Modenhetsvurderinger som grunnlag for kontinuerlig forbedring

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Introduksjon.  ITIL står for Information Technology Infrastructure Library.  Det er mye snakk om ITIL i næringslivet for tiden, og veldig mange bedrifter.
Advertisements

1 1 Kommunenes nye byggesaksbehandling – nye kontrollformer: Byggesaksarbeidet i endring Presentasjon Norges Forskningsråd 12. november 2004 Sosialpsykolog.
Bilag 5 Strategier for HELFO mot HELFO har vært gjennom en spennende reise fra etablering av Trygdeetatens oppgjørsorganisasjon i 2004 og fram til.
Presentasjon – Econa Riksrevisjonens stilling i statsapparatet Riksrevisjonen er direkte knyttet til Stortinget og er uavhengig av forvaltningen.
Et felles løft for alle Gjennomføring av arbeidsmøte.
Veileder i helhetlig ROS-analyse i kommunen Arealbruk og naturfare - NIFS 5.November 2014 Cathrine Andersen.
Evaluering av Difi Vivi Lassen Leverandørmøte
Den gode kunde Kompetanse, involvering og kultur Magne Jørgensen Simula Research Laboratory.
Nettverk for virksomhetsstyring Risikostyring v/ Anette P. Simonsen, DFØ v/ Christine Vik, DFØ 17. Februar 2016.
Tilbudskonferanse Utvikling av kursopplegg basert på Prosjektveiviseren.no
KOMMUNAL PLANSTRATEGI – ERFARINGER. Pbl § 10 – 1 « […] Planstrategien bør omfatte en drøfting av kommunens strategiske valg knyttet til samfunnsutvikling,
Februar 2013 IKT-strategi Gruppe 4 Jan Magne LangsethGro Li Sletvold Fridtjov Valde JansonAmel Konjhodzic Anne Berit SkogvangBerit Aarnes Magnus.
Utfordringer for kommuner og fylkeskommuner i informasjonssamfunnet
Presentasjon av organiseringsprosjektet
Benchmarking som kilde til forbedring
Prosjektpresentasjon – Før du starter
Vurdering av modenhet i salgsstyrken
ROS-analyse.
Hvorfor skal vi måle? Hvordan?
Resultatmåling av brukerstyrt forskning Styrker og svakheter
Refleksjon over egen læring har stor effekt
Asker velferdslab Komite Helse og omsorg
Prosjektpresentasjon – Innsikt og idé
Delevaluering av prosjektet Haugalandsløftet
Hvorfor er det vanskelig å ta gode beslutninger?
Familieråd En for alle, alle for en
Forvaltningspolitikk og Digital agenda for Norge (Meld. St
Dilemmatrening Difis opplæringsmateriell informasjonssikkerhet.
Samarbeid og medbestemmelse
Samarbeidsgruppemøte 5.november 2015 SAK: 5 Status veikartarbeidet
Samarbeidsgruppemøte 21.januar 2016 Rolf Olai Jacobsen
Moderniseringsprogram i SSB
Samarbeidsgruppemøte 5. november 2015
Porteføljestyring – hva er det?
Gruppeprosess Dialog som ramme for gruppeprosessen Lokalt fokus
Tema 8 Strategier for hvordan kommunene bør gå fram når plan- og byggesaksprosessen skal digitaliseres (sjekkliste på noe av det som må vurderes nærmere.
Valgfag innsats for andre
Standardiserte pasientforløp i et lokalt og regionalt perspektiv
Kompetanseutvikling og Effektiviseringsprogrammet Kompetanse koster, men inkompetanse koster mer! Det skal lønne seg å være seriøs ! NVF 2. mars 2015.
Gruppe 3: samarbeid i partnerskap
Presentasjon for virksomhetens ledelse
Skoleeier i utvikling av skolen. Ordfører Nina Sandberg
20 September, 2018 Sjekkliste for beslutningspunkter (BP) knyttet til HiOAs prosjektmodell For mellomstore og store prosjekter - verktøy for prosjekteier.
Veiledning - Verktøy for vurdering av strategier i en anskaffelse
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Gevinstrealisering – hva og hvorfor? En enkel innføring
Prosjektpresentasjon – Før du starter
E-handel.
Medarbeiderundersøkelsen UiT 2011
Den matematiske samtalen
Egenkontroll og tilsyn Lillehammer
Kunnskapsgrunnlag (kap. 4 og 5.5)
PDSA-sirkel/småskalatest
Digidel 2017 er et program som skal  styrke samarbeidet og øke innsatsen som i dag gjøres av ulike offenlige virksomheter, IKT-næringen og frivillige organisasjoner.
Evaluering av USITs organisering, USIT 3.1
Kostnadsstyring Privat / Offentlig
Digital styringsmodell og prioriteringsprosess for prosjekter
03 Introduksjon til ROS-analyse 08 PowerPoint-mal for ROS-analyse
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Riksrevisjonens undersøkelse av digitalisering av kulturarven Dokument 3:4 ( ) 29. mars 2019.
Digitaliseringsarbeidet i Lillehammer-regionen
Strategisk kompetanseledelse 2019 Programstyremøte 1 feb 2019
Gevinstrealiseringsstrategi
Digitaliseringsprogram for administrative tjenester
Program for administrativ forbedring og digitalisering
Programkontoret.
- Endelig forslag til ønsketsituasjon
Program for administrativ forbedring og digitalisering
Utskrift av presentasjonen:

