Tidlig innsats og utfordrende atferd
«Vente å se» Tidlig inn Modning Utvikling Stort spenn i normal-utviklingen Arv Tiden går fort Tidlig inn Negativ atferd øker Større effekt Mer for pengene Miljø
Avlæring/omlæring Negativ atferd øker, med økende alder Foreldreansvar/barnehageansvar Mer konstruktive måter å løse sine utfordringer Hjelpe barnet til å gjøre gode valg Varm og tydelig voksen, autoritativ Effekten er større ved tidlig start
Atferdsproblemer I hvilken grad barns atferd bryter med gjeldende normer og forventninger i oppvekstmiljø og samfunn. Normativt. Viktig å være klar over hvilke normer man eier privat/ i samfunnet/ i barnehagen. Atferd kan bryte med normer uten å forstyrre for barnets utvikling etc. Aldersadekvat? Forstyrrer eller hemmer læring og utvikling? Hemmer positiv sosial samhandling?
Innagerende/utagerende Utagerende atferd forstyrrer gruppen. Konflikter, sinne, verbale og/eller fysiske angrep. Innagerende forstyrrer/hemmer positiv sosial omgang. Angst, depresjon, utestengt av jevnaldrende. Ødeleggende for barnets egen trivsel og fungering. Overlapping av problematikk er ikke uvanlig.
Kartlegging Varighet Frekvens Intensitet Omfang Hensikt
Reaktivt aggresjonsmønster Hva ligger bak? Atferd som reaksjon på noe ytre som barnet opplever eller erfarer. Observasjon/kartlegging/foreldresamarbeid. Forståelsen vil prege den voksnes samhandling med barnet. Gjennom samtaler med foreldre kan man oppnå økt forståelse for de ulike miljøene som påvirker barnet. (Bronfenbrenner mikro/meso/makro osv) Varm relasjonsbygging. Tydelig i situasjoner med negative handlinger.