Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Prisopplevelsen som konkurransefortrinn (Fredriksen kap. 4)
Advertisements

Målgruppe / Budskap Hvem skal du snakke til og hva skal du si
Markedsføring i det 21. århundre:
Marketing Mix Kjetil Aukland - BI Kristiansand
Hvem skal oppdra selgerne?
12. Oppsummering.
Markedsføring kommunikasjon. Markedsføring  Markedsføring – muligheten og nødvendigheten til muligheten og nødvendigheten til suksess. suksess.
Daglig leder Sult-gruppen Siviløkonom BI
Økende behov for markedsinput i produktutviklingsprosessen
Gauldalskonferansen 2011 Skal små og mellomstore bedrifter lykkes i årene som kommer må de skoleres innen ledelse, strategisk planlegging og innovasjon.
Forkurs - Gründerskolen Blindern, Januar 2007
Konkurransevirkemidlene PRIS
Produktpakking Børre Berglund 5. Mai 2010.
Kapittel 3: Effekter av merkeverdi for bedriftene
Forslag til oppsett på forretningsplanen
Markedsføring i det 21. århundre:
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
Anvendelse av verktøyene
Segmentering Kapittel 8.
Posisjonering Kapittel 10.
Studentliv - Kurs i PR og markedsføring - Modul 6
Mål deg til kontroll! Even Aas-Eng McCann Worldgroup.
Markedsplanen At presenteres 30.01
På Borregaards vis Bedriftskultur og verdigrunnlag Juni 2014.
Øving 1 - Forretningsideen
Konkret samarbeid mellom reiselivs og kulturaktører ifht. det å utvikle og tilby ”kortreist kultur” i en kulturmeny, til bruk i utviklingen av reisemålet.
Misjon Isave skal tilby en “do-it-your-self” løsning til markedsførere for å etablere automatisert dialog mot markedet.
2005 PRODUKTIFISERING OG PRISSETTING AV HUMSAM-KUNNSKAP OPPSUMMERING: Verdien av ditt produkt PRODUKTIFISERING Definisjon Hvorfor produkt? Hvorfor ikke.
2004 Produktifisering og prissetting av HUMSAM-kunnskap PRODUKTIFISERING Definisjon Hvorfor produkt? Hvorfor ikke bare timer Fordeler for kunden Fordeler.
Gruppeundervisning /
MARKEDSANALYSE Målsetninger Segmentering av kunder Konkurrentanalyse
Segmentering og målgruppetenkning
5.4 Markedsstrategi- del 2 Velge markedsføringstiltak Velge tiltak som øker salget. Vi bruker de fem P’ene – Pris – Produkt – Plass (distribusjon) – Påvirkning.
Jeg – en merkevare ? Refleksjoner og bevisstgjøring om sluttpakker og jobbsøking/CV ECONA Petter A. Knudsen.
Norsk Kundebarometer Hvorfor etterstrebe fornøyde kunder? Hva kjennetegner de beste og dårligste bedriftene på kundetilfredshet?
Målgruppe Kjetil Aukland - BI Kristiansand. Kjetil Aukland Faglig leder BI Kristiansand PhD stipendiat Aalborg Universitet –Merkevare og Opplevelsesøkonomi.
Markedsføring – nødvendig kompetanse for bibliotekarer? Forum for økonomibibliotekarer av Arve Pettersen.
Friele + Farmen = sant! Av Anita, Valeria, Line & Bendik.
På borregaards vis Kultur & verdier i Borregaard.
Kapittel 4: Effekter av merkeverdi for bedriftene
Markedsføring.
Visjon, virksomhetside og verdier
Kapittel 18: Ansatte som merkevarebyggere
Viktoria Stensrud / Nasjonalparken Næringshage
Slide 2:. Forretningsmodellen forklart på engelsk og norsk
EiT Landsby.
Offensiv markedsføring
Nettverk og relasjoner: Hvordan drive markedsføring når du er avhengig av andre? Morten H. Abrahamsen, Førsteamanuensis i Markedsføring Handelshøyskolen.
Strategisk markedsføring - hva betyr det for oss?
Segmentering og posisjonering
Velkommen til Academic Day!
Kommunikasjon i helsetjenesten
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Slide 2:. Forretningsmodellen forklart på engelsk og norsk
Velkommen til Academic Day!
Kapittel 6 Tilbudskurven 1.
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen BI Stavanger
Segmentering og målgruppetenkning
“Gode kundeopplevelser” Workshop ved Stavanger Kulturhus 14
Prisstrategier på bedriftsmarkedet
Slide 2:. Forretningsmodellen forklart på engelsk og norsk
Posisjonering og differensiering
Slide 2:. Forretningsmodellen forklart på engelsk og norsk
Welcome Back to School Film med Lars Olsen, Dean Bachelor.
Øvelse: Hvilke ord fungerer best?
Strategisk markedsføring
Personene. Personene Flere historier… Makt og begjær Vekst og løsrivelse Etikk og moral Trekantdrama Systemkritikk Andre?
Utskrift av presentasjonen:

Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI

Er du til for kunden, eller er kunden til for deg?

Hvem er kundene våre?

Verdi: Hvorfor skal kunden velge oss?

Verdi: Hvorfor skal kunden velge oss?

“There are three kinds of pipe. There's aluminum, which is garbage “There are three kinds of pipe. There's aluminum, which is garbage. There's bronze, which is pretty good, unless something goes wrong. And something always goes wrong. Then, there's copper, which is the only pipe I use. It costs money. It costs money because it saves money.” (Vincent Gardenia i Moonstruck, 1987)

Behov: Hvorfor trener vi på Elixia?

= flere typer behov!

Hvordan skal vi innfri kundenes forventninger?

Det vi lover og det vi gjør Bedrift Muliggjøre serviceløftet Gi serviceløftet Kunde Levere serviceløftet Ansatt

Hvor kommer konkurransen fra?

Posisjonering: Hvordan skille oss ut? Idag er alt likt og alle kan alt!

……..eller, hvordan få en kunde til å betale for et produkt som egentlig er gratis ! Gjøre produktet attraktivt Sette høy pris for å skape eksklusivitet Lekker reklame – kommunikasjon Smart distribusjon

Markedsføringsforståelse hjelper deg å Skjønne at bedriften tjener penger på kundene, ikke på produktene Forstå hva som er kundenes egentlige behov Motivere og bygge en organisasjon som kan levere Overleve i en stadig mer uforutsigbar og tøffere konkurranse

Viktige begreper i markedsføring Segmentering – Hvilke kunder skal vi velge? Posisjonering – Hva er vi gode på? Merkevarebygging – Hva skal vi bli kjent for? Produktutvikling – Hva skal vi levere? Prissetting – Hvor mye skal det koste? Distribusjon – Hvordan skal vi levere det? Markedskommunikasjon – Hvordan skal vi gjøre kundene oppmerksomme på oss? Markedsstrategi - Sammenhenger

Markedsførere må kunne regne…

… ha tydelige budskap,

… segmentere markedet,

… og være troverdige!

Det er ikke alltid like lett..

… men et sted må man begynne!

Case: Nytt treningssenter Segmenter – Hvem skal vi henvende oss til? Verdi – Hvorfor skal de velge oss? Posisjonering – Hva skal vi gjøre som ingen andre gjør? Produktutvikling – Hvilket tilbud skal vi ha? Prissetting – Hvor mye skal det koste? Distribusjon – Hvordan skal vi levere det? Kommunikasjon – Hvordan skal vi gjøre kundene oppmerksomme på oss?