Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
Advertisements

Samarbeid ungdomsskole – UH-sektor
Forskningsrådets policy for FoU ved høgskolene Møte med Høgskolen i Telemarks styre 19. september 2013 Spesialrådgiver Berit Hyllseth.
Revisjon av FoU-policy for høgskolene Problemstillinger – plan for arbeidet Januar 2013.
Forventninger og videre arbeid…...
”Kvalitet i hver kvadratmeter” Hva er gode barnehageledere?
Oppsummering Kvalitetsutviklingsplan
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Tilpasset og inkluderende opplæring i barnehage – Jorun Buli Holmberg 21. september.
Strategi for forsknings- og utviklingsarbeid (FoU) Bjørg Th. Landmark.
Barns språkutvikling og språkarbeid i barnehagene
Barns språkutvikling og språkarbeid i barnehagene
Ungdomstrinnsstrategien Hva er nytt? Personalmøtet GFU – Vibeke
Bente Aronsen Kunnskapsdepartementet
GNIST og Ungdomstrinns-satsingen VFL-samling Susanne Lavik
Statsbudsjettet Tidsplan St prp 1 – okt Tildelingsbrev - utkast til FM - nov/des Endelig tildelingsbrev – jan/febr Embetsoppdraget fra KD/Udir i.
Kompetanse og rekruttering. Likeverdig og høy kvalitet i alle barnehager Stortingsmelding om barnehagen i fremtiden, legges frem vår Gi tydelig.
Ungdomstrinn i utvikling
Fagdag for barnehageeiere i Hedmark 10.april 2014
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
RAMMEPLAN for barnehagens innhold og oppgaver. Mandat for rammeplangruppen Rammeplangruppen skal vurdere og fremme forslag på følgende områder særskilt:
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
Fusjonsprosessen UiA/HiT Larvik 6. juni 2011 John W. Viflot Høgskolen i Telemark.
”Opplæringsprogrammet Pårørende”
Forskningsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Bakgrunn: Nye rammebetingelser Universitets- og høgskoleloven av 2005 Rådets høgskolestrategi.
UiS Suksesskriterier  Egne valg av område  Likeverdighet  Forpliktelse  Grundighet  Tett på praksis  Skriftliggjøring  Tid  Fellesskapsarena.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling. Presentasjon 2008 Bakgrunn Livskraftige kommuner –Samarbeidsavtale KS og Regjeringen ved Miljøverndepartementet.
24. mars 2009Stokmarkneswww.itu.no F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G Lærende nettverk og nasjonale.
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
Organisering og arbeidet i kommunene
Magritt Lundestad, høgskolelektor, pedagogikk, FLU,
Framtidens barnehage.
Barnehagekontoret Møte for familiebarnehagene 27.oktober 2009.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Praksiseksempel fra Lørenskog
Prosjektledesamling nHS, Molde okt 2005
Barnehagens samfunnsmandat
Barnehagekontoret Møte for nye barnehagestyrere 4. september 2008.
Ungdomstrinn i utvikling
Barnehageforum, Fylkesmannen i Oslo og Akershus 29. nov. 2013
Skoleledelse og skoleutvikling
Rammeplanen i barnehagene i Re og Hof! Etterutdanningsprogram.
COMENIUS REGIO Konferanse 28.4 og 30.4.
Ungdomstrinn i utvikling 1. samling i pulje 4 for skoleeiere og skoleledere Internett:
Likepersonarbeid er en av satsningsområdene i Rammeplan Mål for perioden: 1)At det er etablert gode rutiner for samarbeid mellom organisasjonsleddene.
Juni 2009 Regional FoU-strategi for Østfold ”Samspill og synergi”
- På vei mot universitet1 ”nHS-fra prosjekt til institusjonalisering” - implementere nHS i organisasjonen Leif Aage Eilertsen Prosjektledersamling, Oslo.
Kvalitetskultur ”Litt bedre i dag enn i går” Kvalitetsstrategi for Helse Midt-Norge
Hvordan bidra til kvalitetsutvikling i din barnehage? Utdanningsdirektoratets arbeid med Kvalitet i barnehagen (KiB) Kristina Kvåle og Victoria Elise Olsen,
EVU på UiO Etter- og videreutdanning av lærere som ‘case’ Utdanningskomiteen 25. januar 2016 Eli Ottesen.
:PULS - mandat og strategi HANNE SCHOU RØISING, LEDER FOR PULS.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Kompetanse for mangfold
Samisk barnehagekonferanse Nytt fra Fylkesmannen i Finnmark
Realfagskommunen Asker
”nHS-fra prosjekt til institusjonalisering”
Introduksjon med styrer Sonja Iversen
Senter for læring og utdanning
Status: LeseLos og «Ungdomstrinn i utvikling»
JORDBÆRVEIEN BARNEHAGE
Arbeid med Handlingsplan for undervisning ved UiS
Lærerik bruk av læringsteknologi «Skoleår»
Skolebasert kompetanseutvikling Klasseledelse
Fagnettverk NMT Kl. 12:30 Arbeid i fagnettverk for fagnettverksgruppene (på Trudvang) Presentasjon av arbeidsgruppa for fagnettverket, ny nettside 10 min.
Regionsamling HVL Oslo Nord
V/ Leder av Fremmedspråksenteret Steinar Nybøle
VELKOMMEN TIL NETTVERSSAMLING!
Regionsamling HVL Oslo Nord
RSK MIDT-FINNMARK RGO-gaska Finnmárku AOKY-keski Finnmark
Systematisk arbeid for eit trygt og godt miljø for alle
Utskrift av presentasjonen:

Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage

Regional kompetanse ordning barnehage Temaer for denne presentasjonen: 1.Presentasjon av ordningen 2.Rolleavklaringer/forventinger 3. prosessen videre 1.Regional ordning fra Udir, som skal bidra til at barnehager utvikler sin pedagogiske praksis gjennom barnehagebasert kompetanseutvikling. Den er et av flere virkemidler som skal sikre at alle barn får et likeverdig barnehagetilbud av høy kvalitet. Kilder: https://www.udir.no/kvalitet-og-kompetanse/kompetanseutvikling-i-barnehage-og-regional-ordning/ Marianne Hatlem | Avdeling for lærerutdanning 08.07.2019

1.Regional ordning for barnehagebasert kompetanseutvikling Barnehagebasert kompetanseutvikling skal fra 2019 organiseres som regional ordning Ordningen vektlegger at tiltak for barnehagebasert kompetanseutvikling utvikles og gjennomføres i nært samarbeid med universitet- og høgskoler som utdanner barnehagelærere Målsettingen er synergieffekter som gir utvikling og økt kompetanse for alle involverte parter Barnehagene sterkere på organisasjonsutvikling, UH tettere på praksisfelt og profesjon. Skal komme utdanningene til gode. 08.07.2019

1.Hva er ordningen? Oppdrag gitt av UDIR Barnehagene melder behov på meldingsskjema innen 1.4.19 til Fylkesmannsembete Oslo/viken Samarbeidsfora gjør prioriteringer i løpet av april Ordningen starter opp fra august 2019 Den regionale ordningen for kompetanseutvikling skal stimulere til godt samarbeid mellom barnehagemyndighetene, barnehageeiere, universiteter og høgskoler, fylkesmennene og andre aktører. Ordningen bør ses i en sammenheng med andre satsinger og kompetansetiltak. Den bidrar til å støtte implementering av rammeplanen. Marianne Hatlem | Avdeling for lærerutdanning 08.07.2019

1.Hva bygger ordningen på? Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver og kompetansestrategien med lov Stortingsmelding nr. 21 Kompetanse for fremtidens barnehage. Marianne Hatlem | Avdeling for lærerutdanning 08.07.2019

1.Kompetansestrategien har fire tematiske satsingsområder Barnehagen som pedagogisk virksomhet Et inkluderende miljø for omsorg, lek, læring og danning Språk og kommunikasjon Barnehagens verdigrunnlag Viken modellen 08.07.2019

Kompetansestrategien har fire tematiske satsingsområder Barnehagen som pedagogisk virksomhet Et inkluderende miljø for omsorg, lek, læring og danning Språk og kommunikasjon Barnehagens verdigrunnlag Viken modellen 08.07.2019

2.Rolleavklaringer og forventinger Barnehagens eier er prosjekt eier UH er prosessveiledere Fokus: barnehagen som lærende organisasjon Bestilling: Barnehagebasert kompetanseutvikling For hele personalet Marianne Hatlem | Avdeling for lærerutdanning 08.07.2019

