Innovasjonspartnerskap

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kompetanse i lys av samhandlingsreformen
Advertisements

Status for iverksetting av velferdsteknologi i Helse og omsorg
N orges mest framtidsrettede fagskole, der fagmiljøene møtes og kompetanse utvikles SAMHANDLIGSREFORMEN Pål Storå avd.leder helsefag fagskolen.gjovik.no.
Velkommen til regional kvalitetsregisterkonferanse i Helse Sør-Øst RHF 18. Juni 2010.
Samhandlingsstrategi for Møre og Romsdal
SAFO Sør-Øst SAFO konferansen 2012 MBO 2011.
Vegen videre…. Tore W. Topp MBO 2012.
- Samhandlingsreformen –
Tilskuddsordning for støtte til innovative anskaffelser av miljøteknologi i Framtidens byer for 2013.
Hva gjøres i Helse Sør-Øst RHF Behandlingslinjer
Prioritering i helsetjenesten
Storskala utbredelse av elektronisk utveksling av helseopplysninger Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, prosjektleder.
Målet er å gi kronisk syke et kvalitativt bedre helsetilbud ved å etablere en systematisk samhandlingskjede mellom primær- og spesialist helsetjenesten.
Reformtider Arne Flaat Sykehusdirektør, Helse Nord-Trøndelag.
Skien kommune.
PROSJEKT REHABILITERING. Bakgrunn Samhandlingsreformen/Overføring oppgaver til kommunene Avtalene/samarbeidsfora Klargjøring av ansvar mellom kommuner.
Forprosjekt Pasientbehandling og samhandling
Meldingsutveksling og kommunal utbredelse
SSP Ny målstruktur Ny målstruktur i SSP SSP-aktiviteterSSP-leveranser Anvendelser/ut bredelse i sektoren Effekt Andre tiltak.
Nasjonalt pilotsykehus v/prosjektleder Tone Reneflot Thoresen
Helhetlige pasientforløp Nasjonal PKO-konferanse Tønsberg
Prosjektleder Johannes Bergsåker-Aspøy
Velferdsteknologi i Værnesregion Boligkonferansen 2014 innlegg 8. Mai
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, medisinsk rådgiver,
”the beginning of the wisdom lies not in the answer, but in the question”
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Hilde Gaard, prosjektleder, Indre.
Hva skal til – sett fra en helseregion Christel G. Meyer Spesialrådgiver Medisinsk og helsefaglig avdeling HELSE ØST.
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Gunn-Hilde Rotvold, Prosjektleder,
Agenda Velkommen v/ Kristin Tverå, Helse Midt-Norge
Hvordan helseforetakene kan bidra til å følge opp regjeringens satsing på innovasjon og næringsutvikling i helsesektoren Helse- og omsorgsdepartementet.
Innovasjonsarbeid i Sykehuset Østfold HF
Forprosjekt Pasientbehandling og samhandling Styremøte HMR
Kompetansebehov i fremtidens spesialisthelsetjeneste RSA, Torbjørg Vanvik Direktør for eierstyring.
Varslings- og lokaliseringsteknologi « Samarbeid om velferdsteknologi på Agder 2016» Gro Anita Fosse Rådgiver eHelse og velferdsteknologi HELSE OG SOSIAL.
Foreløpige arbeidsdokumenter Oppdatert per 7. januar Nasjonalt velferdsteknologiprogram Om velferdsteknologiprogrammet – EPJ-leverandører.
Arbeidsgiverpolitikk gir gode resultater Strategikonferansen i Akershus Spesialrådgiver Hanne Børrestuen.
Brukerutvalget April 2016 Stig Slørdahl Administrerende direktør Helse Midt-Norge RHF.
Felles nettløsning for spesialisthelsetjenesten – én helseportal Jostein Listou, kommunikasjonsrådgiver Helse Midt-Norge RHF.
Kvalitetskultur ”Litt bedre i dag enn i går” Kvalitetsstrategi for Helse Midt-Norge
Foto: Carl-Erik Eriksson «Min side…» KPR Scandic Nidelven,
Drammen 30. september 2016 Bjørg Th. Landmark Velferdsteknologiens plass i helsetjenesten Hvilke refleksjoner gjør du deg i forhold til ordet velferdsteknologi?
Hva er en pasientreise? En pasientreise er transport av pasienter til og fra undersøkelser og behandlinger hos offentlig godkjente behandlere Hovedregelen.
Helse Midt-Norge PAS/EPJ Eneste bruker i verden av dagens systemer.
Thor Steffensen, Direktoratet for e-helse
Velferdsteknologi.
Samhandling og prosessledelse
Prosjektpresentasjon for [Virksomhet]
Det integrerte universitetssykehuset
Tjenestekalenderdatabasen (TKDB)
Statpeds digitaliseringsprosjekt
Gevinstrealisering – hva og hvorfor? En enkel innføring
Berit K. Teige, forskningssjef/seksjonsleder FIU
Gevinstrealisering Erik Paulsen ASSS - 4.mai Bergen Gevinstrealisering
Innføring av Pakkeforløp for kreft
Gevinstrealisering – hva og hvorfor? En enkel innføring
Regional utviklingsplan 2019 – med et perspektiv fram mot 2035
Enkel brukerveiledning
REGIONALT PROSJEKT OM AMBULANTE TENESTER OG TIDLEG STØTTA UTSKRIVING
Hvordan lager du en åpen kravspesifikasjon og behovsbeskrivelse når du skal lage en IKT-løsning Kapittel 2 i SSA-S, SSA-T og innovasjonspartnerskapskontrakten.
Introduksjon til prosjektpresentasjon
Styremøte 20. juni 2018.
Nasjonalt velferdsteknologiprogram
Digital utsending av brev Presentasjon for ledelsen
Digitale innbyggertjenester - målbilde
Digitaliseringsarbeidet i Lillehammer-regionen
Hva er elektronisk samhandling?
Jannicke Sundsby Karlengen og Cathinka Astrup Gjersøe
Nasjonal geodatastrategi fram mot alt skjer et sted
Utskrift av presentasjonen:

Innovasjonspartnerskap - med kreft som use case «Pasientens helsetjeneste» Tro på verdien av egeninnsats Innovasjonspartnerskap «Nyskapende pasientforløp» (2017-2020) motivasjon https://sykehuset-ostfold.no/innovasjonspartnerskap

fremtidens helsetjeneste»! ”Sammen skaper vi fremtidens helsetjeneste»! Sykehuset Østfold har gått sammen med Innovasjon Norge, Leverandørutviklingsprogrammet og Difi for å inngå innovasjonspartnerskap, der Sykehuset Østfold sammen med private leverandører skal utvikle fremtidens digitale/virtuelle løsninger og tjenester. Målet med disse løsningene og tjenestene er at pasientene i større grad skal kunne få være mest mulig hjemme og kunne følge med på, håndtere og forstå egen sykdom, og at helsepersonell i større grad kan følge opp pasienter mens de er hjemme. Det er avsatt inntil 7,3 mill. kroner til utvikling av de beste løsningene/tjenestene. 

Virtuelle helsetjenester Trygghet Sykehuset Østfold har behov for helhetlige digitale løsninger og virtuelle tjenester som muliggjør trygg og god hjemmeoppfølging Aktivitet Beslutningsstøtte Virtuelle helsetjenester Forebygging Egenmestring Kommunikasjon Varsling Oversikt

Avstandsoppfølging Trygghet Pasienten kan følge med på, delta aktivt og håndtere egen sykdom når de er hjemme i og etter et kreftforløp Kontrollere egen helsetilstand i hjemmet for økt innsikt og kunnskap Få tilpasset veiledning, informasjon og beslutningsstøtte for aksjon i forhold til sykdommen og å kunne ta gode valg i forhold til livsførsel Dele relevant informasjon med sykehuset, og velge deling av informasjon til andre Komme i kontakt og kommunisere med helsepersonell på sykehuset på en enkel og effektiv måte Støtte til å akseptere og mestre sykdom Beslutningsstøtte Tro på verdien av egeninnsats Trygghet Motivasjon Kommunikasjon

forvaltnings- og driftsmodell for løsningen/tjenesten. Sykehuset kan følge opp pasienter når de er hjemme og monitorere pasientens tilstand underveis i et kreftforløp En overordnet løsning for publisering og konsumering av kjente og fremtidig digitale og virtuelle helsetjenester som benyttes i pasientforløpene. Beslutningsstøtte Avansert avstandsoppfølging Informasjon om pasientens tilstand og fange opp endringer. Varsel ved kritiske endringer slik at tiltak kan iverksettes Digital og dynamisk oversikt over pasienter som følges opp hjemmefra Beslutningsstøtte Enkel og effektiv måte å kommunisere med pasienten på, og gjerne også øvrige helsetjenesteaktører på En bærekraftig forvaltnings- og driftsmodell for løsningen/tjenesten.

