Eine og Andri på viktig oppdrag

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
YouTube Amerikansk nettside Gratis Video og musikk
Advertisements

Ved Jan og Synne Platander Elverum 29/10
Kap. 3 Energi og krefter - se hva som skjer!.
Elektronisk løgndetektor
Bevegelse I samlingen snaket vi om bevegelse. Hva tenker barna når vi sier ordet bevegelse? De reiser seg og forklarer at når vi gjør sånn og sånn med.
Tallinja Audun Merete Veronika. En kort beskrivelse; Målet er å få en større forståelse for tall og tallinja, å kunne plassere hele tal, negative og positive,
 Bygd opp på samme måte som planteceller, men med noen forskjeller  Har ikke cellevegg  Har ikke saftrom  Har ikke grønnkorn  Er det andre vesentlige.
INFOHEFTE FOR FORELDRENE «LØFT ER TØFT». INNLEDNING: I gjorde vi i Skaubo AS en stor satsning hvor alle ansatte i alle barnehagene gikk på kurs.
Livsmot og livsmestring -Kunnskap om sunnhet som grunnlag – Martha Bjelland Bø – Sagavoll folkehøgskole.
BIOGRAFIBIOGRAFI Leseboka s Arbeidsboka s
Landeveistrening Kjøring i feltformasjon © IF Frøy.
Observasjonstema: Glede av hverandre. Denne gangen har vi valgt å lage en power point presentasjon, vi håper dette gir dere enda bedre mulighet til å se.
Lyd Luft som flytter seg. Læringsmål for emnet: Hva er lyd? Hvordan blir lyd til? Hva skjer når lydbølger når øret vårt? Hva er et stemmebånd? Hva er.
1. runde Bli enig om hvem som starter. Den første som starter MÅ begynne FØRSTE ORD på A. Når dere hører denne lyden…. er det nestemann sin tur til å.
Kunnskapsnettverk Bruker og driftstøtte. kunnskapsnettverk VVirksomheter er opptatt av kunnskap og vil gjerne fremstå som kunnskapsbedrifter eller kunnskapsorganisasjoner.
LÆRINGSSTRATEGIER Holte skole, 9. trinn 2016/17.
Egenskaper til krefter
Læreren som sosialiseringsagent og relasjonsbygger. Kommunikasjon med barn og andre mennesker. Forelesning A1A og A1B S.100 den Bjørn Damsgaard.
Fem viktigste tips Som hjelper deg med å vinne i online Bingo Innsendt av :
KRAFT OG BEVEGELSE Fysikk.
Multiplikasjon - Leksjon 2: Hoderegningsstrategier store multiplikasjonsstykker Lekse til tirsdag.
Forkurs Systemer.
Høresansen Høresansen er en av våre viktigste sanser.
Velkommen til forskerøya Engia!
Av: Elias, Einar, Emeli, Anna og Marius
Gang.
Å leve med assistanse Denne bolken holdes av noen som selv lever med assistent i parforholdet. Ca 1time brukes på dette. Veldig fint med dialog mellom.
God undervisning og dybdelæring i matematikk
Velkommen til Newtonrommet
«Det sympatiske mennesket»
Foreldremøte skolestartere 2018
Brukerveiledning til programmering av LEGO Mindstorm NXT-roboter
Vannrakett med fallskjerm
Video i undervisningen
Medfølelse Til dette temaet er noen av bildene ganske tøffe. Disse er samlet mot slutten. For de yngste elevene må en vurdere om det er lurt å hoppe over.
Velkommen til Newtonrommet
Velkommen til Newton-rommet
Hva vet vi om barn og smak
WeDo Milo utforsker vekt og friksjon
Kjennetegn på dybdelæring B-Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Misunnelse Har dere vært misunnelig på en ting noen andre hadde noen gang? Fortell om det Hvor i kroppen kjenner du misunnelse? Hvordan kjennes følelsen.
Fest & følelser Velkommen
Elektronisk løgndetektor
Velkommen til Newtonrommet
Bevegelsesverb Forelesning i RUS mars 2006.
Vi har kjøpt en liten hytte på fjellet, og lurte på om du ville ta med deg familien eller noen venner og komme en tur i påsken for en liten påskepils.
Venner & valg Velkommen.
Kapittel 1, oppgave a) Sett inn riktig form av substantivene
Vannrakett med fallskjerm
EN KORT PRESENTASJON AV PROSJEKTET
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Kjennetegn på problemløsing B – Samarbeid
Pendelforsøk Hvor høyt kommer kula når den slippes?
Elektronisk løgndetektor
Kom i gang med programmering!
Sesonginformasjon til alle lagledere og trenere – aldersbestemt fotball
Velkommen til foreldremøte
Fysisk og psykisk helse
Vi beklager, men opptaket mangler for første del av talen
Roboter og omkrets Etterarbeid
Aktiv lytting gjennom fem steg.
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Pendelforsøk Hvor høyt kommer kula når den slippes?
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Hvordan lærer vi best? Kurs 4
Ballen faller Newton-læreren viser ball som faller (dette ppt-arket kan kuttes hvis unaturlig).
Høresansen Høresansen er en av våre viktigste sanser.
Utskrift av presentasjonen:

