KLASSELEDELSE Senter for atferdsforskning Universitetet i Stavanger www.uis.no/saf
ELEVKOLLEKTIVET
Elevkollektivet FAMILIER LATENT MANIFEST a b c d P TILSKUERNE K R A B Senter for atferdsforskning
Lederrollen Autoritativ lederrolle Variasjon (holdninger og trender) Autoritet / myndighet vs. autoritær Autoritet / myndighet vs. frihet
Lederrollen Hvordan oppnå autoritet / myndighet? Faglig/innholdsmessig ha noe å bidra med Ha orden på undervisningen sin/aktiviteter Gjøre seg synlig Kontroll Vise respekt Samarbeid om voksenrollen
Lederrollen Samarbeid om voksenrollen Konsistens Forventninger Rolleforståelse Reaksjoner Policy og mål Likheter og forskjeller, enighet og uenighet
Episoder av kontakt Lærer - elev relasjoner Anledninger: spontant, planlagt, rutiner Forskjeller mellom voksne Forskjeller mellom elever
Lærer - elev relasjoner Investeringer Anerkjennelse Interesse Støtte Krav Gevinster: for den voksne for eleven for fellesskapet
Elev - elev relasjoner E1 + + E2 Fellesorientering L + E3 + E4
Elev - elev relasjoner -Jobbe via en felles integrerende person; eks læreren -Jobbe via en felles integrerende sak; Eks samarbeidssituasjoner og presentasjoner -Jobbe med relasjonen som tema -Jobbe via eksponering av person, sosial binding Jobbe via eksponering av relasjoner X A B B-----------B B B-------B
Elev - elev relasjoner Jobbe som modell som demonstrerer relasjoner preget av omsorg, kontroll, raushet, balanse…. P F X X X P
Repertoar av felles ferdigheter Rutiner for aktiviteter Oppstart Plenum Individuelt arbeid Gruppearbeid Prosjektarbeid Lek Avslutning
Repertoar av felles ferdigheter Overganger Arenakompetanse
Kollektive forestillinger Kunnskaper Sosiale bilder Mål Symboler Normer Fortellingen
FORTELLINGEN OM GRUPPEN -små fortellinger - HENDELSER i gruppen -X
Korrigering Forebygging og tiltak Stress og tolkning Oppmerksomhet og energi
Korrigering Tolkning Uro Protest Provokasjon Individuell atferd Kollektiv atferd
Markering – konfrontering Overlevering Back-up Felles områdene Kollektivt ansvar Markering – konfrontering Overlevering Back-up
Korrigering VALG AV: Tidspunkt Virkemiddel Opptrapping Adresse Flyt
Demping Diskrét korrigering Ved oppsøking Ved distanse Strategisk plassering Føring Fysisk kontakt Ved distanse Kontakt Tegn Bevegelse
Navn Blikk Bevegelse Taushet Avslutning Forsoning En ”bakdør” Konfrontering Navn Blikk Bevegelse Taushet Avslutning Forsoning En ”bakdør”
Hva læreren ikke skal gjøre Heve stemmen/skrike/rope Insistere på å få siste ordet Vise spendt kroppsspråk Sarkasme Gå verbalt løs på eleven Sammenligne eleven med søsken eller andre elever
Tittel på temaet Hefter i Respekt Ertesvåg, E. & Størksen, S.: Implementering av skuleomfattande arbeid Idsøe, E. & Idsøe, T.: Emosjonelle vansker. Hva kan voksne i skolen gjøre for elever med emosjonelle vansker forårsaket av negative livshendelser? Roland, E. & Vaaland, G. S.: Klasseledelse og atferdsvansker Roland, E. & Vaaland, G. S.: Respektprogrammet Roland, P.: Problematferd i skolen. Hvordan kan pedagoger håndtere aggressiv atferd? Westergård, E. & Fandrem, H.: Samarbeid mellom hjem og skole Flack, T.: Innblikk. Et sosial- analytisk verktøy for å forebygge og avdekke skjult mobbing Finnes på www.uis.no/saf Se under publikasjoner Senter for atferdsforskning
Nye bøker av SAF-ansatte Tittel på temaet Ertesvåg, S. (2012): Leiing av endringsarbeid i skulen. Gyldendal akademisk. Fandrem, H. (2011): Mangfold og mestring i barnehage og skole. Migrasjon som risikofaktor og ressurs. Høyskoleforlaget Midthassel,U. V.; Bru. E,; Ertesvåg, S. K. & Roland, E. (2011): Sosiale og emosjonelle vansker. Universitetsforlaget. Midthassel,U. V.; Bru. E,; Ertesvåg, S. K. & Roland, E.(2011): Tidlig intervensjon og systemrettet arbeid for et godt læringsmiljø. Universitetsforlaget. Skogen, K. & Idsøe, E. C. (2011): Våre evnerike barn. En utfordring for skolen. Høyskoleforlaget. Senter for atferdsforskning