Refleksjonsoppgaver om voksenstiler som kan brukes på avdelingsmøter

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva kjennetegner god klasseledelse?
Advertisements

Kari Pape Den gode assistenten
Positiv ledelse av barn
Barna våre- det beste vi har i livet!
Mobbing i barnehagen?.
Norasenterkonferansen, 14. – 15. februar
Barnehagepersonalets betydning i barns liv
Kulturhistorisk leketeori Lek er den dominerende virksomhet
1.1 MÅL : Elevenes grunnleggende ferdigheter er betydelig forbedret Strategisk initiativ: 1.Rammeplanens krav til innhold og aktiviteter blir iverksett.
Aggresjonsperspektivet
Hvorfor motstand mot teknologi? Voksnes motstand mot teknologi, redsel for å miste kontroll? –I kontroll ligger makt og den vil også barnet ha. (Frode.
Den autoritative lærerrollen
Foreldremøte på Nabeita.
Et inspirerende foreldreveilednings- kurs
Foreldremøte Jåtten skole klasse 2B
-om tilknytning og relasjonskompetanse
Et inspirerende foreldreveilednings- kurs
Arbeidslivstrender Hvordan møter Hydro Polymers disse utfordringene Torsdag 4. november 2004 Leif Hellebø, Hydro Polymers AS.
Eksamen i pedagogikk og elevkunnskap
Caseoppgave 3 Gruppeledernes presentasjon.
KLASSELEDELSE.
HÅNDTERING av BRÅK og URO
Det får da være grenser! Voksenrollen i 2009? Mattias Øhra 2009
PEL-EKSAMEN Linn Cathrin Arnevik.
Vi vil «være sammen»; for barna…
RePULSE- styr dine impulser Presentasjon PPT
Reguleringsvansker PPT; Førskoleseksjonen ved Iren Egelandsdal og Janne G. Selseng.
INKLUDERING RÆLINGEN KOMMUNE. Alle innbyggere i Rælingen er hele mennesker. Alle innbyggere i Rælingen er en ressurs, ikke en belastning. Alle innbyggere.
Felles tema i mars: Selvkontroll
INFOHEFTE FOR FORELDRENE «LØFT ER TØFT». INNLEDNING: I gjorde vi i Skaubo AS en stor satsning hvor alle ansatte i alle barnehagene gikk på kurs.
TIDLIG INNSATS OG UTFORDRENDE ATFERD Boka: Kompetanseløft i bhg Pål Roland.
INFOHEFTE FOR FORELDRENE «LØFT ER TØFT». INNLEDNING: I gjorde vi i Skaubo AS en stor satsning hvor alle ansatte i alle barnehagene gikk på kurs.
Reguleringsvansker Førskoleseksjonen ved Iren Egelandsdal og Janne G. Selseng.
Foto: Carl-Erik Eriksson Bedre læringsmiljø Vestnes kommune.
Kommunikasjonstrategi og praktisk analyse Universitetet I Agder Fakultet for samfunnsvitenskap
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Lederstiler.
Reguleringsvansker (AD/HD)hos barn i barnehage og skole PPT; Førskoleseksjonen ved Iren Egelandsdal og Janne G. Selseng.
Foreldremøte Røyneberg barnehage Sylvi Abrahamsen fagleder/pedagogisk leder.
«Arbeidsmiljø på dagsorden» ved enhetene i LOSAM ONF - opplevelse av situasjonen før sommeren Forslag til diskusjon - risikovurdering: 1) Hvordan oppleves.
POSITIV GRENSESETTING ”DE UTROLIGE ÅRENE” Cathrine Immerstein Lid Bente Serigstad 6.Mars 2013.
Meiningsfull læring skjer gjennom:
Aprilnytt! Hva gjorde vi i Mars: Månedens Jubilanter:
April på Pytten Tiden som gikk:
Lundehaugen ungdomsskole Skoleåret
Være Sammen Kompetanseheving i barnehagen
Klasseledelse Utfordrende atferd Relasjonsbygging
FUTURE Fagseminar 23. mai 2017.
Velkommen til temamøte for foreldre/føresette i Trodlahaugen barnehage
Konflikt Hva betyr ordet konflikt? Gi eksempler på konflikter.
Eskalering – intervensjoner - læring – omsorg og grenser
Velkommen til foreldremøte
Arbeidsledelse – Aktuelle lederstiler
Referat foreldremøte 11. september 2018
Velkommen til foreldremøte
Foreldremøte Laksevåg barnehage « Gode voksne for barn»
Bikkjestykket barnehage Tidlig innsats og utfordrende atferd
Tidlig innsats og utfordrende atferd
Autoritativ barnehage
Voksenstiler (Diana Baumrind 1995)
Velkommen til foreldremøte
Å se andre innenfra og seg selv utenfra
Velkommen til foreldremøte
MODELLER, VEDLEGG TIL FILM FRA UTDANNINGSFORSKNING.NO
Tidlig innsats og utfordrende atferd
Hva lærer barna om seg selv i barnehagen?
Autoritær voksenstil Autoritativ voksenstil Ettergivende voksenstil
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Refleksjonsoppgave – utfordrende atferd
Vi er éin profesjon av barnehagelærarar, lærarar og leiarar i barnehage og skule. Samfunnsmandatet vårt er å fremje læringa, utviklinga og danninga til.
Utskrift av presentasjonen:

Refleksjonsoppgaver om voksenstiler som kan brukes på avdelingsmøter Hvilken standard har vi for voksnes atferd på avdelingen? Hvilken holdning har vi til barns utfordrende atferd? Har vi eksempler på vellykket grensesetting? Hvordan stiller du krav til barnet uten å miste den varme relasjonen? Når blir du ettergivende eller autoritær? Hva skjer rundt deg, og hvordan kan du jobbe for å bli mer autoritativ i disse situasjonene? Hvordan kan vi forbedre relasjonsbyggingen til barna på vår avdeling? Hvordan investerer vi i relasjonen med barna?