Lokalt og regionalt folkehelsearbeid

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ny lov om folkehelsearbeid
Advertisements

Nye lover og forskrifter relatert til planlegging og ansvar
Hvordan lykkes i det lokale/kommunale trafikksikkerhetsarbeidet?
Folkehelsearbeid i Møre og Romsdal Hva gjøres i Kristiansund
Folkehelsemeldinga Implikasjoner for samfunnsmedisinere i kommunene
- Hvordan bidra til helsefremmende samfunnsutvikling i kommunene?
Fremtidens folkehelsearbeid
Planlegging og samfunnsutvikling
Samhandlingsreformen – hvor står psykisk helse og rusfeltet?
Helse- og omsorgspolitikk •Samhandlingsreformen. Samhandlingsreformen Rett behandling – på rett sted – til rett tid •Bedre samhandling mellom kommuner.
Ny folkehelselov – styrer staten helseaktiviteten i kommunene?
Folkehelse i Plan 29. august 2007 Lillehammer INTRODUKSJON TIL DRØFTING Asle Moltumyr HOD/MD/SHdir.
Folkehelsemeldingen - hovedtema og strategier
Fylkeskommunens rolle og innretning på folkehelsefeltet
- rolle- retning og påvirkning Kari E. Bugge Fagsjef
Samhandlingsreformen
1 Statssekretær Dag-Henrik Sandbakken Hamar, 5. desember 2005 Framtidas regioner og kommuner - regjeringas målsettinger, forsøk og erfaringer så langt.
Folkehelsestatistikk – muligheter, hensyn, begrensninger
Folkehelsearbeid Nasjonale mål og prioriteringer for kommunene i 2010 Kristiansand
Er vi rusfaglig klar for samhandlingsreformen?
Dialog om kommunal og regional planstrategi Marit Moe, KS Midt-Norge/Nord-Trøndelag, rådgiver
Planstrategi som nytt verktøy
1 Dag Henrik Sandbakken statssekretær, 12 K strategiseminar, Langesund 2006 Nye regioner, kommunenes muligheter?
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling. Presentasjon 2008 Bakgrunn Livskraftige kommuner –Samarbeidsavtale KS og Regjeringen ved Miljøverndepartementet.
Kompetanseutvikling om universell utforming regionalt og lokalt i fylker og kommuner Plan for statlig samarbeid om utarbeidelse av program for arbeidet.
Folkehelse, idrett og friluftsliv Handlingsplan for Troms 2008 – 2013
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
Kultur og samarbeid Kultur i strategisk folkehelsearbeid Deltakelse og opplevelse.
Folkehelsearbeid i Lier kommune
Prosjekt tidlig innsats
Nasjonalt forventningsbrev Statens forventninger/erfaringer
Bærekraftig utvikling Kommunal- og regionalminister Erna Solberg.
Klikk for å legge inn navn / epost / telefon Folkehelsetilsynet i Oslo og Akershus 2014 Møte for ledende helsesøstre og kommunejordmødre i Akershus
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nettverk natur og kulturbasert nyskaping i Nord-Trøndelag? Turid Haugen, KS.
Drammen | Sosial- og helsedirektoratets rolle Et fagdirektorat underlagt HOD og AID  Fagdirektoratsrollen Følge utviklingen og samle inn kunnskap.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
