementet myndighet til å stille krav om at dokumentasjon og kommunikasjon av helseopplysninger skal skje elektronisk. • Helseforetak og kommunehelsetjenesten skal legge til rette for effektiv elektronisk samhandling. • Skal bidra til mer effektiv utveksling av viktige pasientopplysninger, og dermed også bedre helsehjelp. 12