Modenhetsvurderinger som grunnlag for kontinuerlig forbedring Hvorfor jobbe med modenhet

Hvorfor bør vi arbeide med modenhet? Høyt omstillingstempo i vår virksomheten gjør at vi skal gjennomføre et større antall prosjekter de neste årene. For å hente ut de ønskede gevinster må sikre oss at vi er i stand til å lykkes. 1 Vi trenger å øke vår forståelse for styrker og svakheter knyttet til vår evne til å gjennomføre prosjekter og realisere gevinster. Vi må etablere en helhetlig utviklingsplan som sikrer at vi kontinuerlig utvikler de kompetanser, prosesser og strukturer som er nødvendige for å lykkes. 2 Dato Direktoratet for forvaltning og IKT

Hva er hensikten med modenhetsvurdering? Skape bevissthet og forståelse om egen virksomhets modenhetsnivå Legge grunnlag for læring og benchmarking ved å samenlikne egen praksis mot etablert god praksis Skape grunnlag for å iverksette målrettede og effektive tiltak for å forbedre egen modenhet Etablere et grunlag for å forbedre virksomhetens gjennomføringsevne Dato Direktoratet for forvaltning og IKT

Hvor er vi i dag? (Fylles ut av virksomheten) Vi gjennomfører hvert år XX prosjekter Vi vet ikke hvor mange prosjekter som gjennomføres hvert år Vi bruker XX % av vår tid på prosjekter hvert år? Vi vet ikke hvor mye av vår tilgjengelige tid vi bruker på prosjekter Vi bruker XX kr på ulike prosjekter år Vi vet ikke hvor mye penger vi bruker på prosjekter hvert år XX av våre prosjektene leverer de planlagte resultater til planlagt tid, kost og kvalitet? Vi har ingen oversikt om hvorvidt vi evner å løse prosjektene våre til avtalt tid/kost/kvalitet I vår virksomhet har vi etablert en felles tilnærming til: Prosjektledelse Programledelse Porteføljestyring Risikostyring Gevinstrealisering Endringsledelse Direktoratet for forvaltning og IKT

Effekter av å jobbe med modenhet Forbedre virksomhetens evne til å igangsette og gjennomføre strategiske endringer slik at strategier omsettes til ønskede gevinster Sikre at virksomheten har de nødvendige forutsetninger for å sette i gang riktige initiativer (porteføljestyring) og gjennomfører dem effektivt (prosjekter og programmer) Etablere et grunnlag for kontinuerlig forbedring gjennom en bedre forståelse av styrker og svakheter og etablere en helhetlig utviklingsplan som sikrer at utviklingsarbeid rettes inn mot de områder hvor de har størst effekt Undersøkelser har dokumentert at virksomheter med høy modenhet innen sentrale virksomhetsprosesser oppnår bedre resultater enn virksomheter med lav modenhet Direktoratet for forvaltning og IKT

Eksempler på effekter Forbedret evne til planlegging og budsjettering Økt produktivitet Økt kvalitet (målt i antall feil) Økt medarbeidertilfredshet Kortere opplæringstid. Mindre dobbeltarbeid. London Underground oppgir besparelser £422m over 3 år ved å øke modenheten fra nivå 1 til nivå 3 Research from many sources continues to show that higher organizational maturity is synonymous with higher performance. PMI’s Pulse of the Profession® (2014b) states that high-performing organizations successfully complete 89% of their projects, while low performers successfully complete only 36%. Project Management Institute (PMI). (2014b). Pulse of the Profession®: The high cost of low performance. Retrieved from http://www.pmi.org/learning/pulse.aspx

Hvordan arbeide med modenhet? 2 PLANLEGGE MODENHETS-VURDERING 1 FORVENTNINGER OG AMBISJONER 5 UTVIKLE OG MPLEMENTERE TILTAK 3 4 GJENNOMFØRE ANALYSERE KONTINUERLIG VIRKSOMHETSUTVIKLING Direktoratet for forvaltning og IKT