St.meld. nr. 47 ( ) Samhandlings- reformen Rådmann Arve Semb Christophersen Larvik kommune Larvik – der det gode liv lever!
Regionale forskningsfond
Folkehelseoversikter – Én for alle – alle for én!.
Oppgavemeldingen Kommunal- og forvaltningskomitéen 14. april 2015 Gunn Marit Helgesen, styreleder KS Tore O. Sandvik, leder fylkesordførerkollegiet.
Barnevernet i Norge - fakta og utfordringer Nina Hjertø Ingebrigtsen, KS tlf: / Anne Jensen, KS
Rana kommune -systematisering av kommunalt folkehelsearbeid – 1.Bakteppe 2.Oppbygging av det systematiske folkehelsearbeidet 3.Forklaring av modell for.
Helsefremmende skoler og barnehager Bjørn-Are Melvik Bodø Den store roen Foto: Bjørn-Are Melvik.
Mulighetenes Oppland Oversikt over helsetilstanden og påvirkningsfaktorer som grunnlag Folkehelseloven stiller krav til fylkeskommuner og kommuner om å.
Medvirker partnerskapsmodellen til mobilisering og folkehelsearbeid? Marte Hanche-Dalseth Folkehelsekonferanse, Alta
Kompetansebehov i fremtidens spesialisthelsetjeneste RSA, Torbjørg Vanvik Direktør for eierstyring.
Vi gir mennesker muligheter Arbeid og helse – et tettere samvirke Strategi for Helsedirektoratets og Arbeids- og velferdsdirektoratets felles innsats for.
Ny planlov, nye muligheter Morten Strand, spesialrådgiver i KS.
Folkehelse og rus Avdelingsdirektør Ole Trygve Stigen.
Samling for AER Norge  Arbeid i komité 2 – folkehelse og sosialpolitikk Aase B. Rennesund1.
Fylkesmannen i Nordland I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I.
HVORDAN HAR VI DET I FAUSKE? Folkehelserådgiver Irene Larssen 1.
Planstrategitorg 21. september 2011 fylkesvaraordfører Svein Christoffersen Styringsutfordringer, prioriteringer og samhandling.
Folkehelsearbeidet Det arbeidet som gjøres i samfunnet for å sikre at folkehelsen blir så god som mulig Overordnet mål: Så mange som mulig skal få så god.
| Workshop om samhandlingsstatistikk - SSB og Helsedirektoratet | 1 Samhandlingsreform og to nye lover: Behov for ny kunnskap.
Sammen for bedre: LEVEKÅR INKLUDERING NÆRMILJØ PSYKISK HELSE AKTIVE ELDRE
Folkehelsearbeidet i Norge. Hva er folkehelse? Folkehelsa beskriver helsetilstanden til befolkningen sett under ett Ikke en beskrivelse av helsa til hver.
Overordnede strategier v/folkehelserådgiver Gun Kleve
Ny folkehelselov – behov for nye spørsmål i KOSTRA?
Sosiale ulikheter – vår største samfunnsutfordring?
Ung i Buskerud 2017 Lampeland 26. januar 2017.
Ungdata i folkehelsearbeidet i Vestfold
Alle skal med… Et 3 årig prosjekt i Hasvik kommune
Jevnaker kommune, May-Britt Nordli
Hva er kommunenes utfordringsbilde ? Perspektiver fra Lindås kommune
Regionalt samarbeid/ partnerskap
Lokal samfunnsutvikling i kommunene (LUK)
Innspillskonferanse folkehelsemeldingen
Folkehelsemelding 2019 Den åttende levekårsundersøkelsen
KILDER TIL LIVSKVALITET, Regional folkehelseplan Nordland
Utskrift av presentasjonen:

Lokalt og regionalt folkehelsearbeid Statlige forventninger og tilbud Øyvind Giæver, avdelingsdirektør i Divisjon folkehelse og forebygging

1 Forventninger

Lov 24. juni 2011 nr. 29 om folkehelsearbeid Folkehelse: befolkningens helsetilstand og hvordan helsen fordeler seg i en befolkning Folkehelsearbeid: samfunnets innsats for å påvirke faktorer som direkte eller indirekte fremmer befolkningens helse og trivsel, forebygger psykisk og somatisk sykdom, skade eller lidelse, eller som beskytter mot helsetrusler, samt arbeid for en jevnere fordeling av faktorer som direkte eller indirekte påvirker helsen Folkehelsealliansen Nordland 15. mai 2018

Formålet med folkehelseloven Bidra til en samfunnsutvikling som fremmer folkehelse og utjevner sosiale helseforskjeller Synliggjøre betydningen av folkehelse i beslutningsprosesser Sikre et langsiktig, kunnskapsbasert og systematisk arbeid Bedre samordningen Folkehelsealliansen Nordland 15. mai 2018

Folkehelsearbeid etter folkehelseloven § 1 Formål Formålet med denne loven er å bidra til en samfunnsutvikling som fremmer folkehelse, herunder utjevner sosiale helseforskjeller. Folkehelsearbeidet skal fremme befolkningens helse, trivsel, gode sosiale og miljømessige forhold og bidra til å forebygge psykisk og somatisk sykdom, skade eller lidelse. Loven skal sikre at kommuner, fylkeskommuner og statlige helsemyndigheter setter i verk tiltak og samordner sin virksomhet i folkehelsearbeidet på en forsvarlig måte. Loven skal legge til rette for et langsiktig og systematisk folkehelsearbeid. Folkehelsealliansen Nordland 15. mai 2018

5 grunnleggende prinsipper Utjevning ”Helse i alt vi gjør” Bærekraftig utvikling Føre-var-prinsippet Medvirkning Folkehelsealliansen Nordland 15. mai 2018

Folkehelseloven - hovedtrekk Loven gjør det klart at befolkningens helse er fellesskapets ansvar Loven regulerer folkehelsearbeid på alle forvaltningsnivåer og i alle sektorer («Helse i alt vi gjør») Loven gir føringer om en arbeidsform: oversikt – plan – tiltak (det systematiske folkehelsearbeidet) Samordning sentralt Folkehelsealliansen Nordland 15. mai 2018

Kommunens ansvar etter loven Kommunen skal fremme folkehelse innen de oppgaver og med de virkemidler kommunen er tillagt, herunder ved lokal utvikling og planlegging, forvaltning og tjenesteyting (§ 4, 2. ledd) Kommunen skal identifisere sine folkehelseutfordringer (§ 5) En drøfting av utfordringene skal inngå som grunnlag for planstrategi (§ 6 første ledd) Kommunen skal fastsette mål og strategier for folkehelsearbeidet i kommuneplan (§ 6 annet ledd) Skal iverksette nødvendige tiltak, med alle de virkemidler kommunen har (§§ 7 og 4) Folkehelsealliansen Nordland 15. mai 2018

Fylkeskommunens ansvar etter loven Fylkeskommunen skal fremme folkehelse innen de oppgaver og med de virkemidler som fylkeskommunen er tillagt (§ 20, 1. ledd) Fylkeskommunen skal understøtte folkehelsearbeidet i kommunene (§ 20, 2. ledd) Fylkeskommunen skal ha nødvendig oversikt over helsetilstanden i fylket og de positive og negative faktorer som kan virke inn på denne (§ 21, 1. ledd) Oversikten skal være skriftlig og identifisere folkehelseutfordringene i fylket, herunder vurdere konsekvenser og årsaksforhold (§ 21, 2. ledd) Oversikten over fylkeskommunens folkehelseutfordringer etter annet ledd skal inngå som grunnlag for arbeidet med fylkeskommunens planstrategi (§ 21, 3. ledd) Folkehelsealliansen Nordland 15. mai 2018

Andre forventninger…

2 Tilbud

Folkehelseloven – statlig støtte Oversikt §5 Planstrategi §6 første ledd Fastsette mål i plan § 6 andre ledd Tiltak §§ 4 og 7 Evaluering §§ 30 og 5 12 12 Folkehelsealliansen Nordland 15. mai 2018

Andel kommuner med oversikt 2014 vs. 2017 Folkehelsealliansen Nordland 15. mai 2018

Kommunenes utfordringer i folkehelsearbeidet På spørsmål om hva kommunene anser som den største utfordringen i folkehelsearbeidet, så svarer over 60 prosent psykiske helseplager hos barn og unge. Regjeringens nye satsing, «Program for folkehelsearbeid i kommunene», har vekt på psykisk helse hos barn og unge. Et av målene med dette programmet er å utvikle tiltak for å håndtere disse utfordringene på en god måte. Folkehelsealliansen Nordland 15. mai 2018