Eine og Andri på viktig oppdrag

OPPDRAG 1 Kan du få Eine og Andri ned bakken og lengst ut på flaten? OPPDRAG 2 Kan du få Eine og Andri over vannet? OPPDRAG 3 Kan du få Eine og Andri trygt ned fra stupet? OPPDRAG 4 Kan du komme deg gjennom labyrinten for å finne koden til skattekisten?

Oppdrag 1 Kan du få Eine og Andri ned bakken og lengst mulig ut på flaten?

Oppdrag Eine og Andri skal komme seg ned bakken og lengst mulig rett fram. Begge skal kunne sitte på ned bakken uten å bli rotert hensynsløst rundt. Materialene skal kunne gjenbrukes. Eine og Andri må lage noe for å komme seg ned bakken, det er ikke sagt at det må være en bil. Det de lager skal komme seg ned bakken og lengst mulig bortover gulvet. Eine og Andri kan overleve ferden uten å bli rotert hensynsløst rundt inni.

Si fra til lærer hvis du … kommer på en god ide som du vil fortelle de andre om gjør noe som ikke virker får en god ide fra noen andre Lærer kan ta bilde og dere kan snakke om det i klassen.

Sett i gang! Lek med materialene

Snurrebass … https://skaperskolen.no/lag-din-egen-snurrebass/ Vis gjerne denne videosnutten om hvordan vi kan lage en snurrebass. Det skal vise dem at det er lurt å la akslingen sitte fast i hjulet og at akslingen triller lett inni et sugerør. De må selv finne på å overføre dette til kjøredoningen sin, og de står fritt til selv å tenke tanken at de kan gi den fremdrift ved å surre noe innpå som trekkes av med en gummistrikk eller annet elastisk. Videosnutten kan introduseres slik: «Eine og Andri var glad i noe som het skaperne. Vi kan ta en titt på en episode med skaperne. Jeg vet ikke om det er nyttig til dette oppdraget det vi får i denne episoden, men det kan ikke skade å se noen minutter på en episode.» https://skaperskolen.no/lag-din-egen-snurrebass/

Gode ideer [Legg inn bilder fra elevenes arbeider]

Noe som ikke virket / Fantastiske feil [Legg inn bilder fra elevenes arbeider]

Gode ideer fra andre [Legg inn bilder fra elevenes arbeider] Diskutere forskjellen på å dele og å stjele.

Gjort – lært – lurt Hva virket best? Hva kjennetegner de kjøretøyene som kom lengst? Ville dere gjort det annerledes om dere skulle gjort det igjen? Variabler Størrelse (bil, hjul) Antall (hjul) Form (ang og smal, brei) – har dette noe å si for funksjon? Kan lage kort som visualiserer Plassering

Oppdrag 2 Kan du få Eine og Andri over vannet?

Oppdrag Dere skal lage en fartøy for å frakte Eine og Andri over vannet. Fartøyet skal ikke velte. Fokuser på hvordan fartøyet skal komme seg fremover. Er det viktig at båten går fort? Er det viktig at den kan svinge? Eller at den går rett frem? Her er det lærer, elever og valg av vannkilde/basseng som setter begrensningene.

Før oppdraget starter må klassen diskutere Tenk-par-del: Er det viktigst at fartøyet virker, slik at den kommer seg over vannet? Eller kanskje det er viktigst at den går rett? Eller fort? Tenk-par-del: Tenk: Tenk først hver for seg Par: Snakk sammen to og to Del: Oppsummer i plenum Det er ikke så viktig at elevene kommer frem til noe riktig her, det vesentlige er at de får reflektert. Hvordan kan vi få en båt til å gå over bassenget på x meter? Her kan det godt hende elevene begynner å snakke om materiale båten er laget av og om det får den til å flyte eller ikke. Pass på at dere kommer inn på hvordan man får båten til å bevege seg fremover? Vann, luft, propell? Er det viktig om den svinger eller går fort? Hvordan skal vi få den til å ikke velte?

Ulike metoder for å gi båten fremdrift.

Si fra til lærer hvis du … kommer på en god ide som du vil fortelle de andre om gjør noe som ikke virker får en god ide fra noen andre Lærer kan ta bilde og dere kan snakke om det i klassen.