Hvordan arbeide med modenhet? 2 Beslutte og planlegge aktiviteter for innsamling av data PLANLEGGE MODENHETS-VURDERING Avklare forventinger til omfang og ambisjoner I modenhetsarbeidet. Beslutte om hvilke område som skal undersøkes og hvordan Utvikle og implementere tiltak som kan iverksettes for å øke modenheten innen prioriterte områder. 1 FORVENTNINGER OG AMBISJONER 5 UTVIKLE OG MPLEMENTERE TILTAK 3 4 Innhente data gjennom dokumentstudier, intervjuer og workshops GJENNOMFØRE Analysere funn og identifisere fokusområder og målsetninger. ANALYSERE KONTINUERLIG VIRKSOMHETSUTVIKLING Direktoratet for forvaltning og IKT

Hvordan arbeide med modenhet? 1. Forventninger og ambisjoner Aktiviteter Sentrale spørsmål Kartlegg behov og hensikt Kartlegg ambisjonsnivå og ressursbruk Veiledningsmøte med Difi Hvor er det vi vil ha mest nytte av å gjøre en modenhetsvurdering? F. eks prosjekt- eller programstyring? Er det noen konkrete utfordringer eller spesielle problemområder vi ønsker å sette fokus på? F. eks Risikostyring? Hvilke effekter kan vi forvente av en modenhetsvurdering? Hvilket ambisjonsnivå skal vi legge oss på? Hvor mye ressurser har vi anledning til/ønsker vi å bruke? Direktoratet for forvaltning og IKT

Hvordan arbeide med modenhet? 2. Planlegging Aktiviteter Sentrale spørsmål Velg omfang og gjennomføringsform Prosjekt- , Program- og/eller Porteføljestyring? Selvevaluering eller ekstern evaluering? Hvor omfattende deltakelse? Hvor mange workshops? Gjennomføring Planlegg intervjuer og workshops Gjennomføre evaluering ift. modellen Direktoratet for forvaltning og IKT

Hvordan arbeide med modenhet? 3. Gjennomføre Aktiviteter Sentrale spørsmål Dokumentstudier Gjennomgå styringsdokumenter I virksomheten. Prinsippet er at dersom rutiner og prosesser ikke er skrevet ned, kan det ikke gjentas. Gjennomføre intervjuer Målrettede intervjuer med nøkkelmedarbeidere. . Toppledere Mellomledere Tema eksperter Prosjektledere Gjennomføre workshops for å validere og forankre resultater Er det utviklet en felles prosjektmodell i virksomheten? Finnes det et regimet for kompetansebygging innenfor prosjekt/program og portefølje? Har man implementert beslutningsporter i forbindelse med igangsetting og gjennomføring av prosjekter og programmer? Direktoratet for forvaltning og IKT

Hvordan arbeide med modenhet? 4. Analyse Aktiviteter Sentrale spørsmål Analysere Sammenfatt og presenter resultater Er resultatene i tråd med forventingene? Hvordan er resultatene i forhold til sammenliknbare virksomheter og offentlig sektor som helhet? Hva oppleves som mest positivt og hva er mest problematisk? Hvilke områder bør forbedres og i hvilke rekkefølge? Direktoratet for forvaltning og IKT

Hvordan arbeide med modenhet? Eksempler på avrapportering

Hvordan arbeide med modenhet? 4. UTVIKLE OG IMPLEMENTERE TILTAK Aktiviteter Sentrale spørsmål Implementere Iverksette bestemte tiltak Følg opp tiltakene Evaluere Evaluere prosess Evaluere tiltak og resultat av tilta Meld inn resultat av modenhetsvurdering til DIFI KONTINUERLIG VIRKSOMHETSUTVIKLING Direktoratet for forvaltning og IKT

Direktoratet for forvaltning og IKT OMFANG OG RESSURESER Hvor bred eller omfattende vår modenhetsvurdering skal være bestemmer vi selv Hva er vårt behov? Spesielle problemområder? Prosjektstyring? Programstyring? Porteføljestyring? Hvilke av de 7 P3M3-perspektivene? Selvevaluering? Ekstern evaluering? Intern kapasitet? Kostnader? Dato Direktoratet for forvaltning og IKT

Direktoratet for forvaltning og IKT Vedlegg Dato Direktoratet for forvaltning og IKT

Overordnet modenhet i offentlig sektor Ill. “IT Praksis 2015” Direktoratet for forvaltning og IKT

Direktoratet for forvaltning og IKT Virksomheter med en grunnleggende modenhet innen strukturert endringsarbeid 32 % 22 % 10 % 17 % 12% Porteføljestyring Prosjekt/program Endringsledelse Gevinstrealisering Direktoratet for forvaltning og IKT