Program for folkehelsearbeid i kommunene En tiårig satsing på kommunalt folkehelsearbeid. Formål: fremme befolkningens psykiske helse og livskvalitet og godt rusmiddelforebyggende arbeid. Barn og unge er prioritert målgruppe. Et løft for å få mer kunnskap om hva som er gode og effektive tiltak. Kommunene skal være hovedaktør for utprøving av kunnskapsbaserte tiltak. Folkehelsealliansen Nordland 15. mai 2018

Utgangspunkt(er) Regjeringsplattformen 2013: Inkludere psykisk helse som en likeverdig del av folkehelsearbeidet. Sentralstyret i KS 2013: Forslag om program for folkehelsearbeid i kommunene. Folkehelsemeldingen 2014: Vurdere et program for folkehelsearbeid i kommunene, vinklet inn på samfunnsrettede tiltak for å fremme barn og unges psykiske helse og livskvalitet, herunder rusforebygging. HelseOmsorg21-strategien 2014: Økt forskning med og på kommunene. Riksrevisjonen 2015: Kommunene løfter opp barn og unges psykiske helse som folkehelseutfordring. Etterlyser mer kunnskap om effektive tiltak. Folkehelsealliansen Nordland 15. mai 2018

Ny strategi fra regjeringen Mestre hele livet Regjeringens strategi for god psykisk helse (2017-2022) På gang: Opptrappingsplan for barn og unges psykiske helse Folkehelsealliansen Nordland 15. mai 2018

Psykisk helse som folkehelseutfordring Barn og unge: Ca. 8 prosent av barn mellom 3-18 år har omfattende psykiske plager Ca. 15-20 prosent har psykiske vansker som kan gå utover daglig fungering Voksne: Ca. 30-50 prosent vil få en psykisk lidelse i løpet av livet Kilde: Folkehelseinstituttet Folkehelsealliansen Nordland 15. mai 2018

Rusmiddelbruk som folkehelseutfordring Bruk av alkohol og andre rusmiddel er forbundne med ei rekke sosiale og helsemessige konsekvenser i form av sjukdommar, skadar og psykiske plagar og lidelser. Det totale alkoholforbruket er ein viktig faktor (determinant) for alkoholrelaterte sjukdommar og skadar i befolkninga. Når det totale forbruket i samfunnet aukar, aukar både andelen storforbrukarar og andelen som ligg i «gråsona» mot eit helseskadeleg forbruk. Folkhelseinstituttet 2016 Folkehelsealliansen Nordland 15. mai 2018

Tiltak møter ikke alltid de største utfordringene Kilde: Riksrevisjonen 2015 Folkehelsealliansen Nordland 15. mai 2018

Psykisk helse i et folkehelseperspektiv - livskvalitet Livskvalitet = å ha det bra og fungere godt. Mennesket trives når det opplever sosial støtte, mestring, deltakelse og tilhørighet. Fokus er på de sosiale og psykologiske rammene ved menneskers hverdag. Arbeidet innebærer å forbedre omgivelsene rundt mennesker. Folkehelsealliansen Nordland 15. mai 2018

Rusmiddelforebygging i et folkehelseperspektiv Påvirke forhold og faktorer som fører til skader, uhelse og redusert livskvalitet knyttet til rusmiddelbruk. Beskyttende for menneskers skadelige rusmiddelbruk: trygge oppvekstmiljøer, følelse av å være verdifull, god mestringsfølelse og meningsfulle aktiviteter. Tiltakene skal komme fra behovene hos barn og unge i kommunene - ut fra kommunens folkehelseoversikt og planforankring Folkehelsealliansen Nordland 15. mai 2018

Programmets deler Kunnskapsbasert utvikling av tiltak i kommunene Kompetansestøtte og erfaringsspredning på tvers av kommuner og fylker Videreutvikling og implementering av styringsdata Styrket samarbeid mellom aktører Samordning av statlige føringer og virkemidler rettet mot kommunene Folkehelsealliansen Nordland 15. mai 2018