Gode ideer [Legg inn bilder fra elevenes arbeider]

Noe som ikke virket / Fantastiske feil [Legg inn bilder fra elevenes arbeider]

Gode ideer fra andre [Legg inn bilder fra elevenes arbeider] Diskutere forskjellen på å dele og å stjele.

Gjort – lært – lurt Hvordan kommer fartøyene dere lagde fremover og hva bremser dem? Ville dere gjort det annerledes om dere skulle gjort det igjen? Elevene kan her finne bilder av båter som bruker de ulike prinsippene. Bruk tid til å snakke om de ulike fremdriftsmåtene etter utført oppdrag, koblet til hva elevene har gjort og hva som fungerte best. Ballongbåt: luft-luft kontra luft-vann, hvem gikk fortest? Hvilken ga den morsomste lyden? Vannjetbåt: vannet rett ut av et hull på koppen eller gjennom et sugerør ut av koppen, hvem får størst kraft og fart? Hva om hullet ikke er står rett bak, men litt på siden? Størrelsen på hullet, hvis bare hull, mere vann ut, hva skjer da? Hvor bør selve koppen være festet på båten? Hva skjer hvis for mye vann og tyngde på koppen? Propellbåt: hvordan bygde dere denne? Hva skjer hvis man trekker opp propellen «feil» vei? Betydning av lengde på propellbladene, plassering i forhold til vannoverflaten?

Finn bilder at ulike båter. Hvor blir prinsippene brukt? - Vannjet - Propell - Seil - Luftjet (Selda i alle mot en)

Oppdrag 3 Kan du få Eine og Andri trygt ned fra stupet?

Oppdrag Finn den beste fallskjermen som kan ta Eine og Andri trygt ned stupet. Fallskjermen skal ha minst mulig fart og bruke lengst mulig tid ned lages av et egnet stoff som er tilgjengelig ha en egnet form

Bilder av ulike type fallskjermer til inspirasjon for elevene.

Hva er viktig å tenke på når Eine og Andri skal få fallskjermen til å lande trygt på bakken? Tenk-par-del: 1. Hvordan kan vi vite hvilken fallskjerm som bruker lengst tid? 2. Hvordan kan vi vite hvilket stoff som er best? 3. Hvordan kan vi vite hvilken form som er best? Materiale Egenskaper Form

Til lærer: Resultat

Si fra til lærer hvis du … kommer på en god ide som du vil fortelle de andre om gjør noe som ikke virker får en god ide fra noen andre Lærer kan ta bilde og dere kan snakke om det i klassen.

Gode ideer [Legg inn bilder fra elevenes arbeider]

Noe som ikke virket / Fantastiske feil [Legg inn bilder fra elevenes arbeider]

Gode ideer fra andre [Legg inn bilder fra elevenes arbeider] Diskutere forskjellen på å dele og å stjele.

Gjort – lært – lurt Hva kjennetegner de beste fallskjermene? Hvorfor er akkurat disse de beste? Hva kjennetegner de beste fallskjermene? Størrelse? Vekt? Form? Nøyaktighet i feste? Lengde av båndene? Hull på toppen? (sirkel) Kan man teste alle disse egenskapene ved å finne fallskjermer som ellers er like, men hvor en faktor er ulik? De med størst areal faller langsomst. Hvordan fungerer fallskjermen? Fallskjermen legger seg oppå luften som er under. Luften presses bort når fallskjermen beveger seg nedover. Om mye luft må presses bort, så bruker fallskjermen lenger tid. Når luft flyttes krever det krefter. Fallskjermen blir tung å dra nedover. Når fallskjermen har stor fart fremover, bruker den lenger tid nedover. Lengden på trådene: - For korte : vil dra fallskjermen inn mot midten. Omkretsen av formen blir mindre. - For lange: flokete. - Best resultat: når snorene er 1,5 x diameteren på skjermen. Hull i fallskjerm? Hull i fallskjermen gjør den mer stabil. Uten hull svever saktest, men virker ustabil.

Oppdrag 4 Kan du få Eine og Andri gjennom labyrinten for å finne koden til skattekista?

Øvingsoppgave https://skaperskolen.no/kodelabyrint-ovingsoppgave/ Presiser : Pil oppover da beveger man seg en frem. Pil til høyre og pil til venstre betyr at man KUN snur seg. https://skaperskolen.no/kodelabyrint-ovingsoppgave/

Bruk «pil-koden» du har laget Fremgangsmåte – del 2 Bruk «pil-koden» du har laget i labyrinten på gulvet.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 Hvilke tall finner vi? Finn tallene i labyrinten! Lærer stryker ut alle tallene som blir funnet. Hvilke tall blir igjen? Hvor mange forskjellige muligheter til riktig kode har du? Prøv ut koden(e) i kodelåsen. 1 2 3 4 5 6 7 8 9