Ønskede effekter og gevinster Pasient Økt trygghet og kontroll Økt egendeltakelse og selvstendighet Være hjemme så langt det lar seg gjøre og leve så normalt som mulig Forhindre forverring og tilleggsbelastninger i form av innleggelser og utsettelse av behandling Bedre og enklere samhandling med helsetjenesten Fastlege Økt innsikt i pasientens tilstand og status Økt beslutningsstøtte Økt kvalitet i pasientbehandlingen Mer effektiv samhandling med pasient og sykehus/øvrig helsetjeneste Spesialist- og primærhelsetjeneste Økt kvalitet i pasientbehandlingen Følge utviklingen i sykdommen, fange opp endringer og sette i gang nødvendige tiltak tidlig for å forhindre tilleggsbelastninger og sykehusinnleggelser Bedre ressursutnyttelse Økt beslutningsstøtte Mer effektiv samhandling med pasient og øvrig helsetjeneste gjennom bl.a. tilgjengeliggjøring og deling av data Samfunn I tillegg kommer det velferdsmessige potensialet i en mer effektiv helsetjeneste og mer deltakende pasienter som opplever mestring og økt livskvalitet. Samlet sett sparer dette samfunnet for enorme kostnader knyttet til sykefravær, arbeidsuførhet, transport og helse- og omsorgstjenester.

Behov og markedsdialog Veikart 2018-2021 2018 2019 2020 2021 Behov og markedsdialog Konkurranse Utvikling Kjøp og implementering Utvikling i 12-18 måneder Skalering Videreutvikling Medio mai 2019 Kontraktinngåelse med valgt utviklingspartner

Utvikling - Faseinndeling Resultatmål/Delmål / Kvalitetsmål Resultatmål/Delmål / Kvalitetsmål Resultatmål/Delmål / Kvalitetsmål Konkurranse Fase 1: Grunnutvikling Fase 2: Endelig prototype Fase 3: Oppdragsgivers akseptansetest Fase 4: Opsjon på kjøp av løsningen Utvikling 12-18 mnd. Kjøp?

Gjennomføringsmodell for fase 1 av utviklingsfasen Fase 1 består av flere delleveranser. Utviklingsfasen gjentas de ganger som er nødvendig for å komme frem til en løsning som tilfredsstiller behovsbeskrivelsen. Dette skal skje innenfor tids- og ressursrammene Fasen starter med at Oppdragsgiver og Partner utvikler detaljplan og mål for delprosessen. Dette skal skje med utgangspunkt i behovsbeskrivelsen og Partners løsningsbeskrivelse. Fase 1 har følgende trinn: Partner utvikler løsningsdesign i samarbeid med Oppdragsgiver Partner utvikler prototype Oppdragsgiver og Partner gjennomfører brukertesting eller verifiserer på annen måte at prototypen oppfyller delmålene for delprosessen. Konkurranse Behov/Løsning/Test Behov/Løsning/Test Behov/Løsning/Test Behov/Løsning/Test Fase 1: Grunnutvikling Fase 2 Endelig prototype Fase 3: Oppdragsgivers akseptansetest

Hvorfor egner dette seg til en masteroppgave? Mange spennende områder og temaer å gå inn på, eksempelvis informasjon, digitalisering, beslutningsstøtte, kommunikasjon, samhandling, interaksjons-design, informasjonssikkerhet, avstandsoppfølging, fremtidens helsetjeneste… Et bredt aktørbilde og flere muligheter til å få innblikk i «økosystemet» og teknologimiljø: Direktoratet for e-helse og helsenorge.no Helse Sør-Øst RHF Sykehuspartner (tjenesteleverandør teknologi i HSØ RHF) Sykehuset Østfold HF Fredrikstad kommune Pasienter/pårørende Valgt utviklingspartner Et profilert prosjekt med både lokal, regional og nasjonal forankring med fokus på både teknologi-, organisasjons- og tjenesteutvikling.

″ Kontaktinformasjon For mer informasjon om Ingunn Olsen Innovasjonssjef og prosjektleder Sykehuset Østfold HF E-post: ingunn.olsen@so-hf.no For mer informasjon om «Nyskapende pasientforløp»: https://sykehuset-ostfold.no/innovasjonspartnerskap