Resultatmål for psykisk helse og rusmiddelforebygging innen 2019 har de fleste kommuner inkludert forhold som fremmer psykisk helse og rusmiddelforebyggende arbeidet , som en del av oversiktsarbeidet etter folkehelseloven, og i 2023 har alle kommuner det. innen 2020 har de fleste kommuner drøftet utfordringer knyttet til barn og unges psykiske helse og trivsel og bruk av rusmidler og avklart planbehovet, og i 2024 har alle kommuner det. innen utløpet av 2027 har alle kommuner økt kapasitet og kompetanse til å drive et systematisk og langsiktig rusmiddelforebyggende arbeid og folkehelsearbeid for å fremme psykisk helse. Folkehelsealliansen Nordland 15. mai 2018

Tilskuddsordningen- form og formål Forvaltes av fylkeskommunene – søker om å bli «programfylke» – midler i inntil fem år Innfasing av alle fylker i perioden 2017-2019/20 Oppfordres til regionalt samarbeid/at flere fylkeskommuner går sammen Midlene overføres kommunene Tilskuddsordningen skal bidra til: utvikling av kunnskapsbaserte lokale tiltak for å fremme barn og unges livskvalitet og psykiske helse og det rusforebyggende arbeid i kommunene. å integrere barn og unges psykiske helse som en likeverdig del av det lokale folkehelsearbeidet. samarbeid mellom aktører innen blant annet skole og barnehage, fritidssektoren, helsetjenesten, politiet og frivillige sektor. Folkehelsealliansen Nordland 15. mai 2018

Tilskuddsordningen forts. Tildelingskriterier (fra regelverket): Overordnede mål med programfylkearbeidet Kriterier for utvelgelse av kommuner og tiltak Plan for etablering av samarbeidsorgan Dialog med kommunene Samarbeid med kunnskaps- og forskningsmiljøer Evaluering av tiltak Folkehelsealliansen Nordland 15. mai 2018

Tiltaksutvikling - hva og hvordan ”Tiltak”= fysiske nyvinninger / organisatoriske endringer. Behov for å endre, styrke, utprøve noe som ikke har vært forskningsmessig evaluert. Befolkningen, men barn og unge som prioritert målgruppe. Lokale behov som utgangspunkt for tiltaksutvikling. Samarbeid mellom kommunesektoren og forskningsmiljøer om utviklingsarbeidet. Samarbeid mellom ulike kommunale aktører. Medvirkning fra barn og unge/målgruppen. Folkehelsealliansen Nordland 15. mai 2018

3 Eventuelt

Folkehelsealliansen Nordland 15. mai 2018

Regionreformen Overføring av oppgaver fra regional stat til folkevalgte regioner Hva med folkehelsearbeidet?

Prinsipper for oppgavefordeling stat/region Oppgaver bør legges så nært innbyggerne som mulig, men på et så høyt nivå som nødvendig Det myndighetsorgan som er tillagt ansvar og beslutningskompetanse for en oppgave, skal også ha fagmiljøet knyttet til oppgaven og ansvaret for å finansiere utgiftene Oppgaver som krever utøvelse av politisk skjønn bør legges til folkevalgte organer Oppgaver som krever stor grad av samordning, og/eller oppgaver som har store kontaktflater med hverandre, bør legges til samme forvaltningsorgan Oppgaver som av ulike årsaker ikke skal la seg påvirke av lokalpolitiske forhold, bør være et statlig ansvar Folkehelsealliansen Nordland 15. mai 2018

Utvalgets forslag Utvalget foreslår at fylkesmannens oppgaver på folkehelseområdet overføres til fylkeskommunene Utvalget foreslår at ansvaret for tilskuddsordninger som i dag forvaltes av Helsedirektoratet og fylkesmannen med relevanse for folkehelsearbeidet lokalt og regionalt overføres til fylkeskommunene Utvalget mener det er uhensiktsmessig med en statlig tilsynshjemmel overfor fylkeskommunene på området Folkehelsealliansen Nordland 15. mai 2018

Takk for meg!