Tidlig innsats og utfordrende atferd

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
”Fortet” på Gudeberg Et lavterskeltilbud for alle skolens elever og
Advertisements

Samhandling.
Hva er psykisk utviklingshemming?
Barnefokusert arbeid med foreldre i konflikt
Håndtering av problematferd - bruk av konsekvenser
Fagdag for barne- og ungdomsarbeidere Harebakken 20. november 2013
Velkommen DET ER MITT VALG Et utviklingsprogram for arbeid
Smålagsspill – Hvorfor smålagsspill? • Barn lærer på en progressiv og sekvensiell måte. Dette medfører. • Barn lærer gjennom handlinger og handlingsvalg.
SOSIAL KOMPETANSE. BARNEHAGEN SKAL FORMIDLE VERDIER OG KULTUR, GI ROM FOR BARNS EGNE KULTURSKAPNING OG BIDRA TIL AT ALLE BARN FÅR OPPLEVE GLEDE OG MESTRING.
Sosiologi i barnehagen
TERMA Terapeutisk møte med aggresjon.
Et økende problem i skolen?
Diagnose – forståelse eller merkelapp
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
BARNS TRIVSEL - VOKSNES ANSVAR
Generelle tiltak og forebygging
(Barne-og ungdomspsykologi)
Barns læring, voksnes ansvar!
Studietur New Zealand LEDELSE: Voksne skal lede seg selv og barna Gi barna trening i å lede seg selv og andre. Egenledelse. De voksne støtter det positive.
ADHD Attention Deficit Hyperactive Disorder..
1 Jeg og samfunnet.
Mestring og forebygging av depresjon
Den autoritative lærerrollen
"God bagasje på livets reise."
Pårørendes forhold til tvangslidelse.
Psykiske konsekvenser av misnøye med utseende
HelART i Ulåsen barnehage
Relasjoner – en beskyttelsesfaktor for sårbare barn og unge
Hvorfor er nå psykologi så viktig, da?
Skolens verdisyn Elevsyn Lærings- syn Foreldre-samarbeid
Foreldremøte Jåtten skole klasse 2B
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
Hvordan utvikles vi til aktive samfunnsmedlemmer?
Aggresjon.
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
HÅNDTERING av BRÅK og URO
Sentrale begreper Stig Roar Wigestrand, 2008.
Aggresjon.
Mobbing og atferdsproblemer
Emosjonsregulering v/ psykologspesialist Trine Elisabeth Iversen
Ambulant team for barn og ungdom
Hva er viktig for elevers læring?
Reguleringsvansker PPT; Førskoleseksjonen ved Iren Egelandsdal og Janne G. Selseng.
SKOLEVEGRING Oslo kommune Veileder.
Ledende vernepleier Tone Kristiansen Hva gjør utfordrende atferd med helsepersonell? Regional seksjon psykiatri utviklingshemning/autisme.
Foreldremøte 7. September 2016 OPPVEKST | Søm barnehage.
TIDLIG INNSATS OG UTFORDRENDE ATFERD Boka: Kompetanseløft i bhg Pål Roland.
FAIR PLAY. Fair Play - et ansvar for hele fotballfamilien - spillere, trenere, ledere, foreldre, publikum og media Troms Fotballkrets er blant Nord-Norges.
Reguleringsvansker Førskoleseksjonen ved Iren Egelandsdal og Janne G. Selseng.
HISTORISK- BIOGRAFISK METODE. Mer moderat forhold mellom litteratur og historie. Også her er man opptatt av kontekst, men i form av avsender og forfatter.
13.3 Personalarbeidet Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Lærer: Roar Bjerkeli.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Reguleringsvansker (AD/HD)hos barn i barnehage og skole PPT; Førskoleseksjonen ved Iren Egelandsdal og Janne G. Selseng.
Kunsten å omgås andre Få venner Holde på venner Ha tro på seg selv Ta hensyn og vise omtanke Kunne samarbeide og løse konflikter Kunne kommunisere verbalt.
Aggresjon. Aggressivitet Begrepet aggressivitet beskriver en stabil tendens til å utføre negative handlinger, noe som kan karakteriseres som et personlighetstrekk.
Kartlegging og analyse av atferd
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Barns utvikling: viktige begreper
Klasseledelse Utfordrende atferd Relasjonsbygging
Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Ledersamling Olweus- programmet
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Bikkjestykket barnehage Tidlig innsats og utfordrende atferd
Tidlig innsats og utfordrende atferd
Hva lærer barna om seg selv i barnehagen?
Refleksjonsoppgaver om voksenstiler som kan brukes på avdelingsmøter
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
mobbeatferd Former for mobbeatferd
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Tidlig innsats og utfordrende atferd

«Vente å se» Tidlig inn Modning Utvikling Stort spenn i normal-utviklingen Arv Tiden går fort Tidlig inn Negativ atferd øker Større effekt Mer for pengene Miljø

Avlæring/omlæring Negativ atferd øker, med økende alder Foreldreansvar/barnehageansvar Mer konstruktive måter å løse sine utfordringer Hjelpe barnet til å gjøre gode valg Varm og tydelig voksen, autoritativ Effekten er større ved tidlig start

Atferdsproblemer I hvilken grad barns atferd bryter med gjeldende normer og forventninger i oppvekstmiljø og samfunn. Normativt. Viktig å være klar over hvilke normer man eier privat/ i samfunnet/ i barnehagen. Atferd kan bryte med normer uten å forstyrre for barnets utvikling etc. Aldersadekvat? Forstyrrer eller hemmer læring og utvikling? Hemmer positiv sosial samhandling?

Innagerende/utagerende Utagerende atferd forstyrrer gruppen. Konflikter, sinne, verbale og/eller fysiske angrep. Innagerende forstyrrer/hemmer positiv sosial omgang. Angst, depresjon, utestengt av jevnaldrende. Ødeleggende for barnets egen trivsel og fungering. Overlapping av problematikk er ikke uvanlig.

Kartlegging Varighet Frekvens Intensitet Omfang Hensikt

Reaktivt aggresjonsmønster Hva ligger bak? Atferd som reaksjon på noe ytre som barnet opplever eller erfarer. Observasjon/kartlegging/foreldresamarbeid. Forståelsen vil prege den voksnes samhandling med barnet. Gjennom samtaler med foreldre kan man oppnå økt forståelse for de ulike miljøene som påvirker barnet. (Bronfenbrenner mikro/meso/makro osv) Varm relasjonsbygging. Tydelig i situasjoner med negative handlinger.