Hva er barnehagebasert kompetanseutvikling? Barnehagebasert kompetanseutvikling er tiltak som involverer hele personalet, og som foregår i den enkelte barnehage. Barnehagen kan samarbeide med andre barnehager og være del av lokale nettverk/kompetansegrupper. Barnehagebasert kompetanseutvikling tar utgangspunkt i rammeplanens innhold og intensjoner, er basert på kartlegging og analyse av barnehagens kompetanse- og utviklingsbehov, og gjennomføres med støtte fra eksterne fagmiljø som universitet, høgskole og/eller kunnskapsentre. Arbeidet gjennomføres i barnehagen, går gjerne over tid som langsiktig prosjekt, og skal styrke barnehagens implementering av rammeplanens innhold og endring av praksis. Barnehagens styrer leder arbeidet i egen virksomhet. Marianne Hatlem| Avdeling for lærerutdanning 08.07.2019

Partnerskap- en arena for læring «Å jobbe sammen i partnerskap gir muligheter for å utvikle kunnskap sammen, der en både tar hensyn til forskningens egenart og egenarten ved praksis. Gjennom slikt samarbeid kan en også identifisere områder der skolen trenger mer forskning. Men det krever at en har respekt for hverandres kunnskapsområder. Forskning og praksis er forskjellige, og i det ligger også styrken til utvikling.» (V. Midthassel, I Rapport nr 70, UiS) 08.07.2019 regional ordning kompetansheving barnehage

modeller Støtte til lokale resursser Fleksibel delingsmodell Tett oppfølging Marianne Hatlem | Avdeling for lærerutdanning 08.07.2019

Forslag til innhold Støtte til lokale ressurser Veiledning og faglig støtte til lokale ressurspersoner Samarbeid med lokale ressurspersoner om prosessveiledning og ledelse av utviklingsporsesser som er i gang Formidling av relevant forskning Samskaping av tilpassede digitale ressurser Fornavn Etternavn | Avdelingsnavn 08.07.2019

Fleksible delingsmodell Tett oppfølging Strukturering og organisering av et nytt eller eksisterende utviklingsarbeid/tematisk område barnehagen har fokus på Støtte til igangsetting av utviklingsarbeid innenfor valg tema Følge utviklingsarbeid over en gitt periode med veiledning, refleksjon over egen praksis, bistå til forankring/forståelse i hele personalgruppe Bidra til bærekraftige tiltak som kan fortsette når UH er ute Samskaping av digitale ressurser UH bistår med observasjon og innspill til endringsfokus Forankre og igangsette aksjoner og prosesser Veiledning, faglig støtte og innspill til hvordan barnehagen kan nå mål Jevnlig oppfølging av barnehagene over tid Marianne Hatlem | Avdeling for lærerutdanning 08.07.2019

3. Prosessen videre Oppstart fra august 2019 basert på barnehagenes meldingsbehov og på prioriteringer gjort av tematiske arbeidsgrupper og samarbeidsforum (april-mai 2019). Endelig utvelgelse juni 2019. Veien videre: 1.Forankring eierskap til ordningen 2.Gjennomføring 3.kartlegging av møte/treffpunkter: Dialogmøter, samtaler rundt meldingsbehov, møtepunkter, personalmøter, avdelingsmøter, planleggingsdager 4. avtale møtetider for høsten 2019 og våren 2020 Marianne Hatlem | Avdeling for lærerutdanning 08.07.2019

Aktuelle lenker/kilder UDIR: https://www.udir.no/kvalitet-og- kompetanse/kompetanseutvikling-ibarnehage-og-regional-ordning/ Fylkesmannen Oslo og Viken: https://www.fylkesmannen.no/oslo-ogviken/barnehage-og- opplaring/barnehage/regional-kompetanseutvikling/ HVL: https://www.hvl.no/samarbeid/nasjonalt-nettverk-for-rekomp/ KD:https:// www.regjeringen.no/contentassets/7e72a90a6b884d0399d9537cc e8b801e/kompetansestrategi-for-barnehage-2018_2022.pdf 08.07.2019 regional ordning kompetansheving barnehage