Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
Regional kompetanse ordning barnehage Temaer for denne presentasjonen: 1.Presentasjon av ordningen 2.Rolleavklaringer/forventinger 3. prosessen videre 1.Regional ordning fra Udir, som skal bidra til at barnehager utvikler sin pedagogiske praksis gjennom barnehagebasert kompetanseutvikling. Den er et av flere virkemidler som skal sikre at alle barn får et likeverdig barnehagetilbud av høy kvalitet. Kilder: https://www.udir.no/kvalitet-og-kompetanse/kompetanseutvikling-i-barnehage-og-regional-ordning/ Marianne Hatlem | Avdeling for lærerutdanning 08.07.2019
1.Regional ordning for barnehagebasert kompetanseutvikling Barnehagebasert kompetanseutvikling skal fra 2019 organiseres som regional ordning Ordningen vektlegger at tiltak for barnehagebasert kompetanseutvikling utvikles og gjennomføres i nært samarbeid med universitet- og høgskoler som utdanner barnehagelærere Målsettingen er synergieffekter som gir utvikling og økt kompetanse for alle involverte parter Barnehagene sterkere på organisasjonsutvikling, UH tettere på praksisfelt og profesjon. Skal komme utdanningene til gode. 08.07.2019
1.Hva er ordningen? Oppdrag gitt av UDIR Barnehagene melder behov på meldingsskjema innen 1.4.19 til Fylkesmannsembete Oslo/viken Samarbeidsfora gjør prioriteringer i løpet av april Ordningen starter opp fra august 2019 Den regionale ordningen for kompetanseutvikling skal stimulere til godt samarbeid mellom barnehagemyndighetene, barnehageeiere, universiteter og høgskoler, fylkesmennene og andre aktører. Ordningen bør ses i en sammenheng med andre satsinger og kompetansetiltak. Den bidrar til å støtte implementering av rammeplanen. Marianne Hatlem | Avdeling for lærerutdanning 08.07.2019
1.Hva bygger ordningen på? Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver og kompetansestrategien med lov Stortingsmelding nr. 21 Kompetanse for fremtidens barnehage. Marianne Hatlem | Avdeling for lærerutdanning 08.07.2019
1.Kompetansestrategien har fire tematiske satsingsområder Barnehagen som pedagogisk virksomhet Et inkluderende miljø for omsorg, lek, læring og danning Språk og kommunikasjon Barnehagens verdigrunnlag Viken modellen 08.07.2019
Kompetansestrategien har fire tematiske satsingsområder Barnehagen som pedagogisk virksomhet Et inkluderende miljø for omsorg, lek, læring og danning Språk og kommunikasjon Barnehagens verdigrunnlag Viken modellen 08.07.2019
2.Rolleavklaringer og forventinger Barnehagens eier er prosjekt eier UH er prosessveiledere Fokus: barnehagen som lærende organisasjon Bestilling: Barnehagebasert kompetanseutvikling For hele personalet Marianne Hatlem | Avdeling for lærerutdanning 08.07.2019
Hva er barnehagebasert kompetanseutvikling? Barnehagebasert kompetanseutvikling er tiltak som involverer hele personalet, og som foregår i den enkelte barnehage. Barnehagen kan samarbeide med andre barnehager og være del av lokale nettverk/kompetansegrupper. Barnehagebasert kompetanseutvikling tar utgangspunkt i rammeplanens innhold og intensjoner, er basert på kartlegging og analyse av barnehagens kompetanse- og utviklingsbehov, og gjennomføres med støtte fra eksterne fagmiljø som universitet, høgskole og/eller kunnskapsentre. Arbeidet gjennomføres i barnehagen, går gjerne over tid som langsiktig prosjekt, og skal styrke barnehagens implementering av rammeplanens innhold og endring av praksis. Barnehagens styrer leder arbeidet i egen virksomhet. Marianne Hatlem| Avdeling for lærerutdanning 08.07.2019
Partnerskap- en arena for læring «Å jobbe sammen i partnerskap gir muligheter for å utvikle kunnskap sammen, der en både tar hensyn til forskningens egenart og egenarten ved praksis. Gjennom slikt samarbeid kan en også identifisere områder der skolen trenger mer forskning. Men det krever at en har respekt for hverandres kunnskapsområder. Forskning og praksis er forskjellige, og i det ligger også styrken til utvikling.» (V. Midthassel, I Rapport nr 70, UiS) 08.07.2019 regional ordning kompetansheving barnehage
modeller Støtte til lokale resursser Fleksibel delingsmodell Tett oppfølging Marianne Hatlem | Avdeling for lærerutdanning 08.07.2019
Forslag til innhold Støtte til lokale ressurser Veiledning og faglig støtte til lokale ressurspersoner Samarbeid med lokale ressurspersoner om prosessveiledning og ledelse av utviklingsporsesser som er i gang Formidling av relevant forskning Samskaping av tilpassede digitale ressurser Fornavn Etternavn | Avdelingsnavn 08.07.2019
Fleksible delingsmodell Tett oppfølging Strukturering og organisering av et nytt eller eksisterende utviklingsarbeid/tematisk område barnehagen har fokus på Støtte til igangsetting av utviklingsarbeid innenfor valg tema Følge utviklingsarbeid over en gitt periode med veiledning, refleksjon over egen praksis, bistå til forankring/forståelse i hele personalgruppe Bidra til bærekraftige tiltak som kan fortsette når UH er ute Samskaping av digitale ressurser UH bistår med observasjon og innspill til endringsfokus Forankre og igangsette aksjoner og prosesser Veiledning, faglig støtte og innspill til hvordan barnehagen kan nå mål Jevnlig oppfølging av barnehagene over tid Marianne Hatlem | Avdeling for lærerutdanning 08.07.2019
3. Prosessen videre Oppstart fra august 2019 basert på barnehagenes meldingsbehov og på prioriteringer gjort av tematiske arbeidsgrupper og samarbeidsforum (april-mai 2019). Endelig utvelgelse juni 2019. Veien videre: 1.Forankring eierskap til ordningen 2.Gjennomføring 3.kartlegging av møte/treffpunkter: Dialogmøter, samtaler rundt meldingsbehov, møtepunkter, personalmøter, avdelingsmøter, planleggingsdager 4. avtale møtetider for høsten 2019 og våren 2020 Marianne Hatlem | Avdeling for lærerutdanning 08.07.2019
Aktuelle lenker/kilder UDIR: https://www.udir.no/kvalitet-og- kompetanse/kompetanseutvikling-ibarnehage-og-regional-ordning/ Fylkesmannen Oslo og Viken: https://www.fylkesmannen.no/oslo-ogviken/barnehage-og- opplaring/barnehage/regional-kompetanseutvikling/ HVL: https://www.hvl.no/samarbeid/nasjonalt-nettverk-for-rekomp/ KD:https:// www.regjeringen.no/contentassets/7e72a90a6b884d0399d9537cc e8b801e/kompetansestrategi-for-barnehage-2018_2022.pdf 08.07.2019 regional ordning kompetansheving barnehage